LIVE

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Live broadcast
Annonsera
logo hd live | CS:GO Omen by HP League Season 3 Finals
Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar
Apex Legends

Apex Legends vs Fortnite

Spelvärldens allra hetaste genre stavas Battle Royale. Idag finns mängder av varianter men i sann hungerspelsanda kan det endast finnas en vinnare. Vi har ställt två giganter mot varandra för att se vem som kommer ut segrande...

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Jag älskar verkligen sport och tävlingar. Som liten var jag en tunn liten spelevink så nog kommer det inte som en överraskning att min ishockeykarriär föll snabbare än president Trumps förtroendesiffror och därför fokuserade jag enbart på fotbollen. Nu uteblev även fotbollsproffsdrömmarna men än idag är jag mer förtjust i det gröna fältets schack eftersom jag investerat mer tid och hjärta i sporten. Men är det verkligen en bättre idrott än ishockey för det? Båda är bollsporter med ett liknande mål men spelet och dess regler skiljer sig vitt åt.

Lite så känns det att ställa Apex Legends och Fortnite mot varandra. Även om genren är detsamma, är spelupplägget vitt skilda och därför kommer vissa att uppskatta det ena mer än det andra, något en artikel som denna inte kan förändra. Men i och med båda titlarnas framfart och dominans på Battle Royale-scenen kunde vi på Gamereactor inte motstå frestelsen att ställa dessa två speltjänster mot varandra för att smaka på sin egna medicin i vår herre på täppan-lek som jag fått privilegiet att arrangera.

I rättvisans namn har jag valt att inte endast jämföra dessa två kombattanter utifrån min subjektiva erfarenhet, utan istället har jag kikat närmare på de två dödsspelens följande fem hörnstenar: spelbarhet, teknik, servrar, underhåll, samt återspelningsvärde.

Apex Legends

[1] Spelbarhet
Vi börjar med det kanske viktigaste av allt, hur är det att spela? Båda delar som bekant samma utgångspunkt, stå som ensam segare på ett slagfält där alla endast har ett liv. Men där tar likheterna i princip slut. I Respawns Entertainments Apex Legends får du välja bland åtta hjältar och ge dig i strid ihop med två lagkamrater. Det är centralt att samarbeta och utnyttja varje spelares hjälteförmåga för att lyckas besegra de övriga lagen. Striderna är tighta och en riktig adrenalinkick. Betoningen på lagsamarbete och introducering av ett utomordentligt ping-system skapar en upplevelse som få förunnat i denna genre.

Epic Games Fortnite är istället en tredjepersonsskjutare där det är lika viktigt att kunna döda dina motståndare som att bygga dig ut ur en tilltrasslad situation. Detta bidar till en extra dimension men dessvärre tar det aldrig fart på samma sätt som dagens rival. Alla vapen känns plastiga samtidigt som spelkontrollen uppleves som något mer otymplig, framförallt för oss konsolspelare, och därför når striderna aldrig samma euforiska känsla som i Apex Legends.

Trots att Fortnite utstrålar personlighet går de miste om en tydlig spelidentitet. Epic Games försök att attrahera en väldigt bred publik får mig att grubbla över vad Fortnite avser sig själv att vara. Detta ska vara en tävlingsintensiv shooter vars intensitet späds ut av danser och dabs. Blanda detta med trista bleka vapen och tillställningen känns därefter som ett mellanstadiedisco utan djup. Denna rond kammar således Apex Legends behagligt hem.
[Vinnare: Apex Legends]

[2] Teknik
Tekniken bakom ett spel är minst lika viktigt för att spelupplevelsen ska ges liv. Epic Games och Respawn Entertainment arbetar å andra sidan utifrån två helt säregna premisser. Medan Apex Legends försöker simulera en mer realistisk känsla, flörtar Fortnite med sin lättillgänglighet och lekfulla charm. Först och främst flyter båda på väldigt väl på Xbox och Playstation utifrån förutsättningarna och lyckas hålla en relativt stadig bildskärmsuppdatering på 60 samtidigt som du på PC kan ställa in hur många bilder i sekunder som är bäst för dig. Men sedan version 9 har en större skara Fortnite-spelare börjat uppleva stora plötsliga tapp i bildskärmshastigeten.

Och så snart ljud, texturer, ljussättning och vapenkänsla faktoriseras in imponeras jag mer av Apex Legends. Visserligen har inte Fortnite som avsikt att vara en verklighetstrogen pickadollsimulator, men texturerna och framförallt ljudet är väldigt underlägset Apex Legends. Insatta Fortnite-spelare har länge tjatat efter en balanserad ljudbild där framförallt fienders fotsteg kan höras. Trotts att Epic Games försökt åtgärda problemet i de senaste uppdateringarna är det en fortsatt klagopunkt.

Sammanfattningsvis förförs jag av Fortnites sprakande färger men det usla ljudet ställer Apex Legends i ett bättre sken som med en träffsäker vapenkänsla, mer välpolerade texturer, och en mer tillförlitlig ljudbild drar det längsta strået.
[Vinnare: Apex Legends]

[3] Servrar
Vanligtvis beror online-upplevelser på spelarens egna internetuppkoppling. Alltså är det viktigt att särskilja om felet ligger hos dig, hos spelutvecklarens servrar, eller, som det kan bli i både spelens fall, hos motståndaren. Bägge dödsspelen favoriserar nämligen alltid skytten, vare sig du eller motståndaren sitter på ett snigelsegt internet, vilket kan leda till frustrerande situationer där du blir skjuten av tillsynes oförklarliga anledningar bakom en vägg.

Dessvärre har Respawn Entertainments större bekymmer än så. Apex Legends har den sämsta nätverkskoden bland konkurrensen samtidigt som Fortnite har det bästa som YouTube-användaren Battle(non)sense väl går igenom i sin video. Med en tick rate på endast 20Hz dras Apex Legends av package splitting vilket bäddar för en mer laggig och buggig upplevelse. Utvecklarnas obefintliga kommunikation ökar dessutom ovissheten om hur även framtiden kommer te sig. I Fortnite drivs servrarna av en tick rate på 30Hz och dras med betydligt kortare fördröjningar än de andra spelen i genren. Följaktligen ror Epic Games hem den tredje rundan.
[Vinnare: Fortnite]

[4] Underhåll
Fortnite har sedan dödsspelets introduktion fått upp emot 90 uppdateringar och har hunnit påbörja sin nionde säsong. Epic Games har alltså uppdaterat spelet i snitt fyra gånger per månad med jämna mellanrum där varje säsong fått cirka nio till tio balansjusteringar vardera. Respawn Entertainment producerar däremot uppdateringar i ett betydligt långsammare tempo. Sedan Apex Legends chock-release i februari tidigare i år har spelare i skrivande stund fått se totalt tio uppdateringar, ungefär två per månad. Kvantitet kvittar dock om inte kvalité frodas. Tyvärr verkar båda misslyckas bli kvitt spelförstörande buggar och problem. Medan Fortnite dras med återkommande dippar i bildskärmsuppdateringen, är server-besvär samt obalansen i Apex Legends två punkter spelare friskt ventilerat sin ilska över.

Båda utvecklarna får motta rättfärdigad kritik så denna runda har varit svårare att avgöra. Reddit-användare menar att Epic Games uppdateringar skapar mer problem än de löser. Samtidigt skriker insatta Apex-spelare sig hesa över att Respawn Entertainment misslyckats adressera kritiska problem som spelkraschar så väl som obalanserade hjältar och hit-boxes. I slutändan står Epic Games som vinnare i denna runda i och med att de kommunicerar betydligt bättre med sin spelarbas samt mer frekvent utvecklar sin spelvärld.
[Vinnare: Fortnite]

[5] Återspelningsvärde
De två jättarna går nu sista ronden tillmötes och ställningen är lika. Vem av dessa två lyckas motivera mig att spela frekvent? Båda titlarna försöker på väldigt olika vis att skapa incitament för sin publik att plocka upp spelet på regelbunden basis. Fortnite satsar främst på fler spellägen samt tidsbegränsade event som till exempel det välkända gästframträdandet av Thanos och hans berömda handske. Apex Legends satsar istället på nya hjältar samt emblem som du ståtligt kan skylta din begåvning med utan att känna skuld inför motspelare.

Visserligen hade jag uppskattat en kombination av dessa, men väljer jag ett så blir det Apex Legends. Kontroversiellt nog väljer jag ett microtransaktionssystem framför offentliga events eftersom Fortnites övriga spellistor som Team Rumble känns väldigt oinspirerade. Med framförallt nya hjältar vinner Respawn Entertainment mig över trots att jag för allt i världen inte begriper varför nya hjältar måste låsas upp. Det finns därför saker båda spelen kan förbättra här. En god start vore för båda att sänka de vansinnigt höga microtransaktionspriserna som är alldeles för styggt satta. Men som det står sig idag återvänder jag hellre till Apex Legends för en ny hjälte än Fortnite för ett nytt spelläge. [Vinnare: Apex Legends]

Apex Legends

VINNARE: Apex Legends
Mina damer och herrar, vi har ett resultat. Med tre vinster gentemot två vinner Apex Legends med en knipen poäng på tilläggstid. Båda spelen har sina styrkor och svagheter som lyser igenom i denna sammanställning. Epic Games har lyckats skapa ett modernt kultfenomen med Fortnite som snabbt går att plocka upp men är likväl svårt att bemästra. Men det är just i dess lättillgänglighet som jag tycker deras produkt faller. Den begränsade tekniken drar ner den redan platta spelupplevelsen och Epic Games har fortsättningsvis flertalet problem som behöver adresseras. Även Respawn Entertainment har dock massor med arbete framför sig. Förhoppningsvis kan de se över sin nätverkskod och i samma veva producera nyheter så väl som uppdateringar i ett högre tempo. I slutändan vinner dock Apex Legends huvudsakligen på grund av klockrena stridssekvenser samt sin fräscha tolkning av den redan något urvattnade genren.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Du har väl inte missat alla de tidigare delarna i denna artikelserie?
Tekken vs Soul Calibur VI
Forza Motorsport 7 vs Gran Turismo Sport
Rogue One: A Star Wars Story vs Solo: A Star Wars Story
Avengers vs Justice League
Horizon: Zero Dawn vs Red Dead Redemption 2
Playerunknown's Battlegrounds vs Call of Duty: Blackout
The Witcher 3 vs Red Dead Redemption 2
Destiny 2 vs Monster Hunter: World
Far Cry 4 vs Far Cry 5
The Last of Us vs God of War
Spider-Man: Homecoming vs Spider-Man 2
Rainbow Six: Siege vs Overwatch
Detroit: Become Human vs Heavy Rain
Tekken 7 vs Injustice 2
Captain America: Civil War vs Avengers: Infinity War
Playerunknown's Battlegrounds vs Fortnite: Battle Royale
Watch Dogs 2 vs Assassin's Creed Origins
Starcraft II vs Halo Wars 2
The Witcher 3: Wild Hunt vs Fallout 4
The Witcher 3: Wild Hunt vs Fallout 4
Half-Life vs Halo
Super Mario Galaxy vs Super Mario Odyssey
Captain America vs Wonder Woman
Vikings vs Game of Thrones
Zelda: Ocarina of Time vs Breath of the Wild
Avengers: Infinity War vs Avengers: Endgame
Red Dead Redemption 2 vs GTA V

Relaterade texter

Apex LegendsScore

Apex Legends

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Kim "Battle Royale-kungen" Orremark har spelat hundratals matcher i Respawns nysläppta gratisspel, här kommer betyget...



Loading next content