Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

Rainbow Six: Siege vs Overwatch

Stenhårt lagspel i gulligt tecknade världar eller stenhårt lagspel i realistiskt gråa verkligheter? I den här delen av Gamereactors Vs-serie ställer vi de två (omåttligt) populära spelen Overwatch och Rainbow Six: Siege mot varandra.

Både Ubisofts Rainbow Six: Siege och Blizzards Overwatch drar månad efter månad in multum med spenderade timmar. Det ena är lite mera klassiskt sett till den äldre skolans onlinespel, medan det andra är lite mer unikt och har satsat på en mer inbjudande look. I slutändan är det ju upp till var och en att bedöma vilket denne gillar bäst, men om vi ska försöka oss på att ställa dessa två giganter mot varandra?

[1] Story
He he, tja... Egentligen är det kanske fel att spekulera kring hur involverad och genomarbetad en story i två spel som uteslutande handlar om att panga motståndarna online är, men nu råkar det vara så att båda erbjuder lite fler rader dialog än bara "Target aquired over yander, get good and glhf!". Vi kan ju börja med det gamla talesättet "ålder före skönhet" och låta Rainbow Six: Siege kliva fram först.

Har du spelat Counter-strike? Då har du i princip spelat Rainbow Six: Siege. Även om det inte rör sig om en karbonkopia rakt av så är skillnaderna inte många. Premissen är som följer; Rainbow Six-programmet tas upp igen efter det att en terrororganisation vid namn White Masks har belägrat ett universitet med bomber. En ny grupp rekryter skickas dit och såklart genomförs operationen med bravur. Och såklart så återstår flera falanger av sagda organisation och det blir upp till styrkan att sätta P för dessa. Låt spelen börja...

Från den ganska basala (och endimensionella) Standard-McMachoSolider, till Overwatch då. Och även här finns det en premiss som motiverar bråken. Och det märks att Blizzard har erfarenhet av tyngre historieberättande. Inte som i att historien som berättas i Overwatch är att likställa med deras tidigare alster, men att det har investerats lite engagemang utöver den klassiska bad guy-good guy-fighten. Samhället bebos till större delen av robotar och dessa är inte riktigt de mest privilegierade, om man säger så... De slår tillbaka och vips så är vi en kamp om civila rättigheter framför oss.

Men det är inte temat som får oss att luta åt Blizzard - utan underhållet. Här bjuds vi på väl omfattande historier för respektive hjälte, relationer mellan dem och event (exempelvis säsongsbetonade) som inte bara knyter an till historien, utan också tar den vidare. Medan Rainbow Six: Siege må ha en verklighetstrogen (om man nu får kalla den det) historia, kan vi inte hjälpa att uppskatta Overwatchs snäppet mer. Underhållet som vi får i och med dessa events och den strida strömmen av nya hjältar som tillkommer (dessa med nya historier) så är det som får Overwatch att ta hem första ronden.
VINNARE: Overwatch

Rainbow Six: Siege vs Overwatch

[2] Grafik:
Att bedöma grafik i ett onlinespel kan nog kännas lika avlägset som att bedöma historien i det. Vi menar, smådetaljer och högupplöst, vräkigt sceneri är nog det sista man tänker på när det kommer till ilsnabba matcher där varje millisekund räknas. Det är ju till och med så att riktigt insatta spelare sänker inställningarna enbart för att kunna kräma ut några extra bildrutor.

I samma andetag vore det fel att inte ta upp det. I alla fall Overwatchs charmiga designval. Färgglada, vibranta färger som drar ögonen till sig, kombinerat med högoktaniga skott (även dessa lika synliga) som flyger i luften gör Overwatch till en fröjd för ögat och lite mer... Barnvänligt, om vi får uttrycka oss på det sättet.

Rainbow Six Siege är raka motsatsen till Overwatch, sett till det grafiska. Och till barnvänligheten... Här har vi klassiskt, grått och verklighetsbaserat ut i fingerspetsarna. Det kan säkerligen fungera mer för vissa och mindre för andra, men det går inte att neka att man sett det förr. Vilket inte alls är något negativt, tvärtom. Rent krasst kan man använda det som argument för att hålla koll på var fienden är och inte behöva springa omkring bland exploderande färgburkar. Det är såklart en smaksak, men vi anser nog att Rainbow Six: Siege kniper platsen i den här ronden tack vare just realismen.
VINNARE: Rainbow Six: Siege

[3] Stabilitet
Onlinevärldens Alfa/Omega är stabiliteten och optimeringen. Allt från tiden det tar att koppla upp sig och hitta en match, till att hoppa in och stanna kvar, är vad som ofta bär större delen. Nu kommer båda spelen från spelhus med resurser och följaktligen är båda parters servrar rätt stabila. Men det finns vissa aspekter där det ena triumferar över det andra. Och värt att notera - vi har försökt att bortse så mycket det går från den trilskande hickan våra egna internetanslutningar får då, då.

Rainbow Six Siege stoltserar med relativ felfrihet. Inga överdrivna dippar i skärmuppdatering eller elaka bortkopplingar med anledning av trilskande servrar. Det man skulle kunna klaga på är dock att de få brister som finns antingen kan bero på intensiteten (som med alla spel) eller vilken server man hamnar på. Beroende på när på dygnet du spelar kan du hamna på olika serverar och beroende på var dessa bor någonstans, kan anslutningen ibland svikta lite. Det finns även en liten inverkan (i jämförelse med Overwatch) på grund av grafiken. Vi misstänker att stilen som Siege kör med är aningen tyngre än Blizzards äventyr.

För där har det grafiska fördelen av att inte vara så trögkört. Det går också rätt fort att hitta en match och framför allt matchmakingen känns som den är något bättre utförd i Overwatch än i Siege. I sistnämnda även väntetiderna oftast längre och även om de aldrig når irriterande nivåer, känns det märkbart smidigare att koppla upp sig i Overwatch. Det har nog att göra med Blizzard också har lite mer resurser än Ubisoft och då i synnerhet erfarenhet kring onlinespel och servrar. Medan båda är fullgoda och ingen av de är undermåliga sett till vad vi kommit att förvänta oss av onlinelir, kniper det färgstarka Overwatch första platsen även här.
VINNARE: Overwatch

Rainbow Six: Siege vs Overwatch

[4] Community
En annan viktig sak som kan förlänga, samtidigt som det också kan ta död på, ett spels livslängd rätt fort, är communityt runt det. Hur är stämningen? Mottagandet? Och andan när man spelar tillsammans med andra? I sista ronden försöker vi bena ut vilket som är "trevligast" att spela. Innan vi börjar vill vi bara påtala att det rör sig om onlinespel och därför kan en session vara helt olik den andra.

Rainbow Six Siege har, om vi säger så, mer gemensamt med Arma-spelen än vad Overwatch har. Med det sagt så får vi känslan av att fokus på teamwork är ännu hårdare i Siege och i och med det lite mera seriöst. "Seriöst" som i ordentligt och mer allvarsamt jämfört med Overwatch. Trots det så har vi roligt under våra operationer i Rainbows sexa, inget snack om saken. Men ser man till det faktum att man ganska lätt kan bli kickad från servern och att avstängningar oftast sker öppet för allmän beskådan, får man också en hint om hur seriöst det verkligen tas. Det brukar också vara ganska hårda ord i chattarna och en som vi pratat med inför den här jämförelsen (lite av en expert på spelet) summerade det på följande sätt: "Om folk säger något, så är det inte snällt."

Overwatch å andra sidan, är mycket trevligare. Bara en sådan sak som att det finns ett svordomsfilter i textchatten, som automatiskt förvandlar fula ord till mera accepterade sådana, är en sak. Utöver det skickas det flitigt med komplimanger, e-motes och andra uppmaningar i textchatten. Det känns även som, trots att det finns anda och vinnarskalle, att inställningen till att förlora inte är lika hård som den i Siege. Det kan också ha att göra med att Overwatch har en lite bredare målgrupp och spelbas (spelet har sålt i runda slängar 7,5 miljoner exemplar, mot Rainbow Six Sieges 6,23 miljoner). Självfallet, som i alla andra onlinespel, kan man också få oturen att hamna på en riktigt rutten server, där alla verkar ha fått födelsedagstårtan uppäten redan innan de kommit till sitt eget kalas. Och likaså med Rainbow Six: Siege, fast tvärtom.
VINNARE: Overwatch

Den här jämförelsen kanske kan tyckas rätt så extremt orättvis. Med all rätt. Det är två spel, om än inom samma genre, som i våra ögon riktar sig till två olika publiker. Rainbow Six: Siege är på inget sätt ett dåligt spel, men i direkt jämförelse med Overwatch känns det lite i hårdaste laget. Är stenhård, organiserad vinna eller försvinna-mentalitet din kopp te, så kommer Tom Clancy's mulitplayerfest ge dig mer. Är du däremot ute efter en "snällare" och lite mer avslappnad utmaning, så är det Overwatch som gäller. Och då det också knipit flest förstaplatser här, så är det följaktligen det som tar hem tävlingen, kyssen och hela klabbet.
VINNARE: Overwatch

Rainbow Six: Siege vs Overwatch


Loading next content