Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
ARTIKEL - SPONSRAT INNEHåLL

Quantic Dream och den långa vägen till Detroit - Vinn fina priser!

Det har regnat tungt, vi har gått bortom "beyond" och nu är det dags för den tredje anhalten...


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Fråga 2: Vad tycker du Quantic Dreams nästa spel ska handla om?

Fråga 1: Vilken karaktär från Quantic Dreams spel är din favorit och varför?
(Besvara frågan i kommentarsfältet)

Här nedan hittar du en stor artikel vi skapat tillsammans med Playstation, som berättar om utvecklaren Quantic Dream, och deras långa resa som nu lett fram till Detroit: Become Human. Vi vill samtidigt ta tillfället i akt att dra igång en stor tävling där du har chans att vinna fina priser.

Samtidigt som vi lägger till fler videos, kommer vi också lägga till fler frågor som du besvarar i kommentarsfältet. Har du tur blir det du som vinner en Glacier White PS4 Pro, samt ett exemplar av Detroit Become Human.

Ett av de mest efterlängtade spelen i år torde vara Quantic Dreams och David Cages kommande Detroit: Become Human, vilket är deras första spelsläpp sedan Beyond: Two Souls kom år 20+13. Det är såklart stort för både utvecklaren och Sony, eftersom det är Playstation 4-exklusivt. Det starka bandet mellan Sony och Quantic Dream startade 2010 då Heavy Rain släpptes, en tät deckar-thriller som fick mycket beröm för sitt narrativ samt för hur storyn berättades. Det handlade inte bara om Origami Killer, utan även om hur de fyra protagonisternas liv flätades samman och den enes handlingar påverkade den andres.

Det var verkligen ett spel där ens handlingar faktiskt betydde något, där en missad knapptryckning under en Quick Time Event kunde leda till en karaktärs omedelbara död eller där ett val ledde till en hel kedja av oönskade händelser. Som ett resultat av detta blev ingen genomspelning av Heavy Rain den andra lik, vare sig när det kom till slutmålet eller resan dit.

Detroit: Become Human

Efter en tre år lång väntan fick vi sedan Beyond: Two Souls, ett spel med motion capture från Hollywood-toppskådespelarna Ellen Page och Willem Dafoe, där vi följde Jodie Holmes (Ellen Page) liv från hennes perspektiv, från barndom till vuxen och så vidare. Haken var bara att spelet kastade om de kronologiska bitarna och experimenterade med berättandet på ett sätt som skiljde det från Heavy Rain. Quantic Dream avslöjade sakta men säkert vart allt barkade så din andra genomspelning blev sannolikt totalt annorlunda från din första.

Medan Heavy Rain fokuserade på noir-miljöer och en nära skitig framtid där en mördare gömde sig i en urban värld, var Beyond mer fokuserat på karaktärerna. Mestadels handlade det helt om Jodie och det fanns ett övernaturligt inslag eftersom storyn handlade om Jodies förmåga att kommunicera med en ande kallad Aiden, som kunde användas för att interagera med saker i den verkliga världen. Det är orsaken till att Jodie behandlas som en labbråtta, och i slutändan var äventyret helt olikt Heavy Rain. Rent grafiskt erbjöd spelet ett kliv uppåt, eftersom motion capture-arbetet var så mycket bättre, och faktum är att spelet står sig än idag tack vare remastern till Playstation 4. Oavsett detta så delade spelet ändå sättet narrativet fungerade och den förgrenande storyn med Heavy Rain. Det gällde att välja rätt inklusive ett extra viktigt val mot slutet. En bra story har alltid varit själva hjärtat av Quantic Dreams upplevelser och lär så förbli.

Detroit: Become Human

Hoppa fram fem år, och vi förbereder oss nu för en lansering av Detroit: Become Human, vilket är utvecklarens nästa titel, till en ny generation men av vad vi sett har Quantic Dreams signum inte gått förlorat. Vad vi menar med det är att det fortfarande är en väldigt cinematisk upplevelse där narrativet är viktigt liksom dina val. Det är interaktivt och engagerande och visar på influenser från båda studions senaste spel. Som alltid är valen inte bara en illusion, vilket lead writer Adam Williams förklarade för Gamereactor när vi snackade med honom:

"Ingen av karaktärerna är säkra. Du kan förlora någon eller till och med alla innan storyn är över. Det är något vi tycker är viktigt eftersom dina val då faktiskt betyder något och får spelarna att tänka efter. Det är också ett sätt att säga till spelarna att det här äventyret verkligen lyssnar på dem, det är alltså inte en illusion av ett val."

Det är alltså mycket som står på spel, men vilka karaktärer är det du ska guida genom storyns futuristiska Detroit år 2038? Först och främst är det detektiven Connor, som vi fått se flera tjuvtittar på tidigare när han jagat en android på rymmen i tidiga trailers. Sedan har vi Markus som insett hur läget är för androiderna och uppmuntrar dem till uppror, samt Kara som är hemtjänst-android och faktiskt fick en hel del rubriker i samband med Paris Games Week i höstas då diskussionen om våld hemma uppmärksammades. Att det blev så stort gör dock inte att utvecklarna tummar på sin konstnärlighet. Williams förklarar:

"Jag kan försäkra dig om att vi håller oss till vår originalvision och det som David Cage tänkt sig, och berättar en historia i enlighet med våra värderingar som spelskapare. Vi skulle aldrig berätta en story som glorifierade våld eller sociala problem, men tror att spelet inte skulle få samma slagkraft om det inte fick vara med något obekvämt eller om det inte fans seriösa konsekvenser till spelarens beslut."

Det är också viktigt att notera att samtliga dessa tre karaktärer är androider, och vi får alltså se världen från deras ögon och uppleva hur det är att vara illa ansedd i stora delar av samhället där de tar arbetet från många. David Cage själv säger:

"Vi jobbade hårt på att skapa en realistisk bild av hur framtiden kan tänkas bli, och vi kollade med flera forskare som menar att arbetslösheten kommer klättra till 30-35% eftersom vi ersätter människor med maskiner så snart det blir möjligt."

Medan spelet alltså kretsar kring de problem mänskligheten kan stå inför inom en snar framtid, går det ändå lätt att konstatera att vi även stöter på några av dagens utmaningar såsom sexism i och med behandlingen av Kara, samt rasism i och med uppdelningen av androider och människor. Detta är i sig inget nytt och Deus Ex har hanterat denna problematik tidigare, men det är ändå första gången Quantic Dreams tar sig an saken och de har höga ambitionsnivåer som går utanför de isolerade historierna i Heavy Rain och Beyond: Two Souls till bredare sociala aspekter där en karaktärs agerande inte bara påverkar en historia utan potentiellt en hel stads. Redan 2016 sade David Cage såhär:

"Det är lite mer komplext än så, och kanske har det lite med en besvikelse på mänskligheten i stort att göra. Vi lever i en väldigt intressant epok med mycket som händer, och det är ofta svårt att veta om vi ens är på den goda sidan längre. Och kanske om det kommer en ny, intelligent ras i framtiden så är de måhända bättre skickade att leva på den här planeten än vi själva är i dagsläget. Det är väldigt mörkt såklart, men det är sådan jag är. Den det är intressant att ta saker och vända upp och ner på dem och kolla på det från en annan synvinkel genom andras ögon. Här är det androider som betraktar oss och vi får se vad de tycker och tänker om och hur vi beter oss från deras perspektiv."

Vi visste redan sedan tidigare att Kara arbetar som hemtjänst och i den Paris Games Week-trailer som visades fick vi se när hon ställdes inför dilemmat att hennes ägare Todd höll på att döda dottern Alice i ett utslag av vansinne. Vad kan hon göra åt det? Med flera alernativ valbara finns faktiskt en hel del saker som att försöka hjälpa Alice att fly, försöka resonera med Todd oc h i värsta fall själv stryka med om Todd spårar ur helt.

Kara har dock ett större djup än det som kretsar kring denna familj, och hon är en android som försetts med medvetande. I trailern får vi se hur hon säger att något håller på att hända, som en varm viskning som säger åt henne att hon lever. Det här är något alla tre karaktärerna måste brottas med, och de kämpar för att finna sin plats i världen, forma sin egen identitet och få reda på vad det innebär att vara medveten om sig själv. Kara är dock mer speciell i det avseendet, och som spelare får du vara med under de första steget när hon går mot att bli en kännande individ.

Detroit: Become Human

Markus däremot kämpar inte med något samvete, han arbetar som servicepersonal men attackeras och behandlas illa tidigt under äventyret, eftersom somliga tycker att han tar jobb från människor. Han känner förtrycket från sina skapare och bestämmer sig för att bli rebell och uppmuntrar andra att göra detsamma. Han befriar androider från vad han ser som slaveri och försöker få dem att förstå att enda sättet är att kämpa tillbaka eftersom de är en så marginaliserad grupp.

I den episod vi redan fått se är Markus i full färd med att befria androider när polisen dyker upp, och ditt val står mellan att stanna eller fly. Sistnämnda leder till att du överger ditt uppdrag, men stannar du kan du välja mellan att fredligt demonstrera eller ta till våldsamheter och köra ett stort fordon rätt igenom ett butiksfönster, starta en eldsvåda samt döda en människa (som dödat en annan allierad) för att befria andra androider. Valet är ditt och på flera sätt är Markus den karaktär som tydligast visar de motsättningar spelet är fokuserat kring.

Detroit: Become Human

Sist, men inte minst, har vi Connor. Han är en detektiv-android som är ansvarig för att jaga androider som avvikit från sin ursprungsprogrammering. Hans interaktioner med en android på rymmen som tagit en flicka gisslan, var bland det första vi fick se från spelet. En scen som visar dilemmat med att fatta beslut och sedan leva med dina val, eftersom det kan leda till att en ung flicka dör och felet om det händer är ditt eget.

Rent spelmässigt verkar han fungera lite som Norman Jayden i Heavy Rain och undersöker brottsplatser med futuristisk teknologi för att säkra och granska bevis. Han tillhör den mest moderna och avancerade prototyperna som tillveraren CyberLife hittills skapat, och det verkar vara en rimlig gissning att hans jakt på androider som avviker från sina tänkta uppgifter kommer tvinga honom att omvärdera sin egen roll i konflikten mellan artificiell intelligens och människor.

Detroit: Become Human

Av det vi fått se från Detroit: Become Human tycks det bli spelmässigt likt tidigare Quantic Dream-spel med en blandning av actiontunga sekvenser med Quick Time Events - som kan betyda skillnaden mellan liv och död - samt mer genomtänkta beslut i dialogsituationer. Cage vill på så sätt att vi själva bygger storyn och formar den genom våra beslut och misstag. Han säger:

"Idén med Detroit är att skapa ett spel där du inte bara är skådespelaren, utan även är den som skriver historien. Vi vill verkligen att spelarna ska få berätta sin egen story i denna värld och fatta viktiga beslut som kommer att påverka narrativet och göra varje genomspelning unik."

Vart storyn i slutändan landar och vilka avgöranden vi kommer att ställas inför är ännu hemligt, men det är inte långt kvar innan vi får djupdyka ner i Quantic Dreams historia samt de tre till synes från varandra fristående karaktärerna och såklart Detroits problemkantade värld. Det har varit en lång väg hit, men vi är glada att äntligen få veta vad det innebär att "Become Human".