Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
artiklar

Titlarna jag sörjer att jag aldrig fick spela

Hegevall har räknat upp 11 stycken nedlagda spel som han sörjer att han aldrig fick tillbringa lite riktig tid tillsammans med...

Det finns drösvis med listor över försvunna spel, nedlagda spel, titlar som befunnit sig i utvecklingshelvetet i snart 20 år och spel som vi vet ska komma men aldrig dyker upp. Det finns enligt mig gott om nedlagda titlar som jag aldrig kände något sug efter och som jag hade full förståelse för att de lades ned (Dirty Harry, Highlander, Taxi Driver, Heavenly Sword 2, Kameo 2, Saints Row: Money Shot, The Flash, Command & Conquer: Tiberium med flera) men det finns naturligtvis också en rätt saftig lista på titlar som lagts ned som jag sörjer att jag aldrig fick chansen att spela. Produktioner som mig magkänsla en gång kallade "extremt lovande" och som jag innerst inne trots allt tror skulle ha blivit bra spel. Denna lista handlar om dessa. Om de förlorade titlarna som jag tippar på hade blivit riktiga kanonspel, som jag hemskt gärna hade velat sätta tänderna i.

Lamborghini
Jag var hemma hos Rage Software (studion i Liverpool som en gång i tiden utvecklade Super Nintendo-klassikern Striker som jag tillbringade oförskämda mängder tid tillsammans med) cirka ett år innan spelet skulle släppas och lirade det som jag trodde skulle bli ett riktigt, riktigt bra racingspel. För Rage-gossarna visste verkligen vad de pysslade med och om det inte hade varit för det interna strulet hemma hos Majesco Entertainment och det faktum att Rage inte fick loss mer pengar från sin utgivare för att kunna färdigställa spelet. Allt var färdigt, när det lades ned. Lamborghini var 100% klart, men nådde aldrig spelhyllorna vilket var så tragiskt att det gjorde fysiskt ont i mig med tanke på hur hårt teamet hade arbetat för att lyckas färdigställa det. Rage Software hoppade dock direkt vidare, grundade ny studio (Juice Games) och gav ut THQ-titeln Juiced som jag älskade. Men visst sörjer jag att jag aldrig fick spela Lamborghini mer än den där halvtimmen hemma hos utvecklarna.

Tekken X Street Fighter
Visst, Bandai Namco och Capcom hävdar fortfarande (envist) att spelet inte är officiellt nedlagt men med tanke på att det faktiskt gått nio år utan minsta lilla livstecken från Tekken X Street Fighter väljer jag att kalla det borttappat. Jag tror absolut inte att vi kommer att få se denna titel på spelhyllorna och det innebär aktivt sorgearbete för egen del. För även om Street Fighter X Tekken kanske inte riktigt skapade det där strykberoendet hos mig som många av Capcoms andra slagsmål gjort, var jag från starten när detta prestigefyllda samarbete utannonserades ändå alltid mer sugen på Bandai Namcos "variant" på hur en riktig käftsmällsfest mot sin främste konkurrent, skulle se ut. Jag tror nämligen att det skulle kunnat bli hur fräsigt som helst att se Guile i polygonform klappa på Heihachi i plytet samt "juggla" musten ur King.

Star Wars 1313
Lucasarts hade arbetat på 1313 en längre tid när rubbet köptes upp av Disney och varenda speltitel lades "på is". Det som lovade mest, som vi på Gamereactor sörjde hårdast, var 1313 som verkade vara en strålande mix av Star Wars: Dark Forces, Star Wars: Bounty Hunter samt Uncharted. Av det vi fick se bakom låsta dörrar under E3 2012 såg detta ut att bli en Star Wars-upplevelse utöver det vanliga och just därför kommer jag för evigt att sörja att jag aldrig fick spela den färdiga produkten.

Agent
Efter närmare tio år övergav Rockstar till slut sin 70-tals-spionthriller Agent, och under hela denna tid har inte en endaste liten bild visats upp från titeln, och utgår jag från att vi aldrig kommer att få se det heller. Rockstar säljer för många GTA-exemplar, Red Dead Redemption-spel samt för mycket av extramaterialet och mikroköpen som de proppar in i sina två främsta kassakossor för att ens fundera på att väcka liv i Agent igen, vilket gör att jag sörjer en smula. Att smyga runt i olika delar av världen under Kalla kriget i rollen som amerikansk CIA-spion, i Rockstars pricksäkra regi, hade jag förmodligen älskat.

The Avengers
2010 inledde THQ Studio Australia arbetet med ett ambitiöst, påkostat och framförallt omfattande Avengers-spel där vi via förstapersonsperspektiv skulle få lotsa runt Hulk, Thor, Iron-Man samt Captain America i diverse serieinspirerade miljöer och puckla på Hydra-skurkar samt Thanos lejda hejdukar. Men pengarna sinade ju (som vi alla vet) för THQ som efter ett års utveckling fick nys om att Marvel och Disney jobbade på en film baserad på samma hårdkokta hjältegäng och under 2012, när alla finanser sinat för den amerikanska speljätten, gick de till Disney/Marvel för att försöka få dem att betala för slutförandet av licensspelet, vilket Disney inte hade någon lust med. En månad senare var The Avengers nedlagt vilket jag alltid kommer att sörja. Detta eftersom den tidiga "alfa-konceptvideo" som läckte ut på nätet visade upp ett actionspel proppat av storlek, omfång och explosivitet. Att raseri-smiska Black Order i rollen som Hulk såg ärligt talat helt fantastiskt ut.

Fable Legends
Microsoft var skoningslös mot Lionhead, kan jag tycka - även fast jag naturligtvis inte känner till alla detaljer kring deras samarbete samt det ultrafiasko som stavas Fable Legends. För det 700 miljoner kronor snordyra (!) light-onlinerollspelet såg lovande ut. Inget Fable 4, såklart, men ändå. Fyra spelare i en semi-öppen spelvärld, fokus på samarbete och med delar från titlar som Dota, World of Warcraft samt Gears of War verkade Legends trots allt bli ganska roligt. Det tyckte dock inte Microsoft som stängde spelet innan betan ens klivit igång och lade ned studion bakom Fable-serien i samma veva. Och det, sörjer jag. Inte för att jag är någon gigantisk Fable-fanatiker eller någon dedikerad rollspelare, utan för att vi blev av med en grupp ordentligt begåvade och ambitiösa utvecklare.

Starcraft: Ghost
Jag tror faktiskt att jag är en av kanske två-tre speljournalister (i hela världen) som faktiskt spelat Starcraft: Ghost. Eller så är jag den enda. Risk finnes. För det var under Microsoft-mässan X03 i Nice inte alls tänkt att någon förutom Blizzards egna representanter skulle röra handkontrollen kopplad till debug-enheten (Xbox) där deras kommande Metal Gear-utmanare snurrade. Men en långsmal, solbränd och på den tiden ytterst energisk chefredaktör från de norrländska urskogarna tjatade till sig en 15 minuter lång provstund då jag smög, pangade, smög, hoppkickade och smög lite till i vad jag minns att jag verkligen trodde skulle bli ett fantastiskt spel. Ghost kändes klockrent (som en mix mellan Splinter Cell och Metal Gear Solid) med inbjudande miljöer, tight spelkontroll och fantastisk atmosfär men innan vi hann säga "halvsju" hade studion bakom några av spelhistoriens mest polerade spelupplevelser lagt ned skiten. Något som jag fortfarande sörjer, såhär 16 långa år senare.

Rainbow Six: Patriots
150 personer arbetade i lite drygt två år med Tom Clancy's Rainbow Six: Patriots som således borde ha kostat Ubisoft närmare en halv miljard i kostnader innan det lades ned. Orsaken stavades att spelet, som producerades till Playstation 3/Xbox 360 kändes "gammalt" redan innan det var färdigt samt att själva temat kändes lite väl rått och blodigt med tanke på att självaste Tom Clancy precis avlidit. Istället skiftade Ubisoft fokus och smällde ur sig dundersuccén Rainbow Six: Siege som vi alla här på Gamereactor verkligen älskar. Men inte utan att flera av oss kan sörja det faktum att Ubisoft inte "vågade" gå hela vägen med Patriots som såg ut att innehålla en hel del väldigt intressanta tankegångar. Fokus skulle ligga på en rekorderlig 18-årsgräns och spelaren skulle försöka avstyra en gisslan-situation i New York där moraliska dilemman skulle utgöra någon slags grund. Gamereactor hälsade under utvecklingen på hemma hos Ubisoft Montreal och kikade på vad som såg ut att bli ett väldigt vuxet och spännande spel i en fenomenal spelserie. Jag sörjer såklart att jag aldrig fick uppleva den färdiga produkten.

Prey 2
Att Human Heads evighetsprojekt Prey är ett av mina favoritspel (genom alla tider) har knappast undgått någon som på regelbunden basis läser det vi skriver här på Gamereactor. Således var uppföljaren en titel som jag personligen längtade något kopiöst efter. Att Rune-studion vågade skapa något helt nytt och satsade på samma typ av konceptuella samt spelmekaniska "hopp" som Valve gjorde från Half-Life till Half-Life 2 lockade mig någon kopiöst och när Jonas kom hem efter att ha hälsat på hemma hos utvecklarna i Wisconsin, och bara raljerade om hur imponerad han var, sköt förväntningarna såklart i höjden. Prey 2 såg magnifikt ut med en sanslöst detaljerad scifi-värld där lika stora delar Blade Runner och Riddick inspirerat grundestetiken och ett spelupplägg som verkligen lockade. Men ja... Bethesda hann lägga ned titeln innan vi fick ta del av det och lade istället licensen i händerna på folket bakom Dishonored. Nu blev ju Prey (2017) ett helt okej actionspel men det har för min del ingenting med "Prey" att göra och just därför sörjer jag att detta försvann.

Silent Hills
PT var utan tvekan det läbbigaste demo jag någonsin avnjutit. Jag skrek, högt - rakt ut. Och flåsade så pass våldsamt under min första genomspelning att Jonas undrade om jag höll på att avlida. Och precis/exakt där började jag längta krampaktigt efter Hideo Kojima/Guillermo Del Toros ultraambitiösa nystart av Silent Hill som spelserie, för det märktes redan i PT att de hade skräck-idéer som genren aldrig sett förut. Men internstrulet inom Konami och det faktum att de ville ha bort Hideo gjorde såklart att Silent Hills lades ned, försvann, slopades - och det kommer jag för evigt att sörja. Jag hade mycket hellre velat spela detta istället för kommande Death Stranding som jag mest bara tycker ser sådär pretto-flummigt ut.

Viscerals Star Wars Game
EA har lagt ned Star Wars-spel på löpande band och jag måste anta att Disney idag är gruvligt missnöjda med det samarbete som underhållningsgiganterna inledde för lite drygt sex år sedan. Den titel jag hade sett fram emot mest var Dead Space-folkets mix mellan Star Wars, gran Theft Auto och Uncharted vars grundpelare stavades "berättelsedrivet, linjärt äventyrsspel proppat till brädden av ikonisk och framförallt filmisk action". Jag tror i och för sig att Titanfall-studions kommande Star Wars-spel kommer att regera, men sörjer samtidigt att jag aldrig fick klämma på Viscerals vision.

Half-Life 2: Episode 3
2007 släpptes Episode 2. I samma vevas började jag naturligtvis vänta (ivrigt) på den tredje och sista expansionen till Valves mästerliga tvåa. Men det släpptes aldrig och studion bakom Gordon Freemans otroliga resa valde att inte kommentera det faktum att fans över hela världen förväntade sig ett avslut, förväntade sig en tredje episod. Sen gick åren, och idag är det alltså 11 år sedan som det egentligen skulle släppas. Under fjolåret passade Half-Life-författaren Mark Laidlaw på att lägga ut en modifierad version av manuset till Episode 3 via sin blogg och vi fick veta att vi (precis som vi gissat) skulle få besöka Borealis, vilket hade varit episkt. Av alla nedlagda spel som jag fortfarande sörjer att jag aldrig fick chansen att avnjuta är detta den titel som smärtat mest, som gjort mest ont. Inte minst med tanke på att nedläggningen av Episode 3 även inneburit att vi aldrig fick ett Half-Life 3, heller, och det ser jag som en av de största sorgerna inom spelvärlden någonsin.

Vilka nedlagda titlar genom spelhistorien sörjer du att du aldrig fick lira?