Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
artiklar

Den optimala utannonseringen

När är det egentligen rätt tid att utannonsera ett spel? Redaktör Mäki kåserar kring förseningar, spel som tjatats ut innan premiären och mycket annat...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Det var i samband med att jag satt och skrev en nyhet om en ny Borderlands 3-trailer från Gamescom tidigare i höstas, som en intressant diskussion dök upp på redaktionen. Några av mina kära kollegor sade att de inte ville se mer nu. De var leds. Inte på spelet, utan hypen. Och otvivelaktigt är det väl så att det var en intensiv hype innan det slutligen släpptes.

Faktum är ju att för sex månader innan Borderlands 3-premiären, så var det överhuvudtaget inte ens utannonserat. Under det halvår som följde fullkomligen bombarderades vi med nyheter, förtittar och trailers, så till den milda grad att även fans kände att det till slut inte var spännande längre. Hur mycket Borderlands 3-information orkar man egentligen med varje dag. Frågan är faktiskt befogad. Men det ställer ju samtidigt frågan vad alternativet är.

Den optimala utannonseringen
Det gick mindre än ett halvår från utannonseringen till att Borderlands 3 hade släppts.

En av dem som valt en diametralt motsatt strategi är Sony, som ofta utannonserar sina spel väldigt tidigt. Några färska exempel är Spider-Man som visades upp på E3 2016, därefter på E3 2017 och därefter även på E3 2018. Samma med The Last of Us: Part II och Death Stranding som utannonserades år 2016 och Ghost of Tsushima som utannonserades 2017. Två av de tre sistnämnda spelen har ännu heller inte släppts. Det gäller även Dreams som presenterades 2013 och som nyligen kom som Early Access - men som fortfarande inte är officiellt lanserat.

Fördelarna med att tidigt få spel utannonserade är såklart att man vet vad som faktiskt kommer, men det gör å andra sidan att man under väldigt lång tid får finna sig i att se samma grejer om och om igen. Något som lett till att presskonferensernas tidigare konung Sony faktiskt var rätt tråkiga på E3 2018 och i år som bekant stod över helt eftersom de inte ville visa samma saker igen. En annan konsekvens är dessutom att spelutveckling ofta stöter på farthinder som gör att utvecklingen drar ut på tiden, varpå förseningar är ett faktum.

Om du inte känner till spelet Super Mega Buster XXX, så blir du heller inte besviken av att en hel del måste göras om så spelet försenas två år. Inte heller blir du särskilt upprörd över att det lagts ner - eftersom du aldrig vetat om att det existerat. Har du däremot utannonserat det, kommer det besviket undras hur oseriösa folk är som sätter dessa orimliga datum, och om titeln sedan läggs ner så kommer folk vara starkt kritiska under lång tid framöver.

Den optimala utannonseringen
Activisions Call of Duty-spel har ungefär ett halvårs startsträcka varje år och säljer undantagslöst ohyggligt bra.

Men Sonys spel har sannerligen inte tagit stryk av att utannonseras tidigt. Kvaliteten har nästan rakt igenom varit väldigt hög och försäljningen mycket god. Dessutom ger det ju illusionen av att det kommer fler spel än det kanske gör, när det är många projekt utannonserade samtidigt.

Bethesda hör till dem som brukar vilja ha väldigt korta startsträckor på sina spel och utannonserar gärna dem på E3 som sedan lanseras under hösten, bara några månader senare. För deras del har det ibland gått bra, ibland inte. Fallout 4 slaktade alla tänkbara rekord när det släpptes, men de har även fått kämpa med vikande försäljningssiffror på slutet för nästan samtliga av sina titlar. Orsaken till det är såklart inte uteslutande kort startsträcka (om det alls påverkat överhuvudtaget), men visst har det påverkat. Ett sådant exempel är Fallout 76 där många inte ens visste vad de skulle vänta sig från det på premiärdagen. Nu var ju det inget vidare spel och sannolikt hade inte en längre tid mellan utannonsering och premiär hjälpt i det fallet.

En sak som blivit allt vanliga är att man utannonserar och släpper spel samma dag. Det bästa exemplet på denna metod är såklart Apex Legends, vilket slog ner som en bomb och kom att bli årets största. Det är dock en free to play-titel och behövde inte sälja till folk eller bygga hype på samma sätt. Kanske rent av hjälptes det av att det kändes lite exklusivt att vara tidigt ute och testa Respawn senaste spel.

Den optimala utannonseringen
Med Apex Legends visade EA och Respawn hur gångbart det kan vara med överraskningslanseringar.

Kontrasterna är såklart enorma mellan att utannonsera spel i åratal innan lanseringen och att göra båda dessa vid ett och samma tillfälle, men faktum är att det finns gott om exempel på att det faktiskt fungerar, och förmodligen beror det också i hög grad på vilken typ av spel det är, hur stort förtroende utvecklaren åtnjuter samt hur spelet hanteras. Ubisoft har till exempel svart bälte i att verkligen svämma över media med nya trailers och liknande inför sina stora lanseringar.

Personligen tycker jag dock ofta det känns lite förutsägbart och jag tror att deras spel ibland kan vara i farozonen för att vara lite gamla redan när de har premiär, och jag anser inte det är en särskilt bra strategi. Visst är det kul med nya trailers, men varje lite funktion behöver inte en egen video, utan se till att faktiskt ha något att säga varje gång, så det känns mödan värt att kolla på dem alla.

Den optimala utannonseringen
Att utannonsera spel för tidigt, ökar risken för förseningar och besvikelser. För Kingdom Hearts III-fans blev väntan över ett decennium.

Jag skulle säga att idealtiden att utannonsera spel på innan lansering är sex till tolv månader. Det minimerar risken för att spel blir uttjatade (vi har sett otaliga exempel på riktigt stora spel med lågt intresse kring nyheterna eftersom det matas på alldeles för mycket) och förseningar, samtidigt som det ger nog med tid för att man ska hinna bilda sig en uppfattning om det är något som bör förhandsbokas.

Sedan kan man såklart argumentera för att tidigare utannonseringar ger en ökad transparens, men det leder också till evighetsprojekt som Kingdom Hearts III, Final Fantasy VII: Remake eller The Last Guardian. Inte sällan handlar det då också om spel som utannonseras till ett format, men i slutändan kommer till ett helt annat, vilket jag skulle säga är gränspuck lurendrejeri med tanke på att folk kan komma att handla hårdvara baserat på löften.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

...men det är såklart bara mina åsikter. Vad tycker du är den optimala tiden mellan utannonsering och premiären?



Loading next content