Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar

Opinion: Är arroganta Sony på väg tillbaka?

Efter att ha inlett denna generation på bästa tänkbara sätt, tycks Sony ha tappat något av sin förmåga att lyssna till spelarna. Redaktör Mäki menar att de får passa sig, så de inte återigen blir för självsäkert arroganta...


Facebook
TwitterReddit

Jag tror att de flesta av oss är överens om att vi just nu står inför ett generationsskifte. Vid en undersökning nyligen visade det sig att det nu är under hälften av utvecklarna som tillfrågades som säger sig jobba på spel till dagens konsoler och en femtedel är redo att bekräfta att de jobbar på titlar till ej utannonserade format.

Kort sagt är den här generationen så sakteliga på väg bort, medan en ny är i antågande. Jag skulle inte säga att jag tror det, men ser det faktiskt inte ens som uteslutet att en ny generation drar igång redan i år, då mest sannolikt Playstation 5. Och det är något jag ser fram emot. Visst, Playstation 4 Pro och Xbox One X har gjort ett gott jobb med att få generationen att hålla sig längre, men det var trots allt sex år sedan (i kalenderår räknat) som Playstation 4 och Xbox One släpptes, och länge var det halvt skrivet i sten att en generation skulle vara fem år.

Playstation 5 släpps rimligen nästa år, men kan faktiskt komma redan under 2019.

Som jämförelse tyckte många att förra generationen var halvt outhärdligt lång - den höll på i drygt sex år för Playstation 3 i Europa. Kommer nya konsoler nästa år, är det faktiskt sju år sedan generationen inleddes (där jag räknar bort Nintendo som placerat sig lite utanför). Då ska man även minnas att både Playstation 4 och i synnerhet Xbox One fick mycket kritik för att de helt enkelt var för klena när generationen inleddes. Kort sagt, det är dags för något nytt nu.

Vad Microsoft tänkt sig har vi ganska god koll på. De pratar om sitt xCloud för streamade spel som ska fungera med alla enheter, till synes inklusive Switch. Det är rimligt att tro att de släpper en ny Xbox One i pytteformat med inriktning på media och just streamade spel. Däremot lär den inte heta Xbox One eftersom det kan avskräcka folk och tack vare streamingen kommer den ju även kunna spela Xbox Two-titlar.

Att Xbox Game Pass är hur Microsoft vill att vi ska konsumera spel i framtiden råder det inget tvivel om.

Sedan är det förstås Xbox Game Pass. Att det kommer ett abonnemang med både Xbox Live Guld och Game Pass i ett som man kan köpa på exempelvis två års tid och få konsolen gratis, tror jag är en realitet. Det ryktades om Xbox All-Access redan förra året och källan var bra, och det känns helt logiskt att det är såhär Microsoft tänker sig att spel ska konsumeras (de säger rent av rakt ut att de köpt studios för att stärka Xbox Game Pass). Dessutom bryr sig Xbox-spelare till synes inte om fysiska spel i samma omfattning som andra och enligt analytikern Daniel Ahmad är försäljningen av digitala spel betydligt större till Xbox One än andra format.

Dessutom håller Microsoft som bekant på att bygga upp ett respektabelt stall av olika utvecklare, ett tecken på att det kommer släppas betydligt fler Xbox-spel i framtiden. Den travesti av alltför tomma releaselistor som fått råda i synnerhet de två senaste åren, tycks vara ett minne blott. Nu är det spel som gäller och de är på väg, och du kommer att kunna skaffa Xbox Game Pass och få dem alla.

Crackdown 3 släpps inom kort, men ser på förhand inte ut att kunna matcha de otroliga spel Sony levererat senaste åren.

Så långt är Microsoft strategier uppenbara, men Sonys då? I en färsk artikel hos Business Insider kan vi nu läsa överskriften "Sony is making the same mistake that hobbled Microsoft and almost killed the Xbox". Nu är det ju givetvis så att det delvis handlar om att jaga klick som på de flesta andra sidor, men Business Insider är en seriös källa som inte brukar sprida gödsel hejvilt på nätet - och de har faktiskt lite poänger, även om jag tvivlar på att de kommer spendera utannonseringen med att en timme snacka om TV, TV, TV, sport, TV och en Call of Duty-schäfer (detta gjorde faktiskt Microsoft och hoppades att det skulle få oss att köpa Xbox One).

Ett exempel är hur de spenderade lång tid med att motarbeta crossplay och aktivt bidrog till att förstöra Fortnite-konton. Ett exempel vi fick in på Gamereactor var en förälder som beskrev hur ett barn varit hos en kompis och lagt ner mycket tid på Fortnite på hans Playstation 4, varpå kontot därmed låstes till formatet så han inte kunde spela på sin nya Switch hemma.

Business Insider skriver "More than just upsetting fans, Sony's refusal to allow cross-play sparked some major game publishers to speak out". Idag har ju Sony som bekant backat, men skadan är till viss del redan skedd, när varumärken tar stryk så tar det tid att reparera. Fortnite är stort nog för att nå ut utanför gamer-kretsar och allmänheten kunde läsa om Sonys bromsande i vanlig dags- och kvällspress. Detta hade kunnat vara en isolerad grej, men så bestämde sig Sony plötsligt för att hoppa över Playstation Experience och kort därefter även E3.

Fortnites enorma succé gjorde att Sonys blockerande av crossplay framstod som ett artificiellt hinder som drabbade alla gamers oavsett format.

Det är ingen lag på att man ska vara med på E3 såklart, men det är det event som har överlägset mest publik utanför de traditionella kretsarna. Genom att hoppa över E3 kommer det ofelbart bli en tråkigare mässa för alla och Playstation-fans i synnerhet, och även om de har något eget externt vid en annan tidpunkt så får de svårare att nå den viktiga casual-publiken. Michael Pachter går så långt att han uttryckligen kallar Sony för "dårar" på grund av detta beslut.

Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy