Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
artiklar
Final Fantasy XV

Mot alla odds: Final Fantasy XV (2016)

Efter Prey och Halo är det dags för historian om Final Fantasy XV, som blev en rungande succé, mot alla odds...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Jag satt faktiskt där i publiken 2006. Under E3. Square Enix överraskade rejält. De hade inte bara ett nytt Final Fantasy XIII att utannonsera - utan två. Och då snackar vi inget litet sidoprojekt, utan det andra spelet hetter Final Fantasy XIII Versus och såg på många sätt ut att bli ett mer traditionellt Final Fantasy-spel. Resten är, skulle man kunna säga, historia. Men vi kommer till det.

Jag ska inte hymla med att Tetsuya Nomura inte är någon personlig favorit för min del, då jag tycker att hans design i Final Fantasy-spelen är den allra sämsta och liksom saknar personlighet. Alla ser för mig ut att vara stöpta i samma form. Visst, en tecknare som Akira Toriyama har också sin stil, men det här är något helt annat för mig där det inte bara syns att det är samma person som gjort designen utan den även är otroligt förutsägbar.

Final Fantasy XV

Men frågan är om det största problemet med Nomura är att han aldrig verkar kunna slutföra projekt i tid. Undan för undan har han ändå befordrats inom Square Enix och blev tidigt 2002 inte bara designen utan director och producent. Efter att tidigt har uppvisat sitt långsamma arbete med Kingdom Hearts-serien och tondövheten gentemot fansen med Final Fantasy XIII, anade jag ugglor i mossen när det alltså skulle komma två påkostade spel med Nomura bakom spakarna.

Inte för att vara den som är den, men man kan lugnt säga att farhågorna visade sig stämma. Tiden gick och spelet lös med sin frånvaro. Final Fantasy XIII fick en uppföljare och senare en uppföljare till. Inte ett ljud. Final Fantasy XIV visade sig vara ett onlinerollspel och Final Fantasy XV hörde vi ingenting om.

Fem år efter att Final Fantasy XIII Versus utannonserats och sedan bara försvunnit hade spelet för länge sedan blivit något av ett skämt och 2011 var diskussionerna och ryktena i full gång om Playstation 4 och Xbox One. Skulle spelet alls hinna ut till dessa båda konsoler så behövde det ske tämligen snart. Så blev det dock inte och 2012 fick Tetsuya Nomura lämna projektet och ersattes av Hajime Tabata som tidigare mest hade bärbara spel på sin meritlista, och inte nog med det - spelet bytte även namn till Final Fantasy XV och skulle istället komma till nästa generations konsoler.

Final Fantasy XV

Nomura var inte lycklig över det här och i en intervju sade han:

"Around one or two years after we announced FF Versus 13, it was suggested to us to shift to FF15 as part of the company's direction. By that time, a fair amount of time had already passed since the announcement and Versus was a well-known title, so it wasn't a given that this would be 15; it could have still been Versus. Personally, I came to accept the idea once FF Agito 13's name was changed to Final Fantasy Type-0."

Angående orsakerna till att detta blev ett sådant evighetsprojekt har Nomura senare skyllt på att de var begränsade av Playstation 3 och Xbox 360. Bland annat sade han:

"With current-gen systems, we couldn't fully express what we wanted to do in this project. There were more and more things that we would've had to change the form of. However, the assumption was that we'd go ahead with a current-gen release, so went through a trial-and-error process to do as much as we could. So we built an alpha version about a year ago, and the company response was 'If you remained bound to the current generation, will it will be the product you envisioned?' They suggested shifting fully to next-gen, and that was the spark that led to the move."

Man ska dock minnas att Nomura som sagt är långsam. Utvecklingen av Final Fantasy XIII påbörjades år 2004, det utannonserades 2006 och först 2010 släpptes det i Europa och USA. På samma sätt påbörjades Kingdom Hearts III år 2006, utannonserades 2014 och släpps 2019 (i bästa fall, än är det inte ute). Kort sagt, Nomura tar sin tid på sig och jag är personligen inte säker på att jag är med på hans förklaring av förseningen.

Enligt uppgifter ville Nomura även göra om Final Fantasy XIII Versus till en musikal efter att ha sett filmen Les Misérables år 2012. Ett förslag som lyckligtvis bromsades från högre instans. Hur det än är med den saken började det vända när Tabata tog över senare samma år. Då var fortfarande bara runt en femtedel av spelet färdigt, enligt medlemmar ur origionalteamet. Grafikmotorn byttes från Crystal Tools till Luminous Studio och allt arbete som hade gjorts utvärderades. Tabata slungade ut stora delar av innehållet med både personer, story och mycket annat. Personalen byttes också ut till stor del och dåvarande Square Enix-chefen Yoichi Wada tyckte att allt gjort arbete skulle skrotas så Tabata kunde få en nystart.

Tabata lyckades få rejäl fason på sitt nya team och utvecklingen tog snart fart på allvar. Senare har Tabata sagt att hemligheten till stor del var att han jobbade utan hierarki i sitt team, ingen stod alltså över någon annan och kunde snabbt gå emellan för att utbyta synpunkter. I ett strikt hierarkiskt samhälle som Japan var detta naturligtvis något av en kulturkrock, men projektet lyckades.

Tanken var att Final Fantasy XV skulle släppas i september 2016, men så blev det inte och bara månaden innan utannonserades en försening till november för finputs. När det väl kom hade många sedan länge tappat allt förtroende, och Square Enix visaste att deras viktigaste varumärke stod på spel. De tog därför i för kung och fosterland med en marknadsföring vi aldrig sett maken till tidigare. Det inkluderade en gratis animé på Youtube, en påkostad långfilm som även gick att se på bio, smartphone-spel och mycket annat.

Den skepsis jag och många andra känt kring detta evighetsprojekt började sakta bytas mot hopp. Tabata själv menade att hans spel och Final Fantasy XIII Versus inte ens var samma spel, utan två separata titlar. Och förmodligen var det just det som behövdes. Final Fantasy XV blev en succé som sedan lanseringen för snart två år sedan tickat på i bra tempo medan Tabata och hans team haft en sällsynt god kontakt med sina fans. Det har lett till förbättringar av exakt det slag communityt önskat sig.

Såhär inledde jag min recension av Final Fantasy XV inför premiären:

"Det har gått från hopp till förtvivlan och till hopp igen. Och det mer än en gång. Men så har det också gått tio år sedan jag var på E3 och satt i publiken när Square Enix utannonserade Final Fantasy XIII Versus. Där och då var det fortfarande ganska ovanligt med spinoffs på Final Fantasy och Final Fantasy X var det enda som fått en regelrätt uppföljare i och mer X-2.

Final Fantasy XIII var jag överhuvudtaget inte speciellt förtjust i och intresset för Final Fantasy XIII Versus dog därför ut eftersom det var en produkt jag helt enkelt inte ville ha mer av. Tio år är en skoningslöst lång tid i spelvärlden och när Versus utannonserades hade Playstation 3 överhuvudtaget inte ens släppts. Därefter blev det sedan tyst tills för bara något år sedan. Då bytte spelet som bekant namn till Final Fantasy XV och visades upp i all sin prakt.

Final Fantasy XV

Men inte heller det gjorde mig överdrivet sugen. En historia om ett japanskt pojkband som chillar och åker bil, fyller inte direkt mina förväntningar på vad ett Final Fantasy ska vara. Så hypen har för min egen del fortsatt vara ganska låg, egentligen fram till och med i våras när det började gå upp för mig hur omfattande det här spelet faktiskt var och vad producenten Hajime Tabata ville uppnå.

Och jodå. Det här är Final Fantasy så det stänker om det. Bakom den näst osexigaste huvudpersonen i serien hittills (outhärdlige Tidus lirar i egen division) gömmer sig ett äventyr som har betydligt mer gemensamt med de tidigare spelen i serien än jag vågat drömma om. Det är en återgång till det lite mer lättsamma upplägget om huvudpersoner som liksom snubblar in i något större och blir något av en slumpens hjälte som växer med uppgiften."

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

Då delade jag ut betyget åtta, vilket jag känner står sig. Det har kraftigt byggts ut sedan dess, men samtidigt också såklart åldrats. Summa summarum så tar de båda ut varandra och skulle jag recensera detta nu skulle jag också sätta en åtta, kanske till och med en stark sådan. För den som vill ha ett riktigt maffigt japanskt rollspel med modern grafik, massor av nytänkande och halvt oändligt mycket innehåll finns än idag inget som överträffar detta.