Svenska
Gamereactor
artiklar
Anthem

Hur var Anthems första "cataclysm"-event?

Anthem släpptes tidigare i år och glömdes bort snabbare än valfri Idol-vinnare, nu har det uppsnackade "cataclysm"-eventet ägt rum, var det värt väntan?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
HQ

Jag ville verkligen gilla Anthem. Jag trånade efter Anthem under en väldigt lång tid. Sen kom det och besvikelsen var total. Det fanns behållningar, givetvis. Att flyga omkring och känna sig sig som Iron Man var nästan oöverträffat, men du vet vad man säger? Iron Man utan innehåll är som glass utan grädde - menlöst. Okej, ingen säger så, men du förstår vad jag menar. Nu ska inte det här förvandlas till en text och snyfthistoria om hur Anthem föll pladask och blev till den här generationens praktfiasko. Nyligen släpptes det kraftigt försenade "cataclysm"-eventet "Echos of Reality" och jag har spelat igenom det, och gillar det faktiskt. Till och med mer än vad jag trodde jag skulle göra. Är det räddningen för Anthem? Nej, inte på långa vägar.

Echos of Reality är i all sin prakt ett lite biffigare uppdrag i Anthem. Det är ingen gigantisk end game-aktivitet som det är meningen att du ska kämpa med för att låsa upp den allra bästa looten i spelet och repetera till döddagar. Det är ett uppdrag som på flera sätt är bättre än det mesta som kom med själva grundspelet Anthem. I den här lilla texten tänkte jag dyka in och berätta vad jag gillade, inte gillade och hur jag ser på vad EA och Bioware kan fortsätta göra för att kanske blåsa liv i vad som skulle bli Biowares största spel någonsin.

Anthem
Anthem är Biowares största satsning någonsin - men mottagandet var svalt.
Detta är en annons:

Echos of Reality är ett tidsbaserat uppdrag som är uppdelat i ett gäng mindre event på en helt ny karta. Det går ut på att du och ditt team flyger in, dödar fiender och löser ett pussel tillsammans, ett pussel som faktiskt kräver lite (med betoning på lite här) koordination samtidigt som ni behöver hålla koll så att inte verkligheten brakar in på er. Det känns hektiskt och första gången till och med spännande eftersom ni inte riktigt vet vad ni ska göra. När tiden tickar på och fienderna kommer in i vågor gäller det att gnugga geniknölarna för att komma vidare. Första pusslet handlar om att successivt stänga små apparater samtidigt som skärmen bokstavligen proppas med arga fiender av olika sorter. Det gäller att röra sig systematiskt runt själva arenan tills alla prylar är stängda och kristallen i mitten går att skjuta sönder. När det är klart läggs det på lite tid och en kista med loot finns att tillgå, sen gäller det att flyga vidare till nästa utmaning.

Del två visade sig vara mer komplicerad, i alla fall vid en första anblick. Små "echos" ska flyttas mellan olika punkter och det gäller att göra det i rätt ordning för att systematiskt komma åt alla ställen som behövs. Första gången vi försökte oss på den här utmaningen fumlade vi omkring alldeles för länge vilket resulterade i att tiden blev allt för knapp under efterkommande del, nu säger jag inte att det nödvändigtvis betyder att själva utmaningen i sig var väldigt svår... jag tror det handlade mest om att vi var väldigt ofokuserade på vad som faktiskt skulle göras. Det gäller att samarbeta, en person måste stå på en tryckkänslig punkt för ta bort en barriär som gör att en annan person faktiskt kan plocka upp själva saken som måste förflyttas, det gäller genom hela utmaningen och det måste som sagt göras i en viss ordning för att det ska lyckas. När allt är klart är det precis som utmaningen innan; skjut sönder kristallen, öppna en kista, bada i loot.

Anthem
Spelets första cataclysm-event överraskar. På det bra sättet.

Den tredje utmaningen delar ett par mekaniker med den andra men tajming läggs till på hur det ska gå till. Olika föremål ska flyttas mellan olika punkter för att till slut låsa upp kristallen. Lägg därtill att fienderna nu är fler till antalet och betydligt argare än innan och här blir fokus aningen skiftat till att varje enskilt spelare har ansvar över olika delar och kontroll över fienderna samtidigt. Försöker du förflytta ett föremål innan de olika barriärerna är borta resulterar det i att du måste gå tillbaka och börja om. Den här delen är relativt snabbt avklarad och efter är det dags för slutstriden mot elakingen Vara.

Detta är en annons:

Det är en ganska simpel bosstrid. Du måste vara innanför bubblan som håller verkligheten intakt men väl där är det bara peppra på för allt vad dina bössor och färdigheter tillåter. Bossen använder eldattacker för att förhindra dina flygkonster och isattacker för att frysa dig på stället. I vanlig ordning fungerar det att hoppa omkring likt besatt för att undvika det mesta. Vara har också en andra fas, en del två, men är ni tillräckligt effektiva behöver ni knappt bry er om den. Skulle det hända förvandlas själva arenan till ett brinnande inferno och ni måste använda de olika pelarna som skydd, vi lyckades smälta henne innan det ens var ett problem dock. Allt som allt, en ganska enkel boss.

Jag är nöjd med hur Echos of Reality blev. Jag hade kanske önskat att det var lite matigare och hade en lite större grundutmaning, men som innehåll överlag är det helt klart godkänt. Belöningsmässigt känns det också bra, med en kista per utmaning och tillsynes väl tilltagen loot. Det blir dock extra tydligt att Anthem behöver mer av sånt här, massor mer, och det snabbt. Det känns lite osäkert om just nu om Bioware kommer klara av att underhålla Anthem på det sätt som är direkt nödvändigt i dagens klimat. Echos of Reality skulle kommit i maj, det är nu augusti, och vi snackar ett uppdrag som tar cirka 15 minuter att klara av. Det visar dock att Anthem kan vara skoj när det faktiskt finns saker att göra. Jag hoppas på fler liknande event i framtiden, för både min och Biowares skull.

Relaterade texter

AnthemScore

Anthem

RECENSION. Skrivet av Andreas Blom

Utanför murarna lurar den stora stygga vargen. Och innanför är de få som håller sargen. Biowares Anthem får vid första kontakt mig att tänka på Maze Runner-filmerna;...

1
Anthems creative director lämnar Bioware

Anthems creative director lämnar Bioware

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Anthem fick en milt sagt skakig lansering och mediokra betyg, och enligt flera källor var det problem redan från starten av projektet. Tanken var dock att det skulle...

8
Rykte: Anthems öde avgörs denna vecka

Rykte: Anthems öde avgörs denna vecka

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Efter en svag lansering av Anthem med mediokra betyg, slutade folk snabbt att spela det och Biowares live service-satsning var illa ute. Lyckligtvis lovade Bioware och EA...



Loading next content