Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

När Steam tappar ångan

Från att ha varit en självklarhet för PC-spelare håller Steam på att förlora sitt fäste som ett absolut måste, något som kan få både väntade, men även mindre väntade konsekvenser...

Kanske är oddsen just nu större än de senaste tio åren att Half-Life 3 faktiskt är på väg. Orsaken till det är enkel, Valve har tydligt deklarerat att det på nytt ska börja utveckla spel och har febrilt anställt toppnamn de senaste två åren. Det här är såklart väldigt positivt och något att verkligen se fram emot. Kanske vågar man rent av drömma om mer Portal, Left 4 Dead och något helt nytt.

Orsakerna till det här är däremot inte lika positiva. Det har nämligen börjat skaka i Valves grundvalar, ganska ordentligt dessutom. I femton års tid har Valve lyckats med konststycket att revolutionera PC-spelandet från att vara en småstrulig och fragmenterad upplevelse med spel som kräver diverse olika tjänster och uppdateringar samt pilliga inställningar för att få det att fungera.

Är det äntligen dags för Half-Life 3? Chansen är faktiskt större än på länge.

Tack vare Valve är det bara att klicka hem spelet man vill ha, sedan uppdateras de automatiskt och fungerar i de flesta fall helt smärtfritt. De utvecklare och utgivare som inte kunnat anpassa sig har slagits ut. Idag är det en ren fröjd att spela PC och många gamers som tidigare bara lirat konsol har gått över till ett betydligt kraftfullare format. Det är inget snack om att Valves monopolliknande sits haft baksidor, men fördelarna har ändå varit fullständigt förkrossande.

Kanske började tendenserna synas lätt år 2011. Då bestämde sig EA för att fortsättningsvis släppa alla sina egna spel via tjänsten Origin. Den hade initialt enorma problem med användarvänligheten men har undan för undan byggts ut till något mer pålitligt. EA är såklart en gigant av rang och det blev ett märkbart dipp för Valve med deras avhopp, men tillväxten var så god att det täpptes till och det förblev lugnt i några år igen.

Tack vare framgångarna med Steam lutade sig Valve tillbaka och pausade nästan all spelutveckling och lät cashen regna från Steam-försäljningen där de enligt uppgift får runt 30% per sålt spel.

Visst har konkurrenter funnits, inte minst GOG.com, men de har varit så små och/eller nischade att de inte utgjort något hot mot Valve. Undan för undan har dock fler erbjudit egna tjänster, ofta har det dock fungerat som Ubisofts Uplay där spelen inte dragits bort från Steam, utan bara erbjudits på fler ställen. Men härom året bestämt sig Microsoft hastigt och lustigt för att dra igång Micxrosoft Store för spel igen och släpper nu alla sina Xbox One-spel även till PC från dag ett, komplett med cross-buy.

Och sedan har det rullat på. Activision har blivit allt mer restriktiva och nu går det inte att köpa exempelvis Destiny 2 eller Call of Duty: Black Ops 4 till Steam utan det är Battle.net som gäller. Och nu säger Epic att de står redo att storsatsa på egna Epic Games Store där de satsar på att vara rejält mycket bättre mot utvecklarna som får behålla mellan 88-92 procent av intäkterna från spelförsäljningen, att jämföra med 70 procent hos Steam.

Sugen på Call of Duty: Black Ops 4? Då är det inte Steam du ska besöka.

Det har i sin tur redan lett till att otaliga mindre utvecklare redan deklarerat att de kommer släppa sina spel först till Epics tjänst och först senare till andra. Epic har dessutom Fortnite-pengar att kriga med och hymlar inte heller om detta. Och sedan har det liksom bara rullat på, nyligen fick vi veta att Rage 2 tycks släppas via Bethesda Launcher istället för Steam och vi har knappast sett slutet på detta. Dessutom har vi ju alla fraväxande prenumerationstjänster såsom Playstation Now (som fungerar till PC), Xbox Game Pass (som ska komma till PC), Microsofts xCloud (kommer till allt och lite till) samt Origin Access.