Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
artiklar

Saker som Rockstar vill att du glömmer

Studion bakom spelvärldens kanske mest kontroversiella spelföljetong har trampat i klaveret både en och fjorton gånger...

Rockstar har under årens lopp cementerat sin position som spelvärldens kanske främsta studio. För bortsett från möjligtvis ett av Midnight Club-spelen och det relativt svaga licensliret The Warriors har bröderna Hausers 1000-man starka jättestudio spottat ur sig det ena mästerliga actioneposet efter det andra. Med Grand Theft Auto V samt Red Dead Redemption 2 har de dessutom tagit steget fullt ut till att verkligen förändra all tänkbar konkurrens när det kommer till spatial spelmoment som i detalj får deras polygonmiljöer att kännas mer dynamiskt levande än allt annat på marknaden. Men de har även gjort skäl för sitt namn, grisat en hel del, skitit i normer och regler, kickat folk, sagt en del korkade saker och hamnat i blåsväder över flertalet rejäla kontroverser och i denna artikel tänkte vi på Gamereactor nedrigt nog räkna upp en rad av dem.

Rockstar har genom åren verkligen gjort skäl för sitt namn.

Det här med olika lön för olika kön
Rockstar North (huvudstudion, som ligger i Skottland) betalar sina kvinnliga medarbetare makabra 64% mindre i lön, i snitt, än vad de gör till de manliga. Detta gör Rockstar till rekordusla sett till jämställdhet mellan könen (för samma arbete) och något som uppmärksammats i omgångar av framförallt brittisk media.

Spelmedia svartlistades på löpande band
Att spelmedia svartlistat av rabiata utgivare är inget nytt. Vi här på Gamereactor har hamnat där i omgångar (bland annat i en dispyt med amerikanska speljätten THQ som "cut us off" efter att vi delat ut ett betyg till ett UFC-spel som de ansåg vara "orättvist") och en av gångerna var det Rockstar som slutade prata med oss samt slutade skicka sina spel till redaktionen. Detta var dock snart 15 år sedan nu vilket gör att vi naturligtvis glömt hela incidenten men nog är det småfult alltid att arbeta på det här sättet med tanke på att det enda som vi på Gamereactor gjorde för att "förtjäna" denna totala utfrysning var att ifrågasätta varför vi inte blev medbjuden på en stor GTA: San Andreas-resa där massor av annan nordisk media ingick.

Manhunt och våldet som det inspirerade till
När Rockstar utvecklade en "snuff-simulator" visste de naturligtvis att det skulle leda till censur, rena säljförbud och mängder av ilskna föräldrar vars illvilja mot det Rockstar en gång i tiden stod för - att inte veta av några egentliga gränser (alls). Och så blev det ju, såklart. Manhunt var provocerande våldsamt på ett sätt som kändes barnsligt och hela spelets klantiga inriktning ledde till att en 17-åring gosse i Idaho slog ihjäl sin kompis med en kulhammare, eftersom han gjort precis samma sak i spelet och blivit belönad för det. Nu är ju diskussionen våld kontra våld i spel dödstrött, men det går inte att blunda för att Manhunt var över gränsen. Flertalet av utvecklarna som jobbade på projektet har i efterhand sagt att de aldrig var bekväma med spelets inriktning samt visste att det skulle skapa mer problem än vad studion behövde.

Vice City sålde i 17,8 miljoner exemplar medan GTA V nått hiskeliga 100 miljoner sålda spel.

"Döda alla från Haiti!"
2002 genomfördes en hel del ordentliga blodiga dödsskjutningar i Florida mellan Haitiska medborgare och amerikaner, vilket ledde till att GTA: Vice City-uppdraget med titeln "Kill All Haitians!" orsakade någon slags kollektiv hjärnblödning i USA och spelet plockades bort från flertalet stora butikskedjors hyllor. Detta var naturligtvis ytterst väl genomtänkt av Rockstar eftersom de likt civilmassakern i Modern Warfare 2 hamnade på varenda löpsedel i hela landet och därmed sålde mer spel.

Så stjäl man någons musik
Rapparen och MC:n Daz Dillinger erbjöds cirka 10 000 kronor av Rockstar för att låna ut två av sina mest populära låtar till Grand Theft Auto V, vilket han tackade nej till. Trots detta valde Rockstar att inkludera låtarna i spelet, utan hans tillåtelse. Rockstar stämdes och förlikade med Daz om en okänd summa pengar, de kommenterade sedan inte incidenten på något sätt och gick ej ut med en officiell ursäkt, heller.

Leslie Benzies får kicken
Överlag är det enbart bröderna Sam och Dan Houser som mottar hyllningar för vad Rockstar lyckats åstadkomma med GTA-serien men utan producenten Leslie Benzies hade Grand Theft Auto mest troligt aldrig varit så stort som det faktiskt är idag, och när han kickades utan förvarning kändes det lite som ett rövhålsdrag från bröderna som grundat rubbet. Nu vet vi ju ingenting om "bråken" under slutet av GTA V-produktionen mellan Sam Houser och Leslie, men att skicka en av studions nyckelpersoner på betald semester för att sedan, i hemlighet, blocka hans jobbmail, telefon samt nyckelkort - känns väl ändå rätt barnsligt?

Ingen credit till dig som inte slutför
Rockstar har en policy som säger att om du inte är med från första till den absolut sista dagen av utveckling av ett specifikt spel, kommer du aldrig att finnas med i "end credits" som en av skaparna. Oavsett vad din roll har varit, vilket vi här på Gamereactor aldrig hört talas om någon annanstans i hela spelindustrin. För det fanns nu enligt flertalet twitter-bikter gott om 3D-artister samt programmerare som arbeta på Red Dead Redemption 2 i upp till sju år, men inte fanns med som Rockstar-anställd när spelet färdigställdes (vilket tog drygt åtta år) och därmed aldrig syns till i eftertexterna.

Kontrovers på grund av grafiskt övervåld, tortyr och sex är en given del av Rockstars karriär som en av tidernas främsta spelhus. Vilket av alla deras titlar gillar du bäst?

Skållhett kaffe skapar censurhysteri
Det fanns, som vi alla vet vid det här laget, ett hemligt (inbakat) minispel i Grand Theft Auto: San Andreas vid namn Hot Coffee där det gick ut på att ha sex med CJ:s flickvän, något som definitivt hade förändrat hur "Entertainment Software Ratings Board" såg på åldersmärkningen för spelet. Detta ledde till att Rockstar tvingades punga ut hundratals miljoner kronor (!) för att klara sig undan.