Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

När kommer uppföljarna?

Genom åren har flera gigantiska spelserier liksom bara försvunnit och lagts i malpåse. Jonas Mäki har rotat fram några favoriter och kollat chanserna för uppföljare...

Det är likadant inför varje Gamescom, E3 eller vad det nu är för event som står för dörren. Ibland räcker det med att en utgivare talar om att de ska utannonsera ett nytt storspel. Jag talar om den lavinartade mängden önskningar som snabbt väller in om att någon älskad spelserie ska göra comeback, möjligen underbyggt av lätt suspekta rykten samt wannabe-insiders som spår spelvärlden med samma precision som alternativmedicin botar sjuka.

Det är inte så konstigt. Vi gamers är passionerade människor. Det räcker med att minsta lilla inte blir som vi tänkt oss, och vi rejvar hejvilt i sociala medier och kärlek kan övergå till hat i en grisblink. När vi har spelserier vi älskar som av oklar anledning tycks förbli döda och begravna - så blir vi följaktligen djupt besvikna. Jag tänkte här lista ett antal populära spelserier som av någon anledning inte fått en fortsättning och försöka utröna varför, samt även fåfängt ge mig på en förutsägelse om vad chanserna är att den i sinom tid återupplivas.

När kommer uppföljarna?

• Bioshock - Geniet bakom Bioshock-serien är som du säkert vet Ken Levine. Även om det första spelet i serien blev en braksuccé sett till betyg och hur det influerade spelvärlden, så blev det aldrig den där verkliga storsäljaren och det beräknas ha sålt drygt fyra miljoner. Tvåan var ett sämre spel och sålde ännu mindre, och Take-Two gjorde klart att de var besvikna i sina kvartalsrapporter. För Bioshock Infinite gick det däremot klart bättre, det sålde visserligen inte snabbt, men det har enligt Take-Two sedan länge passerat elva miljoner.

Men under tiden har utvecklarna, Irrational Games, startat om och heter numera Ghost Games och har betydligt färre anställda. Något som tyder på att de helt enkelt inte jobbar på storspel längre. Att Take-Two vill ge ut ett nytt Bioshock kan vi nog räkna med, men för en serie där ribban kvalitetsmässigt lagts skyhögt finns uppenbar risk för besvikelse. Och möjligen vill Take-Two att ett nytt spel ska ges ut tillsammans med en film. Mitt stalltips är att det kommer från en annan utvecklare och utan Levines inblandning, men att det fått startas om flera gånger för att nå önskad kvalitet.

När kommer uppföljarna?

• Half-Life - Spelvärldens eviga öppna sår måste givetvis få vara med på denna lista, även om jag inte kan tillföra särskilt mycket nytt. Efter Half-Life: Episode 2 har som bekant inget hänt. Det var tolv år sedan. Samma år som Playstation 3 släpptes i Europa. Den utannonserade Episode 3 kom aldrig och sedan dess har det ryktats, stötts, blötts, spekulerats och antytts saker. Utan minsta resultat.

Jag tror det är så enkelt som att Valve levt gott på Steam-pengarna och helt sonika inte behövt utveckla nya spel. Tjänsten har varit totalt dominerande, en slags PC-standard om du vill. Det kan ironiskt nog göra att Steam-fansen dödsfiende nummer ett, Epic Games Store, blir det som får Valve att ge sig på det här med spelutveckling igen, något de även sagt att de ska göra och via platsannonser vet vi att de lockat till sig flera människor som tidigare varit inblandade i just Half-Life. Om det betyder att det faktiskt kommer inom en överskådlig horisont, vore jag väl snudd på en idiot om jag försökte svara på, men jag tror åtminstone att chansen för att Valve faktiskt ska göra Half-Life 3 aldrig varit större än nu. De behöver också ha exklusiviteter till sin speltjänst, och få spel vore väl mer lämpat än detta?

När kommer uppföljarna?

• Resistance - Jag gillade verkligen inte Resistance: Fall of Man. Annat än designen då förstås. Men lagom till Resistance 2 fick Insomniac Games fason på sin serie med unika vapen, fenomenala fiender och multiplayer till konsol för 60 personer. År 2008. Till Playstation 3. Men Sony hade stora problem under Playstation 3-eran och spelade 'Följa John' med Microsoft som dominerade actiongenren med Gears of War och Halo. Och Sonys spel sålde inte alls lika bra. Visst hackade det sig fram runt tremiljonersstrecket, men Gears of War sålde mer än det dubbla och Halo mer än det tredubbla.

När PS Vita lanserades gjordes ett sista försök med Resistance: Burning Skies år 2012, utvecklat av Nihilistic Software. Möjligen för att Insomniac vald att istället satsa på Ratchet & Clank, multiformatsspel och Sunset Overdrive till Xbox One. Spelet var mediokert, PS Vita floppade och Sony bestämde sig helt enkelt för att gå vidare med andra serier när det året efter var dags för Playstation 4 och i sju år har det nu varit tyst. Tyvärr, skulle jag vilja säga då serien lämpat sig extremt bra för battle royale och faktiskt fyllt ett tomrum i Sonys eget utbud (de har inte jättemycket förstapersonsaction med fokus på multiplayer i dagsläget). Förhoppningsvis känner Sony detsamma och dammar av Resistance till Playstation 5, för Chimeras är bra varelser för att demonstrera grafik, och vansinnet i denna serie är saknat bland alla realistiska och stenhårda actionspel som kommer idag.

När kommer uppföljarna?

• Silent Hill - Det gick ett sus genom spelvärlden när de som testade P.T.-demot år 2014 insåg att Silent Hill var tillbaka, nu med namnet Silent Hills. Och som för att göra allt bättre var Kojima tillbaka. Och det var skrämmande som jävulen. Resten är sjukt trist historia. Kojima behandlades gruvligt illa av Konami och lämnade till sist den anrika utvecklaren och sedan dess har Konami varit till synes ointresserad av spel, trots att de sitter på några av spelvärldens finaste licenser.

Chansen finns att det kommer en remaster- eller remake-samling av ett eller flera Silent Hill-spel, men tyvärr tror jag det är allt vi kan hoppas på, trots att Capcom säljer skräckspel så det sprutar om det för tillfället. Jag befarar att Silent Hill irrat sig bort i staden Silent Hill... för alltid.

När kommer uppföljarna?

• Splinter Cell - Det började som något av en västerländsk motsvarighet till Metal Gear Solid. En superspion med förkärlek att bära gröna pannlampor och stå i split i korridorer med högt till tak. Det blev monstersuccé och spelen vällde ut. Och alla var bra. Men alla spelserier behöver förnya sig, och Ubisoft har tyvärr haft en fäbless för att ibland låta det gå lite för fort så folk tröttnar. Efter fyra spel på fem år var folk helt enkelt lite mätta och utvecklingen av Splinter Cell: Conviction fick därför startas om för att det skulle bli mer fräscht. Det gick galant, men till Splinter Cell: Blacklist hade man helt glömt vad som gjorde Splinter Cell till just Splinter Cell och till råga på allt bytt ut ikoniska Michael Ironside som protaginisten Sam Fishers röst till förmån för betydligt sämre Eric Johnson.

Sedan dess har det varit tyst. Ubisoft säger ofta och gärna att de gillar Splinter Cell, men likt förbaskat kommer inget spel. Jag tror det är relativt lätt att förstå varför. Ubisoft idag jobbar enbart med live service-spel. Klassiska singleplayeräventyr (jag vet att de senare delarna hade multiplayer, men det har aldrig varit försäljningsargumentet för denna serie) är något de helt enkelt inte är så intresserade av längre utanför storsäljaren Assassin's Creed eftersom det är svårt att kränga loot-lådor och mikrotransaktioner. Och Ubisoft är riktigt bra på just dessa 'live service'-spel, och gör därför hellre The Division, Rainbow Six, Ghost Recon, For Honor och kommande Skull & Bones. Ubisoft vill garanterat gärna att Sam Fisher ska komma tillbaka, men innan de har kommit på ett sätt att göra det ekonomiskt gångbart, tror jag det kommer att dröja.

När kommer uppföljarna?

• Timesplitters - Ett fjärde Timesplitters har varit på gång och blivit nedlagt så många gånger att jag tappat räkningen. Och utvecklarna Free Radical Design har blivit uppköpta av Crytek, därefter lades de ner varpå Deep Silver värvade gänget till Dambuster Studios. Längs resans gång har de förlorat rättigheterna till Timesplitters och allt vi har att hoppas på i dagsläget är fan-skapade Timesplitters Rewind, vilket varit under utveckling i fem år.

Men så hände något för ganska exakt ett år sedan. THQ Nordic, som dammsuger marknaden efter utvecklare och spelserier, meddelade att de gjort affär med krisande Crytek och köpt loss Timesplitters för en okänd summa. Nu har THQ Nordic visserligen gjort klart offentligt att alla spelserier de köper inte kommer få nytt liv, men i fallet Timesplitters är jag övertygad om att så är fallet. Vilka som kommer att utvecklar det och om någon ur originalteamet medverkar ska jag låta vara osvuret, men inom två år från idag tror jag att ett nytt spel i serien utannonserats.

När kommer uppföljarna?

• Virtua Fighter - Många betraktar det som något av fightingspelens Rolls-Royce. En jämförelse jag personligen haft lite svårt för, men det råder ingen tvekan om att Segas kronjuvel på fightingscenen är något alldeles extra när det kommer till speldjup och finess. Men Sega har brottats med väldiga ekonomiska problem och av det japanska Sega som en gång i tiden gjorde livet som Dreamcast-ägare så underbart, återstår tyvärr väldigt lite. De har helt enkelt bantat ner kraftigt och är idag mer av en utgivare och Sonic-exploatör än något annat.

När det senaste spelet i serien lanserades som hemversion 2007 var vi mitt i den era då spel på allvar börjat dummas ner så alla skulle kunna spela dem. Detta drabbade Street Fighter såväl som Virtua Fighter och kunderna ratade dem i hög grad. Visst var det stort i japanska arkadhallar och visst fick spelet lysande betyg, men det räckte inte riktigt. Att göra en ny del i Virtua Fighter-serien förpliktigar, spelmekanik, animationer och grafik måste vara i absolut toppklass. Det är såklart svindyrt och när man inte har en garanterad succé (föregångarens många hemversioner sålde ytterst mediokert), och det kan ta lång tid att få igen pengarna (om man ens får det) via den krympande arkadmarknaden i en relativt liten genre som fightingen som dessutom inte alls fungerar som streamat spel, så låter man hellre bli. Jag är därför väldigt tveksam till att Virtua Fighter kommer få nytt liv igen, åtminstone inte så som fansen hoppas på. Möjligen att det kan komma en remaster eller remake till Playstation 5/Xbox Scarlett för att pejla av intresse, alternativt att Sega ger någon extern utvecklare lov att utveckla ett nytt spel med crowdfunding som man gjorde med Shenmue.

Vilka spelserier saknar ni mest? En del två kommer nästa vecka, skriv i kommentarsfältet om det finns någon serie du tycker jag ska granska.



Loading next content