Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar
God of War

7 saker du inte visste om God of War

Vi är många som har en speciell relation till den något förbannade, askvita spartanen. Bossar av helt ofattbara proportioner har gett vika för Kratos och då spelserien varit gång sedan 2005 finns det såklart en hel hög med smarriga och hyfsat okända detaljer. Här är sju av dem...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Här på Gamereactor gillar vi inte Sony Santa Monicas kritvita gudabödel. Vi älskar honom. Vi har sedan David Jaffe & Co för första gången vräkte ur sig spelet som skulle komma att definiera Playstation 2 varit direkt larvigt förtjusta i styggubben Kratos och hans blodiga äventyr och i denna artikel har vi listat en del ganska okända hemligheter rörande spelserien som vi misstänker att många av er inte känner till

(1) En scen från God of War (2005) har semi-censurerats i den europeiska och japanska versionen av spelet.
Strax efter att vi har fått se den ikoniska tillbakablicken när Kratos ligger på backen, på väg att bli slaktad av en barbarhövding, går vi in i Pandoras tempel i jakt på hennes låda. En massa benhårda utmaningar ligger förstås framför Kratos, bland annat en där gudarna kräver ett offer innan en dörr kan öppnas. I den europeiska och japanska versionen av spelet firar Kratos ned en fiende som sitter inspärrad i bur, knuffar upp aset för en backe och eldar upp honom för att göra Olympus-folket glada. I den amerikanska versionen däremot gick det inte riktigt så vackert till.

Istället för en inburad fiende är det en livs levande soldat som ska fjuttas på. Han vädjar om nåd till Kratos och skriker passionerat medan buren släpas mot bålet, vilket tydligen var lite för magstarkt för européer och japaner. Här kan du kolla på den amerikanska versionen, och här hittar du vår semi-censurerade variant.

(2) Öppningsscenen i God of War (2018) är inspirerad av Arnold-rullen Commando
Det finns många mäktiga och ovärderliga filmscener som aldrig kommer glömmas bort och flera av dessa har självklart storkarlen Arnold Schwarzenegger stått för. Ingen kan leverera "one-liners" som det muskelberget. Vi har exempelvis "Stick around" som han spottar ur sig efter att ha fäst en soldat mot en vägg med hjälp av en halvmeters-machete och "Knock knock" när han sparkar ned en dörr och skjuter ihjäl ett gäng snubbar. Men den här punkten handlar inte om fräsiga citat, utan om fräsiga muskler och vilka möjligheter man får i livet om man lyfter skrot. Då kan man helt sonika gå omkring i ett tajt vitt linne bärandes på en motorsåg och ett helt jäkla träd, vilket Arnold gör i inledningen till Commando. Jag blir helt själalycklig av att se detta. Så mycket karisma. Så mycket manlighet. En av scenerna i God of War var faktiskt inspirerade av just den scenen i Commando, fast Kratos måste förstås vara lite bättre och kånkar därmed på ett ännu större träd än vad Arnold fick göra. Detta har dock ingenting att göra med vad Arnold var fysisk kapabel till i och med att hans styrka inte visste några gränser - utan detta handlar enbart om försäkringsbolaget som med största garanti förbjöd Arnold från att lasta på ett Kratos-stort träd.

God of War
Kratos var sur över att inte få låna Arnolds kniv, och skaffade sig därför sina egna Blades of Chaos.

(3) En Navi-liknande karaktär skulle vara med i God of War (2005) för att hjälpa Kratos på vägen...en kort stund.
Enligt Gameranx hade God of War-skaparen David Jaffe hade en fin liten idé på språng under utvecklingen av originalet, där en Navi-liknande liten älva skulle hänga efter Kratos under första banan där vi strider mot den gröna sjöormen och slutligen matar den med båtens stormast. Det lilla flygfät skulle dock gjort Kratos ganska förbannad, så sur att han dödar den bara några minuter efter inledningen. I mina ögon är det brutalt synd att detta inte kom med, för det hade varit superroligt och underbar gliring åt Ocarina of Time. Man kan ju dock se huvudet Mimir som en liten pånyttfödelse av idén.

(4) Kratos skulle egentligen ha blåa tatueringar
"As he vowed never to falter again, Kratos adorned a red tattoo on his body in honor of Deimos, made in the exact image of his brother's birthmark."

Under utvecklingstiden av God of War (2005) matades självklart många olika konceptskisser på hur den förbannade spartanen skulle se ut och tanken var att tatueringarna skulle var blåa istället för den ikoniskt röda färgen som vi är vana vid. David Jaffe snackar lite om det hela här och berättar att bara några dagar innan de skulle visa upp God of War för omvärlden så märkte Jaffe att Kratos var förbannat likt barbarerna i Diablo II. Så de fick panikändra färgen på gaddarna till röda istället.

God of War
David Jaffe hade inte spelat Diablo II och var helt omedveten om likheterna.

(5) Storsköldpaddan döptes till Chaurli, som ett skämt då Gamespot av misstag kallade Atreus för Charlie.
Ibland blir det fel. Ganska ofta faktiskt. I en nyhet kallade jag Tidus från Final Fantasy X för skitstövel och påstod att varenda människa som någonsin spelat tian tyckte precis likadant. Det var inte speciellt korrekt. Ett desto lustigare skribentmisstag var dock när Gamespot skulle lägga ut en videonyhet om den första trailern till God of War och råkade kalla Atreus för Charlie. Santa Monica tyckte att detta var såpass roligt att de döpte jättesköldpaddan som Freya bor under till just Chaurli. Det återstår att se om Square får för sig att kalla någon i deras nästa Final Fantasy-äventyr för "Shitboot", så även jag kan göra ett kreativt avtryck på spelvärlden.

God of War
Det brukar röra sig om en gud som faller under Kratos våld per spel, förutom i trean, där hela sju stycken stryker med.

(6) En hög med båtfakta
Cory Barlog ville ha med en rattbar skuta redan i God of War II, men i och med hur narrativet såg ut i föregående delar ur spelserien blev det först verklighet förra året. För att få till det hela fick Santa Monica plöja igenom säckvis med klipp på kanotpaddling för att sedan fånga upp animationerna genom motion capture"-dräkter där skådespeldarna fick ta plats i studions platsbyggda kartongskuta. Det finns en hel jätteberättelse om det hela på Playstationbloggen som noggrant går igenom hur de fick gå till väga för att få till Kratos och Atreus sömlösa utforskande i storsjön och det är nästan svårt att greppa hur extremt mycket material som måste knegas fram för att få ihop alltsammans, exempelvis över 600 olika animationer och tunga beräkningar som behöver ske i bakgrunden. En intressant detalj är att åran definieras av spelmotorn som ett vapen, och ett tag fanns det en bugg som gjorde att Kratos kunde få med sig plankan i näven upp på land.

(7) Sonys nya maskot och de tidiga karaktärsidéerna
Enligt David Jaffe och Charlie Wen (via SVG) försökte de ta fram Sonys nya Playstation-maskot, en vuxnare sådan då industrin som helhet kommit fram till att maskotarna behöver åldras ihop med sin publik. Inspirerat av tungrullen Gladiator var en hjälmprydd karaktär vid namn Dominus tänkt att vara huvudpersonen i God of War, eller Dark Odyssey som också var ett tänkt namn på spelserien.

God of War
Det kommer självklart fler gudslaktarspel från Sant Monica, Cory Barlog har nämligen hela fem olika idéer till uppföljare och studion har haft ute platsannonser i jakt på folk som kan designa högkvalitativa gudar.

Wen hade ganska mycket frihet vid skapandet av seriens huvudkaraktär och de kom ganska långt i en "Lone Wolf and Cub"-inspirerad tanke, där Dominus antingen kunde ha en liten pojke bakom sig, eller en hundvalp på ryggen. Pojkidén strök de dock då Wen inte ville att spelarna skulle känna att de fick smågrabbar dödade i spelet. Hundvalpen i sin tur kunde beroende på hur Dominus skötte den eventuellt förvandla sig till en bjässig Cerberus, och därav få med en skön relationsbyggande-fas i spelet. Nu i efterhand vet vi förstås att det aldrig blev verklighet, bortsett från den trehövdade hunden som kom med som en mustig fiende. Utöver det har vi tidigare skrivit nyheter om hur Santa Monica slutligen skulle välja ett namn på spelserien genom att dra lappar från en kruka (länk) och även hur Charlie Wen ritade den slutliga Kratos-konceptskissen på en servett under ett besök på en snabbmatskedja (länk).

Relaterade texter

God of WarScore

God of War

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Kratos är tillbaka. Lika arg som skäggig, med nya gudar att göra livet surt för och en son att ta hand om. Kim Orremark har spelat God of War...



Loading next content