Svenska
Gamereactor
artiklar

Slightly Mads nya konsol är ett luftslott

Spelhistorien är fulla av uppstickare som utlovat mäktig hårdvara med potentialen att skaka om konsolvärlden i grunden. Bara det att alla hittills varit luftslott...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Året var bara några dagar gammalt då Project Cars-utvecklarna Slightly Mad Studios drämde till med en dunderöverraskning; de ska släppa en egen konsol. Och inte nog med det, de siktar på att erbjuda prestanda som en schysst PC samt att den med lätthet ska kunna driva tung virtual reality. Det är heller inte någon pryl för deras egna titlar, utan alla utvecklare får vara med och göra spel till den, användandes deras Slightly Mad Studios mycket kompetenta grafikmotor.

Slightly Mads nya konsol är ett luftslott
Såhär har Slightly Mad Studios tänkt att Mad Box ska se ut.

Det här låter såklart mycket, mycket bra. Härom veckan gick de dessutom ut på Twitter med att konsolens utseende nu är spikat, där gamers själva fått tycka till om saken. Det är en milt sagt futuristisk pryl de har på gång och prestandamässigt råder det ingen tvekan om att det kommer bli en grym utmanare till Playstation 5 och Xbox Two. Därmed kunde man såklart tänka sig att Sony och Microsoft är hyggligt byxis just nu.

De riskerar nu att få sin framtid i spelvärlden helt förstörd av ett företag som egentligen bara släppt två stora egna spel, vilka sålt några miljoner vardera (och inte toppat något viktigt lands försäljningslista). Hur kunde det här ske?

Detta är en annons:
Slightly Mads nya konsol är ett luftslott
Sony är rimligen inte alltför oroliga för Playstation 5 och hotet från Mad Box. En rimlig gissning är att de inte ens ser det som en konkurrent.

Svaret är egentligen enkelt; det har inte skett och lär heller inte ske. De av er som varit med länge i spelvärlden minns säkert att det mellan 1995 och 2010 titt som tätt dök upp drömprojekt till konsoler som skulle utklassa det mesta. Vissa släpptes och råfloppade, dit hör exempelvis 3DO, Philips CDi, GP32 och Ouya, men många förblir bara tomma löften. Några sådana konsoler är Panasonic M2, ApeXtreme samt kanske framför allt Phantom.

Alla dessa har haft gemensamt att de utlovat den absolut senaste teknologin till ett överkomligt pris samt generösa regler för utvecklare och utgivare. De har också haft gemensamt att projekten inte haft någon framtid utan helt enkelt lämnats att självdö. Sedan 2010 har det av olika anledningar dock varit rätt tyst kring denna typ av mirakelprojekt, men det har fortfarande funnits projekt som Chameleon, Polymega och diverse Android-lösningar samt såklart Steam Machines.

Slightly Mads nya konsol är ett luftslottSlightly Mads nya konsol är ett luftslott
GP32 och Philips CDi är två spelenheter som lovat runt men i slutändan höll tunt.
Detta är en annons:

Därför verkar det som att den naturliga skepsisen mot projekt som dessa försvunnit. På de flesta forum verkar folk bara vara glada och tycker det är spännande med ett alternativ, men jag känner mig inte lika övertygad. Faktum är att jag är mer än lovligt skeptisk, så till den milda grad att jag inte ens är övertygad om att den någonsin ens kommer släppas.

Ett ord som ofta kastades omkring för tio år sedan var begreppet vaporware, vilket alltså är mjuk- eller hårdvara som lovar runt men håller tunt. Och det är just som vaporware jag betraktar Mad Box, som den kommande konsolen kallas. För jag tror absolut inte att Slightly Mad Studios har resurserna och kompetensen att ta fram en mästerlig handkontroll, en riktigt väloptimerad konsol och ett välfungerande ekosystem.

Slightly Mads nya konsol är ett luftslott
Project Cars-spelen är populära, men inte på ett sådant sätt att de gett Slightly Mad Studios muskler till egna satsningar såsom Fortnite gjorde för Epic.

Det här kostar pengar. Sega hade massor av egna höjdarspel som sålde bra, men som ändå inte räckte till för att hålla hårdvarutillverkningen vid liv. Microsoft tvingades dra ur proppen för Xbox i förtid och Sony gjorde detsamma med PS Vita. Microsoft och Sony är jätteföretag som idag tillsammans kan skryta med närmare 50 års erfarenhet av branschen, samt med fungerande marknadsföringskanaler och försörjningskedjor.

Att bygga en konsol är i sig inte svårt. Ta en PC, bygg den så smått du kan i ett läckert chassi och anslut en handkontroll - så har du ju i allt väsentligt just en konsol. Det som gör en konsol till en konsol är dock mer än detta. De är synnerligen väl fungerande enheter där mjukvara och hårdvara vackert samarbetar i allt från menyer till handkontroll. Det är svårare än man tror att få till, kolla bara när Valve ville lansera Steam Big Picture samt alla synpunkter på Wii U och menyerna i Playstation 4 och Xbox One.

Slightly Mads nya konsol är ett luftslott
Valve försökte sig på egna konsoler med Steam Machines.

Erbjuder Slightly Mad Studios inte hela konsolupplevelsen i en låda, så är det i allt väsentligt bara en PC. Och då en PC nedklämd i en liten låda med tveksamma uppgraderingsmöjligheter och rimligen betydligt högre priser än om du faktiskt investerar i en dator med ett mer traditionellt chassi. Och designen är faktiskt inget vidare den heller. Ärligt talat ser det precis ut som typiska Android-konsoler från Kina brukar göra, med mer drag av amerikanskt pojkrum snarare än snyggt vardagsrum.

Fråga Valve som relativt nyligen försökte sig på just detta med sina Steam Machines. De hade hårdvaran, de hade mjukvaran och de hade menyerna. Ändå funkade det inte. Kort sagt kan jag mycket väl tänka mig att Slightly Mad Studios faktiskt lyckas lansera Mad Box, men mer än en nischprodukt tror jag aldrig det blir. För den som vill uppleva Project Cars 3 på bästa sätt är det rimligen bara att skaffa sig en mer kraftfull dator för mindre pengar och drömmen om det lilla företaget med de stora visionerna som kliver in och dominerar spelvärlden, lär förbli just det. En dröm.

Slightly Mads nya konsol är ett luftslott
Istället för att köpa Slightly Mad Studios konsol kan du bara köpa en vanlig PC och få mer för pengarna. Något som i slutändan knäckte Steam Machines.


Loading next content