Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

När kommer uppföljarna? (del 2)

Otaliga gigantiska spelserier har oförklarligen pensionerats och lämnat suktande spelare världen över. Jonas Mäki fortsätter rota fram favoriter och kollat chanserna för uppföljare...

Det blev ju riktigt populärt det här! Förra veckan listade jag flera försvunna spelserier som helt plötsligt bara dog ut, utan synbar förklaring. Spel som inte längre fick några nya delar, trots hög försäljning och/eller stort intresse från oss gamers. Då lovade jag att leverera en del två denna vecka, och här är den för att förgylla din måndag.

Det vankas alltså en ny omgång av spelserier där vi idogt väntar på uppföljare som aldrig kommer. Precis som i den första artikeln går jag igenom varför spelen plötsligt slutade släppas, men i ett utslag av svår hybris försöker jag även tala om vad chanserna för en ny del är. Flera av spelserierna är sådana ni skrev att vi velat veta mer om i förra artikeln för övrigt, så håll till godo. Kommer det fler bra förslag kan jag även tänka mig en avslutande tredje del mot slutet av veckan.

När kommer uppföljarna? (del 2)

• Advance Wars - Det första spelet i Wars-serien släpptes faktiskt redan 1988, men bara till Famicon (NES i Japan), och därefter rullade det på med nya delar i serien med hygglig regelbundenhet. En tjuvtitt på Wikipedia avslöjar att det totalt kommit tolv spel i denna strategiserie, som lyckades med konststycket att både göra krigföring till något gulligt och få det avancerade att bli väldigt intuitivt. Spelen var helt enkelt bra. Riktigt bra. Det gällde även Advance Wars: Dark Conflict, utvecklat av Fire Emblem-folket hos Intelligent Systems.

Advance Wars: Dark Conflict kom för övrigt ut 2008 och varför jag tar upp det, är för att det också kom att bli det sista spelet i serien. Precis när tryckkänsliga skärmar och vettigt onlinestöd blivit vardag, pensionerar Nintendo en av sina absolut bästa serier som dessutom hade potential att verkligen dra nytta av båda dessa faktorer. Den kanske främsta orsaken till detta är att serien ändrat karaktär väldigt mycket sedan starten, där japaner tycks föredra de tidigare spelen. Dessa kom dock aldrig i väst och vi i väst föredrar de senare spelen. Spelen har följdaktligen inte sålt sådär våldsamt bra, men å andra sida rimligen inte varit svindyra att utveckla heller. Jag tror därför att Nintendo inte helt gett upp denna spelserie, men när den återkommer, så tror jag det sker som smartphone-spel.

När kommer uppföljarna? (del 2)

• Castlevania - En serie som innehåller ett av världens genom tiderna bästa spel någonsin, har extremt hög igenkänningsfaktor och flera av spelhistoriens mest ikoniska låtar... det vore väl ren idioti att lägga ner? Jo, men det struntade Konami högaktligen i när de lät Castlevania först bli en relativt billig bärbar spelserie och därefter en medioker tredimensionell sådan i spanska Mercury Steams regi. Kapitalförstöring? Ja, men det struntade Konami också i.

Ett tecken på att det fortfarande finns en marknad för Castlevania får vi från crowdfunging-kampanjen för Bloodstained: Ritual of the Night (utvecklat av före detta Castlevania-producenten Koji Igarashi) som gick väldigt bra och spelet har därefter sålt kanonfint. Dessutom är det ju riktigt underhållande också. Det mesta borde rimligen ändå tala för att Castlevania ska få nytt liv i 2,5D-utförande till fansens stora glädje, utom en sak och det är tyvärr att det är Konami vi talar om här. De kunde inte bry sig mindre om denna som denna och därför lär vi fortsättningsvis endast kunna avnjuta Castlevania som återutgivningar av olika slag.

När kommer uppföljarna? (del 2)

• F-Zero - Det mesta Nintendo rör vid brukar kunna förvandlas till guld, och det gäller även F-Zero. Tyvärr har de rört väldigt lite vid serien under de senaste decennierna, och det sista spelet i serien de utvecklade själva var faktiskt F-Zero X till Nintendo 64. Det betyder dock inte att det därmed saknats bra delar i serien, tvärtom, jag skulle argumentera för att F-Zero GX till Gamecube rent av är seriens allra bästa spel. Det utvecklades dock av Sega, kort efter Dreamcastens nedläggning.

Och det märks. F-Zero GX bär samma omisskännliga kvalitet som Segas andra spel från samma tidpunkt. Det var häftigt, originellt, utmanande och helt gjort för så kallade hardcore-fans. Dessa är för få för att täcka produktionskostnaderna och det blev en kommersiell flopp. Efter det försökte Nintendo istället samarbeta med utvecklaren Suzak och göra bärbara spel - men en serie som F-Zero ska såklart upplevas på stor skärm med flådig grafik. Därefter har det varit tyst och F-Zero är idag något som bara gästspelar i Smash Bros och Mario Kart, mer eller mindre. Nintendo går alltid sin egen väg, och trots att det saknas bra racingspel i Switchens utbud, tror jag inte F-Zero kommer få förnyat förtroende som eget traditionellt svävarracingspel. Serien säljer för lite i förhållande till vad det kostar att producera.

När kommer uppföljarna? (del 2)

• Fable - Om du slår upp "misskötta utvecklare" i encyklopedin, finns hygglig chans att du kommer hitta en blänkare om Lionhead, tidigare en flaggskeppsutvecklare hos Microsoft under galenpannan och geniet Peter Molyneux. Karl'n behövde definitivt struktur på vad han gjorde, och han lämnade Microsoft efter en tid, men hans Fable-spel var fenomenala. De var verkligen ett hopkok av allt som var bra med Storbritannien och innehöll flera helt unika grejer.

Men så kom Kinect och märkliga rykten om hur Microsoft bad Lionhead byta inriktning för att jobba med först rörelsekänsliga spel och därefter onlinetitlar. Fable var inte lämpat för något av detta, följdaktligen blev resultatet varken hackat eller malet och studion lades ner. Jag förstog varför när det skedde, men det råder för mig ingen tvekan om att det hade kunnat undvikas med lite mindre toppstyrning och mer känsla för vad spelarna faktiskt ville ha. Idag ryktas Playground Studios (Forza Horizon) jobba på ett Fable där flera ur det gamla teamet är inblandade, och jag tror det stämmer. Rimligen handlar det dock om en reboot och något helt nytt snarare än Fable 4, men jag blir glad för vilket som och tror på ett utannonserande inom ett år.

När kommer uppföljarna? (del 2)

• Max Payne - De båda första spelen i serie frekventerar ofta listor över tidernas bästa spel (på goda grunder), och blev kommersiella succéer. Men finska Remedy ville annat och sålde rättigheterna till serien till Rockstar som elva år senare, år 2012, släppte Max Payne 3. Ett bra spel där utvecklarna dock helt hade bytt stil på Paynes äventyr och gameplay-mässigt påminde det mer om Grand Theft Auto IV än Max Payne 2. Men storyn fanns där och försäljningen var god.

Dock inte Grand Theft Auto-god. Eller Red Dead Redemption-god. Precis som med Bully, L.A. Noire, Agent eller Midnight Club, så fick Max Payne sitta på avbytarbänken. Idag gör Rockstar bara spel som säljer över 30 miljoner, och det kommer Max Payne 4 absolut aldrig att göra. Därför tror jag heller inte att vi ska hoppas på något nytt Max Payne-spel. Rockstar behöver all personal de kan uppbringa till Grand Theft Auto VI som självklart kommer tänja på gränserna för ett spel, och ytterligare fem år efter det, är det rimligen dags för Red Dead Redemption 3. Och Max Payne får finna sig i att vara fortsatt bänkad.

När kommer uppföljarna? (del 2)

• Prince of Persia - På sätt och vis är ju svaret enkelt varför Prince of Persia lagts ner. Det utvecklades kort och gott till Assassin's Creed. Men jag tycker inte riktigt det håller. Spelen är nämligen inte särskilt lika varandra egentligen, och framför allt så tycker jag de skiljer sig rejält mycket åt idag, med tanke på att lönnmördarserien nu är att betrakta som rollspel.

Jag är knappast ensam om att vilja återuppliva de linjära, men smidiga och underhållande Prince of Persia-spelen. Men tyvärr har jag åtminstone historiskt varit en del av en alltför liten skara. För medan spelen generellt varit bra, har de inte sålt sådär mycket som många nog kanske tror. År 2008 rebootade Ubisoft till slut serien med ett cel-chadat äventyr... varpå försäljningen sjönk ytterligare. Det spelet var dock byggt på samma grunder som just Assassin's Creed med den öppna spelvärlden och sedan dess är det istället det som gäller eftersom publiken var mer mottagliga för lönnmördare snarare än cel-shadade persiska prinsar. Till och med Assassin's Creed Chronicles-spelen som i grund och botten verkligen är Prince of Persia fick heta just Assassins Creed, och inte ens den ändå hyggliga spelfilmen med Jake Gyllenhaal från 2010 kunde ändra på det faktum att allt som rör serien sålde risigt. Idag gör Ubisoft nästan uteslutande live service-spel, och att de skulle återuppliva en kommersiellt knappt gångbar singleplayerserie som Prince of Persia ser jag tyvärr som väldigt osannolikt.

När kommer uppföljarna? (del 2)

• Skate - Ofta när vi gamers drömmer om svinpåkostade konsoler och obskyra speltitlar som vi vill ha uppföljare till utan DLC och/eller onlinestöd, så är det i slutändan förslag som hade riskerat att sänka hela företag. Men drömma går ju! I vissa fall är det dock bara att ruska på huvudet och fråga sig vad som egentligen försiggår. Skate är ett sådant. Den senaste delen har enligt uppgift sålt närmare tre miljoner. För ett spel som rimligen bara kostat en bråkdel av storspels kostnad.

Dessutom är Skate-serien spel där EA lätt kan haka på hur mycket DLC som helst (expansioner med nya banor, nya åkare, nya trick, nya spellägen) samt även mikrotransaktioner (design på brädor samt kläder från kända märken) och där folk förmodligen skulle acceptera det eftersom det passar. Som om inte det vore nog tigger ju konceptet om möjligheten att bygga egna banor. EA behöver alltså bara ge oss spelare verktygen så snickrar vi spelet själva sedan. Några miljoner sålda spel + massor av merförsäljning = massor av extra intäkter. I princip ingen konkurrens. Ka-tjing. Kunde man ju tro. Men icke, EA är helt kallsinniga och 2020 är det tio år sedan Skate 3 släpptes. Just för att det är så otroligt märkligt att Skate 4 inte släppts, tänker jag ändå slå fast att jag tror att det kommer så småningom, men det argumentet hade jag tyvärr dragit varje år ända fram tills nu. Jag är genuint förvånad, helt enkelt. Var är egentligen Skate 4, vad händer?

Vilka spelserier saknar ni mest? En tredje del kommer på fredag om intresse finns, skriv i kommentarsfältet om det finns någon serie du tycker jag ska granska. Del ett hittar du här.

View comments

Loading next content