Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar
Destiny 2

Activision vs Bungie

Kim Orremark spekulerar om den nästan tioåriga relationen och avtalet mellan Bungie och Activision, och hur framtiden ser ut för Destiny...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annons

"When we first launched our partnership with Activision in 2010, the gaming industry was in a pretty different place. As an independent studio setting out to build a brand new experience, we wanted a partner willing to take a big leap of faith with us. We had a vision for Destiny that we believed in, but to launch a game of that magnitude, we needed the support of an established publishing partner"

Det var Bungies ord om vad som förmodligen kommer att bli en av årets största nyheter kom bara ett par dagar in i januari. Bungie och Activision går skilda vägar efter nästan nio års samarbete. Bungie behåller de fullständiga rättigheterna till varumärket Destiny och ska nu operera helt självständigt. Vilka implikationer har det här på Destiny som spelserie och på Bungie? Vad är Activisions långsiktiga plan och hur kunde det bli såhär? Massiva frågeställningar som jag givetvis innehar exakt noll svar på, men jag tänkte att vi skulle försöka överblicka allt och försöka dra slutsatser ändå. Allt är spekulation och jag besitter ingen information mer än det som redan finns publicerat av bolagen själva. Låt oss spekulera om hur relationen mellan Activision och Bungie har sett ut och i del två går jag in lite mer på vad vi kanske kan förvänta oss av Destiny 3 och de två företagens framtidsplaner.

Destiny 2

Enda sedan det blev känt att Activision skulle ge ut Bungies uppföljning på den gigantiska Halo-serien har det spekulerats och spridits rykten om hur kontraktet var utformat och vad Bungie lovade att prestera. De allra flesta hörde att Destiny var ett tioårsprojekt och därefter var den Seattle-baserade studion fria att gå vidare med att göra vad de ville, helt utan Activisions kontroll. Det stämmer inte riktigt, läser man kontraktet (det finns faktiskt ute på internet) så är det en helt annan bild som målas upp.

"Destiny släpptes i september 2014, alltså ett år för sent, och redan här kan vi ana att de första sprickorna mellan bolagen började..."

Det som jag har lagt vantarna på, och kommer hänvisa till nu, är det första kontraktet som skrevs den 16 april 2010, alltså innan Halo: Reach ens hade släppts och ungefär tre år efter uppbrottet med Microsoft, som skedde veckan efter att Halo 3 släpptes i september 2007. Kontraktet i sig har säkerligen omförhandlats genom åren och tillägg, undantag och strykningar har säkerligen skett, men det kan ändå vara intressant att se hur planen såg ut från början. Det mest intressanta direkt från början är att Destiny skulle släppas hösten 2013 och därefter skulle Destiny 2 komma 2015, Destiny 3 2017 och Destiny 4 2019. Mellan varje numrerad titel skulle också en stor expansion komma, i kontraktet kallat "Comet" och det var alltså fyra såna planerade också. De ska leverera fyra spel, med fyra tillhörande stora expansioner, med start 2013 och där den sista expansionen skulle komma på hösten 2020.

Destiny 2

Därifrån kommer det envisa begreppet att Bungie och Activision hade ett kontrakt som löpte i tio år, om vi räknar från att kontraktet skrevs. Det som faktiskt står är att kontraktet gäller till "Comet 4" har släppts. Destiny släpptes i september 2014, alltså ett år för sent, och redan här kan vi ana att de första sprickorna mellan bolagen började. Det är klart förståeligt att om ett företag investerar 500 miljoner dollar i en produkt att man inte vill att projektet blir ett helt år försenat, alltså ett helt år utan intäkter och med höjda kostnader för marknadsföring som ett direkt resultat.

Destiny 2
Destiny 2