Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar

Fortnite vs Call of Duty: Black Ops 4

Realistiskt militäraction möte solsken och regnbågar. Det har blivit dags att kora Battle Royale-genrens konung...


Facebook
TwitterReddit

Epidemin som stavas Battle Royale har tagit över vår industri, och för tillfället slåss ett antal enorma titlar om spelarnas uppmärksamhet. Två av de hetaste kämparna är Epics fenomen till TV-spel Fortnite: Battle Royale, och Activisions färska Call of Duty: Black Ops 4 - Blackout. Ni som är bekanta med genren vet att det bara kan finnas en vinnare, och nu har det blivit dags att ta reda på vilket av dessa två spel som får kyckling till middag.

[1] Spelbarhet
På pappret kanske det ser ut som att Fortnite och Blackout är väldigt lika varandra, eftersom båda spelen kretsar kring ett hundra främlingar som springer runt på en ö och skjuter mot varandra tills endast en spelare återstår, men likheterna slutar faktiskt där. Epic och Activision tolkar genren på helt olika sätt, där Fortnite är ett färgglatt och lite mer lekfullt actionspel med lika mycket fokus på byggande av trädkojor som på dödande. Även de som inte alltid har en chans att vinna matchen lär hitta en del nöje här. Blackout annamar istället Call of Duty-seriens Michael Bay-doftande machovåld, med tuffa soldater, vapenporr och explosioner. Det är snabbt, oförlåtande och riktat mot hardcore-publiken.

Det kanske börjar bli tydligt att Fortnite och Blackout har olika målgrupper, och självklart har alla rätt till sin egen åsikt, men det krävs inte många timmars speltid för att inse att Black Ops 4:s snortighta spelkontroll passar Battle Royale-läget perfekt, där intensiv, svettig precisionsaction avgör vem som är herren på täppan. Med ett upplägg som detta ska det krävas snabba reflexer, taktiskt tänkande och tålamod. Spelbarheten i Fortnite känns lite lösare, vilket med all säkerhet är ett designval, men det tar ändå fokus från det vi känner gör denna genre så olidligt spännande. [Vinnare: Call of Duty: Black Ops 4]

[2] Spelmekanik
Okej, så Black Ops 4 känns alltså bättre rent spelmässigt, men hur ser det ut på den spelmekaniska fronten? Precis som i tidigare Call of Duty-spel finns det gott om utrymme i Blackout för att skräddarsy sin karaktär med diverse Perks som kan bytas ut under matchens gång, och för första gången i seriens historia finns det gott om fordon att köra på en kolossal bana med inspiration från några av de bästa Call of Duty-kartorna genom tiderna. Blackout är troligen det mest spännande som hänt serien på länge då det prövar på mycket nytt, men det finns ingen direkt "hook" som särskiljer spelet från dussintals andra actiontunga Battle Royale-spel på marknaden, som exempelvis Playerunknown's Battlegrounds. Det är en typisk förstapersonsskjutare, helt enkelt.

Fortnite kör sitt egna lilla race däremot. Självklart går det att hitta feta vapen och avfyra dessa mot andra spelare, men det finns så mycket annat att göra på Fortnite-kartan också som försäkrar att spelet aldrig kommer kännas monotont. Hugg ner några träd, riv ner en vägg, bygg ett hus, eller varför inte konstruera en skyskrapa som snuddar himlavalvet? Sen är det bara att sitta där och skjuta ner mot sina motståndare som om de vore små myror. Ibland försöker vi inte ens döda våra fiender när vi spelar Fortnite (vilket passar Jonas Mäki jättebra eftersom han är så oerhört dålig på denna typen av spel ändå) men jag har ändå hur kul som helst när jag hoppar upp på en raktetstrut och flyger genom skyn, utklädd till en rosa teddybjörsdräkt och beväpnad med en enhörningsyxa. [Vinnare: Fortnite]

[3] Grafik och design
Brutal och realistisk militäraction möter skolsken och regnbågar. Snacka om att ligga på varsin ände av spektrumet rent desigmässigt. Detta är såklart är fråga om smak, men jag måste medge att Fortnite kan bli lite för mycket i vissa stunder. Det är svårt att ta matchen på allvar när personer med stora tomater till huvuden skuttar runt på stridsfältet. Designen i Black Ops 4 är dock väldigt konsekvent. Vapen, miljöer, karaktärer och fordon passar väl in i den smygfuturiska värld som Treyarch målat upp, även om kanske känns lite uttjatad år 2018. Med det sagt är höstens Call of Duty ett väldigt imponerande spel rent tekniskt, vilket den lite plattare och tecknade stilen i Fortnite inte kan mäta sig med. [Vinnare: Call of Duty: Black Ops 4]

[4] Customization och mikrotransaktioner
Den sista punkten berör en av de viktigaste aspekterna av ett Battle Royale-spel, nämligen den personliga utvecklingen av din karaktär. Vad är meningen med att springa runt på en ö med 99 andra spelare om man inte kan uttrycka sig på något sätt? Finns det något bättre än att utrusta sig själv med en massa coola föremål som endast du har tillgång till, som gör andra spelare gröna med avund? I Blackout finns det ett 20-tal klassiska Call of Duty-karaktärer att låsa upp, och istället för att köpa dessa med riktiga pengar eller spela en orimlig mängd matcher har varje figur speciella kriterier som måste uppnås under en match för att bli tillgänglig. Detta är enligt mig en riktigt bra lösning, då alldeles för många spel idag förlitar sig på mikrotransaktioner.

Med det sagt finns det såklart en massa andra småsaker att köpa för riktig kosing i Black Ops 4. Vi snackar om kosmetiska prylar som profilbilder, signaturer och vapenskins som vi sett i serien sedan första Modern Warfare, och inget som ger dig någon fördel i stridens hetta bara för att du råkar ha ett välbetalt jobb på dagarna. Fortnite kommer dock plocka hem denna katergori av en simpel anledning: Spelet är gratis. Du betalar exakt så mycket pengar som du själv vill för att skräddarsy din karaktär, och om du anser att allt sånt bara är meningslöst så behöver du inte lägga en endaste krona på att få uppleva Fortnites galna eskapader. Har du däremot pengar att spendera finns det oändligt med valmöjligheter, och det lär ta ett bra tag innan butiken Black Ops 4 har ett lika stort utbud. [Vinnare: Fortnite]

VINNARE: Call of Duty: Black Ops 4
Som jag skrivit många gånger i denna text redan så är Fortnite och Black Ops 4 två väldigt olika spelupplevelser, och om du redan har en favorit idag lär knappast denna artikel ha ändrat sin uppfattning om vilket som är det bästa Battle Royale-spelet. För mig är det dock ganska simpelt: Blackout-spelläget lämpar sig bättre till genren än Fortnite lekfulla byggande. Jag har roligt med Fortnite, men jag har aldrig fastnat i dess träsk på samma sätt som många andra spelare där ute. Epics free-to-play-fenomen kan helt enkelt inte mäta sig med spänningen jag upplever i Blackout för tillfället. Nu det återstår det att se hur framtiden för spelläget ser ut i och med att ett nytt Call of Duty-spel lär släppas redan nästa höst.

Du har väl inte missat alla de tidigare delarna i denna artikelserie?
Tekken vs Soul Calibur VI
Forza Motorsport 7 vs Gran Turismo Sport
Rogue One: A Star Wars Story vs Solo: A Star Wars Story
Avengers vs Justice League
Horizon: Zero Dawn vs Red Dead Redemption 2
Playerunknown's Battlegrounds vs Call of Duty: Blackout
The Witcher 3 vs Red Dead Redemption 2
Destiny 2 vs Monster Hunter: World
Far Cry 4 vs Far Cry 5
The Last of Us vs God of War
Spider-Man: Homecoming vs Spider-Man 2
Rainbow Six: Siege vs Overwatch
Detroit: Become Human vs Heavy Rain
Tekken 7 vs Injustice 2
Captain America: Civil War vs Avengers: Infinity War
Playerunknown's Battlegrounds vs Fortnite: Battle Royale
Watch Dogs 2 vs Assassin's Creed Origins
Starcraft II vs Halo Wars 2
The Witcher 3: Wild Hunt vs Fallout 4
The Witcher 3: Wild Hunt vs Fallout 4
Half-Life vs Halo
Super Mario Galaxy vs Super Mario Odyssey
Captain America vs Wonder Woman
Vikings vs Game of Thrones
Zelda: Ocarina of Time vs Breath of the Wild