Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

När kommer uppföljarna?

Genom åren har flera gigantiska spelserier liksom bara försvunnit och lagts i malpåse. Jonas Mäki har rotat fram några favoriter och kollat chanserna för uppföljare...

Det är likadant inför varje Gamescom, E3 eller vad det nu är för event som står för dörren. Ibland räcker det med att en utgivare talar om att de ska utannonsera ett nytt storspel. Jag talar om den lavinartade mängden önskningar som snabbt väller in om att någon älskad spelserie ska göra comeback, möjligen underbyggt av lätt suspekta rykten samt wannabe-insiders som spår spelvärlden med samma precision som alternativmedicin botar sjuka.

Det är inte så konstigt. Vi gamers är passionerade människor. Det räcker med att minsta lilla inte blir som vi tänkt oss, och vi rejvar hejvilt i sociala medier och kärlek kan övergå till hat i en grisblink. När vi har spelserier vi älskar som av oklar anledning tycks förbli döda och begravna - så blir vi följaktligen djupt besvikna. Jag tänkte här lista ett antal populära spelserier som av någon anledning inte fått en fortsättning och försöka utröna varför, samt även fåfängt ge mig på en förutsägelse om vad chanserna är att den i sinom tid återupplivas.

• Bioshock - Geniet bakom Bioshock-serien är som du säkert vet Ken Levine. Även om det första spelet i serien blev en braksuccé sett till betyg och hur det influerade spelvärlden, så blev det aldrig den där verkliga storsäljaren och det beräknas ha sålt drygt fyra miljoner. Tvåan var ett sämre spel och sålde ännu mindre, och Take-Two gjorde klart att de var besvikna i sina kvartalsrapporter. För Bioshock Infinite gick det däremot klart bättre, det sålde visserligen inte snabbt, men det har enligt Take-Two sedan länge passerat elva miljoner.

Men under tiden har utvecklarna, Irrational Games, startat om och heter numera Ghost Games och har betydligt färre anställda. Något som tyder på att de helt enkelt inte jobbar på storspel längre. Att Take-Two vill ge ut ett nytt Bioshock kan vi nog räkna med, men för en serie där ribban kvalitetsmässigt lagts skyhögt finns uppenbar risk för besvikelse. Och möjligen vill Take-Two att ett nytt spel ska ges ut tillsammans med en film. Mitt stalltips är att det kommer från en annan utvecklare och utan Levines inblandning, men att det fått startas om flera gånger för att nå önskad kvalitet.

• Half-Life - Spelvärldens eviga öppna sår måste givetvis få vara med på denna lista, även om jag inte kan tillföra särskilt mycket nytt. Efter Half-Life: Episode 2 har som bekant inget hänt. Det var tolv år sedan. Samma år som Playstation 3 släpptes i Europa. Den utannonserade Episode 3 kom aldrig och sedan dess har det ryktats, stötts, blötts, spekulerats och antytts saker. Utan minsta resultat.

Jag tror det är så enkelt som att Valve levt gott på Steam-pengarna och helt sonika inte behövt utveckla nya spel. Tjänsten har varit totalt dominerande, en slags PC-standard om du vill. Det kan ironiskt nog göra att Steam-fansen dödsfiende nummer ett, Epic Games Store, blir det som får Valve att ge sig på det här med spelutveckling igen, något de även sagt att de ska göra och via platsannonser vet vi att de lockat till sig flera människor som tidigare varit inblandade i just Half-Life. Om det betyder att det faktiskt kommer inom en överskådlig horisont, vore jag väl snudd på en idiot om jag försökte svara på, men jag tror åtminstone att chansen för att Valve faktiskt ska göra Half-Life 3 aldrig varit större än nu. De behöver också ha exklusiviteter till sin speltjänst, och få spel vore väl mer lämpat än detta?

• Resistance - Jag gillade verkligen inte Resistance: Fall of Man. Annat än designen då förstås. Men lagom till Resistance 2 fick Insomniac Games fason på sin serie med unika vapen, fenomenala fiender och multiplayer till konsol för 60 personer. År 2008. Till Playstation 3. Men Sony hade stora problem under Playstation 3-eran och spelade 'Följa John' med Microsoft som dominerade actiongenren med Gears of War och Halo. Och Sonys spel sålde inte alls lika bra. Visst hackade det sig fram runt tremiljonersstrecket, men Gears of War sålde mer än det dubbla och Halo mer än det tredubbla.

När PS Vita lanserades gjordes ett sista försök med Resistance: Burning Skies år 2012, utvecklat av Nihilistic Software. Möjligen för att Insomniac vald att istället satsa på Ratchet & Clank, multiformatsspel och Sunset Overdrive till Xbox One. Spelet var mediokert, PS Vita floppade och Sony bestämde sig helt enkelt för att gå vidare med andra serier när det året efter var dags för Playstation 4 och i sju år har det nu varit tyst. Tyvärr, skulle jag vilja säga då serien lämpat sig extremt bra för battle royale och faktiskt fyllt ett tomrum i Sonys eget utbud (de har inte jättemycket förstapersonsaction med fokus på multiplayer i dagsläget). Förhoppningsvis känner Sony detsamma och dammar av Resistance till Playstation 5, för Chimeras är bra varelser för att demonstrera grafik, och vansinnet i denna serie är saknat bland alla realistiska och stenhårda actionspel som kommer idag.