Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar
Destiny 2

Vad har fungerat bra och dåligt i Destiny 2?

Kim Orremark går igenom de senaste årets säsonger i Destiny 2, vad fungerade bra? Vad fungerade inte alls? Är det här en fungerande struktur för "live service"-spel?

Snart är det ett helt år sedan den fantastiska expansionen Forsaken släpptes till Destiny 2. Ett år som innebar en del förändringar på hur Bungie skulle strukturera innehållet i spelet. Mitt i allt det här hände även uppbrottet med Activision och det har varit ett minst sagt intressant år för Destinys framtid överlag. Nu när allt innehåll i det som kallades för "annual pass" är ute tänkte jag att det vore på sin plats att gå igenom rubbet, kolla vad som fungerade bra, vad som var dåligt och sen försöka utvärdera om strukturen var bättre än att köpa små expansioner styck. Jag recenerade faktiskt den första delen av årspasset, Black Armory, men det blev snabbt tydligt att det inte riktigt gick att göra det rättvist under själva säsongens gång eftersom mycket av innehållet släpptes under en längre tid. I den här artikeln kommer jag gå igenom Season of the Forge, Season of the Drifter och Season of Opulence, alltså allt innehåll som släppts efter Forsaken.

Destiny 2

Season of the Forge (Black Armory)

Eftersom det finns en recension av det som då hette Black Armory (Bungie valde att gå ifrån de separata namnen och istället gå på säsongsnamnen) kommer jag bara gå igenom det mest uppenbara här. Starten på den här säsongen kunde inte ha börjat på ett sämre sätt. Bungie introducerade ett nytt spelläge där nivåkraven var alldeles för höga. Det resulterade i att alla som ivrigt väntat på att spela nytt innehåll blev tvingade att återgå till att spela gammalt innehåll för att öka i nivå. Visst, det gick att spela och klara den nya aktiviteten om du verkligen satte manken till, men överlag var det som att hoppa rakt in i en vägg. Bungie löste dock problemet relativt snabbt och efter det kunde säsongen löpa på som planerat.

Själva idén med att tillverka det vapnet man ville och och på vis effektivt leta efter olika perk-kombinationer var en välkommen nyhet till Destiny. Det skadade inte heller att många av de olika vapentyperna som introducerades i Season of the Forge skulle visa sig bli riktigt bra. Jag spelar fortfarande med pulsen "Blast Furnace" på daglig basis och för att inte tala om "Hammerhead" som fullständigt dominerar i spelläget Gambit. Att behöva låsa upp varje forge om och om igen för alla som hade fler än en karaktär att spela med var dock en otroligt tröttsam process då själva uppdragen var onödigt långa. Mot slutet av säsongen släpptes "Niobe Labs" som var tänkt som ett litet pussel för att låsa upp sista forgen som skulle lösas gemensamt av communityn, det visade sig vara alldeles för invecklat och Bungie fick i slutändan avslöja en del ledtrådar för att spelarbasen skulle komma vidare.

Destiny 2
Forge-aktiviteterna var roliga men inte helt genomtänkta.

Vi fick även ett tre nya exotiska vapen som alla var fantastiska på sina egna sätt. "Le Monarque" "Jötunn" och "Izanagis Burden". En pilbåge, en fusion rifle och en sniper, unika vapen alla tre, med olika användningsområden. Le Monarque fungerar lite som den gamla ultraklassikern Thorn gjorde i första Destiny (som nu även finns i Destiny 2), varje precisionsskott lägger på en skada-över-tid effekt på den stackaren som får ta emot pilen, vilket i spelet onlineläge gör det lätt som en plätt att se var andra spelare försöker gömma sig. I Izanagis Burden kan du ladda in hela magasinet i ett skott och effektivt stänga av andra spelare som är mitt i sitt superanvändande - mycket praktiskt och tillfredsställande. Det var även under den här säsongen som eventet "The Dawning" kom tillbaka och det var hundafalt bättre än vad det var året innan där det mest gick ut på att spendera riktiga pengar. Raiden "Scourage of the Past" var som brukligt riktigt underhållande och proppad med Bungies fantastiska raiddesign. Allt som allt var Season of the Forge en hyfsat bra inledning på årspasset, Bungie gjorde ett par misstag här och var men det lämnade också mersmak för vad mindre men mer frekventa uppdateringar faktiskt kan innebära för Destiny 2. I Season of the Drifter fick vi också nya så kallade "Pinnacle Weapons" i form av Breakneck, Loaded Question och Mountaintop. Dessutom gjorde den klassiska The Last Word återkomst, till mångas jubel.

Exotiska vapen:

Destiny 2Destiny 2Destiny 2Destiny 2
Izanagis Burden, Le Monarque, Jötunn och The Last Word

Pinnacle-vapen:

Destiny 2Destiny 2Destiny 2
Breakneck, Loaded Question och Mountaintop
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2Destiny 2Destiny 2
Destiny 2Destiny 2Destiny 2
Destiny 2Destiny 2Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2
Destiny 2Destiny 2Destiny 2
Destiny 2Destiny 2Destiny 2
Destiny 2Destiny 2Destiny 2