Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

E3 2019: Ubisoft

I vanlig ordning så här i E3-tider har vi lassat in runt 75 minuters Ubisoft-signerade presskonferens-aktiviteter i en och samma artikel...

Den mest uppseendeväckande E3-inledningen av Ubisoft vi sett de senaste åren var ändå 2017 när självaste Mario-farsgubben Miyamoto poserade i en ryggkram tillsamans med Yves Guillemot vid avtäckningen av Mario + Rabbids Kingdom Battle. Den bilden flög över hela världen snabbare än en GTA-utannonsering och den E3-erfarna tredjepartsutvecklaren köttade på med Assassin's Creed Origins, Skull & Bones, Far Cry 5 och Beyond Good and Evil 2.

2018 inleddes mer klassiskt med panda-dans för att visa upp Just Dance 2019 och sedan kom en förrenderad trailer till Beyond Good and Evil 2 som uppriktigt sagt sprängde kranier på folk i publiken med tanke på hur ursnygg den var. Vi skulle dock inte få se några tatuerade jättegrisar eller mytomspunna spåkärringar idag då utvecklarna för några dagar sedan sade att de fokuserar på att hårdkoda just nu. Men nog om historia och vidare till det som fartfyllda partaj-Ubi bjöd på lagom sent igår:

Assassin's Creed-symfoniorkestern kommer dessvärre inte till en stad nära oss, men om du inte skräms av en flygresa kommer hela bandet till London i början på oktober. Här hittar du spelschemat.

För det här året sade Ubisoft åt helvete med pandor och breakdansande karnevaltåg och istället lassade de upp en hel symfoniorkester på scen som körde Assassin's Creed-musik medan vi alla njöt ut i nageltrånget till bilderna välbekanta lönnmördarhistorier. Nostalgi är en kraftig känsla och att spela på den är självklart ett smart drag när det kommer till att bygga god stämning inför en presskonferens.

Näst ut var Watch Dogs Legion vilket vi hade koll på sedan tidigare då Amazon var lite för snabba på att tanka upp möjligheter till förhandsbokning. Vi fick en lång gameplay-trailer som visade upp ett annorlunda upplägg sett till speldesign där vi tydligen inte kommer fokusera på en och samma protagonist under spelet utan istället rekrytera en hel jäkla armé av människor med olika färdigheter, varpå dessa förstås kan användas mer eller mindre bra till olika uppdrag. Upplägget känns en smula konstigt och grafiken var inte den bästa - tyvärr. Däremot är idén om att Legion utspelar sig i ett London i en nära framtid där deras Brexit har gett stora konsekvenser till landet väldigt intressant och tydligen är det upp till folket att kort sagt ta tillbaka makten från en alltför bevakande rättsstat.

"Spela som vem som helst" kommer vi att läsa i Legions marknadsföringsmaterial fram tills mars nästa år. Varenda London-bo kan rekryteras till motståndsrörelsen - oavsett vem det är.

Under kvällen fick vi totalt två presentationer som inte hade att göra med något spelbart spel, utan istället TV-serier och film. Den stiliga Rob McElhenney från It's Always Sunny in Philadelphia meddelade att de har ny TV-serie på gång som går under namnet Mythic Quest: Ravens Banquet. Mythic Quest är nämligen det största MMO-rollspelet någonsin och utvecklargänget står inför uppgiften att koda dram det första DLC-tillägget - Ravens Banquet, och det är upp till den arroganta och självupptagna Ian Grimm (Rob McElhenney) att få projektet i hamn. Det andra ickespel-relaterade var en Division-film som Ubisoft Motion Pictures är i farten att ta fram tillsammans med Netflix. David Leitch (John Wick, Deadpool 2) står för regisserandet och i rollistan hittar vi Jessica Chastain och Jake Gyllenhaal.

Rainbow Six: Siege var näst på tur som visade upp sin nya säsong och en ny karaktär med buskig mustasch, men det största Siege-relaterade för kvällen kom i form av en snygg trailer vilket visade sig vara Rainbow Six: Quarantine - ett co-op-lir där du du och två andra polare ska samarbeta för att fäkta bort något typ av utomjordiskt kladd. Trailern ser du här nedan och vi har ända tills tidigt 2020 på oss för att slipa nävarna inför parasitutrotning.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Vi visste redan på förhand att det något kritiserade Breakpoint skulle visas upp ännu mer idag för det släpps ju ändå i oktober i år. Besvikelsen fann sig dock hos många när det vid utannonseringen kom fram att solo-spelaren inte kommer kunna ta med sig AI-polare som hjälp för att genomföra matiga stealth-uppdrag eller rusande Rambo-attacker på ön Auroa. Ubi har dock själva sagt att om du nu kör ensam så ska det också kännas som ett en äkta ensamvargsupplevelse och någonstans kan det ju vara skönt då de datorstyrda soldaterna ibland får dumma saker för sig vilket kan förstöra spelupplevelsen. Men det kom att ändras, underbart nog.

För efter en ny trailer med antagonisten Jon Bernthal framför kameran och hans jättearmé med förbannade vargsoldater släckts ned gick Laura cordrey (Community Developer) ut för att meddela att AI-soldater kommer hänga med dig på uppdrag i Breakpoint. En underbar nyhet för alla som vill lira ensamma och det kan ske så tidigt som i september då beta-perioden dönar igång. Av det som vi sett av Ghost Recon gillar jag den extra tyngden som automatiskt kommer av att flytta kameran närmare ryggtavlan på vår protagonist. Det kommer kännas märkligt i början (exempelvis som i God of War) men det känns rätt att lägga kraft i hagelbrakandet så spelbarheten inte upplevs lika fjösig som den i Wildlands.

Jon Bernthal ser ut att bli en färgstark antagonist tillsammans med hans fläskiga armé av före detta militärer.

Efter ett kortare utannonserande om ett nytt mobilspel som tar karaktärer från en massa Ubisoft-produktioner (Division, Rainbow Six, Splinter Cell) och sätter in dem på gatustrider där du ska ducka bakom betongsuggor och skjuta tills saliven torkar blev det Just Dance-dags. Låtvalet och koreografin var klart bättre förra året då det var själva öppningsnumret och i jämförelse med Assassin's Creed-symfoniorkestern föredrar jag klart det sistnämnda. Just Dance 2020 släpps i november i år.

Sedan blev det The Division 2-dags. Terry Spier gjorde rätt i att tacka alla spelare och brände på med allt om lirets framtid i form av nya uppdateringar som med start i juli kommer ge oss möjligheter att strida utanför Washington i ett större skogsområde, att infiltrera den lokala djurparken och smyga in i Kenly College som är en tjusig och övervuxen byggnad där det vankas en ny typ av spelbarhet - utforskande och detektivande för att komma till botten med något typ av mysterium. Episod två och tre kommer i höst respektive tidigt 2020 och i takt med att hela vårt avlånga land blöts ned av vidrigt höstväder öppnar portarna till den andra raiden. Men Terry var inte nöjd där. För att ragga upp ännu fler spelare så kommer The Division 2 vara helt gratis för nya spelare mellan 13 och 16 juni.

Ut på golvet kom sedan Brenda Panagrossi och snackade om en ny typ av prenumerationstjänst under namnet Uplay Plus som enligt henne kommer göra det enklare för oss att spela Ubisoft-signerade titlar via PC. Tjänsten kommer kosta runt 150 spänn i månaden, ge oss tidigare tillgång till nya spel och samtidigt låsa upp över 100 olika titlar. Allt detta startar i september 2019 och någon gång nästa år kommer tjänsten vara tillgänglig via Stadia.

I Roller Champions ska två tremannalag tävla om att komma först till fem poäng. Publiken verkar vara en betydande del då desto bättre det går för ditt lag, desto fler kommer stå på läktarna och skrika för dig. Och tids nog finns risken att du får så höga publiksiffror att dina matcher får flyttas till en ny arena.

Att avsluta starkt är självklart ett signum för uppvisningar av den här sorten och det sista vi såg var dels ett Rocket League-liknande spel där vi ska susa omkring på rullskridskor och döna iväg basketbollar i stora målcirklar som är placerade längs en rund bana. Detta finns tillgängligt att testa redan nu via en Pre-Alpha-omgång som varar fram tills den 14 juni via Uplay på PC. Och det andra var en riktig överraskning för oss alla.

Tidigare den här veckan sade Yves Guillemot att de hade tre stycken AAA-titlar att visa upp. Legion var en av dem. Breakpoint var den andra. Det tredje spelet som de hade med sig (som till vår vetskap inte har läckt på förhand) såg till en början ut att vara Wild som Michael Ancel visade upp på Gamescom för några år sedan - men det var det inte. Istället har samma team som låg bakom Assassin's Creed: Odyssey snickrat ihop Gods & Monsters och likt Wild var detta inte någon fantasititel utan om planerna går i lås kommer vi kunna begrava oss i en färgsprudlande spelvärld där konceptet kretsar kring att vara behjälplig till stora gudar, med start den 25 februari nästa år.

Det sades inte jättemycket om berättelsen eller vilka utmaningar vi kommer ställas inför i trailern till Gods & Monsters. En nattlig pressrelease har dock meddelat att du ska hjälpa ett gäng gregiska gudar att få tillbaka sina krafter genom spöa på mytologiska odjur och traska igenom livsfarliga grottor.

Allt som allt tycker jag det är skönt att Ubi inte mjölkar Assassin's Creed-serien utan låter oss vänta och längta litetgranna - kanske hela vägen fram tills den nya konsolgenerationen och då lägga det något läckta vikingatids-baserade lönnmördaräventyret som en släpptitel till Scarlett och Playstation 5. Breakpoint såg underbart ut, Mythic Quest: Ravens Banquet och Division-filmen var uppfriskande att se på en annars väldigt speldefinierad konferens, Player vs. Environment-upplägget i Rainbow Six Quarantine känns lovande - men visst saknades det något idag hos Ubisoft? Detta var klart godkänt, men det märkliga protagonistarmén hos Watch Dogs Legion och den till synes dåliga grafiken var ett ihållande minuspoäng under hela den fortsatta konferensen. Men rent uppläggsmässigt har de hittat en bra linje, framförallt med en sådan känsloframkallande inledning.

View comments

Loading next content