Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
artiklar

Best of Mario Kart

Hittills har våra Best of-listor mest kretsat kring action, men nu har turen kommit till kombinationen av racing och party. Vi snackar såklart om Mario Kart...

(5) Mario Kart 7
2011 / Nintendo 3DS
Efter tre års uppehåll (sex år om vi räknar bärbara konsoler) var det åter igen dags för att ruinera vänskaper med blåa skal precis innan mållinjen. Mario Kart 7 bjöd som vanligt på ljuvlig racing och kom med alla saker vi då tog för givet i ett spel som detta. Medan föregångaren implementerade styrning med rörelser implementerade Mario Kart 7 hängglidaren som än idag finns kvar i de nyaste titlarna. Hängglidaren var dock bara en liten del av den stora nyheten att kunna skräddarsy sin bil. Däck, karts och hängglidare gick alla att byta ut för att påverka fart, acceleration, sladdar och så vidare. Detta var precis vad som behövdes för att ruska nytt liv i en spelserie som var i behov av lite fler nyheter - och vi älskade det.

Möjligheten att kunna köra under vatten öppnade dessutom upp för mer påhittiga och mysiga banor att tävla om förstaplats på. När vi ser tillbaka på spelet idag kan vi konstatera att alla dessa implementeringar behållits vilket talar för spelarnas förälskelse i dem. Vad vi däremot inte kan förstå är varför man inte behöll de utmanande uppdragen som Mario Kart DS introducerade. För alla som spelade spelet själva var detta ett suveränt tillägg och det är just därför som vi anser att Mario Kart DS är ett aningen bättre spel. Med liten marginal, dock. Än idag kan vi hur som helst skratta hårt och länge åt alla kaotiska lopp vi tagit del av i Mario Kart 7 och alla sura miner vi frambringat hos våra vänner.

(4) Mario Kart DS
2005 / Nintendo DS
Vi vet att Mario Kart har varit en essentiell del av hätska spelkvällar sedan urtiders tider, men vad gör man om man vill spöa polarna i go-kart även när man är på bussen, eller på toaletten? Och vad gör man om polarna i fråga är på andra sidan jorden? Jo, då spelar man Mario Kart DS. Det var inte bara det bärbara formatet som imponerade när spelet släpptes, det var möjligheten att kunna spela Mario Kart online för första gången någonsin. Och när man spelade lokalt med upp till 8 spelare krävdes endast en kassett. Snacka om goodwill från Nintendos sida. Det skadar inte att Mario Kart DS bjöd på 32 fantastiska banor, där hälften av dem var en samling av de bästa kartorna från tidigare delar, och att vi kunde skräddarsy våra kärror. Vi som spelar Mario Kart än idag vet ju att allt detta förekommer i nyare spel också, men det var DS-spelet som lade grunden för detta fantastiska recept.

(3) Mario Kart 8
2014 / Wii U
Om vi skulle ignorera spelhistorien för en kort stund och enbart lägga blicken på försäljningsstatistiken för Mario Kart 8 så är det väldigt lätt att konstatera hur livsviktig mustasch-racing är som spelserie för Nintendo. När den efterlängtade åttan släpptes ökade Wii U-konsolförsäljningen med 400% i USA och för bara någon vecka sedan kunde vi rapportera att nästan varannan Switch-ägare har ett Mario Kart 8 Deluxe till sin hybridmaskin. Titeln var inte feg på nyheter direkt då vi i klassisk Nintendo-innovativ anda kunde susa igenom snedvridna och upp- och ned-vända banor tack vare anti-gravitationszoner, och när vi brakade in i en motståndare på rätt sätt fick vi en trevlig turbo-boost som belöning vilket berikade liret med en ytterligare taktisk manöver för de tävlingsgalna hemmaproffsen.

I grund och botten var det dock designen som gjorde Mario Kart 8 till en sådan uppskattad titel i serien. Wii U låg efter i grafikduellen mot de kraftigare konsolkonkurrenterna men Nintendo fick oss att blunda för det och istället nitade de oss rakt i ögonen med den färgbomb som Mario Kart 8 ändå var. Nintendo var förstås nöjda med sin skapelse - så nöjda att det tillsvidare räckte med att uppgradera titeln och släppa den på nytt till Switch. Tre stycken redaktionsmedlemmar fick testa på nyversionen hemma hos Bergsala i början på 2017 och om vi minns rätt var det André som storspöade både Oliver Thulin och Fredrik Säfström så hårt att de inte sade ett ord på hela taxiresan hem från Kungsbacka.

(2) Mario Kart 64
1997 / Nintendo 64
Det hade funnits konsoler före Nintendo 64 som stödde spel för minst fyra personer. Det krävdes dock specialtillbehör för att det skulle fungera, men med Nintendo 64 var det annorlunda. Det var den första framgångsrika konsolen som släpptes utrustad med fyra handkontrollsportar, och följaktligen vällde det ut spel anpassade för just fyra personer. Att lira över internet var vid den här tiden bara en avlägsen dröm för de flesta (även om Sega året därpå släppte Dreamcast i Japan som kom förberedd för just spelande online) och ärligt talat är fyra goda vänner i en TV-soffa med en handkontroll i näven långt ifrån det sämsta.

Hur det än är med den saken, så släppte Nintendo Mario Kart 64 år 1997 (året innan i Japan) vilket snabbt blev hutlöst populärt. Och det på extremt goda grunder. Nintendo hade lyckats överföra Mario Kart-konceptet väldigt väl till tre dimensioner, något som många spelserier misslyckades med vid den här tidpunkten - inte minst Sonic och Street Fighter. Banorna var makalöst bra och med den analoga styrspaken fick racingen en ny dimension, och vi lärde oss mer än någonsin att hata blå skal. Visst, GoldenEye 007 är en seriös konkurrent, men detta kan vara ett av de bästa partyspelen någonsin när det kommer till delad skärm och delad spelglädje.

(1) Super Mario Kart
1993 / Super Nintendo
Detta är en underbar spelserie, det vet alla som inte slumrat sött under en storsten de senaste 30 åren. En underbar spelserie där vi här på redaktionen finner det rysligt svårt att kora en given vinnare, för Mario Kart 64 innehåller kvaliteter som Super Mario Kart inte gör - och tvärtom, men under pistolhot (snudd-på) har vi placerat 16-bitarsupplagan av Marios Gokart-äventyr som följetongens absoluta höjdpunkt och detta tack vare fullständigt briljant spelmekanik, lysande design och underbar musik. Vi minns så otroligt väl alla Battle-matcherna där vi jobbade oss svettiga för att spräcka varandras ballonger i ett otippat och aningen märkligt multiplayerläge som snabbt blev vårt mest spelade Super Nintendo-spel.