Svenska
Gamereactor
artiklar

Daredevil S3 - Gamereactor på plats i New York (1)

Netflix bjöd in Gamereactor till en exklusiv turvisning av inspelningen av tredje Daredevil-säsongen. Filmfanatikern André berättar allt han vet i den första av tre delar...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är en småkylig och mulen morgon i Brooklyn, den första mars 2018. Den mycket pigga Netflix-publicisten Melissa Loseby, som arbetar för Marvel-serierna hos Netflix, tar emot mig och ett gäng andra exalterade journalister i ett Brooklyn-hotell för att skjutsas iväg till en hemlig ort där den hett efterlängtade säsong tre av Daredevil håller på att spelas in.

Det pirrar i fingrarna. Det känns så overkligt, helt plötsligt. Att med egna ögon bevittna en inspelning av den hyllade Daredevil-serien, att snart befinna sig i serietidningsversionen av Hell's Kitchen - den helvetiska stadsdel i Manhattan som Matt Murdocks vige vigilant försöker beskydda till varje pris och det slumområde som Wilson Fisk försöker gentrifiera med våld. Hell's Kitchen är uppenbarligen inte tillräckligt stort för båda två, men i den tredje säsongen är deras maktpositioner inte lika självklara som sist efter The Defenders; Wilson Fisk sitter bakom lås och bom sedan första säsongen och Murdock är "saknad i strid" sedan en skyskrapa rasade över honom tillsammans med sin älskade Elektra. Efter att Karen och Foggy väntar förgäves vid en dörr på glänt under Defenders sista minuter antas Murdock vara död, men vi vet ju att Murdock fortfarande lever och det sista vi ser av honom innan Defenders når sitt slut, är ett par nunnor som vakar över Murdocks sargade kropp i en sjukhusbädd. En av dessa nunnor kommer se till att han uppstår från de döda igen - hennes namn är Syster Maggie.

Jag vaknar till från dagdrömmeriet. Vi har precis anlänt till den hemliga studiobyggnaden och medan vi hänger av oss i ett litet konferensrum, berättar Loseby för oss att ett avsnitt spelas in i detta nu. Vi kommer att få ett klartecken när vi väl tillåts besöka den pågående inspelningen, men innan dess hinner vi prata med några av skådespelarna i serien och både Maggie och Murdocks öde blir genast ett hett samtalsämne mellan oss journalister medan vi inväntar ett av våra intervjuoffer. Hur mycket av Born Again, som ju säsongen är löst baserad på, kommer vi egentligen att få se i den nya säsongen? Hur kommer Maggies relation till den förlorade sonen att se ut? Kommer vi att återse Elektra igen? Hur kommer Fisk att hämnas på Murdock? Det viskas och väsnas något intensivt i det lilla konferensrummet fram tills seriens showrunner Erik Oleson, en munter herre i brillor, trädde in i rummet och som mer än gärna ville berätta vad han har i kikaren inför säsong 3. Inspelningsapparater ställs in och anteckningsblocken dras fram. Vi gör oss redo för saftiga detaljer när han börjar berätta lite om sin bakgrund och vad han har i kikaren för Matt Murdock. Oleson, som tidigare har skrivit manus till TV-serierna The Man in the Castle och Arrow, avslöjar att hans uppväxt i spionvärlden spelade en stor roll i skapandet av säsongens nya intrig.

"Jag växte upp i Northern Virginia, där min far var en underrättelsetjänsteman och assisterande direktör för Defense Intelligence Agency. Han skrev en bok kallad 'The Guide to the Study of intelligence' tillsammans med Bob Gates, som tidigare var USA:s försvarsminister och generaldirektör för CIA. Jag blev präglad av uppväxten i denna spionvärld, så i denna säsong kommer jag att behandla Wilson Fisk som en mästerspion."

Detta är en annons:

Nämnandet av Wilson framkallar ett peppat "Oooh" från journalisthörnan. Oleson fortsätter berätta om vad han har i åtanke för karaktärerna vi har lärt känna sedan Netflix-premiären 2015 och hur han hoppas blåsa oss ur stolen i höst.

"Den här säsongen kommer att vara en riktig twistig, svängig och förhoppningsvis intensiv thriller. Det jag sa till Netflix var att jag ville göra något i samma anda som första säsongen av Daredevil och The Sopranos, så ni kommer att se att vi verkligen dyker djupare ner hos karaktärerna, däribland Karen och Foggy. För mig var det viktigt att vi använde oss av djupperspektiv rent karaktärsmässigt, något jag har diskuterat med alla våra skådespelare om. Jag har bett alla våra regissörer och manusförfattare att föreställa sig själva i karaktärernas skor, vilket har gett serien en mörkare och mer jordnära ton. Hela säsongen kommer att kännas på det här viset, vilket gör mig särskilt peppad. Säsongen är inspirerad av Frank Millers serier och medan säsongen i grunden är en originalhistoria, hoppas vi såklart kunna tillfredsställa alla superfans därute med bekanta inslag och förhoppningsvis ramlar de ur sina stolar skrikandes 'Herrejävlar, jag kan inte fatta att de just gjorde det där!' Det är vad jag är ute efter och jag hoppas att publiken är laddad!"

Det var vi, garanterat.

Daredevil S3 - Gamereactor på plats i New York (1)
Trots att Wilson Fisk fortfarande styr bakom galler är han också mer utsatt
Detta är en annons:

Vid det här laget haglade frågorna om fler detaljer kring spionintrigen, vad Wilson Fisk symboliserar och vad säsongen i stort handlar om, varpå Oleson fördjupade sig i seriens tematik.

"Vad gäller seriens större teman, är jag mest intresserad av rädslan. Jag tror att vi alla är inlåsta av våra egna rädslor och det enda sättet att förbättra oss som människor är att bemöta vår fruktan. Ni kommer att få se genom säsongens gång att alla karaktärer möter sina djupaste farhågor och inte på ett ytligt plan, utan rotar i väldigt personliga historier. Vi kommer att berätta en historia om Karen Page som går tillbaka hela vägen till hennes ursprung, varför hon är den hon är och hur hon skiljer sig från bilden vi har av henne just nu. Vi kommer även att göra liknande saker med Foggy Nelson, vi kommer att få möta hans familj och vi kommer att ta del av hans rötter.

"För mig var det viktigt att säsong 3 växte sig bortom 'sidekick'-karaktärerna för att utveckla dessa till fullt mänskliga personer. Utifrån mina erfarenheter inom TV-branschen har jag lärt mig att när hela skådisarna ges det utrymme de förtjänar och karaktärerna känns som verkliga personer, blir serien så mycket rikare och bättre enligt mig. Vi har verkligen benat ut alla karaktärer till den grad jag hoppas vara mycket tillfredsställande. Jag vet att skådisarna är extremt glada för detta, så vi får se om publiken håller med!"

Oleson berättar vidare om vad vi kan förvänta oss av Matt Murdocks äventyr, på det mest spoilerfria viset som möjligt, och vad som driver Wilson Fisk att koka ihop sina mästerplan.

"När vi väl börjar säsongen har det gått flera månader efter Defenders... jag kan inte gå in på detaljer här, men Murdock är svårt skadad efter det som hände i slutet av Defenders och är inte längre kapabel att vara den Daredevil vi känner till på grund av sitt tillstånd. Samtidigt som han tampas med detta, försöker Fisk - kom ihåg rädslan här - ta itu med det faktum att hans handlingar i första säsongen kan komma att skada hans nära och kära och gör därför upp en plan med FBI som förmodligen skulle överraska hans kriminella medkonspiratörer... och eftersom det är Fisk vi talar om, har han såklart något annat i kikaren..."

Oleson kastar en snabb, aktsam blick till Loseby i hörnet, som tolkades som ett "jag får inte säga mer, inte sant?"-blick. Mycket riktigt kunde han inte säga mer än så om Fisks nya planer, men hade inget annat än goda ord till skådespelarna han har fått arbeta med hittills - i synnerhet nytillskotten Joanne Whalley som spelar syster Maggie och Jay Alee som spelar en sprillans ny karaktär, två nyckelpersoner i serien som jag kommer att få chansen att prata med senare idag:

"Jag älskar att skriva för hennes karaktär. Jag älskar att skriva för alla karaktärerna! Hon spelar ju Syster Maggie, en nunna som till en början har en väldigt mellanliggande roll i Matt Murdocks liv och som hjälper honom upp på fötterna igen... och nu ser jag många hungriga nickningar i rummet just nu, så jag stannar nog där" sade han med ett leende när han märkte att brännande följdfrågor kring Maggie var på väg och avslutade intervjun genom att berätta lite mer om vad vi kan förvänta oss av nytillskottet Jay Ali - ett namn som bör läggas på minnet inför den kommande säsongen.

"Jay Ali spelar en otursförföljd FBI-agent som får en gyllene biljett i form av Wilson Fisk, som visar sig vara villig att samarbeta med FBI och blir vittne för att slippa fängelse. Ali spelar alltså FBI-förmedlaren som får Fisk att tjalla på andra brottslingar. Det är i princip hans roll... flugan som möter spindelnätet. Det är allt jag kan säga."

Vi tackar den hurtige Oleson för att han tog sig tiden att ta emot oss och försvinner ut i myllret utanför konferensrummet. Näst på tur är den mycket förnöjde skådespelaren Elden Henson, som ju spelar fanfavoriten Foggy Nelson och blir den första skådespelaren i serien jag får tala med idag. Det pirrar i fingrarna igen. Resan har bara börjat...

Daredevil S3 - Gamereactor på plats i New York (1)
Kingpin gör en storstilad comeback och kommer att vara central i den tredje säsongen

Mer än bara en sidekick
Vi har ju mött Hensons pratglade och optimistiske advokat tidigare i The Defenders och har även dykt upp i andra Marvel-serier som Jessica Jones och Luke Cage. Med andra ord är Foggy en väldigt etablerad och nödvändig del av detta TV-universum och precis som Oleson nämnde, bekräftar Henson att vi kommer att utforska Foggy i grunden. Henson var särskilt exalterad när Foggys familj kom på tal:

"Vi kommer att få möta min familj, vilket jag tycker är ganska häftigt, särskilt med tanke på att Foggy har pratat så mycket om dem. Vad som är intressant är att killen som spelar min brorsa verkligen pratar som min verkliga bror och de ser så lika ut att det är galet! Så... klockren casting!"

För Henson betyder hans verkliga familj väldigt mycket för honom och är en sida som kommer att reflekteras i höst när vi får veta mer om den utökade Nelson-familjen och hans relation till hans vänner; särskilt den saknade Matt Murdock. Händelserna från The Defenders har nämligen ärrat advokaten och är något som Foggy måste tampas med under säsongens gång.

"Foggy är definitivt präglad av vad han tror är Matts död och lägger definitivt skulden på sig själv. Eric har gjort ett strålande jobb med karaktärerna och vad som är mest spännande för mig är att få se Foggy träda ur Matts skugga och bli sin egen person" sade Henson. "Han får insikten om att han inte längre behöver Matt. De har ett speciellt band, men jag tror att Foggy försöker hitta sin egen röst"

Något som vore intressant att utforska, med tanke på vad Oleson sade om rädslan som tematik, är att ta reda på vad alla karaktärer i grunden fruktar allra mest. Så vad är Foggys största rädsla, egentligen? Vad håller honom vaken om nätterna, när han inte våndas över Matts död?

"Jag tror att en av Foggys största farhågor är om någon i hans närhet blir angripen på något sätt. Han skulle göra allt i sin makt för att hjälpa folk, såsom hans vänner och familj. Han är otrolig i det avseendet att han vill försvara den lilla utsatta människan och jag tror att detta är hans största rädsla; om någon eller en grupp människor utnyttjas eller far illa på något sätt."

Vem ser du mest upp till? Vilka regissörer eller skådespelare inspirerar dig?
"Vincent (D'Onofrio), helt klart! Jag blir fortfarande nervös när jag är med honom, jag blir som en beundrare i hans sällskap. Vi har faktiskt inte spelat in några scener tillsammans, men bara av att se honom blir jag alldeles till mig! Gud, hans insats i Full Metal Jacket... det har etsat sig fast i min hjärna för alltid och det var definitivt en av de där filmerna som man fullständigt nördade till i ungdomen" sade en hänförd Henson. "För mig handlade det alltid om att hitta olika regissörer och manusförfattare snarare än skådespelare, men vad jag kan säga är att jag förmodligen baserar det hela på vem som regisserar eller agerar filmfotograf. Vi har haft några fantastiska filmfotografer i den här serien, vilket är riktigt häftigt, och just nu tror jag att Jack Nichols är någon jag verkligen ser upp till. Steve McQueen är också en regissör som jag också är otroligt inspirerad av"

Elden Hensons filmkarriär började med The Mighty Ducks-filmerna, vilket skjutsade honom vidare i filmkarriären i filmer som Idle Hands, The Butterfly och som den stumme Pollux i Hunger Games-filmerna. När vi väl försökte ta reda på vad det var som sedan lockade honom in till serietidningsvärlden och om han var bekant med Daredevil-tidningarna innan han fick jobbet, stöter vi på en viktig vändning i hans liv - dagen han blev pappa för första gången.

"När jag fick jobbet var jag i Tyskland och spelade in Hunger Games-filmerna och det var strax innan min son föddes" berättade Henson. "På den tiden, med ett barn på väg, hade jag tagit vilket jobb som helst. Vad det än var! Så egentligen visste jag ingenting om serietidningen. Jag läste inte så mycket serier när jag växte upp, jag var alltid mer av en filmnörd"

Daredevil S3 - Gamereactor på plats i New York (1)
Allt förändrades för Foggy och Karen när Murdock aldrig återvände från sitt uppdrag i Defenders

"Jag känner mig otroligt privilegierad att de inbitna fansen har accepterat mig som Foggy. Det var mitt största bekymmer när jag väl tog jobbet" menade Henson. "Jag kände som sagt inte till tidningen eller ens Marvel-universumet och jag hade ingen aning om den passion som fansen hade för serien, så jag var orolig för att göra de besvikna. Jag antar att jag är lyckligt lottad över att ha blivit accepterad och jag hoppas kunna göra detta tills jag blir gammal, vilket jag förmodar inte kommer att bli av. Man kan ju alltid drömma..."

För Henson är det häpnadsväckande att folk fortfarande känner igen honom som Mighty Ducks-liraren Fulton Reeds, mer så än Marvel-berömmelsen, och förvånas över att folk ännu dras till den förgångna filmvärlden. Detta är en av många saker som han är otroligt tacksam för som skådespelare, även om det inte alltid innebär de bekvämaste filmrollerna för en skådis.

"Jag kan säga så här: under hela första säsongen önskade jag definitivt att jag var tillbaka hos Hunger Games-filmerna på grund av att min karaktär inte kunde prata och som ni vet pladdrar Foggy bara på! Jag tänkte 'Det här är ju galet', då jag hade svårigheter med att memorera alla hans repliker" sade han och skrattade. "Jag skämtar givetvis, men det var faktiskt en hel del repliker. Det var lite av ett drömjobb, att inte göra alltför mycket när man var på plats. Jag är en lat skådis"

Det fnittras i vår lilla journalisthörna. Det märks egentligen inte i hans roller att han skulle ligga på latsidan och verkar alltid ge järnet när vi ser honom stå upp för sina klienter och stå för rättvisan i Daredevils mörka värld. Så hur ser hans resa ut i den tredje säsongen? Förutom Foggys familj, är jag nyfiken på vad mer vi kan förvänta oss av karaktären än det vi redan vet. Det visar sig att Henson, för stunden, inte heller vet.

"Erik frågade mig tidigare 'Vad vill du veta om din karaktär?', men jag är den sortens skådespelare som inte vill veta alltför mycket på en gång. Jag vet faktiskt inte var säsongen är på väg just nu och det hjälper mig som skådespelare att inte ha för mycket information när jag tar beslut med mitt skådespel. Så det korta svaret är att jag inte vet vad vi kan vänta oss senare, då jag gillar att bli överraskad när jag läser manusen för första gången. Jag tror dock att Foggy håller på att bli sin egen man just nu och att han lär sig att lita på sig själv. Han är definitivt på väg att bli en bättre advokat också, vilket är både spännande och skrämmande. Detta för att jag varit skådespelare sedan jag var ett barn och är totalt outbildad i övrigt, så nio av tio gånger frågar jag 'Deborah, vad betyder det här ordet? Hur uttalar man det?'"

Att spela en advokat innebär alltså en hel del juridisk jargong och det gäller att göra yrkesrollen så trovärdigt som möjligt när manuset väl skrivs. Något som fans mer än gärna pekar ut till Henson när han väl får chansen att prata med dem. "Jag var på ett konvent en gång och en kille kom fram till mig ur ledet och sa: 'Ni behöver en advokat som kan lära er om det rättsliga, för i er serie är det ju helt fel'. Då säger en annan kille längre in i ledet: 'Jag är också advokat och jag tycker det är helt perfekt!' och hamnade sedan i en argumentation om hur det juridiska arbetet i serien skapades"

Henson skrattar när han återberättar händelsen, men saktar sedan ner berättartempot. Han knyter händerna och hans röst blir mer rofylld. Vi vänder oss bort från konventen och serietidningarna för ett ögonblick och återvänder till hans verkliga familj, som uppenbarligen ockuperar hans tankar.

"Saker och ting förändrades när jag väl blev pappa. Jag försöker såklart vara en skådis så mycket som möjligt, men det mesta av min tid - när jag inte jobbar - tillbringar jag med mitt barn. Jag kan berätta en hel del om att vara pappa, men inte så mycket om advokat-grejer. Tålamod är det viktigaste jag lärde mig när jag väl blev farsa. Du måste ha ett stort tålamod, men jag måste säga att jag är lyckligt lottad att min unge är så snäll och väluppfostrad. Jag är inte särskilt religiös av mig, men någon berättade för mig att Gud ger dig vad man kan hantera och han visste uppenbarligen att jag inte kunde hantera särskilt mycket! Min pojke är fantastisk, han är så skötsam och intelligent. Jag vet inte var han får det ifrån... han är bara så otroligt smart."

Daredevil S3 - Gamereactor på plats i New York (1)
Det ska bli intressant att se Foggys reaktion när Murdock återvänder upp från de döda

En rundtur i Hell's Kitchen
Förutom privilegiet att träffa skaparna bakom serien och dess skådespelare, fick vi även möjlighet ta en rundtur genom det New York-område som Murdock håller så kär; serietidningsversionen av Hell's Kitchen vi fick se innehöll både nya och bekanta platser, där den första inspelningsplatsen var en underjordisk och mörk katakomb. Den stängslade kryptan jag går igenom har en glödande aura om sig, med en hotfullt röd och febrig ton. Helgonen stirrar ner mot mig från sina evangeliska och kulörta glasmålningar, nästan dömande, medan de hukande gravstatyerna tycks övervaka minsta steg vi tar. Denna grumliga plats är en av nyckelplatserna i den tredje Daredevil-säsongen, där Murdock - som fortfarande försöker återhämta sig - och syster Maggie håller till. Den beundrande tystnaden är total fram tills produktionsdesignern Adam Scher, som är någorlunda ny i produktionsteamet, var vänlig nog att guida oss genom de spektakulära scenografierna. Den framåtlutade designern låter oss supa in atmosfären innan han berättar att helveteskänslan i kryptan var ett medvetet val.

"Den här inspelningsplatsen kan kännas som helvetet. Det var tänkt från början att göra något mer färgstarkt med rummet" berättade Scher och pekar mot gravarna som omringar rummet. "Begravda under alla dessa finishes finns väldigt varma toner, så när man använder gula ljus i rummet kan man få en väldigt varm känsla. Man kan också känna viss kyla härinne, men poängen är att det ska kännas helvetiskt, som om detta var någon slags skärseld"

Använde du serietidningar när du designade kulliserna eller utgick du mest från manuset?
"Vi använde serietidningarna som referens för sjukstugan, för en takvåning, för Nelson Meats och för mängder av andra visuella bilder längs vägen. I serien blev ju inte Matt återställd i en krypta, han tillfrisknar i sjukstugan och den här platsen ger snarare utrymme för historien att dra ut på Matts återhämtning. Så för att svara på frågan, nej, inte för just den här kryptan, men ja i överlag - vi går alltid tillbaka till serietidningarna för att se hur visa miljöer har skapats."

Scher syftar bland annat till Daredevil-serien Born Again, en serie som han tror att många fans kommer att känna igen utseendemässigt under seriens gång och som han även är tacksam över att arbeta med. "Om man är en designer, bör man ha något specifikt att utgå ifrån. När man har en Stan Lee-serie som grund, är man i himlen. Man har hela planritningen framför sig!"

Jag fortsätter undersöka den isolerade kyrkohålan. En enkel säng och ett antal utspridda bandagebitar pryder kryptans ena hörn och mittemot sängen kan vi se ett litet upplyst badrum och några skafferihyllor med diverse medicinbehållare och handdukar. Rummet känns ödsligt och inburen, där den omringande stålstängslet i kryptan ger rummet en känsla av ett bortglömt skafferi. Det känns samtidigt upptaget och personligt och rymmer massor av dammiga detaljer från golv till tak. Den här steniga lyan ser ut att ha blivit Murdocks nya tillhåll, en rörig plats som verkar reflektera hjältens brustna tillstånd efter pärsen i Defenders.

Daredevil S3 - Gamereactor på plats i New York (1)
En liten skymt av kryptan, som här är ljussatt och redo för inspelning

När vi vandrar vidare till nästa inspelningslokal, finner vi oss mitt i en liten och stämningsfull delibutik kallad "Nelson's Meats", där vi omges av köttig mat och hoppfulla banderoller. I jämförelse med kryptan vi nyss besökte, omges jag av ett annat slags värme; ett mer folkligt, mysigt och mer hemtamt sådant. Detta är alltså en av kuliss där vi får utforska Foggy Nelsons familjerötter och medan butiken i sig inte är särskilt stor känns platsen välkomnande och Scher förklarar hur övergången från manus till verklighet kan arta sig med denna kuliss som exempel:

"I säsong 3 fick vi chansen att skapa Nelson's Meats. Till en början var det hela tänkt som en enda stor lokal, där vi egentligen skulle ha ett främre rum och ett bakrum. Enligt manuset behövdes det främre rummet för själva handelsplatsen, medan bakrummet kom till för att Foggy behövde en mer trivsam och privat plats där han kunde träffa sin familj och sköta sina privata affärsangelägenheter" sade Scher och visar att bakdörren egentligen inte leder till bakrummet; det är menat att visuellt likna en liknande dörr i en annan inspelningsplats och under klippningen kommer övergången mellan dessa lokaler alltså vara sömnlös. Sedan riktas vår uppmärksamhet till de politiska kampanjbanderollerna i butiken, som ju hänger här av en särskild anledning.

"Det andra som pågår i det här rummet är att Foggy under säsongens gång kandiderar för att bli distriktsåklagare" berättar en försiktig Scher, som inte gick in på närmare detaljer och pratade istället om hur Nelsons kampanj-design skiljer sig från motståndarens kampanjer - Blake Tower. "Intressant nog bestämde vi oss för en väldigt korporativ, attraktiv och livlig identitet för Towers grafik, alla hans kampanjbilder har riktigt läckra utsnitt. Med Foggy bestämde vi oss för en betydligt mer broderad känsla med tanke på hans irländska bakgrund" sade Scher och visar de färgglada och sådär härligt hemsnickrade kampanj-affischerna, vars hemmastadda estetik definitivt ligger i Foggys vänskapliga karaktär.

Scher berättar också hur flexibelt scenografiarbetet är under produktionen, då det visar sig att Nelson's Meats ursprungligen var sjukstugan som Murdock återhämtar sig i. Detta istället för att bygga nya platser konstant, så man försöker återanvända sig av arbetsmaterial om det är möjligt. Det är såklart synd att vi inte hann se själva sjukstugan, en sådan central Born Again-bild, innan den blev Nelson-familjens delikatessbutik, men jag glömmer snabbt bort den scenen när jag får veta vems lyxvåning vi får besöka härnäst...

Daredevil S3 - Gamereactor på plats i New York (1)

Wilson Fisk må vara en stor och brutal brottsling som kan krossa skallar med sina bara nävar, men är också något av en finsmakare och är ett personlighetsdrag som reflekteras väl i hans boning, som denne överlycklige filmskribent givetvis fick besöka. Det kändes faktiskt som att man praktiskt taget var med i en politisk thrillerfilm när vi väl klampade in till Wilson Fisks lyxfästning genom en metalldetektor i en gyllene hotellhall med en lång röd matta, där jag fullständigt bländades av Fisks gapande våning. När man tänker "husarrest" tänker man vanligtvis inte "vitpolerad och kubistiskt New York-palats" och det är alltså i denna takvåning som D'Onofrios superskurk mestadels kommer att hålla hus när han är under FBI:s uppsikt och det känns verkligen som att vi tittar ner mot Hell's Kitchens undersåtar när jag närmar mig de rymliga balkongerna. Scher förklarar att det var viktigt att skapa illusionen av att befinna sig i högt upp för alla inblandade, vilket definitivt kändes av. Jag imponerades även av detaljrikedomen i denna lyxkåk, vars marmorstatyer och skulpturer må vara gjort av frigolit och konsttavlorna må vara fejk, men som ändå ser otroligt verklighetstrogna ut. Till och med spisen i det eleganta köket verkar fungera, efter en närmare granskning av Kingpins kök!

"Konstverken här är viktiga för att Fisk är en konstsamlare. Hans flickvän Vanessa är också en konstsamlare, så givetvis betonade vi detta" menade Scher medan vi undersökte undervåningen och närmar sig en klottrig tavla sprängfylld med grova, simpla och kaosartade penseldrag. "Den här konsten är skapad av konstnärer som vet att deras konst kommer att visas upp i en film, så det här är inte riktig konst. Detta är exempelvis något som har efterfrågats i förväg, framförallt av manusförfattare. Jag ska inte bli alltför specifik här, men ibland begärs konstverk som denna de Kooning. Vi kunde uppenbarligen inte sätta upp en äkta de Kooning-tavla här, så vi målade istället något i samma stil som konstnären."

Det märks att man verkligen har satt sig i huvudet på karaktärerna i denna säsong, där minsta lilla rekvisita berättar en historia och har något viktigt att säga. Man skulle verkligen kunna döda för att bosätta sig i Fisks spektakulära svit - vilket ju ligger i Fisks karaktär - och är ett stycke scenografi även något som Scher är mycket nöjd med. Framförallt verkar han uppskatta hur sviten har tagit form under säsongens gång, något som han inte kunde gå in närmare på. Jag undrar vad detta kan betyda.

Daredevil S3 - Gamereactor på plats i New York (1)
Det är ensamt i Kingpins tron, men åtminstone är lyxvåningen en tröst...

Hur man sköter sin bostad säger ju en hel del om personen i sig och Fisks eleganta boning gav intrycket av en konungs borg, en våning som tillhör en klarsynt man med allt under kontroll. Därför blev det en fantastisk kontrast att stiga in i Murdocks stökiga lägenhet, där vi fortfarande kan se sprickan som uppstod efter jordbävningen i The Defenders. Jag och annan journalist utbytte snabbt "wow"-blickar när vi steg in i Murdocks sargade lägenhet, då det plötsligt kändes så bisarrt och häftigt att sätta fötterna i superhjältens högkvarter. Murdocks färgglasade fönster gav ett visst kyrkligt, ödesdigert lyster över Murdocks heliga hem; ett tegelhem man ju så väl bekantat sig med via TV-rutan, tegelkapellet som än gång stod för säkerhet kändes nu allt annat än tryggt i denna nya, spruckna tappning. Det har alltså inte skett några större förändringar hos denna tegelbyggnad enligt Scher.

"Jag ärvde i princip den här inspelningsplatsen och jag har inte gjort några ändringar här" säger Scher med ett skratt. "Den här lägenheten är ju ganska helig vid det här laget. Man vill inte se några större ändringar här, så jag satte upp den precis som den var förr. Jag tror att jag lade till lite tak här och där och det var allt"

Som produktionsdesigner måste man dock känna till historien bakom lägenheten och gick bland annat in i detalj angående Murdocks färgglasade fönster och menade att lägenheten passade karaktären perfekt både ljusmässigt och berättelsemässigt.

"För er som inte vet, så är ju Murdock blind" sade han med en sarkastisk ton. "Utanför dessa fönster har vi gigantiska LED-skärmar som strålar in ljus i lägenheten i alla möjliga färger, dagarna i ända, så i serien var det svårt att hyra ut den här lägenheten för att ingen ville ha en bostad med konstant ljus. Men Murdock är ju blind, så detta spelade ingen roll för honom och blev anledningen till att fick boningen. Ni märker kanske att alla scener som spelas in här har det här konstanta, färglagda ljuset från fönsterrutorna. När jag diskuterade det här med vår fotograf insåg vi att vi kunde färglägga emotionella och dramatiska scener precis som vi ville. Om vi vill ha värme eller vissa färger i rummet, så kan vi göra det på ett ögonblick tack vare våra LED-skärmar."

Det här är vårt sista stopp i scenografi-turen, så jag försöker ta in så mycket Murdocks lägenhet som möjligt innan det är dags att lämna lokalen. Medan jag fick utforska denna oförändrade bostad och känner genast igen flera minnesvärda scener från de två tidigare säsongerna, känns lägenheten också ganska ensam. Tom. Ödslig. Visserligen var inte alla möbler på plats ännu, men det känns också som en evighet sedan Murdock bara kunde stiga in i sin långa hall, sätta sig i soffan, öppna en ölflaska och slippa oroa sig för zombieninjor och geniala brottslingar. Förhoppningsvis hittar Murdock tillbaka till sitt sanna jag igen.

"Det är underbart att vara del av en serie som kan spåna upp så manga nya miljöer" tillade Scher under rundturen. "Jag kan jobba i en tredje säsong för vilken annan serie som helst och bara ärva samma inspelningsplatser, utan att tillföra mycket mer än så. Det är ju inte så kul. Här kunde jag däremot skapa nya miljöer för serien och medan jag är osäker på om dessa sparas till en fjärde säsong, har det varit ett sant nöje och ett privilegium att skapa miljöer på denna skala i en tredje säsong av ett episodiskt drama."

Vi tackar till slut Adam Scher för denna exklusiva lilla rundtur och beger oss tillbaka till konferensrummet, där vi får veta att det snart blir min tur att få besöka den pågående inspelningen av Daredevil och möta seriens hjälte, Charlie Cox. Men innan dess får vi en trevlig konversation med Karen Page i egen person i den andra delen av detta reportage...

Daredevil S3 - Gamereactor på plats i New York (1)


Loading next content