Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar
World of Warcraft: Classic

Vi pratar med Blizzard om World of Warcraft: Classic

Blizzards egen Omar Gonzalez pratade med oss på Gamereactor om nysläppta World of Warcraft: Classic

När Blizzard släppte Cataclysm-expansionen till World of Warcraft - Förändrade de världens viktigaste onlinerollspel för alltid. Gamla quests byttes ut mot nya och nya berättelser guidade spelarna genom ett raserat Azeroth. I och med detta var originalspelet för evigt förändrat, vilket många uttryckte ett missnöje över. Det tog Blizzard några år att utannonsera det nyligen släppta World of Warcraft: Classic som naturligtvis är en härligt klassisk återgång till allt det som gjorde att folket bakom kultklassiker som Warcraft och Starcraft kunde trollbinda en hel spelvärld. För att fira premiären och för att krypa innanför pannbenet på Blizzards beslutstagare och på så sätt få reda på mer om hur tänket kring utvecklingen av World of Warcraft: Classic sett ut, passade Gamereactor England på att ställa en bunt nyfikna frågor till "senior software engineer" Omar Gonzalez.

World of Warcraft: Classic

Hur resonerade ni när ni skapade World of Warcraft: Classic?
- Till att börja med visste vi såklart att vi inte bara kunde släpps det gamla spelet igen, detta eftersom det inte hade fungerat med vår nya serverstruktur. Istället beslutade vi oss för att lägga tid och kraft på att ta vårt gamla innehåll och lägga det som ett lager på vårt nya system. Idag levererar vi allt det gamla materialet som miljontals spelare älskat sedan 2004, alla gamla quests, gamla talanger, falanger och system inklusive hela den gamla världen - fast backat av vårt nya grundsystem och vår nya serverstruktur.

World of Warcraft: ClassicWorld of Warcraft: Classic

Hur tänkte kring det här med att köpa spelet eller en prenumeration på spelet?
- Det finns och kommer alltid bara att finnas en World of Warcraft-prenumeration och vi ville absolut inte dela upp spelupplevelsen eller smidigheten i hur vårt system verkligen fungerar. Med vår prenumeration kan du spela både den senaste expansionen Battle for Azeroth inklusive allt gammalt innehåll medan du även kan spela World of Warcraft: Classic. Vi vill att spelarna ska kunna njuta av både och, utan barriärer eller begränsningar. På så sätt vet vi ju att World of Warcraft: Classic inte kommer att äta upp marknadsandelar från World of Warcraft: Battle for Azeroth.

World of Warcraft: ClassicWorld of Warcraft: Classic

<strong>Det hände såklart massor mellan lanseringen av originalspelet för 15 år sedan och den första expansionen The Burning Crusade. PvP lades till, nya räder adderades och karaktärsklasserna balanserades om, bland annat. Hur märks detta av i Classic?
- Innehållet i World of Warcraft: Classic kommer nu att rullas ut i sex olika partitioner. Den första fasen innehåller Molten Core, Onyxia-räderna, plus Maraudon Dungeon. Andra fasen kommer att bjuda på Kazzak and Azuregos, PvP-partiet samt Dire Maul Dungeon. Fas tre kommer att innehålla Blackwing Lair, Alterac Valley och Warsong Gulch medan fjärde fasen handlar om Arati Basin. Femte fasen innehåller Ahn'Qiraj-kriget medan den sjätte och sista kretsar kring Scourge-invasionen och Naxxramas-uppdraget. Vad som sker efter allt detta pratar vi just nu inte om, men eftersom det är spelarna som får lov att styra hur fortsättningen för World of Warcraft: Classic kommer att se ut, vill vi på Blizzard vänta och se vilken typ av feedback vi kommer att få för att sedan besluta oss för vår framtida strategi.

World of Warcraft: Classic

Det klassiska originalspelet tillät för en hel del spelar-drivna events och uppdrag som många fans av World of Warcraft fortfarande beskriver som det bästa upplevelserna i ert spel. Tror du att dessa event/moment kommer att ske även i World of Warcraft: Classic?
- Ja, det tror jag. Historien kommer absolut att upprepa sig och jag är stensäker på att vi även kommer att få se en hel hög med nya events och med tanke på hur stor och öppen denna spelvärld är, ser vi på Blizzard väldigt mycket fram emot att få ta del av det som våra spelare själva kommer att skapa. En stor del av berättandet i World of Warcraft har alltid varit spelarna själva och det handlar ju hela tiden om sin egen historia som man skapar på sina egna premisser i mångt och mycket, detta eftersom spelvärlden är fylld av valmöjligheter och för att alla kan spela World of Warcraft på sitt sätt.

World of Warcraft är ju idag ett helt annat spel egentligen jämfört med det 15 år gamla originalet. Hur tror du att spelare kommer att reagera på det, när de väl kliver in i det uppgraderade originalet - igen?
- Vi hoppas givetvis att det kommer att bli väldigt uppskattat och med tanke på att originalspelet mer eller mindre kräver en annan typ av spelstil än exempelvis Battle for Azeroth eftersom jag upplever att det är mer utmanande - Tror jag att samarbete kommer att ligga ännu mer i fokus framöver, precis som den sociala biten som alltid varit en mycket viktig del av World of Warcraft.

World of Warcraft: Classic

Relaterade texter

GRTV spelar World of Warcraft: Classic

GRTV spelar World of Warcraft: Classic

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Du vet hur det fungerar vid det här laget. Varje dag klockan 16:00 drar vi igång något som vi valt att döpa till Gamereactor Live där skribenter från hela vårt 14 länder...



Loading next content