Svenska
Gamereactor
artiklar

Berättelsen om Level-5

I oktober 1998 grundades Level-5 med nio personer. Det här är berättelsen om hur en misslyckad start ledde till spel som Dragon Quest, Ni No Kuni och Professor Layton.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Level-5 är min personliga favoritstudio och dess spel har gett mig mycket glädje genom åren. Så när de nu fyller 20 år var det självklart för mig att skriva denna artikel som tar dig från den tuffa starten hela vägen till att idag vara ett av de tio största spelföretagen i Japan. Denna berättelse börjar i oktober 1998, för precis 20 år sedan. Akihiro Hino hade jobbat som utvecklare hos Riverhillsoft, men kände efter releasen av Overblood 2 att han ville utveckla egna spel.

"Above all else, I wanted to do something new. For that reason, I thought it wouldn't be enough just to stay at the company and take orders, but I didn't think I'd be able to go independent." , sa Hino för några år sedan i en frågestund med Satoru Iwata.

Han tog med sig några personer från Riverhillsoft, men trodde inte att hans nio personer stora team skulle kunna göra något själva. Han skrev därför ett avtal med Sony som lät honom utveckla spel för deras kommande Playstation 2. På ett villkor. Hino var tvungen att skapa ett eget företag.

" I read lots of books about accounting for companies. I had to pick up lots of knowledge about things other than making games, so I studied many things. I didn't even know how to register the company, so it really was hard."

Detta är en annons:

De bestämde sig för namnet Level-5. Detta är taget direkt ifrån det japanska skolsystemet där Level-5 är det högsta betyget du kan få. Två personer anställdes kort därefter och de nu elva anställda påbörjade sin resa.

Berättelsen om Level-5

De påbörjade direkt arbetet med sin första stora titel, Dark Cloud. Spelet skulle bli en stor framgång, men det såg till en början ut som att spelet kunde sänka Level-5 innan de ens hunnit komma igång. Det var tänk att släppas samtidigt som Playstation 2 i Japan, men studions första titel blev försenad med ett halvår. Det släpptes till slut i december 2000 efter två år i utveckling. Under den första veckan sålde spelet endast 19 615 kopior, vilket bara placerade det på 15:e plats i försäljningsstatistiken. Den dåliga trenden fortsatte under 2001. 34 688 japanska kopior såldes under året.

"At that time, Level-5 was small and had no power, we couldn't create a high profile RPG. However, even if our development structure was small, we firmly had our thoughts set on creating a solid product.", berättade Hino 2002.

Detta är en annons:
Berättelsen om Level-5
Dark Cloud, en framgångsrik start för Level-5.

Det som räddade Dark Cloud, och möjligen Level-5, var försäljningen utanför Japan. Jämfört med total 80 000 kopior i Japan såldes nära 1,5 miljoner kopior i resten av världen (830 000 i Nordamerika, 440 000 i Europa och 190 000 i övriga världen).

Tack vare detta släpptes uppföljaren Dark Chronicle (Dark Cloud 2 i Nordamerika) i Japan 2002. Denna gång gick det mycket bättre. Spelet fick flera priser och sålde 250 000 kopior den första månaden. Samma siffror nåddes i Europa när spelet släpptes året efter.

Level-5 hade nu två framgångsrika titlar bakom sig, vilket fick upp ögonen hos storföretaget Square Enix. Bara sex år efter att ha startat med nio anställda blev nu Level-5 handplockade av Square Enix att utveckla nästa spel i en av de största japanska spelserierna, Dragon Quest VIII, under övervakning av seriens skapare Yuji Horii. Och ingen var gladare än Akihiro Hino. Det var nämligen ett spel i samma serie, Dragon Quest III, som gjorde Hino intresserad av spel och spelutveckling.

"To be honest, no computer game had ever moved me that much. In short, I learned that the appeal of a game isn't limited to the execution of the graphics, and that one way of making a game can move that many people, and my interest just caught fire. I guess you could say it sent my interest in making games through the roof. After that, I was just heading out into the working world, but I couldn't forget how moved I'd been by Dragon Quest, so I thought I'd try to make a living out of making games."

Berättelsen om Level-5
Dragon Quest VIII, vilken succé!

Vad gjorde då Hino och Level-5 med denna chans? De skapade spelhistoria. 3 miljoner kopior såldes i Japan den första veckan, vilket var den bästa releasen av alla japanska Playstation 2-titlar. Det är också det bäst sålda spelet någonsin i Japan för konsolen. Som att det inte var nog blev det också den första titeln från huvudserien som släpptes i PAL-regionen.

Yuji Horii var nöjd med vad Level-5 tillförde till hans spelserie.

"Each developer has their own strengths and weaknesses. For example, Level-5 was best suited to creating the kind of 3D world that we wanted in Dragon Quest VIII. Level-5's strength is 3D graphics, and we feel that really brought out the Dragon Quest world really well."

Yuu Miyake, som då var vice president för Square Enix, höll med.

"Right before that, they were with working on Dark Cloud, and they had really nice skills and game quality, and they really brought that to the development of Dragon Quest."

De följande två åren släpptes de två sista spelen i samarbetet med Sony. Rogue Galaxy sålde 356 000 kopior till Playstation 2 under 2005 och 2006, men är ett mycket bättre spel än siffrorna visar. Det sista spelet blev det mindre kända Jeanne d'Arc till PSP, som är löst grundat på den historiska kvinnan med samma namn. Spelet sålde 68 000 kopior under 2006.

Berättelsen om Level-5
Rogue Galaxy, bra spel, halvdåliga försäljningssiffror.

Akihiro Hino kände nu att det var dags att ta studion i en ny riktning. Att göra spel helt på egen hand.

"The initial trigger was the fact that, after we'd made Dragon Quest VIII, we found a goal of creating something as a company, by ourselves."

De tog steget över till Nintendo och skapade det första spelet i deras mest framgångsrika serie, Professor Layton and the Curious Village. Spelet var en skapelse från Hinos kärlek till pusselböckerna Head Gymnastics. Många pussel från dessa böcker finns med i spelet.

"We thought we could turn these books into a pleasant, casual game by just adding a few game-like elements. [...] As soon as the game entered testing I knew that we had made something entirely new, and I knew it would be well received.", sa Hino i en intervju med Eurogamer.

Han hade rätt. Serien togs emot med öppna armar och 18 miljoner kopior har sålts av spelserien.

Berättelsen om Level-5
Professor Layton and the Curious Village, starten på deras mest framgångsrika serie.

Året efter skapades fotbollsrollspelet Inazuma Eleven, vilket nu också är en populär anime- och mangaserie.

"I think that, if Professor Layton and the Curious Village hadn't been such a hit, the Inazuma Eleven series would never have been created."

Serien har levt på Nintendos handhållna konsoler, men nästa spel i serien, Inazuma Eleven Ares kommer förutom Switch även till Playstation 4. Beräknad release är slutet av 2018.

Vi är nu framme i 2011. Level-5 har redan släppt Ni no Kuni: Dominion of the Dark Djinn året innan i Japan till Nintendo DS. Ingen hade nog räknat med den dundersuccé Ni no Kuni: Wrath of the White Witch skulle bli. Spelet var en uppgraderad version av DS-spelet. Det sålde skapligt i Japan, men det var i väst som spelet skulle nå framgångar två år senare, 2013. Spelet animerades av Studio Ghibli, som gjort fantastiska filmer sedan 80-talet och musiken skrevs av Joe Hisaishi, som gjort en stor del av Ghibli-filmernas musik.

Berättelsen om Level-5
Ni No Kuni, ett ord. Fantastiskt.

Detta ledde såklart till stort intresse. Spelet gjorde ingen besviken. Personligen är det ett av de bästa spelen, kanske till och med det bästa, den förra konsolgenerationen. Över en miljon kopior såldes i väst på lite över ett år, vilket måste ses som en stor framgång för ett spel i en genre som länge var utdöd. Det hamnar precis utanför topp 10-listan över bäst sålda Playstation 3-spel. Uppföljaren Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom släpptes tidigare i år.

"Ni no Kuni originally began as a 10th anniversary project for LEVEL-5. We wanted to create something that we felt strongly about creatively rather than focus on how well the game would sell. The opportunity came up to meet Toshio Suzuki, a producer at Studio Ghibli, and we asked him if they would like to create the animation for our upcoming project.", sa Hino till Nowgamer.

Samma år, 2013 har Japan blivit Yo-kai Watch-tokiga. Det är svårt att föreställa sig i väst hur stort Yo-kai Watch var. Alla barn kunde dansen i animens intro och gosedjur, figurer och annat sålde som smör.

Berättelsen om Level-5
Yo-kai Watch, ledde till extas i Japan.

"I researched what would give something appeal and longevity, and pondered what would be relatable to people and developed the open world RPG that children could play, Yokai Watch. I think the title's popularity is the fruits of trial and error.", sa Hino till Kotaku.

På mindre än ett år sålde spelet över en miljon kopior i Japan. Upphetsningen över serien har minskat allt eftersom, men det kan nog öka igen 2019, då tar nämligen Yo-kai Watch 4 steget till Switch.

På 20 år har Level-5 gått från att vara en liten studio med nio anställda till att nästan misslyckas med första spelet till att skapa några av de största spelserierna. Studion har för nuvarande runt 300 anställda och för några år sedan rapporterades det att de är bland de tio största spelföretagen i Japan med en marknadsandel på 3,2%. En framgångssaga.

Hur ser dina 20 år med Level-5 ut?



Loading next content