Svenska
Gamereactor
artiklar

Horizon: Zero Dawn vs Red Dead Redemption 2

Guerrilla Games Horizon: Zero Dawn ställs tå-till-tå med Rockstars mastodana western-eops Red Dead Redemption 2. Vem står som segrare när dammet lagt sig?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Ett tekniskt mästerverk från folket bakom Killzone-spelen möter årets överlägset mest efterlängtade spel - Rockstars Red Dead Redemption 2. Hur står sig Aloys äventyr bland robotar och bländande vyer mot Arthur Morgan och gängets strid för överlevnad i vildmarkens oförlåtande natur.

Horizon: Zero Dawn vs Red Dead Redemption 2

[1] Detaljarbete
Man brukar säga att det ligger i detaljerna. Det som skiljer mästerverk från det fantastiska avgörs i detaljnivån. Och nu händer det sig att vi har två extremt potenta spelare här; Guerrilla Games kometöverraskning Horizon: Zero Dawn och Rockstars nyligen släppta Magnum Opus-projekt Red Dead Redemption 2. Ingen av dessa är varken några nybörjare eller hybris-gäng, utan etablerade utvecklare som båda har flertalet mästerverk på sina CV:n.

Horizon: Zero Dawn är först ut och det är inget mindre än ett makalöst jobb som Guerrilla har lagt ned på de små aspekterna. Aloys minutiöst inbakade flätor, vars toppar svajar efter hennes rörelser, hennes pilbåges handgrepps mönster eller den extremt verklighetstrogna, skimrande glansen som fyller varje karaktärs ögon då de framträder i närbild. Det blåser en av stolen samtidigt som man undrar hur i hela friden det har gått till. Visst måste man ha tvingats göra någon form av kompromiss för att stoppa in det, sida vid sida med allt annat vackert som spelet erbjuder? Ansiktsanimationerna är inte de bästa och även om de är långt ifrån stelopererade botox-containrar, så sticker de ut och drar ned upplevelsen i direkt jämförelse med resten av världen.

Hur står sig då Red Dead Redemption 2? Det bockar kaxigt av i princip varje alternativ som sin motståndare stoltserar med och överträffar det dessutom. Snören i hattar, hår på huvuden och ryck i karaktärers mungipor ligger alla på den realistiska grad som vi knappt tror är möjlig i spel. Men som, uppenbarligen, är. Sen kan man inte annat än att storkna av atmosfären i Rockstars westernäventyr. Dina handlingar, även om de inte är centrala till storyn, har konsekvenser och när du minst anar det kan du bli belönad, eller straffad, för ett val du gjorde för länge sedan som redan glömt bort.

Det är rätt tätt redan från start, då båda spel skiner på olika sätt. Sen får man inte glömma att Rockstar har enormt mycket erfarenhet av just öppna landskap medan Guerrilla har lite mindre. Och det är tack vare hur världen fungerar och andas i Red Dead Redemption 2 som ger det första rondens vinst.
VINNARE: Red Dead Redemption 2

[2] Grafik
När Horizon: Zero Dawn visades upp var det många som förtrollades av hur bra det såg ut. Och hur bra det fortfarande ser ut. Inte nog med att spelet var, då, exemplet som visade vad Playstation 4 Pro kunde mäkta med, så var det något som slog de flesta av de samtida konkurenterna på fingrarna. Omgivningarna är rätt trädtäta och här har vi ett ypperligt exempel på att detta slår även Red Dead Redemption 2 över den vältexturerade hästryggen. Solen står ofta högt på himlen och när denne kastar sitt ljus ner genom trädkronorna och dess lövverk - då är det som om klockarna stannar. Inte bara ljuset i sig (samma effekt återfinns i Red Dead Redemption 2 också) men det är reflexerna och beroende på hur du ställer kameran som får Guerrillas att stå en pinne över. Det faktum att solringarna som blir multipliceras och ändrar färg (utöver de gulorangea) är vad som säljer det hela enligt oss.

Sen är skärpan och ljussättningen on point, som engelsmännen säger. Vilket den också är i Rockstars tagning på Lilla Huset på Prärien, givetvis. Där snackar vi också knivskarpa objekt, föremål och modeller samt naturtrogna färger och ljuskast. Men det är något med Guerrillas äventyr som trots allt lockar mer. Kan det ha att göra med att det nästan ser lika bra ut (och bitvis bättre) än Red Dead Redemption 2 på en Xbox One X, fast det spelas på en normal Playstation 4? Slutresultatet är inget mindre än en teknisk triumf (jämför med vad Naughty Dog lyckades med i och med the Last of Us på Playstation 3 eller Rockstar med GTA V till samma format/Xbox 360). Och således, även fast Red Dead Redemption 2 också inte är av denna värld vad gäller det visuella, är det Horizon: Zero Dawn som tar hem den här omgången. Med en hårsmån.
VINNARE: Horizon: Zero Dawn

[3] Spelkontroller
Det kanske viktigaste i ett spel måste ändå vara hur kontrollerna fungerar. Det är via dessa som vi guidas genom äventyret och upplever både framgångar och motgångar som överraskningar och besvikelser. Och beroende på hur sagda kontroller är lagda kan det höja eller sänka liret rätt rejält (beroende på betraktare). Vad våra kandidater här beträffar, så skiljer de sig som natt och dag. Det beror också, i alla fall i ett fall, på utvecklarens egen designfilosofi kring spelet i fråga.

Om vi börjar med Horizon: Zero Dawn. Aloy är en spänstig donna som inte backar för att kasta sig undan dödsfräsande terminator-husdjur med milimetermarginal, eller för den delen ta bergsklättring i några kvicka hopp. Utöver det skjuts det pilar, svingas spjut och dansas med mekaniska vargar som om hon inte gjort annat. Något som med andra ord kräver ett mindre marathon med Jane Fonda-kassetter för att lyckas med. Lyckligtvis är spelkontrollen i Horizon: Zero Dawn enkel att ta till sig, responsiv och logiskt mappad. Överlag känns den väldigt lätt och att kontrollera Aloy blir aldrig en större utmaning än den fienden utgör.

Red Dead Redemption 2 är raka motsatsen. Här har vi en spelkontroll som är tyngre än Berry Whites djupaste basröst och som är tänkt att gå hand i hand med Rockstars mål att leverera en så verklig tolkning av vildmarkslivet som möjligt. Detta är något de definitivt lyckats med, men det på bekostnad av spelbarhet. Just spelbarhet kommer vi dra lite längre ned, men vad detta ger här och nu är ett lite svårare kontrollschema att sätta sig in i. Eller åtminstone svårare att komma ihåg i stundens hetta. Vilket liksom inte är idealt i en värld där alla drar snabbare än sin egen skugga.

Att då utse en vinnare är svårt. Har man väl lärt sig att kontrollera Arthur känns det gediget och ligger skönt tungt i näven, men kan ändå orsaka oväntade resultat, beroende på situation. Horizon: Zero Dawn är å andra sidan kanske lite för lätt och Aloy kan ibland skena iväg lite för snabbt om man inte är försiktig. Medan den må vara lättare att sätta sig in i och snabbare på att svara, är Red Dead Redemption 2's mer tungrodd men får än att komma närmare Mr. Morgan. Detta får Aloy, i jämförelse, att kännas mer distansierad. Men lättare att kontrollera, även under mer hektiska passager. Därför kniper Aloy även denna omgång.
VINNARE: Horizon: Zero Dawn

[4] Spelbarhet
Dessa spel är både stundvis riktigt komplexa. Det finns mycket att göra och det finns mycket att trycka på. Båda tillämpar den mycket omdiskuterade lösningen att hålla in en viss knapp för att bekräfta en handling och båda har (såklart) samma knapp mappade till olika detaljer beroende på stadie.

Red Dead Redemption 2 förlitar sig rejält på hålla in för att bekräfta och det i kombination med dess tungrodda styrning gör att det, tyvärr, rätt ofta ger ett annat resultat än det förväntade. Sirapen gör kanske att du trycker lite extra hårt. Exempelvis då du ska dra hett bly utan att skjuta - detta kan göras genom ett snabbt tryck på R2. Men säg att spelet inte reagerar på en gång. Du trycker hårdare. Spelet reagerar, men tar det som att du tryckt två gånger i snabbt följd. R2 är också knappen du skjuter på. Ett skott kan vara ödesdigert beroende på var det avfyras.

Horizon: Zero Dawn må lida av för hög känslighet från ögonblick till ögonblick, men i jämförelse med ovanstående exempel tenderar det att vara mycket rappare på responsen. Vilket, givet att dina fingrar inte är överkänsliga, inte ger lika många oväntade utspel som en följd av en seg kontroll. Vi hade gärna sett rollerna omvända, eller likställda. I en värld där maskiner jagar dig är det viktig att kunna agera med reptilreflexer och i en värld där allting kan ha dödlig utgång - skallerormssinne. Vilket gör att Horizon, med anledning av minimalt med ofrivilliga misstag, tar hem den här aspekten.
VINNARE: Horizon: Zero Dawn

Horizon: Zero Dawn vs Red Dead Redemption 2

[5] Story
Hur kan man egentligen höja en story över en annan? Egentligen. Allt är ju subjektivt och vi tilltalas av olika saker. Med det sagt så har vi här två otroligt tunga historier som berättas; en om en ung, utstött, kvinnas sökande efter vem hon är och varför hennes förflutna såg ut som det gjorde och en om hur en hel civilisation och livsstil håller på kvävas under den skitiga stöveln buren av en annan. Guerrilla Games undviker inte att tackla tunga teman som isolering, kärlek, identitet och lojalitet medan Rockstar inte heller backar för att gång på gång påminna om den tunna linjen mellan lojalitet och förräderi, rätt och fel, och den ostoppbara utvecklingen som brutalt krossar allt som inte passar in i dess mall - oavsett omständigheter.

Båda historier innehåller känsla, spänning, ett par skratt... och en skopa kärlek, bara för att. Och handlar om två olika saker för två helt olika personer och grupper, alla med olika motivationer och mål. Därför känns det lite motigt att utse en "vinnare". Båda historierna är värda att triumfera. Men då Red Dead Redemption 2, enligt oss, berättar en historia på flera nivåer än sagan om Aloy och som dessutom visar båda sidors drivande krafter med trovärdig och berörande effekt, måste vi nog höja Red Dead Redemption 2 ett snäpp högre.
VINNARE: Red Dead Redemption 2

VINNARE: Horizon: Zero Dawn
Så. Det blir faktiskt Horizon: Zero Dawn som tar hem det här fighten (vi hade gärna satt oavgjort, men... ja). Men märk väl, med en minimal marginal och hade det inte varit för kontrollerna i Red Dead Redemption 2 hade nog resultatet sett annorlunda ut. Hade sett annorlunda ut. Oavsett så har vi i alla fall två otroligt bra spel som båda är väl värda din tid.



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy