Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

Det hade kunnat se helt annorlunda ut...

Naturligtvis genomgick spelvärldens mest älskade spelfigurer en designprocess och vi har kikat närmare på hur det hade kunnat se ut...

Att skapa en spelkaraktär är såklart ingen lätt sak att göra. Det ska skissas och avfärdas och sen skissas ännu mer - och avfärdas ännu hårdare cirka hundra gånger innan det går att få något som är någorlunda bra. Därför tänkte jag att det kunde vara kul att kolla på några ikoniska spelkaraktärer som kunde sett helt annorlunda ut idag. Häng med!

Gordon Freeman
Valve-mästerverket Half-Life skrev om regelboken för hela actiongenren. Ja, för hela spelvärlden. Men det hade verkligen kunnat sluta lite hur som helst med tanke på att Gabe & Co gjorde om hela äventyret flertalet gånger innan det färdigställdes. Bland annat var hjälten i början en "rymd-lastbilschaufför" vid namn Ivan the Spacetrucker, komplett med supermärkligt fudge-ansikte och Dolph Lundgrens 1984-frisyr.

Ratchet
Först var det tänkt att Insomniacs älskade rymdkatt skulle vara en liten ödla, i solbrillor. Sen blev han en baktung rymdvarelse med något slags ekorrhuvud medan Clank såg ut som en rymd-ödla med superliten kropp och gigantiskt huvud med två enorma ögon. Men allt kom ju att förändras.

Master Chief
Allas vår olivgröna rymdjägare Master Chief är idag en av spelvärldens största ikoner som designats om med små medel mellan de olika Halo-spelen, med alltid sett extremt fräsig ut, men faktum är att Xbox-hjälten kunde sett helt annorlunda ut. Det finns nämligen tidiga skisser signerade Bungies illustratörer, som vi grävt fram, där vi kan se att Halo kunde fått en hjälte som såg ut som en mysig mix mellan Samus-Metroid och ostig 80-tals sci-fi-rulle. Det är inget fel på designen i sig, men vi skulle nog säga att slutresultatet är miltals bättre än den preliminära skissen.

Kratos
Han skulle ursprungligen vara någon slags inka-figur, komplett med bastkjol, mängder av snirkliga tatueringar, pälsblus och långa dreadlocks. Men David Jaffe och Cory Barlog ångrade sig och designade om det som vi idag kallar en av modern tids mest lyckade spelfigurer.

Sonic the Hedgehog
Nintendo hade ju Mario och även om Sega till slut skulle pricka helrätt med Yuji Nakas laserblå långdistanslöpare, så var vägen dit minst sagt krokigt brokig. Wonder Boy, Alex Kidd samt en Sonic-design som förde tankarna till Musse Pigg, med spenar som öron. Nu verkar ju Universal ha arbetat otroligt flitigt med att totalsabba allt vad Sonics ikoniska design heter i den kommande långfilmen, men om vi bortser från det en liten stund och fokuserar på hur lyckad han är rent designmässigt, i sin riktiga Mega Drive-form, då kan vi alla glädjas åt det faktum att spenarna lämnades på skissbordet.

Crash Bandicoot
Han skulle vara en ekorre. En grävling. Ett bältdjur och någon slags bäver... Detta innan den mörkgula pungräven från Naughty Dog i slutändan förvandlades till det Australiensiska murmeldjur som han sedan debuten på Playstation alltid varit. Nu är väl vi på Gamereactor inga jättefantaster av den slutgiltiga Crash Bandiicoot-designen men vi kan alla enas om att det var en himla tur att han inte såg ut som den där fläskiga bävergubben, i alla fall.

Lara Croft
Det var först tänkt att hon skulle ha sydamerikanskt påbrå och mer likna Jasmina från Disneys Aladdin, enligt Core-designchefen Toby Gard. Hon skulle dessutom hete Lara Cruz istället för Lara Croft och den allra första designen av hjältinnan skvallrar om en figur med baggypäntz och världens absolut största skor. Designen ändrades sedan för att göra Cores VD nöjd även om Gard gillade sitt första utkast.

Banjo Kazooie
Han skulle vara lite mer... Hjältemodigt riddarlik, med svärd, mindre huvud och ordentligt skärp. Men Rare ångrade sig och förvandlade björnen Banjo till en figur som mer skulle se ut som om han hämtats från ett "gulligt barnprogram". Detta är ett av få fall där vi på redaktionen anser att den första designen (minus svärdet, då) var bättre än den färdiga produkten.

Jak
Det var tänkt att han skulle se mer ut som en inföding. Med jättelika örhängen, någon slags indianmössa, svart Musse Pigg-nos och enorma handledsskydd. Men precis som alla andra hjältar genomgick Naughty Dog en designprocess som i slutändan formade en snyggare Jak som vi alla älskar.