Svenska
Gamereactor
artiklar
Death Stranding

Vi pratar Death Stranding med Hideo Kojima

Vi slog oss ned med Metal Gear-veteranen under pågående Tokyo Game Show

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Att Hideo Kojima är en av spelvärdens mest namnstarka och älskade producenter råder det såklart inga som helst tvivel om. Han grundade Metal Gear-serien baserat på sin kärlek för John Carpenters stenhårda actiondräpare Flykten från New York, utvecklade sin 8-bitars-följetong till vad som idag är en av actiongenrens största serier. Idag driver han Kojima Productions efter en stökig skilsmässa från förra arbetsgivaren Konami och under pågående Tokyo Game Show 2019 passade GRTV-teamet med Andreas från Gamereactor i Danmark på att prata lite med Kojima-San om hans nästa storspel; Death Stranding.

Tack för din tid Hideo, du visade bara häromdagen upp fienderna i Death Stranding för första gången, berätta lite mer om dessa och den där tsunamin vi fick se?
- Spelvärlden i Death Stranding förändras i realtid under hela äventyret och det finns en "Gazer" som flyter omkring i miljöerna och när den får syn på dig skickar den ut en fienderas som vi valt att döpa till "Catcher" som kommer för att fånga dig. Vattnet är dessutom ingen tsunami utan snarare tjära som reser sig och formar sig och förändrar spelvärlden. När du besegrar fienderna i spelet, minskar mängden tjära och världen återgår till sin normala form. Jag designade Death Stranding så eftersom jag ville utmana spelaren med en värld som verkligen förändras och utvecklas under äventyrets gång. Om en Catcher äter upp spelaren, till exempel, skapas en stor explosion kallat "Void Out" och den bildar en krater. Det betyder nödvändigtvis inte att det är game over, dock. Du behöver inte spela om det du redan gjort. Sam Bridges, spelets huvudperson, färdas då till en annan värld för att väl där kunna återfinna sin kropp igen för att på så sätt kunna återvända till den "vanliga" spelvärlden. Alla miljöer i Death Stranding förändras beroende på hur man spelar. Fienderna och spelvärldens förmåga att förändras påverkar i allra högsta grad hur du kommer att spela Death Stranding.

Death Stranding

Death Stranding är enligt dig en social upplevelse där spelare kan besöka varandras hubbar, om jag då faller ned i en tjär-krater efter att ha blivit uppäten av en Catcher, kommer andra spelare då att kunna kliva in i min värld och se fienderna?
- I början hade vi designat spelet så, ja. Men sen ändrade jag på det eftersom jag inte vill att andra spelares misstag ska påverka din upplevelse med Death Stranding. Det kändes helt enkelt för negativt. Endast din värld påverkar dig och ditt äventyr. Spelar vi tillsammans kan jag exempelvis se dina explosioner men de påverkar inte min egen värld.

Detta är en annons:

Hur många gästspelare kan kliva in i min värld när jag till exempel slåss mot en armé av fiender?
- Det beror på hur du spelar, de val du gör. Det beror på hur social du är, hur många "tummar upp" du skänker andra spelare samt hur mycket du bidrar till andra spelares upplevelse. Vissa spelare kommer såklart inte att interagera med andra alls utan vill enbart njuta av själva singleplayer-storyn medan andra kommer att vilja ta del av den sociala upplevelsen och på så sätt hjälpa andra och få hjälp av andra. Efter varje avslutat uppdrag dyker det upp resultat där det kommer att visas statistik på hur mycket du interagerat med andra spelare och om du gjort det i tillräckligt stor utsträckning kommer det att finnas automatisk hjälp för dig under nästa bossfight.

Death Stranding

Huvudpersonen Sam är en människa, eller?
- Mm, Sam är mänsklig men men särskilda förmågor. Han kan ju bland annat besöka andra världar och laga dem. Han är en "Re-patcher". Du kommer att förstå honom som karaktär och vad jag menar med det jag säger och har sagt rörande huvudpersonen - efter att du spelat äventyret. I grunden är han väldigt speciell och han kan inte dö. Om han mister sitt liv färdas han bara till den där passagen mellan den riktiga världen och de dödas värld.

Är det i de dödas värld som den första trailern för spelet ägde rum?
- Exakt, stranden. De dödad strand. Varje gång du dör i spelet färdas du alltså dit. Väl där måste du som sagt hitta igen din egen kropp för att kunna färdas tillbaka till den verkliga världen.

Detta är en annons:

Tack för att du äntligen förklarar för oss vad som sker i den där första trailern. Jag har nämligen funderat på det väldigt, väldigt mycket.
- Haha! Många spelare verkar vilja att jag ska berätta allt om spelet och på flera sätt känns det som om jag redan sagt massor om vad Death Stranding verkligen är. Det innehåller en helt öppen spelvärld. Du kan använda vad du vill i själva äventyret. Det är upp till dig vad du gör och hur du genomför det. Detta är inga spoilers. Death Stranding är inget linjärt äventyr där alla kommer att njuta av samma typ av upplevelse. Med det sagt har jag ingen lust att säga så mycket som ett knyst om spelets handling men jag har märkt att det funnits ett sug hos fansen för mig att berätta mer om hur allt fungerar, vilket är orsaken till varför jag nu gör det.

Death Stranding

Det verkar som att utforskning är en mycket viktig del av Death Stranding. Går upplägget att jämföra med exempelvis No Man's Sky?
- Ja, det är en mycket speciell värld som bygger på sitt egna ekosystem. Det finns en egen mytologi, terminologi och ett eget system för det mesta i Death Stranding vilket innebär att det kommer at kännas nytt och främmande men du behöver inte oroa dig för att vi ska slunga in dig som spelare in i hetluften direkt utan förklaringar. Det börjar väldigt lugnt och sansat för att inte trolla bort spelaren direkt. Varje system i spelet förklaras väldigt väl från början av äventyret, det är inte som exempelvis Star Wars eller Terminator där allt bara börjar, utan minsta lilla försök till någon slags förklaring - vilket är det enkla sättet att bygga en värld på. Jag skulle väl snarare vilja likställa Death Stranding med Alien, där saker och ting förklaras i en lugn takt och där du får reda på lite mer hela tiden, bit för bit. Vi har byggt en originell upplevelse här med egna regler och system och det var ett av grundmålen att alla spelare skulle kliva in i Death Stranding med noll erfarenheter och noll försprång.

Du säger att Death Stranding är en helt ny upplevelse i en helt ny genren kallad "social strand system", men fungerar det i grunden inte rätt mycket som exempelvis Dark Souls där spelare kan besöka varandras världar?
- Jag spelar ärligt talat inte särskilt många andra spel numer, jag har helt enkelt inte tid längre. Jag har dessutom aldrig sagt att jag varit ute efter att skapa en helt ny genren utan snarare att jag velat skapa en ny typ av upplevelse. Det här spelet är inte bara action. Det är inte bara stealth. Det behöver inte kategoriseras eller delas in i olika fack, för Death Stranding kan vara lite allt möjligt. Det är viktigt för mig att förmedla det faktum att detta är en ny upplevelse, vilket kommer att kräva en del av de som spelar. Inte ens mina egna anställda begrep min vision i början av utvecklingen men nu vandrar många av dem runt i vår spelvärld hela dagarna och säger saker som att "det är beroendeframkallande att bara existera i världen" vilket är ett tydligt bevis på att vi lyckats skapa något unikt där allt handlar om dina val som spelare. Många verkar vilja jämföra Death Stranding med andra spel vilket jag inte har några svar på eftersom jag inte spelar andra spel längre. Jag vet bara att vår värld är öppen och redo för dig att utforska. Om du vill bestiga ett berg du sett i världen så kan du göra det. På ditt sätt. Enligt dina egna önskemål. I den sista delen av presentationen som vi gav här på Tokyo Game Show fick du se staden Knox City och även om det är svårt att förstå bara genom att kika på videosnutten kan jag berätta att många som testat att spela igenom detta parti har brustit ut i tårar och gråtit.

Death Stranding

Scenen med Del Toro och Mads, är det något som äger rum i spelets huvudberättelse?
- Det kan jag dessvärre inte kommentera. Men oroa dig inte, du kommer att märkas hur allt hänger ihop när du väl börjar spela. Jag har inte skapat saker som jag visat upp bara för sakens skull, eller för att marknadsföra Death Stranding, allt som visats är en viktig del av äventyret så oroa dig inte. När du väl lyckas sätta ihop de pusselbitar som utgör grundelementen i äventyret kommer du att förstå hur allt hänger ihop.

Under gårdagen visade du upp systemet för uthållighet och att Sam blir trött, hans fötter sväller och får skavsår och så vidare. Kan spelaren dö på grund av att han är slutkörd?
- Nej, det kan du inte. Du dör exempelvis om du trillar från en väldigt hög höjd. Om du dör hamnar du på de dödas strand, som sagt, och där måste du hitta igen din döda kropp för att kunna återvända. Denna idé fick jag när jag tänkte på hur det fungerade i spelvärlden för 40 år sedan när vi alla mosade i pengar i diverse arkadmaskiner och alltid tryckta på "Continue" för att kunna fortsätta. Du kan dö i Death Stranding men du kan aldrig få "Game over".

Death Stranding släpps den 8:e november till Playstation 4.

Relaterade texter

Death StrandingScore

Death Stranding

RECENSION. Skrivet av Kim Orremark

Hideo Kojima är tillbaka med sitt första egna spel efter uppbrottet med Konami, ett äventyr som varit väldigt mystiskt sedan det utannonserades, Kim har satt betyg...

3
Death Stranding blir film

Death Stranding blir film

NYHET. Skrivet av Marcus Persson

Vi har länge skämtat om hur Kojima verkar vara mer intresserad av att göra film snarare än spel, med tanke på längden och mängden av mellansekvenser som förekommer i hans...



Loading next content