Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

Racingdrömmar

Racingspels-galningen Hegevall har fantiserat ihop hans drömscenarion gällande kommande titlar i simgenren...

För mig har racing alltid varit en favoritgenre. Action och fighting har i alla år varit favoriter, också, men när jag backar bandet och funderar på hur min historik som initierad speltok sedan tidigt 1984 sett ut, är det racinggenren som svalt medparten av min mer eller mindre dyrbara tid. Det hela började med Pole Position och Out Run och sedan dess har jag spelat, recenserat och njutit av hundratals racingtitlar. Idag... Som gammal räv, som chefredaktör för Sveriges största spelsite och med över 2500 publicerade spelrecensioner under bältet - är det i princip nästan enbart racing som gäller. Jag tillbringar mer tid med racingsimulatorer än med någon annan form av digital, interaktiv underhållning och som det sett ut de senaste två åren kommer det bara bli mer, och mer.

Just nu hoppar jag mellan det relativt nysläppta Assetto Corsa Competizione, Raceroom och Rfactor 2 och under det pågående racingsim-projektet som jag lägger en del tid på just nu, finns det naturligtvis gott om tankar om genrens närmaste framtid. En del av dessa är realistiska. Kommer mest troligt att inträffa inom en ganska rimlig tidsram medan andra förblir rena dagdrömmar, jag har inte brytt mig om att skilja dem åt dock, utan har bara radat upp de racingdrömmar som just nu trängs i mitt medvetande.

Raceroom 2
Det är nu sex år sen som före detta Simbin (GTR & GTR 2) släppte lös sin gratisversion av den mest populära del av GTR 2 (inklusive gott om förbättringar, såklart) som sedan dess har legat i den absoluta toppen, år efter år, gällande de tre mest realistiska racingspelen på marknaden. Och ja, svenska Sector 3 Studios har regelbundet uppdaterat Raceroom som håller riktigt bra fortfarande. Framförallt är det idag ljudbilden som utmärker sig som fullständigt förkrossande överlägsen allt annat i genren även om det grafiska börjar se ordentligt föråldrat ut. Jag skulle verkligen vilja se ett helt nytt spel byggt på samma grundpremisser med samma typ av suveräna GT-racing med fokus på maximal realism. Jag skulle vilja att Sector 3, precis som Kunos, valde att nyttja Epic Games Unreal 4.5-motor och skapade ett lika snyggt spel som Assetto Corsa Competizione (om inte snyggare) med samma härliga fokus på det mest verklighetstrogna ljudet i någon simulator. För även om grafiken verkligen inte är allt (tvärtom, ju) i denna underbara subgenre, börjar det stundtals att bli svårt att leva sig in i illusionen som Raceroom målar upp när grafiken ser ut som den renderas av Playstation 3.

Iracing 2
Tanken med Iracing var såklart från början att inte släppa flera spel utan ett enda verktyg som sedan uppgraderas kontinuerligt. Och det upplägget och den affärsmodellen har naturligtvis fungerat ypperligt för simracing-kungen David Kaemmer och John W. Henry som mer eller mindre byggt stora delar av denna ljuvliga genre med Papyrus-titlar som IndyCar Racing II, Grand Prix Legends och Nascar Racing 2003 (tre makalöst bra simulatorer). Men nu börjar det här spelet kännas ordentligt gammalt. Även om den nya däckfysik-modellen är solid och det uppgraderade systemet för realtidsdeformation vid kollisioner känns helt okej. Iracing släpptes i juni 2008 och grafiken ser precis så gammal ut. Jag skulle vilja se en uppföljare där man kanske kikat lite på Assetto Corsa gällande set-up-biten som jag tycker blir något överdriven i Kaemmers ikoniska titel. Ny grafik, nytt ljud och ännu mer detaljerad däckfysik är det jag önskar mig i mina drömmar.

Gran Turismo Sport 2
Jag har skrivit det i omgångars omgångar och har väl i grunden inga egentliga problem med att fortsätta banka på samma gamla trumma här, med risk för att knipa utmärkelsen "världens tjatigaste människa", men Gran Turismo Sport är Polyphonys bästa spel sedan 1998. Med rätt stor marginal dessutom. Äntligen slopade man allt vad PS2-modellerade Prisar hette och satsade på riktig racing, riktig motorsport utan allt trams som Gran Turismo 3-6 innehållit. Och jag hoppas naturligtvis att motortokige Kazunori Yamauchi och hans 120 man starka team nu fortsätter på denna bana. Jag skulle vilja se en tvåa med ännu mer detaljerad fysik som på ett ännu mer verklighetstroget vis förmedlar den där kaotiska känslan av att köra tävlingskärra, jag skulle vilja ha mindre "vanliga" bilar och mer regelrätta GT3-vagnar samt en presentation som rimmar mer på motorsport och mindre på en elegant vinmeny på en snofsig finkrog. Jag skulle vilja se fullständigt VR-stöd också, inte bara en liten skvätt som GT Sport ser ut idag.

Forza Motorsport 8
Sjuan var en besvikelse som verkligen dröjt sig kvar hos mig. För ja, Turn 10 hade gjort arkadracing av en av mina favoritserier och hela grejen med mikroköp och låst innehåll gjorde att hela spelet kändes som en skymf mot följetongen, enligt mig. Med tanke på att simracinggenren är hetare idag än någonsin tidigare, med tanke på att WRC 8 och Dirt Rally 2 (båda simulatorer) dominerar rallysegmentet medan Assetto Corsa Competizione och Gran Turismo Sport gör detsamma inom asfaltsracing-biten, vore det på sin plats för Dan Greenawalt och hans 300 manna-team att slopa Forza 8-skiten och försöker hamna där Forza Motorsport 4 befann sig på skalan "sim vs arkadracing". För där, i det spelet (som är spelseriens absoluta höjdpunkt) lyckades de verkligen helt perfekt med att simulera verklig GT-racing utan att göra set up-momentet sådär simulator-invecklat som det ofta är. Jag vill att Forza 8 ska vara en regelrätt konkurrent till Gran Turismo Sport. Mer realism. Mer tävlingsbilar. Mindre Diesel-Fordar och annat trams och mer ren, riktig körning.

Rfactor 3
Image Space Incorporateds numer sex år gamla simulator är fortfarande bäst i världen enligt mig på ren simulering av verklig däckfysik. Bäst. Sen är det ganska gott om andra delar i detta ambitiösa spel som inte hakar på konkurrensen men det är ju lite så denna subgenre ser ut med tanke på att väldigt få av dessa dedikerade team hart samma typ av budget som exempelvis Turn 10 eller Polyphony Digital har. Inför trean (som jag hoppas ska utannonseras innan året är över) hoppas jag på en helt ny grafikmotor som jag hoppas att ISI utvecklar "inhouse" (en vidareutveckling på Isimotor 2.5, med andra ord) för att på så sätt spara hårdvarukapacitet till däckfysiken (precis som det ser ut i spelet idag). Jag skulle vilja se massa mer fokus på ljud från Image Space Incorporated samt mer fokus på Touring Car-racing som jag anser vara den roligaste delen i Rfactor 2. Presentationen behöver sig en ordentlig uppfräschning också och här kan man gott smygkika lite på Project Cars 2, tycker jag.

Project Cars 3
Jag förstår såklart varför spel som Project Cars 2 innehåller 30 olika typer av bilar och minst lika många olika racingdiscipliner. Att bredda innehållet och inriktningen likställs enligt dagens spelutgivare med att bredda den tilltänkta målgruppen, men jag tror att detta är förhållandevis farligt inom denna subgenren eftersom man späder ut delar av sitt spel som sedan smittar av sig på de bästa partierna. Så känns Project Cars 2 idag, kan jag tycka. För det finns delar av Slightly Mad Studios ursnygga uppföljare som mycket riktigt är fullständigt geniala medan det finns andra delar som mer eller bara slungats ihop för att kunna skryta om innehållsmässig bredd på spelomslaget. Och det vill jag slippa i den kommande trean. Skippa rallycross, skippa rally, skippa gatureggade bilar och veteransportbilarna. Skippa den tilltänkta karting-biten, också, och satsade på GTLM för allt vad Ian Bells kjoltyg heter. Den bästa biten i både Project Cars samt Project Cars 2 borde ju vara den absoluta huvudaspekten i trean kan jag tycka och jag hoppas att det kommer att kännas precis så benhårt fokuserat.

GTR 3
Svenska Simbins GTR 2 står sig som ett av simracingvärldens främsta titlar, genom alla tider, och att utvecklingen av trean äntligen rullar på nu igen - gör mig genuint toklycklig. Simbin UK (gamla Simbin heter ju Sector 3 idag och pysslar med Raceroom) mekar på med vad som enligt de nysläppta bilderna ser ut som ett ursnyggt spel proppat med fläskiga racingkärror och jag hoppas att det kommer att släppas redan till sommaren (datumet ska utannonseras innan årets slut, i alla fall). Det vore ju givetvis helt fenomenalt om detta skulle visa sig bli precis lika bra som GTR 2.

View comments

Loading next content