Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar

The Witcher 3 vs Red Dead Redemption 2

Två av de största open world-spelen denna generation inom respektive subgenre ställs mot varandra i denna tuffa duell. Svärd eller revolver, vem vinner?


Facebook
TwitterReddit

De senaste fem åren har tveklöst varit några av de bästa när det kommer till just open world-spel. Massiva världar som bara väntar på att bli utforskade. Världar som är fullproppade till bristningsgränsen med innehåll för spelaren att ta del av. Men det finns ju självfallet en baksida till allt detta när en stor del av dessa spel enbart fyller speltimmarna med enformiga sidoaktiviteter och slappt innehåll. Två spel står dock ut från denna mall, och båda kan stoltsera med att faktiskt utnyttja konceptet med en öppen värld till fullo. Vi snackar givetvis om CD Project Reds sönderhyllade The Witcher 3, och Rockstars minst lika hyllade Red Dead Redemption 2. Dessa två spel snackar du inte illa om. Du gör det bara inte. Det är spelvärldens Citizin Kane och Sunset Boulevard. I denna artikel ska jag försöka dissekera vad som gör respektive spel så bra, och vilket som är kungen när det kommer till öppna världar. Häng med!

[1] Spelbarhet och spelmekanik
Okej, så här ligger det ju till. Kritikerna hyllade Red Dead Redemption 2 till skyarna. Det anses redan vara ett av de bästa spelen denna konsolgeneration. Men det har nu i efterhand riktats en rejäl skopa kritik mot spelet från spelarna senaste veckorna - som menar på att den sladdriga spelkontrollen förstör delas spelupplevelse. Jag delar inte denna uppfattning och tänker att den "tunga" kontrollen bidrar med en slags fysisk närvaro. Men men. The Witcher 3 är ju knappast känt för sin underbara kontroll heller. Utvecklarna fick till och med adressera "sladdrigheten" kring huvudkaraktären Geralt i en patch där de implementerade en alternativ kontrollmetod. Så pass illa var det.

Men om vi lämnar spelkontrollen åt sidan och fokuserar på just spelbarheten i sig. I Red Dead Redemption 2 spelar du Arthur Morgan, en högt uppsatt gubbe i ett respekterat gäng med rövare som leds av den karismatiske Dutch. En stor del av spelet går ut på att hjälp ditt gäng med diverse sysslor. Det finns en rad med otroligt häftiga huvuduppdrag som är bland det bästa jag upplevt i ett open world-spel. Lägg även till den enorma raden med sidoaktiviteter och du har ett mumsigt skrovmål av härligheter redo att avnjutas i timmar. I The Witcher 3 spelar du ensamvargen Geralt och hans kamp om att hitta sin lärling Ciri. Du rör dig genom skogar, träsk och enorma städer i jakt på den lilla töseflickan. CD Project Red har även dem gjort ett makalöst bra jobb när det kommer till variation bland uppdragen. Väldigt sällan känner jag att jag gör samma typ av uppdrag - även fast det finns en del "döda si och så många vargar-quests"

I Red Dead Redemption 2 skjuter du med revolvrar och gevär, och i The Witcher 3 är det svärd som gäller. Stridssytemet i de båda spelen är nog deras svaga sidor, dock. I The Witcher 3 får jag inte något riktigt grepp kring striderna som allt som oftast känns obalanserade och enformiga. Det slutar alltsomoftast med att jag bara drar ner svårighetsgraden till "easy" för att få dem överstökade så fort som möjligt. Red Dead Redemption 2 har en härlig tyngd i alla sina vapen. De känns skitiga och svåra att hantera. Vilket dock gör att de kan ta lite för lång tid emellanåt. Lyckligtvis har du ditt "dead eye" till hjälp när du känner dig omringad av för många banditer.

Mycket går att säga om spelbarheten i dessa två spel, men jag tycker nog att Red Dead Redemption 2 drar det längre strået. Med en otrolig variation i innehållet och en rad med olika system som samarbetar på ett effektfullt sätt. [Vinnare: Red Dead Redemption 2]

[2] Spelvärld
Denna kategori blir tuff. The Witcher 3 kan skryta med en av de vackraste och största spelvärldarna där ute, framförallt om man räknar in de två dlc-paketen Blood and Wine och Hearts of Stone. En otroligt välgjord och levande värld, fylld med banditer och diverse odågor som gör allt i sin väg för att göra livet surt för dig. Jag älskar de lummiga skogarna i Velen och de snöiga bergstopparna på Skellige. Ibland kan jag få för mig att bara vandra runt planlöst i timmar och bara avnjuta atmosfären.

Spelvärlden Red Dead Redemption 2 är inte så dum den heller. Till skillnad från det första spelet som mestadels utspelade sig i väst har uppföljaren mycket större variation i miljöerna. Släng sedan på en hel del härliga vädereffekter och du har en mycket inbjudande spelvärld. Det som roar mig mest är dock hur mycket som faktiskt försiggår. Rockstar är kungar på att skapa slumpmässiga händelser i sina världar - och det känns väldigt sällan som att dessa små interaktioner med folk på vägarna upprepas. Det hjälper verkligen till med att göra världen levande.

Världen i Red Dead Redemption 2 är helt klart mycket mer levande än den i The Witcher 3, men jag kommer inte bort från det faktum att jag helt enkelt tycker om atmosfären så mycket mer i det sistnämnda. Jag har aldrig blivit så inslukad i ett spel som jag blev i The Witcher 3 - och mycket har att göra med just spelvärlden. Rockstar kan skryta med en av de mest övertygande världarna som någonsin har skapats i ett spel, men om jag får välja blir det Velen, Touissant, Novigrad och Skellige alla dagar i veckan. [Vinnare: The Witcher 3]

[3] Berättande
Berättarstrukturen i Red Dead Redemption 2 skiljer sig avsevärt från Rockstars tidigare spel. Det är en långsam inledning som starkt påminner om öppningen till Tarantinos The Hateful Eight. Det tar ett par timmar innan spelet drar igång på riktigt, men satan i djävulen vilka härliga spelögonblick som väntar dig bara du härdar ut. Samtliga karaktärer känns levande och trovärdiga, speciellt huvudkaraktären Arthur Morgan som är den bästa gubben Rockstar har skrivit någonsin. Punkt.

The Witcher 3 har också en förhållandevis långsam inledning, även fast det tar betydligt kortare tid innan "skiten träffar fläkten", så att säga. Dock så måste jag medge att berättelsen i The Witcher 3 är ganska slätstruken. Det är en ganska enkel premiss som går ut på att Geralt letar efter sin lärjunge Ciri som varit försvunnen en tid. Men det är inte i huvudberättelsen som spelet glänser, utan i de otroligt välskrivna sidouppdragen - som nästan aldrig känns monotona och trista. CD Project Red har gjort ett utomordentligt bra jobb kring variation med dessa, och det finns karaktärer jag stött på under Geralts resa som jag aldrig kommer att glömma. Hur kan man bara inte älska Baronen eller häxorna i träsket?

I början så finns det inte ett specifikt mål i Red Dead Redemption 2, utan det handlar mer om att landa på fötterna efter händelserna i Blackwater - vilket gör att du får irra runt en stund med diverse mindre aktiviteter innan Rockstar brassar på med den stora trumman. Men när de väl gör det så glänser spelet något så ofattbart. The Witcher 3 är aningen ojämnt i sin berättarstruktur. Sidouppdragen är magiska, men jag känner mig väldigt sällan investerad i huvuduppdraget kring att hitta Ciri - och det är inte egentligen förrän jag landar på Skellige som jag på riktigt blir tagen. Svårt val, men det landar på Rockstars cowboy-simulator.
[Vinnare: Red Dead Redemption 2]

[4] Grafik
Nu är det ju kanske lite orättvist att jämföra ett purfärskt spel från 2018 med ett över tre år gammalt spel, men låt oss göra det i alla fall. Om du lirar The Witcher 3 på PC med de högsta inställningarna ser det fortfarande snuskigt bra ut. Så pass bra att jag fortfarande får gåshud av att vara rida omkring i världen. Det stora problemet ligger nog dock i animationerna som är milstal bättre i Red Dead Redemption 2. Rockstar har verkligen lagt ner stor möda på att animera i princip allting, och det är så fruktansvärt imponerande. Geralt är istället en fjäderlätt karaktär som rör sig ganska onaturligt, detsamma gäller människorna han interagerar med. Även ansiktsanimationera börjar se lite skumma ut - även fast det inte är någon större fara. Red Dead Redemption har väldigt bra ansiktsanimationer, dock så är de aningen ojämna. Vissa karaktärer påminner om överblivna modeller från det första spelet, medan andra ser nästintill fotorealistiska ut.

Det finns så mycket att säga om grafiken i de båda spelen. Red Dead Redemption 2 kan skryta med ett avancerat vädersystem som kraftigt påverkar hur världen ser ut. The Witcher 3 har också ett gediget vädersystem, dock så finns det mindre variation i hur vädret beter sig överlag. Texturerna och detaljrikedomen i Rockstars spel är sannerligen någonting utöver det vanliga - vare sig du besöker en av de större städerna eller bara vandrar omkring ute i vildmarken är det fullproppat med detaljer. The Witcher 3 är tveklöst också rikt på detaljer, men inte i lika stor utsträckning. Vissa områden kan kännas lite tomma, dock så bidrar det lite till känslan av att man är ute på ett grandiost äventyr. [Vinnare: Red Dead Redemption 2]

VINNARE: Red Dead Redemption 2
The Witcher 3 må vara kungen när det kommer till rollspel och fantasy, men med Red Dead Redemption 2 visade Rockstar på att ingen klår dem på interaktiva och levande öppna världar. Det går bara inte. Men något annat vore väl ju konstigt om det stämmer att runt 2000 personer har arbetat på detta spel i åtta års tid.