Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

När kommer uppföljarna? (del 2)

Otaliga gigantiska spelserier har oförklarligen pensionerats och lämnat suktande spelare världen över. Jonas Mäki fortsätter rota fram favoriter och kollat chanserna för uppföljare...

Det blev ju riktigt populärt det här! Förra veckan listade jag flera försvunna spelserier som helt plötsligt bara dog ut, utan synbar förklaring. Spel som inte längre fick några nya delar, trots hög försäljning och/eller stort intresse från oss gamers. Då lovade jag att leverera en del två denna vecka, och här är den för att förgylla din måndag.

Det vankas alltså en ny omgång av spelserier där vi idogt väntar på uppföljare som aldrig kommer. Precis som i den första artikeln går jag igenom varför spelen plötsligt slutade släppas, men i ett utslag av svår hybris försöker jag även tala om vad chanserna för en ny del är. Flera av spelserierna är sådana ni skrev att vi velat veta mer om i förra artikeln för övrigt, så håll till godo. Kommer det fler bra förslag kan jag även tänka mig en avslutande tredje del mot slutet av veckan.

• Advance Wars - Det första spelet i Wars-serien släpptes faktiskt redan 1988, men bara till Famicon (NES i Japan), och därefter rullade det på med nya delar i serien med hygglig regelbundenhet. En tjuvtitt på Wikipedia avslöjar att det totalt kommit tolv spel i denna strategiserie, som lyckades med konststycket att både göra krigföring till något gulligt och få det avancerade att bli väldigt intuitivt. Spelen var helt enkelt bra. Riktigt bra. Det gällde även Advance Wars: Dark Conflict, utvecklat av Fire Emblem-folket hos Intelligent Systems.

Advance Wars: Dark Conflict kom för övrigt ut 2008 och varför jag tar upp det, är för att det också kom att bli det sista spelet i serien. Precis när tryckkänsliga skärmar och vettigt onlinestöd blivit vardag, pensionerar Nintendo en av sina absolut bästa serier som dessutom hade potential att verkligen dra nytta av båda dessa faktorer. Den kanske främsta orsaken till detta är att serien ändrat karaktär väldigt mycket sedan starten, där japaner tycks föredra de tidigare spelen. Dessa kom dock aldrig i väst och vi i väst föredrar de senare spelen. Spelen har följdaktligen inte sålt sådär våldsamt bra, men å andra sida rimligen inte varit svindyra att utveckla heller. Jag tror därför att Nintendo inte helt gett upp denna spelserie, men när den återkommer, så tror jag det sker som smartphone-spel.

• Castlevania - En serie som innehåller ett av världens genom tiderna bästa spel någonsin, har extremt hög igenkänningsfaktor och flera av spelhistoriens mest ikoniska låtar... det vore väl ren idioti att lägga ner? Jo, men det struntade Konami högaktligen i när de lät Castlevania först bli en relativt billig bärbar spelserie och därefter en medioker tredimensionell sådan i spanska Mercury Steams regi. Kapitalförstöring? Ja, men det struntade Konami också i.

Ett tecken på att det fortfarande finns en marknad för Castlevania får vi från crowdfunging-kampanjen för Bloodstained: Ritual of the Night (utvecklat av före detta Castlevania-producenten Koji Igarashi) som gick väldigt bra och spelet har därefter sålt kanonfint. Dessutom är det ju riktigt underhållande också. Det mesta borde rimligen ändå tala för att Castlevania ska få nytt liv i 2,5D-utförande till fansens stora glädje, utom en sak och det är tyvärr att det är Konami vi talar om här. De kunde inte bry sig mindre om denna som denna och därför lär vi fortsättningsvis endast kunna avnjuta Castlevania som återutgivningar av olika slag.

• F-Zero - Det mesta Nintendo rör vid brukar kunna förvandlas till guld, och det gäller även F-Zero. Tyvärr har de rört väldigt lite vid serien under de senaste decennierna, och det sista spelet i serien de utvecklade själva var faktiskt F-Zero X till Nintendo 64. Det betyder dock inte att det därmed saknats bra delar i serien, tvärtom, jag skulle argumentera för att F-Zero GX till Gamecube rent av är seriens allra bästa spel. Det utvecklades dock av Sega, kort efter Dreamcastens nedläggning.

Och det märks. F-Zero GX bär samma omisskännliga kvalitet som Segas andra spel från samma tidpunkt. Det var häftigt, originellt, utmanande och helt gjort för så kallade hardcore-fans. Dessa är för få för att täcka produktionskostnaderna och det blev en kommersiell flopp. Efter det försökte Nintendo istället samarbeta med utvecklaren Suzak och göra bärbara spel - men en serie som F-Zero ska såklart upplevas på stor skärm med flådig grafik. Därefter har det varit tyst och F-Zero är idag något som bara gästspelar i Smash Bros och Mario Kart, mer eller mindre. Nintendo går alltid sin egen väg, och trots att det saknas bra racingspel i Switchens utbud, tror jag inte F-Zero kommer få förnyat förtroende som eget traditionellt svävarracingspel. Serien säljer för lite i förhållande till vad det kostar att producera.