Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar

Utvecklare som fick kicken

Alla har vi gjort korkade saker på jobbet, blivit osams med chefen eller velat dräpa en medarbetare. Här är några av fallen där namnstarka utvecklare fått kicken från sina egna studios...


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Itagaki ville ha sin bonus, fick kicken
Ninja Gaiden/Dead or Alive-producenten Tomonobu Itagaki hade precis färdigställt arbetet med Dead or Alive 4 samt Dead or Alive: Xtreme 2, två spel som sålde precis lika finfint som gubbens tidigare produktioner när hans personliga revisor upptäckte att det saknades cirka 13 miljoner kronor i icke utbetalade bonusar som baserades på en procentsats av totalförsäljningen. När Itagaki konfronterade Tecmos storboss Yoshimi Yasuda om ärendet fick han besked om att bonusarna aldrig existerat och att om han fortsatte gräva i saken, skulle han kickas. Tomonobu gjorde precis detta, fick mycket riktigt sparken och stämde därmed sin forna arbetsgivare för utebliven inkomst via det kontrakterade bonussystemet. Det finns idag inga officiella siffror eller någon slags bekräftad information på om Itagaki och Tecmo enats i ärendet men det finns gott om rykten som hävdar att Dead or Alive-gubben fick ut cirka tio miljoner kronor i en förlikning parterna i mellan.

West och Zampella grundare Call of Duty och gjorde det till världens största spelserie, fick sedan kicken
Jason West och Vince Zampella var som vi alla vet nyckelspelare hos EA i skapandet av Medal of Honor, bara för att hoppa vidare till EA.s största konkurrent Activision för att skapa Call of Duty, actiongenrens ohotade gigant. I kontraktet med Activision stod det klart och tydligt att det var West/Zampella som ägde rättigheterna till spelserien de skapat men det fanns ett finstilt kryphål i det 30-sidor tjocka dealen och det gick ut på att de båda miste rättigheterna till sin egen gigantiska kassakossa om de skulle missköta sig och därmed få sparken av utgivaren Activision. Denna del av avtalet hade de båda herrarna mest troligt inte ens sett för när bråk om uteblivna bonusar från försäljningen av Call of Duty: Modern Warfare 2 brusade upp, passade Activisions skoningslöse VD Bobby Kotick på att kicka dem båda och därmed säkra rättigheterna till världens största spelserie.

GTA-seriens kreativa hövding blev visad dörren
Utan Leslie Benzies hade GTA som spelserie aldrig varit där den är idag. Inte ens nära, och då kvittar det hur begåvade Rockstar-grundarna Sam och Dan Houser är och har varit under de senaste 20 åren. Detta visste såklart även Leslie som i ett mail till sina chefer krävde 150 miljoner dollar i uteblivna royalties för sitt arbete med GTA V. Pengar som han hävdade att Houser-brorsorna medvetet gömt undan för att slippa betala ut till honom. När han inte fick ut ett extra öre (utöver sin skyhöga lön) passade han på att sabotera sitt eget arbete varpå han fick kicken med omedelbar verkan.

Arenanet kickade två utvecklare efter twitter-tirad
Jessica Price och Peter Fries hade väl förmodligen en riktigt dålig dag och ett par överdrivet engagerade fans råkade väl kräva ett par saker för mycket via utvecklarens twitter-konto, något som slutade i ett utbrott som kostade dem båda jobbet. Jessica snäste åt ett par Guild Wars 2-fans som hon tyckte lät nedvärderande i deras sätt att framföra önskemål i spelet på, och samma eftermiddag stod hon (och Fries) utan jobb.

Martin O'Donnell fick lämna Bungie efter månader av bråk
Alla gamers, oavsett hur intresserad man är av spelmusik eller av spelet som sådant, kan nynna på musiken till Bungies Xbox-mästerverk Halo. Alla! Den där ikoniska tonen, den där högfärdiga rösten som med massivt eko tonar upp och så småningom förvandlas till en bombastisk kampsång proppad med lika mycket futuristisk scifi-anda som klassisk uppbyggnad - står sig som en av de bästa styckena spelmusik som någonsin skrivits. På den tiden, 2001-2007 var Bungie-kompositören Martin O'Donnell rent allmänt ansedd som branschens kanske främsta och allt var frid och fröjd hemma hos studion. Men så sålde Bungie Halo till Microsofts och påbörjade planeringen av ett helt nytt äventyr, baserat på en idé om en ständigt levande online-actionspel, något som inte riktigt gillades av O'Donnell som redan här uttryckte en önskan om att vilja fortsätta skriva musik för Halo som spelserie, detta eftersom Master Chief och hans våldsamma framfart i en galax proppad av slemmiga rymdskurkar - var hans "skötebarn" på fler sätt än ett. När Activision sedan vägrade använda hans Destiny-soundtrack i de trailers som man rullade ut inför lanseringen, hade gamle Martin fått nog och slutade helt enkelt komma in till jobbet om dagarna. Det blev bråk, mer bråk, stök, gräl och ännu mer bråk vilket i slutändan ledde till att O'Donnell fick stöveln.

Konami kickade Hideo Kojima på grund av budgetstrul
Efter fyra stycken episka actionäventyr i Metal Gear Solid-serien, fyllda till brädden av den där ikoniskt märkvärdiga mixen av västerländsk spion-action, japansk animé-komik och massa filosofiska floskler - visade Konami demonproducenten Hideo Kojima dörren. Droppen var tydligen de evighetslånga diskussionerna om budget eftersom Hideo ansåg att han förtjänat möjligheten att utveckla sina spel hur länge han som producent ville, till i stort sett vilka summor som helst. Och få gamers skulle nog motsätta sig den slutsatsen med tanke på att gubben dragit in miljarder (i vinst) till ett företag vars spelportfölj bara tunnats ut med åren. Produktionen av Metal Gear Solid V gick för sakta, kostade för mycket och Konamis ledning ansåg att Kojima blivit för stor och för mäktig för sitt eget bästa och att hans divalater nu inte längre gick att acceptera. Därför fick han sparken, vilket mycket väl kan vara det dummaste beslutet inom spelbranschen genom alla tider.

Cyberconnect2 var för sega för Square Enix smak
När Final Fantasy VII Remake utannonserades kändes det i mångt och mycket som att spelvärlden stannade upp för en kort sekund, i chock. Världens viktigaste rollspel genom alla tider skulle formas om från grunden med helt ny grafik och nyinspelat soundtrack. Kunde det vara sant? Drömuppdraget föll på studion Cyberconnect2 som började med att visa upp tre stycken stillbilder från vad som såg ut att vara ett sällsamt stilfullt spel som hedrade originalet samtidigt som det tog konceptet rätt in i framtiden. Men studion blev inte långvarig. Det tog knappt ett år innan Square hade gett dem kicken och själva tagit över utvecklingen, detta eftersom de enligt insider-källor inte var tillräckligt ambitiösa eller tillräckligt snabba.

Human Head sparkades långt innan Prey 2 var färdigt
Under utvecklingen av Prey (2006) drog Take Two under en begränsad tid in all finansiering av projektet eftersom de ville att Prey skulle vara mindre köttigt och barnförbjudet och mer likt Metroid Prime. Dispyten löste sig och under tiden var det Duke Nukem-folket på 3D Realms som pungade ut miljonerna för att teamet skulle kunna fortsätta att arbeta. Samma sak skedde under utvecklingen av uppföljaren som under de två första utvecklingsåren finansierades av Bethesda. Den officiella orsaken till varför Prey 2 lades och och Human Head fick kicken stavades att spelet helt enkelt inte höll måttet men anonyma källor som Gamereactor under åren pratat med menar att sanningen faktiskt var en helt annan. Prey 2 var fantastiskt redan tidigt i utvecklingen men spelet var extremt omfattande och skulle komma att kosta dubbelt så mycket som det först var tänkt, och därför bestämde sig Bethesda och deras ägare Zenimax sig för att slopa rubbet snarare än att slutföra det.

Biowares chef fick kicken efter Mass Effect: Andromeda
Alla minns vi turerna kring EA-floppen Mass Effect: Andromeda. Spelet som var tänkt att bli det mest expansiva och ambitiösa scifi-rollspelet någonsin innehållande en nästan oändligt stor galax med tusentals godtyckligt genererade planeter för spelaren att besöka, lite som No Man's Sky, fast utan all ljusrosa tristess. Bioware lade flera år på att försöka komma underfund med hur detta skulle kunna realiseras innan de till slut tvingades ta hjälp av en systerstudio, slänga bort 70% av allt som var tänkt ingå och i slutändan skeppa iväg en ofärdig produkt. För detta fiasko fick "Bioware General Manager" Aaryn Flynn lämna skutan, även fast det hette att han "självmant klev av" i de polerade pressreleaserna.

God of War-producenten fick en stövel mellan skinkorna
Stig Asmussen producerade God of War III för Sonys räkning, ett spel som inte bara drog in cirka två miljarder kronor (!) men också cementerade Sony som den aktör på marknaden som huserade de allra bästa förstapartsutvecklarna under den förra generationen. God of War III var stort för Sony, superviktigt, och Stig hyllades som rena rama messias. Så pass att han fick ett positivt svar på sin förfrågan om att norpa åt sig 800 miljoner kronor av Sonys pengar, bygga ihop sitt eget "dream team" och utveckla ett rymd-actionspel proppat av karaktär och personlighet. Cirka ett år in i utvecklingen var Sony så pass missnöjda med projektet att de stängde ned studion, slängde spelet och kickade Asmussen. Hårda bud i Mellerud.