Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
artiklar

Årets story 2018

Tre kategorier återstår i korandet av det vi på Gamereactor anser vara årets bästa spel 2018 och i denna artikel utser vi de tio titlar som innehåll bäst story...

(10) Octopath Traveller
I Octopath Traveler styr du åtta stycken karaktär, som alla är belägna på olika områden på den relativt stora spelkartan. Alla har sina egna berättelser, och sina egna mål. Det finns ett problem i att karaktärerna inte direkt interagerar med varandra, och att deras berättelser knappt vävs samman förutom vid enstaka tillfällen. Men bortser man från detta är varje historia unik - och de höll oss engagerade ända till slutet. Berättartekniken känns rätt unik i Octopath Traveler. Det är ett vågat grepp att introducera åtta i princip fristående karaktärer. Det kunde ha slutat dråpligt, men tack vare underhållande dialog och fina små ögonblick fungerar helheten galant.

(09) Celeste
Ett till synes möjligen dunkelt plattformsspel med retrografik, visade sig leverera en av årets mäktigaste historier där vi fick stifta bekantskap med Madeline som var i full färd med att bestiga berget Celeste Mountain. Det visade sig bli en kamp om mental ohälsa där den lilla pixelfiguren levererade mer mänsklighet än de flesta andra spelfigurer vi stiftat bekantskap med under 2018, och där fullständigt underbara personligheter som Mr. Oshiro och Theo bidrog till att berika vår upplevelse ytterligare. Celeste kräver en del av dig som spelare där du hela tiden måste läsa mellan raderna och förstå de små antydningar som hela tiden ges, men för den som gav det chansen öppnade sig en spelvärld och en sällsam berättelse av ett slag vi sent kommer att glömma i vad som rimligen är det mest geniala och hjärtevärmande indiespel vi avnjutit sedan Papers, Please.

(08) Return of the Obra Dinn
Papers, Please-skaparen Lucas Pope återvände under fjolåret med ett spel så pass originellt och atmosfäriskt att det i princip lamslog en hel Gamereactor-redaktionen. Historien om det spöklika slagskeppet Obra Dinn och det blodbad som rensat båten på mannar utreds av spelaren på ett sätt som väver in olika teman och manér, överraskar samt övertygar och i slutändan var storyn i detta spel helt fantastisk.

(07) Florence
Mobilmarknaden idag är till stor del översvämmad av spel med mikrotransaktioner. Ett spel du hämtar hem gratis kan i slutändan bli en dyr affär då du tvingas punga ut stålar för att låsa upp den ena löjliga saken efter den andra. Men då är det tur att det finns spel som Florence. I detta underbara mobilspel styr du den tjugo-någonting gamla kvinnan Florence, och hennes små händelser i vardagen. Spelet börjar med att du blir kär i en man, för att sedan inleda en romans som kanske inte slutar som du väntat dig. Det är en berg och dalbana i känslor - och det ska erkännas att en del av redaktionen hade svårt att inte skvätta en tår när eftertexterna rullade. Florence tar det mobila formatet i beaktning när det berättar sin historia, och gör det på mycket finurliga sätt. Det är ett litet spel, men det är i det lilla som de mest intima ögonblicken uppstår. Vi ser med spänning fram emot vad den lilla australiensiska spelstudion ska göra härnäst.

(06) The Banner Saga 3
Inför lanseringen av den tredje installationen av den kritikerrosade spelserien The Banner Saga var våra förväntningar höga. Skyhöga, till och med. En stor anledning varför vi älskade (och än idag gör) spelen var på grund av de tuffa valen vi tvingades göra. Medan många andra spel bara skapar en illusion av att dina val får konsekvenser lyckas The Banner Saga realisera detta. Det fanns delar av det tredje och sista spelet som vi var missnöjda med, men berättelsen i sig var inte en av dessa. Heta diskussioner förekom här på redaktion om vilka val vi hade gjort och hur våra slut hade påverkats av dessa. Ingen av oss ville dock ändra på våra handlingar och det är väl kanske det som också gör The Banner Saga 3 till ett av årets bästa spel, sett till handling.

(05) Ni No Kuni II
Det var mycket som trollband oss med Ni No Kuni II, den grafiska stilen, de välskrivna karaktärerna och den ordentligt trevliga spelvärlden. Allt det hade dock inte betytt ett jota om det inte vore för att berättelsen vävde ihop allt så bra. Det var inte den mest originella berättelsen någonsin eller kanske inte ens den mest välspelande. Men när allt utspelade sig tillsammans på våra skärmar var det omöjligt att inte sugas rakt in och försvinna i kungariket. Ni No Kuni II var proppat med kvalité, massor av variation och personlighet. En berättelse du vill uppleva själv, helt klart.

(04) Detroit: Become Human
Quantic Dreams spel har egentligen samma problem, storyn är inte särskilt märkvärdig. Det kan tyckas vara ett märkligt sätt att inleda en motivering kring varför Detroit: Become Human skulle vara årets fjärde bästa story, men det hela är egentligen mycket enkelt. För tanken är ju inte att erbjuda världens bästa story, utan att erbjuda just din story. Och det är här som Quantic Dreams briljerar. I Detroit: Become Human får vi följa flera historier som snyggt vävs samman där våra beslut hela tiden formade det som skulle hända. Det gjorde berättelsen oförutsägbar och intressant, samt lockade till att spela om det flera gånger för att få se samma historia ta olika vägar och i slutändan leda till något helt annat. De flesta spel spelas igenom en gång och fastnar eventuellt i minnet, men Detroit: Become Human har vi spelat igenom ohälsosamt många gånger och dess annorlunda narrativ och vindlande story står sig som en av årets absolut bästa upplevelser.

(03) God of War
Det kan inte ha varit lätt att försöka göra något emotionellt relaterbart eller vettigt med Kratos och hans liv efter God of War III. Vart går man efter att ens karaktär varit så grinig att han nästan förintat världen? Cory Barlog och hans team hos Sony Santa Monica tog sig an utmaningen och lyckades leverera något spektakulärt. Vår tidigare ilskne grek är nu äldre och försöker lägga sina gamla dagar bakom sig och samtidigt försöka lära sin son Atreus att inte dela sin farsgubbes natur. Berättelsen i God of War är tajt formad och har rakt igenom jämn ton med sylvass tematik. Seriens nya skådeplats, den fornnordiska mytologin, passar berättelsen som handen i handsken med en ny uppsättning av dekadenta gudar att bråka med. Nästan alla komponenter i spelet bidrar till Kratos och Atreus resa tematiskt eller karaktärsmässigt med minimala mängder onödigt fluff (även om spelet kan snava lite mot slutet). Vi har dessutom enastående röstinsatser från Christopher Judge, Sunny Suljic, Jeremy Davis med flera andra som alla hjälper skapa en trovärdig och levande ensemble av personligheter. Kratos nya resa är tragisk, vackert presenterad och väl sammansatt där endast några långsammare sektioner under spelets andra halva berövar spelet från en möjlig förstaplats. Det ska bli spännande att se vad som väntar oss i en möjlig uppföljare med de nya karaktärer och konflikter som introducerats här. En fantastisk nystart för serien med andra ord.

(02) Pillars of Eternity 2: Deadfire
När Obsidian utannonserade att de skulle göra en uppföljare till Pillars of Eternity gick det fort. På bara en ynka dag hade de crowdfundat hela utvecklingen och när Pillars of Eternity 2: Deadfire släpptes i somras stod det klart att det varit väl investerade pengar. Även denna gång fick vi ikläda oss rollen som en Watcher med förmågan att läsa folks minnen i jakten på en trilskande gud. Som sig bör med Obsidians ofta texttunga och välskrivna äventyr, så vankas otroligt mycket story under ytan i en väl beskriven fantasyvärld. Vi lät oss helt uppslukas av vår Watchers spännande historia som gick genom varierade miljöer och lät oss träffa mängder av spännande personer, samtidigt som vi hamnade mitt i större konflikt mellan fyra olika fraktioner. Tyvärr har texttunga rollspel som detta fått stryka på foten till förmån för ren action de senaste åren, men med Pillars of Eternity 2: Deadfire visar Obsidian varför detta medium är så överlägset som det är och att det när som helst kan matcha en riktigt bra bok även sett till narrativ.

(01) Red Dead Redemption 2
Det härliga med spelvärlden är att det alltid finns något att längta till. Och då, då kommer de där riktigt enorma titlarna som man känner kan markera slutet på ens hobby, bara man fått spela dem. I år är det ett av dessa som tar hem topplatsen i Årets Story och detta är Red Dead Redemption 2. Inte nog med att äventyret med Arthur Morgan, Dutch van der Linde & Co. verkligen fångar den råa, ännu otämjda vilda västern och filosofierna som driver alla dess olika sidor på ett obegripligt snyggt sätt, det knyter även an och bygger upp till händelserna i det första spelet (vilket, i och med att det var ett av den förra generationens bästa, verkligen sätter förväntningarna skyhögt). Detta ger ett gyllene tillfälle för lite hederliga kärleksbrev till fansen och möjlighet att bygga ut bakgrunden till våra favoritkaraktärer.

Något Rockstar gjorde med bravur och det är sättet som det utfördes på som får denna historia att sluta som etta. Trovärdig karaktärsutveckling, tillhörighet, svuren lojalitet, olika uppfattningar om vad sann lojalitet är och ju längre vi kom, en mer påtaglig känsla av att ingen verkar tro på den som tillsynes inte längre verkar så mån om de sina. Som denne alltid gett så starkt sken av... Många har anklagat tempot i historien för att vara långsamt och bitvis rent utsagt uttråkande, men samtidigt har den bjudit på några riktigt minnesvärda ögonblick som vi sent (eller aldrig) kommer att glömma. Det är med anledning av detta som den tar hem första plats; att den gjort ett så stort intryck på oss (som med resten av vinnarna på denna lista). Avslutningsvis blandades alla möjliga känslor i en dynamisk historia där vi gjorde allt ifrån att gråta, till att bita på naglarna, känna nackhåren resa sig i givakt och skratta så hjärtligt intensivt att lungorna nästan kollapsade. Det är så här det ska se ut för att få sporrarna att spinna. Cowboyhatten av, Rockstar. Cowboyhatten av.