Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar

PUBG vs Call of Duty: Blackout

Treyarch drömmer till med en battle royale-höjdare som på flera sätt är både bättre och snyggare än spelet som startade hysterin på allvar - men vilket av dem är egentligen bäst...?


Facebook
TwitterReddit

Det fanns battle royale-spel före PlayerUnknown's Battlegrounds, så är det. Det handlar dock, som vanligt, inte om att vara först, utan om att göra det rätt. Bästa exemplet på vad jag menar är Iphone. Jag hade en smartphone långt innan Apple släppte sin första, nämligen HTC TyTn II. Den körde Windows, spelade PC-spel och hade exakt alla funktioner du förväntar dig från en mobil idag. Men den navigerades klumpigt med en stylus och var halvt oändligt plottrig med ett utfällbart, fysiskt tangentbord. Att framför allt Arma 2/DayZ var före med battle royale betyder egentligen ganska lite, det var med PlayerUnknown's Battlegrounds det tog fart på allvar och den perfekta formeln hittades. Sedan dess har Fortnite blivit den nya kungen i genren, mycket tack vare att det är 'free to play' och lämpligt även för yngre gamers. Men det sticker ut så pass mycket med unika inslag att det inte alls känns som en klon, och istället skulle jag vilja hävda att det är Blackout-delen i Call of Duty: Black Ops 4 som är den stora konkurrenten just nu. Ett vid första anblick oerhört snarlikt spel, som dock spelas i förstapersonsvinkel.

[1] Spelbarhet
PlayerUnknown's Battlegrounds är väldigt underhållande att spela. Att slänga sig ut från det där planet och se hur tre andra personer landar någonstans i närheten, slå ihjäl någon av dessa tölpar med nävarna och samtidigt förlora viktiga sekunder som jag vet lett till att de båda andra redan är tungt beväpnade... är mer skräck än Silen Hill någonsin gett mig. Beväpnad med ett uselt tillbehör jag inte kan använda och endast en pistol med överdrivet mycket ammunition hör jag någon annan komma in i det hus jag befinner mig i. Jag låser in mig på toaletten och hoppas att den lede fi ska stampa in helt oförhappandes så jag kan få sätta en kula i pannan och sedan ha loot-fest. Lyckas jag kan spelet på allvar börja, lyckas jag inte kommer jag bli en av de tio första personerna av 100 som pinsamt nog får bita i gräset. För mig är detta ungefär så roligt som spel blir och ohyggligt spännande. Till detta kommer bra och varierade vapen och fordon samt en allmänt tung känsla.

Treyarch startade sin karriär som Call of Duty-tillverkare som ett slags B-lag till Infinity Ward, men efter sistnämndas kollaps (då Respawn bildades) och det första Black Ops har de istället varit huvudstudion, och serien stoltserar med snudd på löjligt bra spelkontroll och ett mycket smidigt upplägg. Allt det här återfinns i Blackout som dessutom flyter otroligt bra även till konsolerna. Visst, det är inte alltid 100 personer som hoppar, utan "bara" 88, men det är ingenting som någonsin märks på ett negativt sätt. Tvärtom känns spelläget ofta som en mer kontrollerad Call of Duty-match i ett tempo som passar mig bättre. Och tekniskt sett överglänser det PlayerUnknown's Battlegrounds på alla sätt och vis, i synnerhet till konsol.

Jag har spelat PlayerUnknown's Battlegrounds i säkert 200 timmar vid det här laget och fler lär det bli, Blackout ligger långt efter, men trots det känner jag mig säker på att kora sistnämnda till vinnare i denna kategori. I synnerhet som Blackout knappt ens patchats till och redan är så komplett som det är, detta är en milstolpe. [Vinnare: Call of Duty 4: Black Ops 4]

[2] Banor
Det startade bra för PlayerUnknown's Battlegrounds, vars första bana Erangel var lika stor som varierad och väldigt välgjord samt snyggt inramad av lätt dystopisk Öststatskänsla. Jag vågar rent av påstå att just det faktum att den är så vansinnigt bra är en av huvudorsakerna till att spelet blivit så stort. Den efterföljande banan Miramar är tyvärr inte riktigt samma höjdare, men erbjuder ändå trevlig variation, medan Sanhok erbjuder dundervansinne och är lika fantastisk som den första. Runt knuten väntar ytterligare en bana dessutom som vi dock inte vet så mycket om ännu.

Den enda Blackout-banan som erbjuds är tämligen välgjord och till synes ganska inspirerad av just Erangel, även om Treyarch späckat den med unika inslag som zombies och fanservice med anknytning till tidigare delar i serien. Den är synnerligen genomtänkt och att Blackout kommer få en bana till tids nog, får betraktas som givet. Hur det än blir med den saken så är vi inte där ännu, och Erangel är bättre än den enda Blackout-banan samt erbjuder två alternativ till och det finns i slutändan bara en överlägsen vinnare av denna kategori. [Vinnare: PlayerUnknown's Battlegrounds]

[3] Grafik
Det är väldigt, väldigt mycket som händer i battle royale-spelen, något som fått till följd att en hel del processorkraft går åt till andra saker än grafik. Vad jag försöker säga är att de generellt helt enkelt inte är särskilt vackra. Det gäller PlayerUnknown's Battlegrounds med, i synnerhet till konsol där det rent av körs i skakiga 30 bilder per sekund, även till Xbox One X. Call of Duty: Black Ops 4 är sannerligen inget toksnyggt spel heller, men Blackout ser genomgående bättre ut än PlayerUnknown's Battlegrounds och det mesta annat i genren (som Fortnite) och det flyter betydligt mer stabilt. [Vinnare: Call of Duty: Black Ops 4]

[4] Speldjup
Call of Duty-spelen brukar ha bra precis hur mycket inställningar som helst, kring vapen och utseenden inte minst. Men i Blackout är det mer knapert. Att låsa upp saker går ohyggligt långsamt, och väl inne i spelet finns inte sådär våldsamt mycket finesser för att erbjuda mig möjligheten att köra på mitt eget sätt. PlayerUnknown's Battlegrounds har helt enkelt mer att ge på nästan alla sätt, och skaparen Brendan Greenes bakgrund inom militärsimulatorer lyser ofta igenom. Så kallad "run 'n gun" kan ta dig lång väg i Blackout, men kommer ofelbart leda till ond, bråd död här och det är helt enkelt mer att ta hänsyn till.

Undantagen är främst de bättre kontrollmöjligheter du har i Blackout när du hoppat från helikoptern som tar dig till ön då du med wingsuit snabbt kan tillryggalägga långa sträckor. Dessutom finns flygfordon (helikopter) för transport, vilket kastar om möjligheterna en hel del. [Vinnare: PlayerUnknown's Battlegrounds]

[5] Omspelningsvärde
Battle royale-spelen har ett inneboende underhållningsvärde som är svårt att bara vifta bort. De är helt enkelt otroligt roliga att spela och redan där har vi en anledning att återkomma. Idag vet vi att PlayerUnknown's Battlegrounds har underhållit i snart två års tids och det finns ingen anledning att tro att folk ska sluta spela detta. I fallet Blackout är det såklart svårare att säga hur länge det ska hålla eftersom det är så pass nytt. Men även om den bana som finns är ruskigt bra, råder det ingen tvekan om att det kommer behövas minst en till, förr eller senare.

Det gör att gammal är äldst och Blackout räcker inte riktigt enda fram mot spelet som startade battle royale-hysterin på allvar, åtminstone inte ännu. Dock förtjänar det att poängteras att du ju får mer än Blackout när du skaffar Call of Duty: Black Ops 4, det är ett nästan löjligt välfyllt multiplayerkalas och det är såklart något att ta hänsyn till - även om vi här bara jämför en del av innehållet. [Vinnare: PlayerUnknown's Battlegrounds]

VINNARE: PlayerUnknown's Battlegrounds
Blueholes pärla fortsätter vara otroligt underhållande och har tack vare sitt försprång mer av praktiskt taget allt. Men Treyarch ska ha en eloge för att de redan på första försöket slår PlayerUnknown's Battlegrounds på flera områden och det ska bli intressant att se vart de tar detta i framtiden.