Svenska
Gamereactor
artiklar

Försäljning, Game Pass och streaming

Försäljningslistorna har sedan länge till stor del tappat sin mening, och snart gäller det även konsol- och spelförsäljning överlag...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag ser det ofta i kommentarsfälten, hur folk resonerar kring det här med spelförsäljning. En vanlig grej som dyker upp är att Microsoft skulle sälja färre spel på grund av Xbox Game Pass och att det skulle skada Xbox-försäljningen att deras spel även släpps till PC. Grejen är att de som hävdar detta förmodligen har rätt - men samtidigt också fel.

Försäljning, Game Pass och streaming
Microsoft vill hellre att vi ska abonnera på Game Pass än att köpa deras spel.

För resonemanget kommer från en uppfattning om att det skulle vara dåligt för Microsoft att folk spelar via Xbox Game Pass, vilket egentligen är en ganska befängd tanke. Microsoft har Xbox Game Pass för att tjäna pengar, inte idka välgörenhet för bättre behövande spelare. Tanken är såklart att få in en stadig och pålitlig ström slantar som är lika stor vare sig det släpps storspel eller är lugna perioder.

Och till saken hör ju att Game Pass-spelen också har DLC samt att det är vanligt att vänner och bekanta, följare via sociala medier och liknande också nappar och skaffar spelet ifråga när de hör att någon bekant spelar. Få ifrågasätter att Netflix "ger bort" filmer via sin tjänst på samma sätt. De gör helt nya rullar som kan kostar rejält med cash som man sedan kan streama hem. Visst kunde de försöka köra dem på bio och sälja in TV-serierna till diverse kanaler först - men det är helt enkelt inte affärsidén.

Detta är en annons:
Försäljning, Game Pass och streaming
Precis som Netflix som släpper sina titlar som exklusiviteter till egna tjänsten, lär vi få se allt fler utgivare vilja göra detsamma.

Absolut, försäljningen av enskilda titlar kan såklart sjunka (även om inte särskilt mycket tyder på att det faktiskt är så, Xbox-chefen Phil Spencer menar ju rent av att Game Pass snarare ökar försäljningen), men det är givetvis en del av kalkylen och Microsoft vill att så många som möjligt ska skaffa Game Pass och skulle förmodligen vara som allra lyckligast om de inte sålde ett enda spel och hade alla som Game Pass-kunder istället.

Att det är på spel man tjänar pengar, snarare än konsoler är väl en sanning de flesta är bekanta med. Ofta säljs de med en marginal som går ungeför jämt upp och det finns inte en chans att på bara hårdvara tjäna ikapp vad utvecklingen den kostat. Det är spelen som står för den biten. Det stämmer absolut att Microsoft kan sälja färre konsoler, men får de sina användare att köpa spelen via Microsoft Store till PC istället så är det ju precis lika bra.

Försäljning, Game Pass och streaming
Microsoft är lika glad om du handlar deras spel via Microsoft Store till PC som till Xbox. Att sälja mycket konsoler är inte huvudmålet, utan att tjäna pengar.
Detta är en annons:

Jag tror att alla dessa föreställningar kommer ur gamla uppfattningar om hur spelförsäljning ser ut, bara det att dessa regler helt satts ur spel. Man kan vara den som tjänar mest på spel och når ut till flest utan att sälja ett enda och man kan vara den mest lönsamma konsoltillverkaren och samtidigt inte sälja en enda konsol. Det är inte helt olikt hur Spotify är störst på musik utan att ha en enda artist, hur Amazon är största återförsäljare tack vare att de låter andra butiker sälja igenom dem snarare än att bara sälja själva eller hur bankerna lyckats med konststycket att ta betalt för att låta oss själva göra jobbet med egna bankkonton via internet (vilket tidigare var sådant som gjordes i kassa med bemannad personal helt gratis).

I takt med att Playstation Now växer (och nu snart kommer till Sverige!), Game Pass växer, xCloud introduceras och konsoler som bara streamar spel släpps, lär detta bli ännu tydligare. Vi är rimligen inte långt från att man kan sitta vid sin tablet på flygplatsen och spela The Last of Us: Part II eller avnjuta Gears 5 streamat till sin smartphone på bussresan genom Europa. Vad är ens ett sålt spel i dessa tider?

Försäljning, Game Pass och streaming
Sony satsar allt hårdare på Playstation Now och det går idag att spela Playstation-exklusiviteter till PC.

Diskussionen påminner lite om hur det var med topplistor tidigare när digitalförsäljningen gjorde dem rätt menlösa. Alla butiker räknades inte, PC försvann helt eftersom det bara var nedladdat, till konsol hävdas ofta att Xbox har högre grad av nedladdning (och Nintendo lägre) samt att vissa kategorier av spel är vanligare att ladda ner än andra. Listorna blev menlösa, och nu står vi på ungefär samma tröskel med försäljning av konsoler och spel.

I absurda fall kan sålda konsoler rent av vara en förlustaffär då köparen inte handlar spel till den, och att sälja massor av ett spel kan vara klart sämre än att sälja ingenting om man tvingats rabattera ut spelen, medan "ingenting"-alternativet kan betyda massor av nedladdningar eller streamar. Lek med tanken att Sony lanserar en Playstation 5 för 2000 kronor som bara streamar spel (Microsoft ryktas göra detsamma) och den blir en makalös succé. God of War 2 släpps och Sonys abonnemang och streamar rusar i höjden.

Försäljning, Game Pass och streaming
Det ryktas att både Microsoft och Sony har billigare varianter på sina nästkommande konsoler på gång, där spel streamas snarare än köps.

Pengarna fullkomligt sprutar in i en av de största framgångarna i mannaminne i spelvärlden. På försäljningslistorna går det däremot halvdant. God of War 2 säljer bara hälften av sin föregångare och dessutom betydligt långsammare. Det gäller även Playstation 5 som inte alls hänger med Playstation 4 eftersom folk satsar på streamat istället och spelar via Chromecast. Det kommer ofelbart ge negativa rubriker från media som ser chansen att dra in lite skandalklick. Bara det att bilden är helt skev. God of War 2 är egentligen en långt mer framgångsrik produkt än sin föregångare och tack vare den billigare stream-konsolen har Sony ett stabilt flöde med pengar som vida överskriver vad de tjänade på God of War samt fler fans än någonsin.

Det är ett relativt realistiskt scenario. Sony kommer tack vare detta att fortsätta satsa stenhårt på påkostade storspel och fler än någonsin kommer att släppas. Kanske kan de även komma episodvis i takt med att spelen utvecklas eftersom det inte längre främst är betalprodukter där folk vill ha allt på en gång. Vad jag försöker säga är enkelt:

Försäljning, Game Pass och streaming
Final Fantasy VII: Remake kommer att släppas episodvis, något som förmodligen blir vanligare när spel inte längre köps på samma sätt utan laddas ner via abonnemang och/eller streamas.

Tolka försäljningslistorna med varsamhet framledes. De kan nämligen säga allt och ingenting om hur det faktiskt går i spelvärlden, och en bättre parameter är hur mycket pengar Microsofts och Sonys respektive speldivisioner tjänar (samt hur mycket Nintendo tjänar), det är på så sätt vi kommer kunna avläsa deras framtida strategier och hur det egentligen går.



Loading next content