Vi returnerade våra fantastiskt slitstarka, pålitliga och högkvalitativa Fanatec-grejor för lite drygt tre år sedan och just då, vid det tillfället, handlade det om att vi helt enkelt inte riktigt kände att vi hade plats för grejorna längre. Efter hundratals timmar i Fanatec Rennsport Cockpit-stolen med Porsche GT2-ratten och Clubsport-pedalerna var det dags att låta den riggen gå i pension. Sedan den dagen har jag dock saknat möjligheten att kunna köra racing "på riktigt" och för ungefär sex månader sedan beslutade jag mig för att bygga en helt ny racingsimulator. Gamereactors officiella, även om den nu står hemma hos mig i mitt hus och ser allmänt erotisk ut.
Första samtalet för att försöka få tag på rätt grejor inför starten av bygget gick till Tobias på NGS som bland annat ansvarar för utlåning av recensionsprodukter för Next Level Racing och Thrustmaster och inom loppet av en timme hade vi kommit överens om att Gamereactors nya rigg skulle baseras på Next Level Racings GT Ultimate V2-cockpit inklusive buren, stolen och fästen till en treskärms-set up samt plattor för tangentbord/mus och allt som krävdes för att fästa en extern växelspak och en handbroms. I samma veva bestämde vi oss för att köra på en Thrustmaster TS-XW Racer Sparco P310 inklusive de medföljande pedalerna och för att allt skulle drivas av den största Omen X-datorn från HP. Jag tjatade även ihjäl folk under de kommande veckorna för att få tag på Next Level Racings kritikerhyllade motion-underrede "Motion Platform V3" och det som sedan återstod var att välja vilka skärmar vi skulle använda oss av och sedan börja vänta på att prylarna skulle anlända.
Jag besökte ju Malaga i våras för att under tre härliga dagar tillbringa tid tillsammans med gaming-monitorn Philips Momentum 436M6VBPAB och med tanke på hur snabb och färgkorrekt denna skärm var när jag fick testa den där nere, kändes det som om den skulle passa vår nya simulator perfekt. Philips Sverige gick dessutom gladeligen med på att låna oss tre stycken exemplar av denna grymma "TV" och när alla tre väl hade anlänt hade även cockpit-paketet, underredet och ratten/pedalerna letat sig hem till Gamereactors redaktion och vi kunde påbörja själva byggandet.
Ganska snabbt blev vi varse om att Next Level Racings skärmstativ inte skulle fungera för vårt ändamål då dessa inte stödjer skärmar större än 32". Philips Momentum 436M6VBPAB är 43" stora och väger mer än det dubbla mot en 32-tums AOC-monitor vilket nu lett till att vi plockat fram svetsen och avser att meka ihop en speciallösning nu till helgen. Det viktiga här är såklart att de tre skärmarna sitter stabilt och stadigt eftersom hela riggen skakar (i och med Motion V3-teknologin) och för att slippa riskera att tappa en eller två av sidoskärmarna när det går som vildast till under själva stolen, beslutade vi oss ganska snabbt för att vi måste bygga en upphängning som inte bara är stark utifrån mittskärmens center-position och ut från sidorna, utan även har ordentligt stöd under ifrån.
När vi väl började montera GT Ultimate V2-cockpiten ovanpå Motion V3-underedet lyckades vi mot all förmodan faktiskt sätta själva basen åt fel håll (det saknades helt instruktioner) vilket naturligtvis skapade fenomenal komik när vi väl drog igång det första spelet vi snabbtestade bara för att se om underredet hade kontakt med datorn. Vid inbromsning slungades vi såklart bakåt snarare än framåt (som det ska vara) vilket ledde till att kompisen David trillade ut ur stolen med en himla fart, något som jag mest troligt aldrig kommer att glömma (det var verkligen en syn för gudarna). Att skruva loss underredet och vändas det åt rätt håll gick dock på under fem minuter då Next Level Racings grejor är enkla och smidiga att montera och med tanke på att GT Ultimate V2-cockpit-stolen designats specifikt för att passa perfekt ovanpå Motion V3.
När det gäller skärmar har jag redan börjat förbereda mig på en kväll av kalibrering då de tre Philips Momentum 436M6VBPAB-monitorerna diffar en smula sett till hur de är inställda gällande ljusstyrka och färgneutralitet. En av dem är lite blåare än de andra vilket såklart ska åtgärdas men det handlar såklart om extremt små differenser som mest troligt bara jag lägger märke till. orsaken till varför vi inte valde exempelvis 55-tums-TV-skärmar är den att de allra, allra flesta av dagens TV:s är lite för långsamma sett till hur mycket lag de huserar. Jag vill kunna köra Assetto Corsa och Iracing med snudd-på noll input lag för att veta att ingen del i teknik-kedjan saktar ned mina rekordtider (om allt nu går som det är tänkt). I nästa del börjar vi skruva ihop rubbet och tar oss trevande fram genom de första installationerna av mjukvara och kalibrering.