Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Gamereactor Sverige
artiklar

Saker som EA vill att du glömmer

Dags för oss att syna EA under luppen och plocka fram de där händelserna genom spelhistorien som de nog helst av allt vill att vi glömmer bort...

Jag skrev ju om Rockstar förra veckan (Go!), om incidenter som tillhör den älskade spelstudions mångåriga historia som de naturligtvis helst vill att du glömmer. Förtränger. Och nu är det alltså dags för EA och en hel radda saker som världens näst största spelutgivare helst av allt bara vill glömma. För här finns det gott om incidenter att plocka från, såklart. EA röstades bland annat fram till USA:s sämsta företag två år i rad och har under de senaste åren retat upp fler spelfans än vad som torde vara rimligt. Här kommer en del av deras värsta blunders.

Stämda för utebliven övertidsersättning
2004 stämdes EA av två av sina egna studiochefer eftersom de vägrat betala ut utlovad övertidsersättning och i samma veva öppnades Pandoras box upp gällande hur företaget valde att hantera och behandla sina team/utvecklare. 13-14 timmar långa arbetsdagar var tydligen inget knepigt (alls) och även fast parterna förlikade i rätten med en summa på 150 miljoner kronor på bordet, stod det för alltid klart att EA var en spelfabrik där individen var mindre viktig och slutresultatet desto mer prioriterat. Idag vet vi ju att hela industrin fungerar precis såhär (kolla bara hur Rockstar och Activision arbetar) men då, för 15 år sedan, kom det som något av en chock för många.

EA:s sätt att göra monopol av vissa TV-spelssporter främjar såklart verkligen inte mångfalden eller valfriheten.

EA köper monopol på sporter
Istället för att försöka konkurrera ut andra sportspel genom att göra bättre sådana, har EA haft en historia av att köpa på sig nödvändiga licenser. Bästa exemplet är NFL, där det tidigare fanns massor av alternativ, inte minst från Sega, Sony och Microsoft. EA:s serie var långt ifrån bäst (det var 2K-spelen), men genom att köpa ensamrätt lyckades de döda alla andra alternativ. Just nu arbetar de på samma sätt för att strypa Pro Evolution Soccer med och handlar på sig licenser så Konami helt enkelt inte ska kunna erbjuda ett komplett fotbollspel, vilket riskerar att göra att det till slut bara finns en fotbollsserie. EA skulle nog gärna vilja att du glömmer hur mycket alternativ det faktiskt fanns tidigare inom sporter som fotboll, hockey och amerikansk fotboll.

EA:s Online Pass förargade spelvärlden
I och med EA Online Pass såg speljätten till så att deras titlar under PS3/Xbox 360-eran inte gick att sälja/köpa på begagnatmarknaden eftersom man då redan "förbrukat" möjligheten att bland annat njuta av den inkluderade onlinedelen. 2013 plockade EA bort alla typer av online-pass från sina spel men då var skadan naturligtvis redan skedd och miljontals spelare redan våldsamt förargade.

Dungeon Keeper Mobile står sig som en av de vidrigaste titlarna vi någonsin sett när det kommer till forcerade mikroköp.

Real Racing 3 och Dungeon Keeper Mobile
Två av de absolut vidrigaste spelen vi på Gamereactor någonsin testat när det kommer till en forcerad betalstruktur som tvingade spelare att hela tiden pumpa in mer pengar, stavas Real Racing 3 och Dungeon Keeper Mobile. Båda dessa titlar kunde utan problem tvinga spelaren att vänta i upp till 24 (!) timmar innan vi fick fortsätta spela om vi inte pulade in riktig kosing i EA.s redan proppade portmonnä. När fansen straffade spelet rent betygsmässigt på bland annat Google Play Story samt Itunes Store försökte EA stoppa de negativa recensionerna. Vilket de idag såklart gärna vill att du glömmer.

Origins-konton raderas efter två år
I en klausul i EA:s onlinetjänst Origin kunde vi läsa "If you have not used your Entitlements or Account for twenty four (24) months or more and your Account has associated Entitlements, your Entitlements will expire and your Account may be cancelled for non-use". Kort sagt, även om du köpt 30-40 spel men sedan gör en längre utlandsresa och därefter skaffar familj, och sedan vill återuppta ditt spelande, så ska du inte vara så säker på att det går. EA kan nämligen ha raderat allt, rubb och stubb som du köpt om två år gått och ditt konto blivit avstängt. När det uppmärksammades för åtta år sedan skyllde EA på ett misstag och förtydligade den biten.

Två ofärdiga spel på kort tid
Battlefield 4 och Sim City, två spel som båda släpptes under en och samma höst och som båda dök upp i spelhyllorna världen över i ett ofärdigt skick. Spelpressen flögs in till Stockholm för att under välordnade recensions-event testa dessa spel i en optimal miljö där extremt få av de riktiga bekymren verkligen märktes av. Något som gjorde att bland annat vi här på Gamereactor delade ut alldeles för höga nuffror till spel som egentligen inte alls fungerade som utlovat. Spelarna var dock inte sena med att bojkotta EA och vissa internationella spelsiter gick tillbaka och skrev om sina recensioner för att bättre kunna varna sina läsarkrets om hur ofärdiga Battlefield 4 och Sim City var i samband med premiärerna. Vi kan ju dessutom Sim City endast kunde spelas online, trots att få ville det, och att det enligt EA inte gick att ta bort, varpå en moddare kort därefter lyckades på egen hand och avslöjade att det bara handlade om DRM-kontroll.

Mijontals fans längtade innerligt och ivrigt efter Mass Effect: Andromeda som efter uppskjutningar och forcerad utveckling visade sig vara ett riktigt praktfiasko. EA tyckte om sitt eget spel dock, tog inget ansvar för att det stank fränt av lastgammal gymnastiksäck.

Mass Effect Andromeda var ett hopplöst hafsverk
När man under tio års tid byggt upp en fanbas och sålt miljontals exemplar ur en älskad spelserie kan det naturligtvis vara en god idé att inte låta tröttsam internpolitik och beslut om produktionskostnader stjälpa utvecklingen av den hett efterlängtade fjärde delen i serien. Men det gjorde EA och när Bioware delades upp, fick för lite tid, för lite pengar och tvingades "färdigställa" Andromeda långt innan det egentligen var klart, var fansen knappast sena med att berätta för EA exakt hur mycket de ogillade spelet. När EA sedan gick ut och förklarade att Mass Effect efter Andromeda-floppen mest troligt var en död spelserie - blev fansen som väntat i åratal på äventyret om möjligt ännu argare och hela denna soppa är såklart något som de helst vill att vi bara glömmer, begraver.

Dead Space och Dead Space 2 var rena rama skräckmästerverken men trean fylldes med mikrotransaktioner efter att EA beordrat detta och därmed sålde det sämre än väntat, också.

Visceral Games ströps till döds
Om det är någon spelutvecklare som vi under de senaste tio åren tyckt mest synd om så är det utan tvekan folket på EA-ägda Visceral Games som efter att ha briljerat med Dead Space ombads utveckla ett storydrivet stickspår i Battlefield-serien. Efter det att Hardline missade sitt mål och aldrig lyckades leva upp till förväntningarna, sattes Visceral på uppgiften att utveckla ett "Star Wars Uncharted" med före detta Naughty Dog-bossen Amy Hennig inblandad i produktionen, men innan spelet ens hann bli halvfärdigt lade EA ned rubbet och stängde studion. Enligt flertalet utsagor handlade det i mångt och mycket om att Hennig samt Visceral-grundaren Scott Probst vägrade fylla "Project Ragtag" med mikrotransaktioner.

Studios stängdes ned på löpande band
Origin, Westwood, Bullfrog, Criterion, Pandemic, Playfish, Black Box, Dreamworks Interactive, Phenomic, Mythic, Maxis, Headgate och Visceral... Ingen utgivare har stängt ned så många fantastiska spelstudios som EA har genom åren. När det gäller många av dessa har vi på Gamereactor ingen som helst aning om vad som egentligen skedde, bakom kulisserna, men EA vill nog helst bara att vi glömmer detta och ser EA som en konkret, enig helhet.

På det sätt som EA behandlat Star Wars-licensen måste i slutändan anses som riktigt slarvigt.

Hanteringen av Star Wars
Star Wars: Battlefront var en gigantisk, älskad, spelserie under PS2-eran och när EA meddelade att de köpt ensamrätt till Star Wars-licensen samt hade planer på att inleda samarbetet med Disney/Lucasarts genom att återigen väcka liv i Battlefront - Då jublade fansen. Det som följde var dock inget annat än en renodlad travesti då EA istället för att verkligen ta i från tårna och ge spelarna något minnesvärt och rejält genomarbetat, släppte ett "Battlefield med Stormtroopers" som de sedan inför den hårt hypade tvåan även proppade fullt med pay-2-win-struktur och mikroköp som förargade miljontals gamers. När de i samma veva lade ned två andra Star Wars-titlar stod det klart att de missat målet så pass hårt gällande Star Wars att Disney idag mest troligt går runt med kronisk huvudvärk till följd av detta slarv.

Sim City är idag ett kanonspel men när det släpptes var det långt ifrån färdigt. Precis som i fallet Battlefield 4.

Massor av mikrotransaktioner
Även om det idag pratas mer om hur mikroköpen fungerade under lanseringen av Star Wars Battlefront än vad de faktiskt gör i exempelvis FIFA 18, har fansen såklart knappast förlåtit EA för hur de betett sig de senaste åren. I FIFA-spelen har "Ultimate Team"-paketen designats för att maximera spelarnas incitament att investera mycket mer pengar än de 600 kronor som de redan betalat för titeln i sig och med tanke på att dessa "packs" endast inkluderar "dolt" innehåll, innebär det såklart att du som spelare kan lägga flertalet tusenlappar på paket som i stort sett bara innehåller rent nonsens. Detsamma gäller exempelvis UFC 3 där man enkelt kan regera onlinedelen i spelet genom att pula in cirka 4000 kronor.