Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

Fallout 4 vs The Outer Worlds

Holmarn har pittat det senaste Fallout-äventyret (vi räknar mycket riktigt inte ens dräparfiaskot Fallout 76) mot Obisidians rollspelspärla...

Likt en sibirisk tiger och en korpulent huskatt så har vi här två avlägsna kusiner med spår i samma stamtavla. Fallout 4 är den senaste numrerade delen i en klassisk rollspelsserie (vi pratar inte om Fallout 76, någonsin) som jag lagt fruktansvärt många timmar på i jakten på skrot för att bygga mina små byar och vapen. Sedan har vi The Outer Worlds som är den andliga uppföljaren till Fallout: New Vegas som många önskat och skapat av folk som faktiskt var med i Fallout-seriens början. Två olika grenar av samma träd, men vilken av dessa är det vassaste valet och vad gör dessa unika?

Fallout 4 vs The Outer Worlds

[1] Det tekniska
Nu behöver ett bra rollspel knappast ha den mest polerade grafiken. Morrowind är fulare än en frontalkrock på E4:an men slår fortfarande det mesta på fingrarna som upplevelse. Men i dessa moderna tider skulle jag ljuga om lite skinande grafik inte var uppskattat till och från. Bethesdas Creation Engine, en motor de fortsatt tejpa och snicka ihop sedan Gamebryo-tiden, är inte helt presentabel om man ska säga så. Omgivningar kan stundtals kännas atmosfäriska med förstörelsen och belysningen, men så fort vi tar ett steg närmre rasar fasaden snabbare än det atombombade Boston vi utforskar. Fysikbaserad rendering för korrekta material och föremål känns malplacerat och inte alls verkligt, karaktärsmodeller är stela och texturerna är knappast det bästa vi sett.

Obsidian valde att använda Unreal Engine här och det har antagligen underlättat en hel del för The Outer Worlds är ett av deras mest polerade spel direkt vid släpp och även om det inte heller är det mest grafiskt starka spelet vi beslådat så har vi bättre karaktärsmodeller, bättre belysning och mer spektakulära omgivningar. Dessa är såklart inte riktigt i samma skala som Fallout 4 och har inte samma mängd fysiska interaktion då vi inte har samma möjlighet att lyfta och interagera med lika mycket. Men det är fortfarande en mycket mer hållbar upplevelse. The Outer Worlds är välsvarvat, praktiskt och stundtals vackert med intressanta planeter att lägga tiden på. Bethesdas spel är fortsatt ambitiösa. Men det märks att de behöver en ny teknisk grund istället för den fortsatt buggiga och inte så spektakulära motor de harvar på med nu. Vinnare: The Outer Worlds

[2] Rollspelande
Detta är en såklart väldigt abstrakt kategori, men låt oss försöka sätta gränserna som mängden variablar vi har för att antingen uttrycka oss på eller lösa problem. Detta är också en kategori där The Outer Worlds gör en jordskredsseger. Fallout 4 gör som många andra spel där vi samlar erfarenhetspoäng och har attribut som har inverkan över våra förmågor. Men detta är också bundet till ett system av fördelar där vi måste låsa upp våra förmågor successivt. Många av mina karaktärer i Fallout 4 har i princip alltid känts likadana i förmågor och kapacitet där skillnaden kanske är att den ena föredrar grovkalibriga vapen framför lasrar eller kan dyrka lås istället för att hacka datorer. Jag uttrycker mig sällan på olika sätt, speciellt med det oerhört begränsade dialogsystemet Bethesda valt att gå med där vi i princip aldrig kan uttrycka oss individuellt utöver "sarkasm". Obsidian har här mycket mer flexibilitet i The Outer Worlds. Nu är det såklart lätt att göra en mångsysslare som kan göra lite av varje och sällan springer in i extrema förhinder, men vi har fortfarande i många fall oerhört många sätt att lösa uppdragen på genom alla dessa attribut och fördelar. Vi kan gå in med bössorna i högsta hugg, hacka system för att nyttja omgivningar, hitta hemliga genvägar eller bara lösa problemen med flera olika dialogval med allt från klurighet till hot. Dessa olika val och metoder vi använder påverkar sedan också hur de i vår omgivning ser på oss och kan ha konsekvenser på längre sikt. Som ett rent rollspel av det klassiska slaget så är The Outer Worlds en klar vinnare. Vinnare: The Outer Worlds

Fallout 4 vs The Outer Worlds

[3] Utforskande
Detta är faktiskt en omvänd situation. För även om The Outer Worlds värld i sig är mer intressant tematiskt och berättarmässigt, så måste jag säga att Fallout 4 har en mer intressant värld att bara vandra runt i. Kvantitet trumfar aldrig kvalitet, men att kunna spendera så många timmar jag gjort i den serien och utforska ruiner där jag fortfarande kan hitta små kompakta berättelser genom omgivningen och ledtrådar. Som hur jag letade skrot i en skola och genom terminaler och dagböcker upptäcker hur de experimenterade med en rosa pasta som kostersättning åt elever innan kriget, vilket resulterade i rosa missfärgning i eleverna och även de monstrena som finns där. Många av uppdragen i sig är skräp, men de glömda historierna i själva världen gör den större skalan ofta värt det. The Outer Worlds har också många av dessa små detaljerna, men många av de platser vi besöker är ofta redan kopplade till andra uppdrag och känns inte alltid helt organiskt att bara vandra runt på de olika planeterna.
Vinnare: Fallout 4

[4] Innehåll
Det kan också vara en kvantitativt värde som inte helt reflekterar kvalitet, och det är kanske inte helt rättvist att jämföra Fallout 4 och dess expansioner med ett nytt rollspel från ett mindre team. Men för ungefär samma peng så får vi löjligt mycket innehåll i Bethesdas titel. Räknar vi ihop allt vad gällde uppdragen tillsammans med utforskande, byggandet och systemen för att skapa bosättningar över ödemarken så har vi hundratals timmar att lägga på allt från att konstruera rustningar eller bara försöka få den perfekta basen att bo i. Fallout 4 har en hel del svagheter, men det har fruktansvärt mycket att göra om man kan ignorera berättandet och bara spendera tid på alla system vi har här. The Outer Worlds är inte heller pjåkigt med sina 30+ timmar berättelse. Det är koncist och kvalitet rakt igenom, men vill vi ha ett spel vi kan starta upp lite närsomhelt och investera nästan oändliga timmar på så har vi en klar vinnare. Vinnare: Fallout 4

[5] Story
Berättande är något som Bethesda successivt har blivit märkbart svagare på under åren, och inte bara i de titlar de gjort i Fallout-serien och Fallout 4 är inte ett undantag. Upplägget är en intressant idé; Vi spelar som en överlevare av det termonukleära krig som ödelagt världen som nedfrusen. Vi vaknar upp med en död partner och en kidnappad son 200 år senare. Vi har en öppen värld framför oss att utforska med bara några få spår att följa. Idén är spännande. Problemet är att den är som bäst mediokert genomförd och spelets påstådda röda tråd går i princip aldrig hand i hand med våra val. Jag spelar en i berättelsen förtvivlad förälder vars sista familj finns någonstans i ödemarken, men har istället lagt hundratals timmar åt att plantera muterade tomater och ett dussin fortifikationer över hela spelvärlden. Det hjälper inte heller att de fraktioner som existerar över världen sällan har någon direkt tyngd eller direkt tanke bakom sig. Om man är ute efter en bra och konsekvent story så är Fallout 4 tyvärr inte det bästa valet.

Därför är det tur att vi har The Outer Worlds. För om det är något som Obsidian försökt få till i alla sina rollspel så är det intressanta berättelser. The Outer Worlds låter oss utforska ett nytt universum där vi också vaknar upp ur dvala för att försöka rädda ett döende system. Spelvärlden är befolkad av interstellära företag och dess arbetare med en bitande satir av ultrakapitalism och en uppsjö av scenarion med olika grupper med olika mål och konflikter vi kan lösa på flera olika sätt. Det är inte en lika seriös berättelse som många andra, men det är fortfarande markant mer att bita i tankemässigt än Fallout 4 och det är en uppenbart frisk fläkt och uppmuntrande att se i denna genre. Det hjälper också att flera av karaktärerna i spelet också dryper av charm. Vinnare: The Outer Worlds

VINNARE: The Outer Worlds
Det är intressant att se hur de två spelen med gemensamma rötter valt att gå markant olika spår i hur vi ska rollspela och uppleva dessa digitala världar. Fallout 4 är en maximalistisk sandlåda där vår frihet att bara vandra inte låter sig hållas tillbaka av berättande eller tekniska brister medan The Outer Worlds försöker ge oss en mer fokuserad och kvalitativ upplevelse där spelarens individuella val har större vikt. Ingen är nödvändigtvis den bästa då det mycket handlar om vad vi är ute efter. Men idag korar vi en vinnare och det är The Outer Worlds som bidrar med något genren och många av oss fans av Fallout, kanske mer specifikt Fallout: New Vegas, suktat efter länge.

em>Du har väl inte missat de andra delarna:</em>
Tekken vs Soul Calibur VI
Forza Motorsport 7 vs Gran Turismo Sport
Rogue One: A Star Wars Story vs Solo: A Star Wars Story
Avengers vs Justice League
Horizon: Zero Dawn vs Red Dead Redemption 2
Playerunknown's Battlegrounds vs Call of Duty: Blackout
The Witcher 3 vs Red Dead Redemption 2
Destiny 2 vs Monster Hunter: World
Far Cry 4 vs Far Cry 5
The Last of Us vs God of War
Spider-Man: Homecoming vs Spider-Man 2
Rainbow Six: Siege vs Overwatch
Detroit: Become Human vs Heavy Rain
Tekken 7 vs Injustice 2
Captain America: Civil War vs Avengers: Infinity War
Playerunknown's Battlegrounds vs Fortnite: Battle Royale
Watch Dogs 2 vs Assassin's Creed Origins
Starcraft II vs Halo Wars 2
The Witcher 3: Wild Hunt vs Fallout 4
Half-Life vs Halo
Super Mario Galaxy vs Super Mario Odyssey
Captain America vs Wonder Woman
Vikings vs Game of Thrones
Zelda: Ocarina of Time vs Breath of the Wild
Avengers: Infinity War vs Avengers: Endgame
Assetto Corsa Competizione vs Project Cars 2
eFootball PES 2020 vs FIFA 20
Ghost Recon: Breakpoint vs Gears 5
Zelda: Link's Awakening vs Zelda: Breath of the Wild
Lejonkungen (1994) vs Lejonkungen (2019)



Loading next content