Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

Gamereactors Racingsimulator 3.0 - Förberedelserna

Det är dags för oss att i detalj börja berätta om hur vi tänkt kring den kommande, tredje, racingsimulatorn som vi nu börjar sätta ihop...

Du som hängt med i min babbligt nonsensproppade gubblogg under det senaste året vet säkert hur turerna har sett ut. För jag har skrivit en del om det. Sanna mina ord. I slutet av oktober 2018 stod vår Racingsimulator 2.0 klar. Efter att ha gjort oss av med Fanatec Rennsport Cockpit-riggen inklusive Fanatecs GT2-ratt samt Clubsport-pedaler satsade vi på ett Next level Racing-chassi/stil istället med Motion V3-plattformen samt Thrustmasters 310 Sparco-ratt och pedaler. Det fungerade väldigt bra men det fanns ett par bekymmer som i slutändan gjorde att jag rev bygget i våras och beslutade mig för att börja om, igen. Den bärbara gamingburken vi använde oss av var lite för svag, till att börja med. Det faktum att den hade en inbyggd skärm försvårade också möjligheten till att köra tre externa monitorer eftersom datorn, vid varje upp- eller omstart, synkade om och gjorde sin inbyggda laptop-skärm till monitor ett i den treskärms-setup som vi använde oss av. Detta trots att Windows i omgångar beordrades att inte röra våra inställningar.

Problem nummer två stavades vridstyvheten eller bristen på den i Next Level Racings instegs-chassi GT Ultimate. För hur smidigt den stolen än var att montera och hur finurligt byggt själva stålrams-chassit än var/är, är det ingenting för den som väger 100 kilo, är 195 cm lång och planerar att uppgradera till en direct drive-ratt. Det går bara inte. GT Ultimate är för vekt, för svaga länkar, för tunt stål, det väger för lite och sitter ihop för dåligt för att verkligen motstå den kraft som jag hade tänkt slunga mot den. Därför beslutade vi oss för att istället satsat på GT Track-chassit plus den medföljande stolen som bättre stödjer förare över 180 cm som tvingade sitta smyghukade med framåtroterade axlar i GT Ultimate-stolen. Chassit är dessutom avsevärt mycket mer stabilt, tungt och vridstyvt. Tunggung, närmare bestämt. Paketet vägde en bra bit över 60 kilo och då var själva läderstolen ej inräknad där.

Gamereactors Racingsimulator 3.0 - FörberedelsernaGamereactors Racingsimulator 3.0 - Förberedelserna
GT Track heter det nya chassit och den nya stolen är gjord i läder och har ställbart ryggstöd. Tungre, mer vridstyva och betydligt mer rejäla grejor, med andra ord. Motion V3-plattformen från förra simulatorn hänger såklart med även här, men vi har problem med mjukvaran för tillfället.

Problem tre, som egentligen inte var ett problem men ändå, stavades Thrustmaster 310 Sparco. En mycket bra ratt + pedaler för drygt 6900 kronor (väldigt prisvärt) men inte tillräckligt bra för en spelupplevelse som jag vill ska kunna simulera verklig GT3-racing in i detalj. Här visste jag tidigt att det skulle behövas en direct drive-ratt samt ett par ordentliga pro-pedaler. Och så kommer det nu alltså att bli. Fanatecs nya Podium DD2-rattbas, Podium-kringla samt Clubsport V3-pedaler (inverted) beställdes och i samma veva uppgraderas datorn till den största av HP:s Omen Obelisk-modeller med ett Nvidia GeForce RTX 2080-kort i. Monitorerna samt Next Level Racings Motion V3-underrede var de enda två delarna av den förra simulatorn som vi valde att behålla och även fast Momentum 43-skärmarna behöver kalibreras för att alla tre bättre ska matcha varandras färgvärme och mättnad, är det absolut ingenting jag ångrar. Briljanta skärmar som med 75Hz och 4K-uppslöning inklusive 4ms i input lag, är perfekta för denna typ av set-up.

Gamereactors Racingsimulator 3.0 - FörberedelsernaGamereactors Racingsimulator 3.0 - Förberedelserna
Podium DD2 heter tyska Fanatecs nysläppta direct drive-rattbas som erbjuder en himla massa kraft och kontroll.

I samma veva började vi fundera på ljud. För i vår förra simulator nöjde vi oss med att nyttja hörlurar från Steelseries (Arctic Pro Wireless) och även om de var och förblir ett superbt gamingheadset, var vi rörande överens inför 3.0-bygget att vi ville satsa på en ordentlig surround-rigg med fem identiska satelliter och dubbla basar. Tanken var alltid att på bästa tänkbara sätt försöka simulera ljudet ur en GT3-bil med allt vad det innebär. Massa botten med rappa, tunga basar som emulerar vrålet som kommer ur de låga varven i V8:an som sitter i Ferrari 488 GT3 för att sedan, under höga varv - nyttja satellit-högtalare med tillräcklig kapacitet för att även kunna inkludera ett brett mellanregister med allt smatter från underredet under bilen, hur det viner och smäller från växellådan och all däckljud som tränger igenom till kupén i en bil med så pass lite ljudisolering som just GT3-bilarna. Och det var BRL:s produktchef (flitig Gamereactor-läsare) som hjälpte oss med allt detta eftersom vi helt enkelt pratade med han, beskrev alt detta, våra samlade önskemål, och sedan bara inväntade att han skulle plocka ihop ett system som på bästa sätt skulle kunna tillgodose just dessa mycket specifika behov.

Gamereactors Racingsimulator 3.0 - FörberedelsernaGamereactors Racingsimulator 3.0 - Förberedelserna
Fanatecs handbroms samt Clubsport V3 Inverted-pedalerna är på ingång, också.

Som det ser ut idag har vi monterat ihop själva chassit, med stolen på. Vi har monterat upp samtliga tre monitorer och linjerat dem. Vi har även fått upp samtliga fem högtalare (frontar, center samt dubbla bakkanaler - såklart) samt placerat ut 12-tumsbasarna i varsitt främre hörn av det 12 kvadrat stora rummet. Det som nu återstår är att lösa ett problem som vi har med Motion V3-underredet (som vi tror handlar om att mjukvaran krockar med något som Windows tvångsstartar varje gång datorn slås på) invänta leverans av ratt/pedaler från Tyskland, montera och ställa in dessa, dra färdigt all ljudkabel och gömma rubbet i kabellister samt kalibrera monitorerna. Efter det kommer vi att kunna smyga igång, börja testa oss fram och se till så att allt lirar ihop. Tanken är att köra Rfactor 2, Assetto Corsa, iRacing samt Raceroom men framförallt det nysläppta Assetto Corsa Competizione som förutom strålande simulering av GT3-däckfysik erbjuder klart bättre grafik än allt annat i genren (tack vare Unreal 4.5) samt ny ljudmotor som jag tror kommer att nyttja det något överdimensionerade ljudsystemet på ett minst sagt mustigt sätt.

Gamereactors Racingsimulator 3.0 - FörberedelsernaGamereactors Racingsimulator 3.0 - Förberedelserna
Omen Obelisk med ett 2080 i samt Philips lysande Momentum 43-monitorer (tre stycken) kommer att sitta i vår nya rigg.

Givetvis kommer vi att skriva om varenda liten åtgärd som görs nu framöver då tanken är att detta ska bli en artikelserie i fem delar samt ett GRTV-program där jag går igenom allt som gjorts. Det finns även funderingar på att möjligen försöka införskaffa Next Level Racings nya Traction Plus-plattform som monteras under GT-chassit och under Motion V3-underredet för att kunna komplettera med simulering av när bilen över- eller understyr. Mer om detta vid senare tillfälle.

Gamereactors Racingsimulator 3.0 - FörberedelsernaGamereactors Racingsimulator 3.0 - Förberedelserna
När det gäller mus/tangenter har vi valt att nyttja Roccat Kone samt Roccat Vulcan.
Gamereactors Racingsimulator 3.0 - FörberedelsernaGamereactors Racingsimulator 3.0 - Förberedelserna
BRL har lånat ut följande ljudsystem till oss innehållande en Yamaha Aventage RX-A880 samt fem stycken identiska Dynavoice Definition DM-6.
Gamereactors Racingsimulator 3.0 - Förberedelserna
Att köra dubbla Dynavoice Thunder T-12 i ett 12-kvadrat liet rum där det bara ska spelas motorljud från racingsimulatorer, är en otrolig överdrift. Vi vet. Men "more is more" som Mister Malmsteen en gång sade.


Loading next content