Svenska
Gamereactor
artiklar

7 saker du inte visste om Resident Evil

Gamereactor fortsätter sin resa genom spelindustrins mest spännande bakom kulisserna-berättelser, och få spelserier har lika många som Capcoms zombiesaga. Mathias har tagit fram den bästa kultfaktan från Resident Evil...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

(1) Resident Evil heter egentligen något helt annat
Okej, så vi börjar med en punkt som troligen väldigt många redan visste om (trots namnet på artikeln). Seriens engelska namn passar det första spelet perfekt, då någonting ondskefullt bosatt sig i Spencer-herrgården, men i Japan döpte man spelet till "Bio Hazard" (och senare Biohazard från och med det andra spelet i serien). Anledningen till namnbytet i västvärlden är för att det vore omöjligt att få igenom ett trademark på grund av det amerikanska heavy metal-bandet Biohazard. Capcom anordnade en tävling inom företaget där folk fick komma med nya förslag, och resten är historia.

(2) Första Resident Evil började som en remake på ett NES-spel
När Resident Evil-pappan Shinji Mikami fick i uppdrag att regissera ett skräckspel till Playstation var det tänkt att projektet skulle bli en remake av Capcoms kultförklarade Sweet Home - ett rollspel baserat på den japanska filmen med samma namn. Spelet i fråga släpptes till Famicon år 1989 men nådde aldrig västvärlden på grund av dess för tiden kontroversiella våld. Psykologisk skräck och förstapersonsperspektiv stod på menyn tills Mikami spelade Alone in the Dark och valde att skapa en helt ny spelserie istället. Statiska kameravinklar och George A. Romero-doftande zombieskräck tog över projektet, men den slutgiltiga produkten ses fortfarande som en andlig uppföljare till Sweet Home. Det var nämligen där herrgården, föremålshanteringen, de dörröppnande laddningsskärmarna och fokuset på överlevnad kom ifrån.

7 saker du inte visste om Resident Evil
Minns du den här sekvensen i det första spelet? Ikoniskt ögonblick, minst sagt.

(3) Det finns en förklaring bakom det okända röstskådespeleriet i Resident Evil
De som spelar originalet Resident Evil idag har nog svårt att förstå hur röstskådespeleriet i spelet någonsin godkändes av Capcom. År 2008 utnämndes dialogen till spelvärldens absolut sämsta genom tiderna av Guiness rekordbok, men det finns en rolig historia bakom detta. När Shinji Mikami skapade sin zombiesaga ville han att spelet skulle tilltala de filmälskande amerikanerna, så amerikanska karaktärer var ett måste. Han kände därför att de japanska rösterna de spelat in inte alls passade spelets ton, och då bestämde man att även japanerna skulle få höra de amerikanska rösterna. Skrattretan fraser som "Jill sandwich" och "the master of unlocking" lät helt enkelt bra i japanska öron, och eftersom storyn ändå skulle förmedlas med japanska undertexter spelade det ingen större roll vad som egentligen sades av karaktärerna. Detta förklarar manuset, men röstskådisarnas prestationer då? Jo, tydligen spelades all dialog in helt utan scensättning och feedback.

(4) Capcom var nästan redo att släppa Resident Evil 2 när spelet skrotades
Det första Resident Evil blev en stor succé när det släpptes under våren 1996, och uppföljaren var tänkt att släppas redan året därpå. Men när Capcom var cirka 80% klara med sin uppföljare kände Mikami, som nu var producent, att spelet var alldeles för likt originalet - och bad utvecklingsteamet börja om från början. En av huvudkaraktärerna, Elsa Walker, byttes ut mot Claire Redfield, infekterade gorillor togs bort medan Lickers gjorde entré, och Raccoon Citys polisstation fick sig ett rejält ansiktslyft. Leon S. Kennedy och storyn kring familjen Birkin bestod dock, och när Resident Evil 2 väl släpptes i butiken var det större och bättre än sin föregångare på alla sätt och vis. Capcoms ursprungliga version (som idag bär namnet "Resident Evil 1,5") har dock gjorts spelbar av ihärdiga fans, och är lätt att hitta för den som vet hur en webbaserad sökmotor fungerar.

(5) George A. Romero regisserade en reklamfilm inför Resident Evil 2-releasen
Inte nog med att Shinji Mimaki älskade George A. Romeros filmer och lät sig inspireras av dessa under utvecklingen av Resident Evil - George A. Romero besvarade den kärleken. Han regisserade nämligen en reklamfilm inför releasen av Resident Evil 2, där Leon och Claire spelades av riktiga skådisar och jagades av massa vidriga zombier. Därefter var det tänkt att Romero skulle regissera den allra första Resident Evil-filmen, med ett eget manus baserat på det första spelet i serien. Sony gillade dock inte Romeros vision, och istället gav de jobbet till Paul S. Anderson som precis gjort succé med sin Mortal Kombat-rulle. Som det kan gå...

(6) Resident Evil Zero skulle egentligen ha släppts till exklusivt till Nintendo 64
Utvecklingen av Resident Evil Zero, seriens första prequel, tog en rejäl U-sväng under år 2000. Det var tänkt att spelet skulle släppas till Nintendo 64 och ha stöd för två spelare, men när Capcom insåg att hårdvaran inte kunde göra spelet rättvisa valde de att invänta ett utvecklingskit till Nintendos nästa konsol - Gamecube. Detta trots att spelet var nästintill klart, och att sekvensen ombord tåget gjorts spelbar under spelmässor som E3 och Tokyo Game Show. När det visade sig att deras data inte var överförbar till Gamecube började de om från grunden istället, och valde dessutom att skippa multiplayerplanerna helt.

(7) Devil May Cry kallades en gång i tiden Resident Evil 4
Nu har vi snackat en hel del om tidigare, nedlagda versioner av spel i Resident Evil-serien, men ingenting slår nog utvecklingen av Resident Evil 4. Det var Resident Evil 2-författaren Noboru Sugimura som ville se ett lite coolare och mer actionpackat kapitel, när han påbörjade arbetet år 1999. Producenten Shinji Mikami höll dock inte med, utan bad Sugimura skriva om storyn och skapa en helt ny spelserie istället. Två år senare släpptes Devil May Cry, och Capcom började om från början med Resident Evil 4.

Därefter var det tänkt att Leon S. Kennedy skulle undersöka Spencer-familjens ursprung, och utforska deras slott i Europa. Väl där skulle han bli infekterad av källan bakom Umbrellas T-virus; nämligen Progenitor-viruset. Leon skulle få hallunicationer och möta paranormala hot, som vandrande riddarrustningar, levande dockor och svävande spöken. Denna idé lades dock på is, och användes istället i den nedladdningsbara episoden "Lost in Nightmares" till Resident Evil 5. Det var här som Mikami tog över regiet. Hans första version innehöll en massa zombier innan han snabbt insåg att det var samma gamla formel som användes igen. Han satte stopp för detta genom att ändra kameraperspektivet, och introducerade en ny typ av fiender som var snabbare och smartare. Och det tackar vi honom för än idag, eftersom slutprodukten är ett av de absolut bästa spelen genom tiderna.

Extranummer:
• Vi nämnde DLC-äventyret Lost in Nightmares tidigare, som på många sätt och vis var en hyllning till det allra första spelet i serien. De som var sugna på en rejäl nostalgitripp kunde till och med skippa tredjepersonsperspektivet och aktivera statiska kameravinklar istället.

• Helikopterpiloten Brad Vickers gick ett smärtsamt öde till mötes när sprang in i supermonstret Nemesis i Resident Evil 3. Hans zombiefierad lik dök dock upp redan i Resident Evil 2 (som till viss del utspelar sig efter det tredje kapitlet), ifall man undvek att plocka upp föremål tills man nådde polisstationen.

• Samtidigt som Resident Evil 3 utvecklades till Dreamcast lät Capcom ett sidoteam utveckla en spin-off till Playstation-formatet. Det var tänkt att karaktären HUNK skulle spela huvudrollen, men legokneckten byttes senare ut mot Jill Valentine. När spelet var klart valde man att göra detta spel till den officiella trean istället, medan Dreamcast-spelet som dröjde fick undertiteln "Code: Veronica".

• Någon hos Capcom tycks älska bandet Queen, och kanske mer specifik deras album "Made in Heaven". När Claire dök upp i Resident Evil 2 bar hon nämligen en jacka med samma ord. I Code: Veronica har hon en väst där trycket istället säger "Let Me Live", vilket är namnet på den tredje låten på samma album. Billy Coen, en av huvudkaraktärerna i Resident Evil 0, har en tribaltattuering på sin högra arm som lyder "Mother Love", vilket är den fjärde låten på skivan, medan frasen "My Life Has Been Saved" (den femte låten på plattan) syns i bakgrunden av Leons inventroy screen i Gamecube-versionen av Resident Evil 4.



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy