Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

E3 2019: Bethesda

Så har även Bethesda visat upp vad de hade på gång och trots en aningen klen start, blev konferensen mer intressant ju mer vi fick se. Och avslutades med en käftsmäll som hette duga.

Bethesdas Pete Hines klev upp på den orangefärgade scenen med ett sammanbitet hemlighetsfullt leende på läpparna. Och efter att ha pratat lite om sin egen relation till spelen de höll på med, spel i allmänhet och internetkramats med oss alla runt om i världen, välkomnade han upp legenden själv - Todd Howard. Todd ödslade lite tid på att erkänna att de fått lite "välbehövd kritik", men att spelet trots det, hade dragit spelare. Och att de lyssnat på vad dessa haft att säga. Vilket lett till, vad de själva hävdade, något fantastiskt. Strax därpå drog han upp representanter för The Elder Scrolls: Blades.

Det pratades om ett nytt enspelarläge vad gäller arenor, lite juveler och en helt ny berättelse. Som alla finns ute när du läser detta. Kort och gott kan du i arenaläget spela mot andra, skapa ditt eget guild och besöka dina vänners städer. Men den största nyheten var nog att spelet expanderar till en helt ny plattform - Nintendo Swtich (vilket utannonserades genom en ytterst rolig ordvits; "switchblades"). Det är cross-play med mobilversionen och framstegen du gör synkroniseras även mellan plattformarna. Det är fortfarande gratis och kommer senare i höst.

Landsvägarna blir ännu farligare senare i höst.

Näst på tur var Tom Mustaine och Jeff Gardiner, studi-director respektive projektledare för Fallout 76. Nu fick ju inte det, det varmaste av mottaganden när det släpptes i höstas och det är något som inte heller undgått utvecklarna själva. Mer konkret handlar det om att senare i höst kommer få en uppdatering kallad "Wastelanders". Denna för med sig pratande NPC-karaktärer (ja, du hörde rätt. Dessutom komplett med klassiska dialogval, så att du denna gång faktiskt ser vad som kommer att yttras), ett helt nytt spelläge och inte minst - helt nya uppdrag.

Nästa tillägg presenterades genom att vi fick se människor springa för livet undan fallande dödsfotbollar till tonerna av Johnny Cashs Ring of Fire. I en kamp om att bli overseer för Vault 51, ställs du och de andra spelarna mot varandra för att stå kvar sist - och bli befordrad. I sann Fallout-anda har du i detta läge (kallat Nuclear Winter) allt från knivar till Power Armors att tillgå. Vilket säkerligen kommer ge upphov till intensiva och spännande ögonblick där adrenalinet ständigt är på topp.

I Wolfenstein: Youngblood kommer vi kunna tukta nazisterna tillsammans med en polare.

Från ödemarken till Tokyo - efter att Todd åter äntrat scenen och ödmjukt tackat oss för att vi tror på dem, vinkade han in den exekutiva producenten för Tango Gameworks, Shinji Mikami, som ivrigt presenterade Ghostwire Tokyo - en tillsynes anspråkslös vardagslivs-simulator satt i Japan. Men som snabbt förvandlades till en ödsligt tom plats där demonliknande andar i mänsklig form svävar över de hemsökta tunnelbanestationerna och shoppingcentren. Tyvärr fick vi inget släppdatum, men det ser tämligen intressant ut.

Konferensen fortsatte med senaste nytt från Elder scrolls online, som fått både utökat serverutrymme och en ny expansion i kikarn, Dragonhold. Denna avslutar season of the dragon och är planerad att släppas någon gång efter den andra expansionen Scalebreaker (vilken landar i augusti). Strax därpå fick vi en flashback till Id Softwares tidiga dagar; en nyversion av det kultklassiska Commander Keen är i görningen och tanken där är att introducera en ny generation till originalets barn, Billy och Billie Keen. Redan i sommar är det tänkt att vi ska få rädda världen från ett gäng färgstarka fula rymdfiskar en gång till. Antingen på Ios eller Android.

Kungen av adrenalintoppade förstapersonsskjutare är snart tillbaka.

Efter snabba puckar från Elder Scrolls Legends hoppade Rage 2 upp på scenen för lite mer galenskaper. Rise of the Ghost heter expansionen och nya fiender, vapen och transportmedel rullas ut redan denna vecka efter en presentation som måste vara en av konferensens snyggaste - i VHS-doftande scanlines och kassettslitage ackompanjerat av trallvänliga toner.
Senare I sommar (26:e juli) är det även dags för mer Wolfenstein. Jerk Gustafsson, från Machinegames, klev kort efter Rage 2 upp på scen och började orda om framtiden för serien. Först ut är Wolfenstein Cyberpilot, ett VR-lir där du spelar som en hacker lierad med den franska motståndsrörelsen, vars jobb är att använda nazisternas eget maskineri emot dem. Sen har vi Wolfenstein: Youngblood, vilket utspelar sig efter Colloseus och, genom skräddarsydda spelstilar, bjuda på ännu flera vandrande måltavlor. Båda dessa dyker upp i juli.

Fler galenskaper väntas denna vecka i Rage 2.

Innan konferensens final avhandlades Dishonored-skaparnas kommande Deathloop, ett högoktanigt arkadlir där det gäller att skjuta på nästan allt som rör sig och när det var klart - Orion. Orion är en ny teknik som kan liknas vid det gamla OnLive (för er som kommer ihåg det). I grund och botten är det en streaminglösning där du kan strömma spel till olika plattformar (exempelvis mobiler), även under sämre förhållanden såsom trång bandbredd. Enligt presentationen ska den tillåta strömning av material upp till 4K och 60 bilder per sekund.

Finalen då - Doom eternal . I 2016-års Dooms fotspår handlar det återigen om att dunka alientrut till tonerna av stenhård musik och skyhögt tempo. Hugo Martin och Marty Stratton (kreativ direktör respektive exekutiv producent), avslutade showen med att berätta mer om det kommande äventyret. Den 22:a november kommer vi få spela som den snabbaste och brutalaste demonjägaren i mannaminne och resa runt i ett universum som kommer innehålla allt mellan himmel och helvete och platser vi inte sett förut. Egentligen behöver man inte säga mycket om du redan spelat någon av det tidigare. Det är Doom. Det är stenhård förstapersonsaction. Snabba puckar och extremt adrenalinstint. Det nya skulle då vara Battlemode, vilket är mer eller mindre samma sak. Fast i flerspelarläge. Och totalt kaos.

Och det var det, mina damer och herrar. En fin blandning mellan redan uppvisat och nytt som dessutom inte kommer dröja alldeles för länge (förhoppningsvis) innan vi får lägga vantarna på. Vilket ser du mest fram emot?

View comments

Loading next content