Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

Hetast 2019 (1)

Spelåret 2018 är över. Det var ett riktigt bra år som vi nu sammanfattat i 13 olika artiklar. 2019 ser ännu bättre ut och vi har korat de 30 hetaste titlarna...

(30) Crash Team Racing
När remaken av Naughty Dogs Crash Bandicoot landade på Playstation 4 för cirka ett och ett halvt år var vi så där överdrivet exalterade. Mathias Holmberg slängde sig över exemplaret som Petter höll i sin hand och likt Gollum började han smeka fodralet. I år är det dags igen för Crash Bandicoot att sprida glädje på våra konsoler, och denna gång sladdandes i en gokart. Det pratas alldeles för lite om pungråttans underbara racing-spel till Playstation och vi ser därför fram emot att åter igen ratta runt våra gokarts i med superläcker grafik. För i en genre där Mario Kart känns överlägsen behöver vi fler partyspel i stil med detta. Även den blåa igelkotten Sonic återvänder till genren i år men det råder ingen tvekan om att det är Crash Team Racing Nitro Fueled som vi ser mest fram emot att spela, och vi tror att flera av er gör detsamma.

(29) Rage 2
Nej, det första Rage-spelet levde inte riktigt upp till våra skyhöga förväntningar. Och nej, Just Cause 4 var inte ens nära på så bra som det borde ha varit. Detta, tillsammans, gör ju att det vuxit fram en viss skepsis mot kommande Rage 2 som samutvecklas av Id Software och helsvenska Avalanche Studios. Samtidigt går det naturligtvis inte att blunda för att det här blandas enorma, vidsträckta postapokalyptiska miljöer, dödsfrän vansinnesaction, neonpunk-design och gigantiska mutanter. Vi hoppas att Avalanche lyckas sy ihop detta och lyckas blanda enorm frihet och mängder av möjligheter med nerv, spänning och explosivitet.

(28) Wasteland 3
Utan att prata för mycket om vad som anses som Wasteland-seriens andliga uppföljare, Fallout, tog den mycket av det som gjorde Wasteland till Wasteland och sopade det under mattan, till förmån för nya riktningar (det mest uppenbara är det isometriska perspektivet som byttes ut mot ett traditionellt förstapersonsperspektiv). Lyckligtvis fick de svar på sina böner i och med en Kickstarter-kampanj inför uppföljaren Wasteland 2. Den blev nära på ett mästerverk och därför är det ingen överraskning att förhoppningarna inför Inxile Entertainments trea, Wasteland 3, är rätt höga. Trean tar oss tillbaka till seriens signum, kamera och utmärkande grafik och gör så med besked. Dialogen har fått sig en renovering men håller sig till klassisk rollspelstappning - att karaktären stjälper ur sig det du faktiskt väljer. Det ryktas bli både Interplay- och Inxile-grundaren Brian Fargos sista projekt, men med tanke på den mannens meriter så oroar vi oss inte för att han inte ska avsluta med flaggan i topp. Lägg även till att spelet har genomgått en större del av granskningsprocessen och att det mycket riktigt kommer att släppas i år och du har i princip inget att oroa dig för. För när det kommer till klassisk rollspelsmagi i ny tappning, så finns det få som rår på Wasteland. Och så även förhoppningsvis i den tredje iterationen.

(27) Dying Light 2
På dagen står politik, konsekvenshårda val och narrativ på schemat, medan nattens becksvarta Gunwald-mörker bjussar på den adrenalinstinnade spelbarheten som vi är jäkligt sugna på att återse. Techland har nämligen tänkt lite I Am Legend med de levande döda och tänker enbart ta fram dem efter nattens inbrott. Vi gillar tanken. Detta gör att de ljusa timmarna på dagen reserveras helt till tung story, till nyanserade karaktärer, som alla försöker överleva i en stad där mat och vatten är den nya världsvalutan. För hur reagerar mänskligheten på ransoneringen? Hur många liv är ditt eget egentligen värt och vad är du kapabel till att göra? Frågan har besvarats väldigt många gånger i många olika spel, men Techland känns ruskigt målmedvetna att göra en hel stad och dess invånare till snygga kulisser som ställs upp och målas helt utefter de val du gör. Att fylla kvarterets ledningar med färskt dricksvatten kan till och med vara värre än att lämna Loka-monopolet åt någon våldsförd gerilla, hur fel det än låter. Men oavsett vad som händer på dagen, oavsett hur tung själva berättelsen är, så är det just Techlands parkour-spelbarhet som vi törstar efter, när hundra hungriga zombie-jävlar jagar oss som piskade V75-pållar över hustak och igenom trånga gränder. Vi kan räkna med fina co-op-möjligheter. Vi kan räkna med kreativa flerspelarlägen online. Vi kan räkna med att Techland levererar bra skit.

(26) My Friend Pedro
Han kallas för Pedro, vanligtvis. Vår chefredaktör. Och han gillar ju att slå folk över truten. Vilket gör att vi andra på Gamereactor misstänker att hela orsaken till varför han propsade stenhårt på att detta indiespel skulle in på listan mest handlar om att han tror att detta är en Pedro Hegevall-simulator. Om det nu är så - återstår såklart att se men av det vi hittills testat verkar denna helsvenska indiepärla bli precis så bisarrt underbar som konceptet skvallrar om. Eller vad sägs om; "My Friend Pedro is a violent ballet about friendship, imagination, and one man's struggle to obliterate anyone in his path at the behest of a sentient banana. The strategic use of split aiming, slow motion, and the ol' stylish window breach create one sensational action sequence after another in an explosive battle through the violent underworld." Det låter för mustigt för att vara sant.