Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

Allt du behöver veta om Playstation 5

Sony har äntligen lyft på locket och berättat mer om Playstation 5, och dessutom gjort det på ett mycket okonventionellt vis. Redaktör Mäki har analyserat veckans händelser...

Det slog ner som en bomb i veckan. Helt utan förvarning berättade hårdvaruarkitekten och Playstation 4-designern Mark Cerny om Playstation 5 i en intervju hos Wired. Medan det i sig såklart är rasande spännande (samt att det som berättades faktiskt lovar gott, men mer om det längre ned), så finns det även andra intressanta saker med detta som jag tycker är värda att analysera. Eftersom de flesta av er redan lär ha läst nyheten om Playstation 5, tänkte jag därför börja i just den änden.

Vi behöver inte gå längre tillbaka än till den förra generationen, för att komma ihåg hur det brukade vara. Rimligen förstod alla att bara för att en konsol var klar för att släppas, så gick inte hårdvaruteamet på en fyra år lång semester i väntan på att nästan konsol skulle tas fram. Tvärtom började man skissa på nästa hårdvara direkt. Men det brukar konsoltillverkarna inte låtsas om. Bara året innan Playstation 4 och Xbox One utannonserades kunde man höra representanter för Sony och Microsoft tala om att de inte hunnit fundera på ny hårdvara ännu och att det var Playstation 3 samt Xbox 360 som gällde.

Begåvade Mark Cerny var mannen som skapade Playstation 4. Nu slutför han som bäst Playstation 5.

När vi nu spolar fram till detta generationsskifte, så ser vi tydligt ett par väldigt stora skillnader. Idag är spelvärlden så otroligt stor med så sanslöst många personer inblandade, från lokalvårdare som städar kontoren där hårdvaran tas fram till de som säljer komponenterna och såklart de som utvecklar. Alla vet de något och alla har de familjer och vänner. Det är tiotusentals inblandade personer där somliga kommer läcka för att de inte vet bättre, andra för att få berömmelse/pengar och ytterligare andra för att jävlas (dåliga arbetsförhållanden och så vidare). Läckorna är därför på en helt annan nivå än tidigare där både Playstation 4 Pro och Xbox One X läckte i detalj innan de utannonserades. Och det gällde i hög grad även Switch, och nu har vi som bekant läckor som säger att både en billigare, dedikerat bärbar version av Switch är på väg liksom en mer kraftfull enhet. Då ska man minnas att Nintendo brukade vara bäst i klassen på det här med hemligheter.

Det här har lett till att mystiken kring nya konsoler fullständigt skalats bort. Det är ungefär som en ny smartphone från Huawei eller en ny Volvo. Alla vet att det kommer en. Det är inte hemligt eller konstigt, och det är lika bra att agera på de premisserna. Därför kunde Microsoft redan förra E3 tala om att de arbetar på flera nya Xbox-konsoler (varav vi sett en i form av en skivlös Xbox One S), och Mark Cerny nu ta vad som tidigare vore en världsnyhet som bara kunde avslöjas från scen på en dyr presskonferens - och berätta det i en intervju nästan i förbifarten.

En världsnyhet är det fortfarande såklart och täckningen blev förmodligen ungefär densamma som om det hade kommunicerats på en presskonferens, det vill säga att hela världens spelmedia och mer därtill rapporterar. En annan sak jag tror vi kan ta med oss från detta är tajmingen. Sonys Playstation 5-presentation (även om konsolen fortfarande officiellt inte heter Playstation 5, så är det namnet jag och alla andra som vill vara tydliga väljer tills vidare) kom samma dag som den Inside Xbox där Microsoft presenterade sin skivlösa Xbox One S.

Det dräller av egenhändigt hopknåpade Playstation 5-modeller, men hittills har Sony inte visat vare sig konsol eller handkontroll.

Med det sagt tror jag inte att Sony var livrädda för just denna, men däremot tror jag att det kan ha varit ett medvetet drag om det nu hade varit så att Microsoft faktiskt presenterat Xbox Two (även om den konsolen officiellt heller inte heter Xbox Two - och till skillnad från Playstation 5 definitivt byter namn - så är det vad jag här valt att använda för tydlighet). Microsoft och Sony verkar i samma bransch, slåss om samma ingenjörer, bråkar om samma programmerare, använder samma komponentleverantörer och vi viss mån även samma chefer. Vi som sitter långt utanför testlabben hos storföretagen lyckas ju ha en hygglig överblick av vad som händer där inne, hur mycket tror ni då inte att bjässarna faktiskt vet, i synnerhet som Microsoft och Sony faktiskt har en hel del samarbeten också?

Om Sony faktiskt gjort bedömningen att det fanns risk att Microsoft skulle visa upp Xbox Two lär vi aldrig få veta, men de utgick garanterat annars från att det skulle ske på E3. Nu hann Sony först ut, och det i sig självt ger ju massiva rubriker. Att vara tvåa på bollen är helt enkelt inte lika stort. Om Microsoft nu matchar vad Sony sagt känns det som bäst som en axelryckning och som att de följer ledaren istället för att nyskapa själva. Detsamma gäller såklart vice versa, men nu hann Sony först ut och slipper dessa paralleller. De fick istället själv möjligheten att kännas som de som leder utvecklingen, och det var ett genidrag.

Dessutom ger dessa delvisa utannonseringar betydligt fler rubriker än en jättelik presentation , även om en sådan självklart kommer. Det folk brukar vara mest intresserade av i slutändan utanför hardcore-kärnan, är hur konsolen ser ut, hur handkontrollerna ser ut samt tydligt lättbegripliga funktioner. Jag har otaliga gånger tidigare skrivit om hur lite faktisk prestanda tycks betyda för försäljning.

Playstation 4 är den odiskutabla vinnaren av denna konsolgeneration, och nu ska Sony förvalta det arvet in i nästa.

Playstation 4 är vinnaren av denna generation, men är faktiskt något av en anomali. Att den mer kraftfulla konsolen säljer bäst är faktiskt ovanligt. Så sent som förra generationen gick både Wii och Xbox 360 bättre (här vet jag att några av er hävdar att Playstation 3 sålde bättre, men att ha lett sju år av åtta med bättre tredjepartsstöd som följd och sedan kanske tappa sista året, betyder inte att man därmed tappat hela generationen) än den mer kraftfulla Playstation 3. Och att Playstation 2 skåpade ut Gamecube och Xbox är ju ingen hemlighet. Eller att Playstation slog Nintendo 64.

Istället är det just sådant som tydlighet som brukar vinna köparnas gunst. Det måste vara enkelt och relevanta funktioner. Dit hör en Wii-fjärr och en bärbart stationär konsol som Switch. Men dit hör också mycket av det Mark Cerny sade om Playstation 5. Det som framför allt imponerade på mig var SSD-biten som Sony tänker använda till att kapa laddningstiderna.