Svenska
Gamereactor
artiklar

Microsoft @ E3 2018

Så har Microsoft avrundat sin E3-presskonferens och vi tar en noggrann genomgång på vad som egentligen visades och sades...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Efter att Crackdown 3 blev officiellt försenat bara några dagar innan E3-veckan drog igång i och med EA:s presskonferens, så befann sig en av konsoltillverkarna (gissa vilken) i en mycket prekär situation - det fanns nämligen inte ett enda exklusivt storspel till konsolen presenterat för andra halvan av 2018. Då räcker det inte riktigt att erbjuda den bästa konsolgrafiken med Xbox One X.

Därför var förväntningarna stora på Microsofts presskonferens inför 2018 och kanske var det också den viktigaste E3-presskonferensen de haft under hela denna generation. Det heter ju att man får en chans till ett första intryck, om det är snarkfest eller något riktigt spännande brukar visa sig ganska snabbt, och tydligen hade Microsoft bestämt sig för att satsa på sistnämnda.

Därför inleddes presskonferensen med en trailer som introducerade vacker natur, djur, höga berg och tjusiga skogar - samt skuggor av folk. Utan att avslöja något som visade vilket spel det handlade om visade sig Master Chief och en Warthog. Ett nytt Halo är ett faktum och som ryktena på förhand skvallrat om snackar vi om Halo Infinite. Någon närmare presentation får vi inte annat än att nya grafikmotorn Slipspace Engine ska användas. Personligen tycker jag ett sidospår känns roligare än Halo 6, och den färgglada grafiken känns som en återgång till Bungies tidigare dagar, så jag kan inte annat än gilla.

Xbox-chefen Phil Spencer intog scenen iförd jeansjacka och höll ett anförande. Möjligen i längsta slaget där han bland annat talade om hur spel förenar, att pengarna från deras Fan Fest-event dagen innan går till välgörenhet och hur de har den största livepubliken någonsin inför en presskonferens. Tydligen ska vi få se 50 spel idag varav 18 är exklusiva (där jag utgår från att tidsexklusiviteter räknas) och 15 är världspremiärer. Inte undra på att Microsoft på förhand sade att de skulle hålla på längre tid än vanligt.

Microsoft @ E3 2018
Ori and the Will of the Wisps såg som väntat otroligt mysigt ut.

Det första spelet som visas är Ori and the Will of the Wisps, vilket som väntat ser otroligt mycigt ut. Jag fullständigt älskade föregångaren, och kommer såklart kasta mig även över detta då den sagolika stämningen ser ut att vara intakt. Efter Ori väntade sedan något hel nytt. Grafikstilen kändes omedelbart som From Software, och visst var det var det en titel från dem, fylld med japanskt mumbojumbo, samurajer och en del övernaturliga inslag. Spelet ges ut av Activision (multiformat) och heter Sekiro, och de som gillar japansk tredjepersonsaction ska såklart hålla utkik efter detta.

Betehsda-höjdaren Todd Howard är ett vanligt inslag på Microsofts presskonferenser och dessa båda företag har en lång historia av att jobba ihop. Morrowind kom exempelvis bara till Xbox, The Elder Scrolls IV: Oblivion kom först till Xbox 360 bland konsolerna och Fallout 4 hade bättre stöd för moddar till Xbox One. Därför kändes det väntat att nyligen utannonserade Fallout 76 skulle visas först hos Microsoft.

Microsoft @ E3 2018
Fallout 76 utspelas i West Virginia, 20 år efter katastrofen som ödelade världen.

Howard avslöjade bland annat att Fallout 4 nu ingår i Xbox Game Pass innan han gick vidare med att berätta att Fallout 76 är en prolog till övriga spel och innehåller en värld fyra gånger större än i Fallout 4. Det utspelas i West Virginia och detta låter såklart besinningslöst mumsigt, och en trailer kördes igång som visade tjusig grafik men egentligen inte så mycket mer. Tvära kast väntade när Fallout sedan byttes mot The Awesome Adventures of Captain Spirit, ett urcharmigt äventyrsspel från Dontnod i Life is Strange-universumet. Första episoden kommer att släppas gratis den 26 juni, på det sättet får alla chansen att kolla om det är något för dem. Ett bra koncept för äventyrsspel.

Det nyligen försenade Crackdown 3 stod på tur och nu fick vi se mer gameplay. Visst sjutton verkar det helt vansinnigt och innehålla det serien är känd för, men det går inte att komma förbi att det börjar kännas gammalt redan innan det ens är ute. Crackdown 3 ser tyvärr inte speciellt bra ut, och det kommer från mig som älskar spel som Infamous, Just Cause och just Crackdown. Detverkar visserligen ge en överdos av Terry Crews, men ärligt talat så räcker det inte.

Efter den snabba Crackdown 3-visningen vankades något som säkert kommer glädja många, nämligen att Nier: Automata kommer till Xbox One komplett med stöd för Xbox One X. Det i sin tur följdes av Metro Exodus. Här fick vi se mer från grafik, omgivningar och gameplay, och det går inte att säga annat än att detta har direkt ruggig potential. Det ser mörkt, jävligt, spännande och alldeles makabert vackert ut. Detta är ett spel som kommer till PC, Playstation 4 och Xbox One, så det finns anledning för nästan alla att vara glada.

Metro Exodus följdes upp av mer tvära kast då Kingdom Hearts III visades upp. Det är verkligen ett spel som grafiskt ser ut som tidiga Pixar-filmer, vilket såklart säger en hel del. Serien har aldrig tidigare släppts till Xbox så det ska bli intressant att se hur sugna den publiken är på den här typen av spel. Över till nästa lir. Sea of Thieves släpptes som bekant i våras och att Microsoft skulle visa expansioner till det var givet. Jag har spelat det besinningslöst mycket och ser absolut fram emot mer innehåll, vilket vi egentligen inte fick se. Expansionen Cursed Sails kommer dock i juli medan Forsaken Shores släpps i september.

Microsoft @ E3 2018
Ryktena sade att Forza Horizon 4 skulle utspelas i Japan, men det blir istället i Storbritannien vi ska köra härnäst.

Under gårdagens EA-presskonferens lovade Dice att vi skulle få se mer från singleplayer i Battlefield V hos Microsoft under söndagen, och det löftet höll man. Trailern som visades var väldigt kort, men att Dice kan det här med grafik är inget att vifta bort. Grafik så det räcker och blir över fick vi även i nästa spel på listan som var Forza Horizon 4.

Ryktena om Japan stämde inte och istället ska vi till de regntunga brittiska öarna för att köra våldsamt snabbt över skotska höglandet, pittoreska småbyar och London. Under presentationen från Playground Games (där det även spelas från scen) fick vi även veta att det kommer finnas årstider denna gång. Sjöar fryser exempelvis på vintern och gör det möjligt att komma åt öar som du inte får bilarna till sommartid. Varje årstid förändrar spelet, och den här gången kommer det gå att spela i 60 bilder per sekund till Xbox One X, vilket vi vet att många efterfrågat. Microsoft trycker efter varje eget spel på det faktum att titlarna ingår från dag ett utan extra kostnad för alla som har Xbox Game Pass och Forza Horizon 4 är såklart inget undantag och det kommer den 2 oktober.

Här intar Phil Spencer återigen scenen och levererar ett tal om hur mycket Microsoft älskar spel och hur viktigt det är. Jag är inte säker på att alla tycker att Microsoft visat detta på bästa sätt senaste åren, men jag blir såklart gärna överbevisad. Och visst, Spencer utannonserar att de grundat en ny studio i Santa Monica kallad The Initiative. Exakt vad de ska jobba med vet vi inte, och med tanke på att storspel tar runt tre år att utveckla idag, så lär vi inte få se resultat på ett bra tag.

Men Spencer hade mer att berätta. De har nämligen även köpt Undead Labs som släpper State of Decay-serien, och varför stanna där. De har även köpt Playground Games (Forza Horizon-serien) och brittiska Ninja Theory (Heavenly Sword, DMC Devil May Cry, Hellblade: Senua's Sacrifice). Dessutom har de köpt kanadensiska utvecklaren Compulsion som just nu jobbar på We Happy Few (som även kommer till Playstation 4).

Den som oroat sig för att Microsoft skulle vara på väg att överge spelvärlden kan alltså lugna sig. Med fem uppköp har de kraftigt utökat sin förstapartskapacitet och det tyder snarast på att de vill satsa än dra ner.

Microsoft @ E3 2018
Med The Division 2 ser Massive Entertainment ut att fixa alla föregångarens tillkortakommanden.

Med facit i hand (jag har ju sett presskonferensen) var detta min största överraskning. Visst hade jag hört rykten om ett uppköp av Playground Games, men fem studios är ofrånkomligen rätt saftigt. Hur det än är med den saken, stod PlayerUnknown's Battlegrounds på tur med en trailer som visar befintliga PC-inslag på väg till Xbox One, trevligt såklart, men kanske inte så stort eftersom alla nog räknade med det. Efter detta visades Tales of Vesperia i en så kallad Definitive Edition. Mer japanska rollspel är såklart trevligt, men en ny version av ett tio år gammalt rollspel är kanske inte helt stekhett ändå.

Stekhett är däremot The Division 2 som stod på tur. Jag hör till de som gillade ettan eftersom dess gameplay var så bra, men visst var det lite för knapert med innehåll. Tvåan är docvk en annan best och utspelas i ett milt sagt slitet Washington. Den våldsamt scriptade gameplay-sekvensen vi får se skvallrar om ett enastående vackert spel med strider som möjliggör flera sätt att ta sig an dem på. Även menyerna tycks ha fixats till ordentligt.

Microsoft @ E3 2018
Den långa Shadow of the Tomb Raider-trailern gav mersmak.

Ashley Speicher intog scenen efteråt för att prata om Xbox Game Pass, som Microsoft tycks satsa stenhårt på. Hon berättar att Halo: The Master Chief Collection kommer till tjänsten senare i år samt utannonserade att Fallout 4 (vilket vi ju redan visste), The Elder Scrolls Online och The Division nu lagts till i Xbox Game Pass. Indie-spel är ett givet inslag på presskonferenser. Ofta lyfts ett eller två fram och resten visas i en snabb trailer. På detta sätt presenteras [email protected] efter att Speicher gått ut där flera titlar ser rejält mysiga ut, men på rak arm kommer jag faktiskt inte ihåg vad som visats.

Shadow of the Tomb Raider visas upp i all sin prakt efteråt. Och jag skriver så för att det är nästan löjligt praktfullt. Lara Croft får så in i bängen med stryk, men delar också ut stryk och det verkar finnas flera intressanta ställen att besöka i spelet med otroliga händelser. Edios Montreal har gjort sin Naughty Dog-läxa och sämre förebilder än så kan man ju faktiskt ha.

En skateboardspäckad trailer drar igång efter Laras äventyr, och det handlar om Seission, vilken beskrivits som en andlig uppföljare till Skate-serien, som EA tydligen glömt bort. Det kommer hur som helst till PC och Xbox One, och jag tror detta är en fiffig titel att plocka upp för Microsoft då många verkligen längtat efter ett bra skateboardspel. Onlinerollspelet Black Desert Online visas efter det i en snygg trailer. Det är ett tämligen läckert spel med tanke på genren, men det är ute till PC sedan länge och lämnas okommenterat hos Microsoft. Det betecknas som "Console Launch Exclusive" vilket är tidsexklusivt.

På tur står sedan Devil May Cry 5, ett spel det ryktades på förhand om att vi skulle få se hos Sony. Det blev istället hos Microsoft det visades och detta ser faktiskt riktigt bra ut, även om det verkar som att vi måste dras med Nero igen. Lyckligtvis skymtar Dante i trailern, så förhoppningsvis får vi chefa med den legenden igen också.

Microsoft @ E3 2018
Efter DMC Devil May Cry återvänder Capcom nu till den numrerade serien igen.

DLC till Cuphead skymtar snabbt förbi, och designen är lika vass som någonsin. Värt att skaffa bara för det. Efter den korta visningen får vi istället se ett nytt rollspel med en Link-liknande räv i huvudrollen. Det heter tydligen Tunic och jag har inte så mycket mer att säga om det. Phil Spencer är tillbaka igen på scen för att berätta att det nu vankas final för presskonferensen, som har en del tid kvar, med bara premiärer.

Jump Force är först ut. Ett mangaspel från Bandai Namco som är allt den unge mangaslukande Jonas Mäki någonsin kunde ha drömt om med figurer från Naruto, Dragon Ball, One Piece, Death Note med mer i en ljuvlig crossover-titel. För min egen del helt larvigt hett och grafikstilen underbar. Även detta är en multiformatstitel så fler format (gissningsvis PC och Playstation 4) kommer få ta del av det roliga.

Microsoft @ E3 2018
En manga-crossover av sällan skådat slag vankas i Jump Force.

Därefter kommer ett längre inslag med Dying Light 2. Ett spel där en science fiction-variant som känns löst besläktad med Horizon: Zero Dawn utgör temat. Det vill säga en postapokalyptisk framtid där tiden nästan gått bakåt och folket lever som på medeltiden. Det är såklart mycket vågat att göra såhär, men spelet är kopiöst läckert och vi vet ju vilket bra gameplay ettan hade - så håll utkik efter detta!

Ett snabbt klipp visas utan gameplay där ett nytt Battletoads utannonseras. Jag som älskar genren och Battletoads är såklart jublande glad åt det. Det kommer nästa år så förhoppningsvis får vi se mer på Gamescom, Paris Games Week, PAX eller The Video Game Awards. Även Just Cause 4 utannonseras efter detta, ett spel som drabbats av flera läckor, men som väntar ser ut som allt jag hoppats på.

Microsoft @ E3 2018
Gears of War 5 kommer bara kort och gott heta Gears 5.

Det ryktades innan E3 att det skulle utannonseras två Gears of War-spel på E3. Jag var lätt skeptisk på förhand eftersom två spel från samma serie ändå är ganska ovanligt och lite förbryllande för konsumenterna. Och jag fick rätt, men inte riktigt som jag väntat mig. Microsoft och The Coalition utannonserade tre Gears of War-spel. Ett med temat Funko-Pop som heter Gears Pop till smartphones, ett som heter Gears Tactics (tänk Xcom i Gears of War-miljö) och såklart Gears of War 5, som kommer heta Gears 5.

Ett annorlunda grepp. Gears 5 ser ut att kunna bli det fyran aldrig riktigt blev, men det som stal showen för mig och Kim Orremark i redaktionens gruppdiskussion var ändå Gears Tactics. Gears of War bygger ju på covermekanik och ser nästan ut som ett Xcom-inspirerat spel i sig självt. Jag är verkligen sugen på att få veta mer om detta.

Phil Spencer intar scenen en sista gång för att avrunda, där han bland annat berättar att även Microsoft jobbar på stream-spelande. Ett koncept som tycks bli alltmer populärt, men som jag personligen inte är helt övertygad av ännu eftersom det kommer med visst lagg. Spencer berättar även att Microsoft snickrar på en ny Xbox-konsol, utan att vilja berätta mer om det. En självklarhet kanske, men att de börjar snacka om nästa generation är såklart spännande.

Showen har kanske två-tre minuter kvar när showen släcks, till synes hackad. Jublet vet inga gränser när en trailer drar igång som uppenbarligen är CD Projekt Reds kommande Cyberpunk 2077. Spelet ser häpnadsväckande snyggt ut och designen är förstklassig. The Witcher-serien har välförtjänt vuxit och vuxit, men det känns som att detta kan vara spelet som skickar ut dem till det absoluta toppskiktet i spelvärlden även rent kommersiellt. Varenda cyberpunk-grej man kan önska sig skymtar förbi och William Gibson-influenserna är många (liksom Ghost in the Shell, Femte Elementet med flera).

Ett klockrent sätt att sluta den överlägset matigaste presskonferensen Microsoft någonsin haft på. Hösten tycks tyvärr fortfarande bli mager för Xbox One-ägare när det kommer till exklusiva spel, men 2019 och längre fram ser det betydligt ljusare upp med många spel på väg och framför allt många nya utvecklare som producerar exklusivt innehåll att hålla ögonen på.

Och det är väl lite så jag skulle sammanfatta presskonferensen. Ett kvitto på att man hörsammat kritiken om bristen på exklusiva storspel till Xbox One, samt ett rejält löfte inför framtiden om att göra konsolen betydligt mer intressant än den varit på slutet. Spelen är äntligen på väg, även om vi får vänta lite mer än vad jag hade hoppats på.



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy