Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
artiklar

Årets spel 2018

Efter att ha korat det bästa från fjolåret i 12 olika kategorier är det nu (äntligen!) dags för oss på Sveriges största spelsida att utse fjolårets tio bästa spel, alla kategorier...

(10) Dead Cells
Metroidvania-genren har fått sig ett rejält uppsving bara de senaste två åren, med titlar som Hollow Knight, Axiom Verge, Ori and the Blind Forest - och inte minst Dead Cells. Sistnämnda känns lite som kulmineringen av vad genren har att erbjuda. Spelet implementerar element från olika typer av genrer, inte minst omspelningsvärdet från "roguelite-genren" och samlandet av utrustning och vapen från rollspelsvärlden. Med dess stilrena estetik och snortajta spelkontroll är Dead Cells ett självklart val på listan över årets bästa spel. Vi visste redan från början när spelet släpptes i early access på Steam att vi hade att göra med någonting utöver det vanliga. Det fullfjädrade spelet är proppat med innehåll och föremål att samla på. Dead Cells kommer att ha en plats i våra hjärtan en lång tid framöver.

(09) Pillars of Eternity 2: Deadfire
Av någon anledning har dagens utvecklare av rollspel fått dåligt självförtroende, eller så är de bara väldigt dåliga på att lyssna på sina kunder, det vill säga oss spelare. Tydligen vill vi inte längre ha genomtänkta berättelser som faktiskt berör och överraskar samt utmanar oss att tänka efter. Inte heller är djupa strider något vi tycker om, liksom genomtänkta level-system. Något vi däremot verkar älska är mikrotransaktioner, slappa actionstrider och att ha 10 000 olika sätt att justera protagonistens ögonbryn på. Lyckligtvis lyssnade inte Obsidian Entertainment på det örat, och tack vare en kärlek till rollspelen som få andra utvecklare idag matchar samt en faktisk kontakt med oss som spelar spelen - så fick vi Pillars of Eternity II: Deadfire. Och det tackar vi för. Det här var ett rollspel av den gamla skolan, med en underbart välskriven historia där våra val hade betydelse på riktigt. Se och lär, Bioware med flera.

(08) Thronebreaker: The Witcher Tales
Vi trotsade gladeligen hänsynslösa snöstormar, kämpade oss genom horder av monster och krossade Nilfgaards svarta rustningar i CD Projects senaste kortspelsäventyr, som ju påminde oss om varför vi förälskade oss i deras rollspelsvärld från första början. Thronebreaker var nämligen en uppslukande krigshistoria som lyckades fånga skoningslösheten, kvickheten och vemodet från Witcher-världen i ett innovativt kortspelsformat som bara växte på oss ju mer vi spelade. Berättelsen var starkt driven av den strålande karaktären drottning Meve, vars karisma, mod och sårbarhet gav berättelsen en trivsam tyngd som fick en att reflektera lite extra över kungarikets bästa framför personlig moral i spelets många förkrossande dilemman. Tillsammans med den storslagna musiken, de vassa dialogerna och de underbara karaktärerna formades alltså inte bara en ypperlig Witcher-saga, det bildade också en av årets allra mysigaste och vanebildande spelupplevelser.

(07) The Messenger
Ett gäng saker som vi verkligen älskar här på Gamereactor är vackra pixlar, medryckande midimusik, retromys, unika spel, ninjor, fräscha idéer, klockren spelkontroll och maffiga bossfighter. När The Messenger dök in på redaktionen i somras utbröt ett smärre krig, eftersom det innehöll exakt allt just detta och mer därtill - allt förpackat i ett larvigt väl utfört Metroidvania-äventyr som fick oss att pausa ganska exakt allt för att fokusera på ninjaröj. Från en lite stapplande start, blev vi snart fullfjädrade ninjaz med total kontroll över vår lille protagonist och kunde hoppa, hugga och klura oss genom de direkt genialt utformade banorna. Lägg till detta att spelet innehåller både pixlar av både 8 och 16 bits-modell, och du börjar kanske ana varför vi smält som billigt margarin i en het stekpanna. Till och med en sådan sak som svårighetsgraden var perfekt avvägd, där det hela tiden kändes precis lagom utmanande utan att någonsin bli den frustrationsfest många av dagens indies tenderar att bli. Detta är inte bara ett mästerverk, det är ett mästerverk med ninjas.

(06) Monster Hunter World
Capcom vräkte verkligen på. Monster Hunter World blev inte bara ett utomordentligt spel, eller det som satte serien på kartan i väst för första gången, det blev faktiskt Capcoms bäst säljande spel - någonsin. Helt klart välförtjänt. Konceptet i sig var inte nytt, monsterjakten hade pågått sedan länge, men tillsammans med otroliga produktionsvärden, nästintill oändligt innehåll och svinroligt samarbete går det inte att blunda för att Monster Hunter World blev en modern klassiker. Det var verkligen något speciellt med att stå öga mot öga med ett jättelikt åbäke till monster och panikartat vässa svärdet för äntligen lyckas dela ut den dödande stöten. Om du inte blev uppäten först, såklart.