Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
ARTIKEL - SPONSRAT INNEHåLL

Lara Crofts historia

Från Crystal Dynamics vidare till Eidos Montreal. Vi kikar tillbaka på den avslutade trilogin om "nya" Lara Croft...


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Tävling!
I denna artikel firar vi Laras återkomst och det faktum att nysläppta Shadow of the Tomb Raider är det avslutande kapitlet i Crystal Dynamics bombastiska trilogi. Du kan nu vinna spelet i form av en steelbook-utgåva samt en "goodie bag" innehållande bland annat en Tomb Raider-ryggsäck, Tomb Raider-vattenflaska samt Tomb Raider-kompass (mer mera). Det enda du behöver göra är att kika in videon ovan, läsa texten nedan för att sedan posta en kommentar där du förklarar vilket spel i serien som är din favorit, och varför.

Shadow of the Tomb Raider
I Rise of the Tomb Raider tog sig Lara an den sibiriska kölden,

Det är fem år sedan nu som Crystal Dynamics tog över Core Designs bystiga äventyrerska, startade om spelserien och slungade oss tillbaka till Laras rötter, för att kunna börja från första början och bygga sin egen spelvärld, på sina egna premisser. Efter två stycken högkvalitativa spel har Crystal nu lagt över ansvaret på Eidos Montreal (Deus Ex: Human Revolution) som utvecklat den sista delen i trilogin om Laras födelse. I samband med lanseringen av Shadow of the Tomb Raider kikar vi på Gamereactor tillbaka på fröken Crofts historia.

I 2013-spelet Tomb Raider spolades Lara Croft i land på en öde ö efter att hennes båt förlist och här fick vi lära känna en orutinerat grön hjältinna som tvingades hitta sätt att överleva på. I det här spelet handlade det om att överleva. Lara övervinner sina egna rädslor och vandrar genom eld, så att säga, i detta äventyr. En klockren start på en ny trilogi om en ikonisk spelfigur.

Shadow of the Tomb Raider
Laras jakt på hennes farsas forskningsresultat fick oanade, katastrofala konsekvenser.

Två år senare släpptes uppföljaren Rise of the Tomb Raider och här fick vi möjlighet att bekanta oss med en mycket mer erfaren karaktär som tack vare händelserna i föregångaren lärt sig hantera ordentligt stressiga situationer. Hennes något barnsliga naivitet från Tomb Raider var som bortblåst och äventyret handlade i mångt och mycket om hur Lara letade ledtrådar för att få veta mer om sitt förflutna.

Rent spelmässigt introducerade Crystal Dynamics en stor förändring i och med Rise of the Tomb Raider och det var den öppna, stora hub-världen som hade fyllts med extra-uppdrag, utmaningar och andra aktiviteter. I Sibiriens förfrusna landskap kunde du i rollen som fröken Croft ta på dig sidouppdrag för att bland annat hjälpa lokalbefolkningen och den här delen märks av tidigt i aktuella Shadow of the Tomb Raider i och med att Lara når Paititi.

Shadow of the Tomb Raider
Undervattensmomenten är en viktig del av Shadow of the Tomb Raider.

Paititi är en hub-värld sett till en övergripande designen som tillåter spelaren att utforska en levande värld bortkopplad från huvudstoryn i spelet. Här får vi trätta urinvånarna i spelvärlden, hjälpa dem med deras dagliga utmaningar och med tiden lära Lara att känna sig mer bekväm tillsammans med andra människor. Det handlar dock inte enbart om människor då det även finns loot, samlarprylar och saker att köpa i Paititi, vilket kommer att hjälpa dig på din resa mot slutmålet i äventyret.

DLC-materialet till Rise of the Tomb Raider spelade också en betydande roll i den gr4und som lades inför det nya spelet. Baba Yaga: The Temple of the Witch, till exempel, plågade spelaren med en dröm innehållande Laras pappas självmord och detta utforskas ännu mer i Blood Ties där fröken Croft måste utforska herrgården Croft Manor för att få redare om sin familjs historia.

Orsaken till varför dessa moment bygger en grogrund för Shadow of the Tomb Raider att stå på stavas pappa Crofts forskning och det faktum att Lara fortsätter att arbeta på det som hennes far upptäckte. Denna forskning utförs även av rivalen och pappa-Crofts före detta affärskollega Dr. Pedro Dominguez som styr och ställer skurkorganisationen High Council of Trinity. Både Lara och dessa typer är i spelet ute efter samma artefakt som har kraften att forma om den värld vi lever i idag. Naturligtvis kan Lara inte tillåta detta att ske.

Och det är här själva kärnan av nysläppta Shadow of the Tomb Raider syns som allra mest. För i början av spelet är det Laras ensidiga tunnelseende som gör att hon med hjälp av artefakten drar igång en katastrof-artad serie av händelser som gör att människor i hennes närhet, som hon verkligen bryr sig om, far illa. Lara tvingas inse att saker och ting inte alltid är så enkla som de är i hennes hjärna och att allt kanske inte är svart eller vitt.

Stor fokus igger den här gången är på smygande och mörker. Ingen är säker när Lara smyger omkring, och det här spelet uppmuntrar dig att hålla dig utom synhåll genom att använda lera för att täcka din hud, gömma sig i buskar och hoppa från träden. Vi ser en mer brutal av Lara den här gången, och fienderna har inte en chans.

Som Eidos Montreal har förklarat i förhandsmaterialet, handlar det inte bara om Lara rädsla för andra, utan också sin egen rädsla. Undervattensektionerna har en stor roll att spela i detta, eftersom hon ofta tvingas in i det dystra djupet, med hjälp av små fickor av luft för att hålla sig levande när hon klamrar sig genom smala undervattenspassager som än en gång kan kollapsa in på henne. Som om det inte var tillräckligt, är pirayor och ålar också ett allvarligt hot, och du måste förlita dig på stealth och maximal försiktighet, även när du simmar. Och sist men inte minst finns gravarna, som i Shadow of the Tomb Raider har ett mycket mer mörkt och farligt fokus, som designern Arne Oehme berättade för oss under vårt studiobesök:

Shadow of the Tomb Raider

"She has reached the pinnacle of her craft, she has mastered the art of tomb raiding, and she's going to reach her defining moment which will make her the tomb raider she's meant to be. Lara is actually experiencing fear quite a lot. 'Fear' is the core word for us, the core idea, but she is also instilling fear. So it's really a dance between a Lara who's very capable and very in control, instilling fear in the enemy, but it's also a Lara that has to face her own fears with the tombs."

Det har varit en lång väg fram till detta spel, oavsett om det gäller utvecklare Crystal Dynamics och Eidos Montreal eller Lara själv och Shadow of the Tomb Raider hoppas bindaihop allt och bidra med tillräckligt många svar för att sy ihop denna trilogi. Det här spelet visar upp Lara inklusive all den erfarenhet och rutin som hon samlat på sig för att kunna stå öga-mot-öga med några av spelseriens värsta faror. Det har aldrig varit enkelt att vara Tomb Raider, men vi förväntar oss inget annat av Lara Croft idag.