Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar
Grand Theft Auto: Vice City

7 Saker du inte visste om Grand Theft Auto: Vice City

Grand Theft Auto: Vice City är kanske det mest älskade i hela serien och är idag många fans absoluta favorit. Men det finns aspekter som kanske inte alla kände till. Här är sju stycken.


Facebook
TwitterReddit

(1) Skulle egentligen vara en expansion till Grand Theft Auto III
Att Grand Theft Auto: Vice City på många sätt liknar dess föregångare, Grand Theft Auto III, är rätt uppenbart. Det är samma grafikmotor som ritar upp de soldränkta, yuppie-invaderade gatorna och det är mer eller mindre samma spelmekanik som driver stadens evigt pulserande neon-rosa halspulsåder. På många sätt är det föregångaren med en ny (och lite mer inbjudande) färgpalett. Frågar man Rockstar själva så är det inte så konstigt; inte nog med att spelet enbart tog nio månader att utveckla, det började faktiskt som en expansion till spelet som på allvar formade det vi idag känner som öppna världar.

Efter det att konsol-upplagorna av Grand Theft Auto III skeppats över havet av enat stående ovationer, spenderade utvecklarna, höga på eufori, några månader med att polera PC-versionen samtidigt som de funderade på framtiden. Fast då inte på regelrätta uppföljare, utan expansioner. Det fanns fortfarande mycket som man inte hunnit, eller kunnat, stoppa in i trean och således rörde sig tankarna kring sagda expansion. Uppdragspaket tillsammans med nya fordon och vapen (lite som dagens praktik, med andra ord) bollades. Men rätt fort gick det upp för samtliga att idéerna och mängden material som dessa skulle generera, inte skulle få plats i en expansion - utan i ett fullskaligt spel. Sporrade av treans framgång bestämde de sig för att pröva att se hur långt de kunde ta sitt koncept... Och resten är historia.

Grand Theft Auto: Vice City
Det kunde ha slutat som en expansion till Grand Theft Auto III.

(2) Florida var inte förstahandsvalet
Som med utvecklingen av andra spel (och alla kulturella produkter också för den delen...) så måste de centrera sig kring något. En plats, en historia, en tid... Medan vi inte vet exakt hur historien växte fram, så har Leslie Benzies gett svar på tal angående platsen. Trots att tidigare smått hintade Scarface utspelar sig i det tidiga 80-talets kokande Miami, Florida, så var det faktiskt ett annat popkulturellt fenomen som avgjorde. Innan Sam Houser dundrade in i mötesrummet och säkerligen brummade ut något i stil med "Miami Vice är bra. Miami ska vi ha.", övervägde man att återvända till London. För alla er ungdomar där ute; det första Grand Theft Auto fick inte mindre än två expansioner, London 1969 och London 1961 (ja, i den ordningen) och således fanns ett visst intresse av att återbesöka Englands huvudstad. Förutom detta låg även andra, obekräftade, städer på ritbordet. Men i enlighet med Rockstars designfilosofi, som då gick ut på att man ville ha en stad som stod i stark konkurrens till Liberty City (baserad på New York) och inte en som man bara målat om i all hast, ställdes siktena in på staden där Sams favoritserie utspelade sig och som, trots sitt på ytan himmelrike, huserade mer synd än vad som bestraffades i Dantes niovåningshus - den som sedermera blev uppkallad efter just synden - Vice City.

Grand Theft Auto: Vice City
Floridas Miami var inte den enda platsen man funderat på. "Fancy a run i London, guvn'or?"

(3) Lance Vance kunde ha varit Eddie Murphy
Det var i och med Grand Theft Auto: Vice City som Rockstar började flörta med olika kända ansikten, eller snarare, olika kända röster... för att ge liv åt sina fiktiva, sylvasst kriminella, kriminella. Vi har Danny Trejo, Ray Liotta, Luiz Guzmán, Burt Reynolds (vila i frid), Debbie Harry och (visserligen i spin-offen Vice City Stories) - Phil Collins. The Phil Collins. Bortsett från ett par som ansåg sig vara större än projektet (vilket uttrycktes i löneönskemål), var det många som var lika stolta över sitt deltagande som Rockstar var över sitt skötebarn.

Som vi också alla vet så har Rockstar även en förkärlek till att modellera sina karaktärer efter deras rösters anleten. Tommy ser ut som Ray Liotta (typ), Avery Carrington ser ut som Burt och Lance Vance ser ut som... Just det! Nästan som Eddie Murphy. Baserat på tidiga konceptbilder kan man se att denne karismatiske side-kick från början var en snudd på karbonkopia av Eddie Murphy och enligt rykten (detta är alltså inte bekräftat av Rockstar) så fanns det, någon gång, planer på att försöka charma Mr. Axel Foley och fjäska tillräckligt för att få denne att låna ut sin röst till Mr. Vance.

Grand Theft Auto: Vice City
Ska man tro rykten så kunde Mr. Lance Vance ha låtit som den här liraren.

(4) Ray Liottas inställning till spelet pendlade rejält
Om vi stannar kvar vid röstskådespeleri en stund till, så kan vi prata lite om spelets protagonist också. Som en brygga över från föregående stycke kan det nämnas att tidiga konceptbilder visade en Tommy Vercetti mer baserad på Al Pacino än Ray Liotta. Men det verkligt intressanta här är skådespelarens inställning till produktionen. I intervjuer har Ray sagt att han uppskattade jobbet med Tommy och att det (enligt honom själv) i motsats till uppfattningen att röstskådespeleri är enkelt, inte var enkelt. Han menade att det krävdes rejält med engagemang och energi för att blåsa liv i en fiktiv karaktär och göra denne trovärdig. Vilket han också gjorde.

Nu kommer det intressanta. Som jag nämnde tidigare så var det några artister, som med sina löneönskemål, måste ha gått mer efter vad man fick för konventionella filmroller än för framträdande i spel. Ray var en av dessa och efter att tydligen inte ha fått tillräckligt betalt för vad han ansåg vara passande en Hollywodd-gigant (han refererade enligt uppgift till sin position i millenniumskiftets La La Land), önskade han inte skrika några fler rader in i mikrofonen. Även om vi spelare för alltid kommer att komma ihåg namnet Tommy Vercetti.

Grand Theft Auto: Vice City
Att ha gått ifrån positivt inställd, till sur över för lite betalt. Så kan det gå.
Grand Theft Auto: Vice City
Grand Theft Auto: Vice City
Grand Theft Auto: Vice City