Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

Redaktionen Resonerar: Är molnspelande framtiden?

Stadia är här, PS Now har funnits sedan i mars och vi blickar framåt mot en molndominant framtid i spelvärlden... Men kommer det att bli så?

Petter Hegevall:
Jonas skrek så sent som i förra veckan att framtiden för hela spelvärlden stavas molnspelande och med tanke på hur det gångna året sett ut med allt vad PS Now samt Google Stadia heter, vore det ju knepigt att komma till någon annan slutsats än just den. Men det skulle vara skoj att höra vad ni andra tycker. Kommer det att sluta så, kanske nästan redan i och med nästa generation konsoler, att vi bara spelar från ett moln?

Kim Orremark:
Eftersom i princip allt annat lutar dit, film, musik, böcker och även hur man nu för tiden delar arbetsuppgifter blir det väl rimligt att anta att även spel kommer streamas så småningom. Under den här generationen har vi sett spelförsäljning på skiva halveras till fördel för digitalt spelande och nästa steg där måste ju bli streaming. Vi vet sedan länge att ingen tjänar pengar på själva hårdvaran och kan Sony, Microsoft, Nintendo och Google investera fläskigt i datacentraler istället och bjuda på bättre grafik och upplösning utan behov för slutkund att uppgradera hårdvara borde det bli win-win för alla. Tror jag.

Andreas Blom
Är själv lite av en hypokondriker här. Har konsumerat musik i form av vad som från början var ett bara var ett substitut till min lokala digitala vinyllåda, Spotify, sedan 2012 och kan inte tänka mig att leva utan det. Sen förlitar jag mig nästintill helt på Netflix och Plex genom vilka filmer och serierna kommer. Men när det kommer till spel blir jag genast mycket mer konservativ och traditionell. Jag vill ha mina skivor/filer lokalt och lätt tillgängliga. Jag tvivlar inte på att strömning av spel är framtiden, men lägger pannan i djupa veck då jag ser vilken kraft som måste till för att verkligen få till en följsam upplevelse. Jag menar, är det bara jag eller krävs det en del för att kunna strömma 4K-Netflix, Spotify, allmän nätsurf och Red Dead Redemption 2 4K, 60 bilder i sekunden? Samtidigt. Givet att priserna går ned och teknologin blir bättre, men jag, personligen, anser att vi har en bit kvar innan vi på riktigt kan strömma varenda aspekt av vårt digitala liv dygnet runt.

Mikael Sundberg:
Som en person som fortfarande köper min musik (om än digitalt) och ser på Blu-ray för överlägsen bildkvalité kontra strömtjänsterna känns det främmande att strömma spel till TV:n istället för att faktiskt ha en konsol på plats. Som en person som även spelar fightingspel och musikspel samt är enormt förtjust i VR är molnspelande inte ens ett fungerande alternativ. Om inte min spelsmak förändras radikalt eller vi lyckas bryta mot en del fysiklagar (varav det senare är mer sannolikt) kommer det inte att vara något för mig. Jag undrar också vilken målgrupp man siktar på, åtminstone nu från början. Jag tror att det är relativt få som är så pass intresserade att de vill spela traditionella spel som Tomb Raider och Destiny, men samtidigt är så ointresserade att de inte redan har köpt en konsol. Det man sparar på att inte lägga ut några tusen på en konsol är ändå lite i sammanhanget då man ändå måste köpa spelen, åtminstone på Stadia. Den här Netflix/Spotify-skadade publiken kan nog överhuvudtaget inte tänka sig att betala 700 kronor för ett spel, så då är nog Xcloud ett rimligare alternativ.

Jonas Mäki:
Jag tror att det är så enkelt som att den som är väldigt passionerad inom sitt område, inte gärna vill ha förändring. De personer jag känner som spelar i band, köper ofta fortfarande sin musik på CD/vinyl, de som slukar böcker på löpande band vill ha inbundet istället för hafsiga pocket och de som verkligen lever för film samlar på Blu-ray. Det är i detta fack vi spelare hamnar. Vi vill ha våra spel fysiskt och lokalt renderat. Men tekniken håller på att springa ifrån oss. Vi köper spel fysiskt som egentligen inte fungerar särskilt väl eller i vissa fall inte alls utan de numera obligatoriska "day 1 patch". På samma sätt vill vi absolut ha ha det bästa tänkbara när det kommer till det tekniska, men glömmer att de verkliga storsäljarna i spelvärlden - undantaget allt det står Rockstar på - varit spel som Minecraft, Singstar och Wii Fit. De allra flesta har helt enkelt inte våra krav och även om vi vill köpa stationär hårdvara, så tror jag att det för en överväldigande andel spelare duger gott med streamat. Minecraft, Singstar och Wii Fit blir inte bättre för att de renderas lokalt. Det tror jag tveklöst kommer leda till betydligt färre sålda konsoler framledes, och vilka konsekvenser det får återstår att se.

Petter:
Spelar någon Singstar idag, 2019?

Henric Pettersson:
Jonas gör. Han arbetar just nu mycket hårt för att nå ett nytt high score av Never Gonna Give You Up.

Petter:
När det gäller molnspel verkar det ju idag som att det fungerar lite som jag kan tycka att VR gjort sedan Oculus rullade ut Rift, den första versionen. Det är lite för tidigt, och det fungerar ju knappt hjälpligt. Stadian vi har här på redaktionen är ärligt talat lite av en katastrof sett till tekniska bekymmer, om du frågar mig, och PS Now känns ju som man lirar en sämre version av det spelet man drar igång, många gånger i alla fall. Visst kommer vi att hamna där, såklart. Köp en Sony Oled TV och få en inbyggd PS5:a där det bara är att synka Dualshock 5 till TV:n och sen streama alla storspel rätt in, inget krångel, inga fysiska askar och inte 12 timmar av nedladdningar och uppdateringar för att kunna komma igång. Men jag tror att det är minst fem år bort.

Redaktionen Resonerar: Är molnspelande framtiden?
Googles stora spelsatsning är nu släppt och trots en hel del dryga problem anser mången gamer att det fungerar väl.

Jonas:
Jag tycker att själva streamandet med Stadia fungerar märkbart bättre än framför allt Playstation Now, som är det enda alternativ jag provat på. Att Playstation Now sedan är en fullkomligt överlägsen tjänst på exakt alla andra vis är inte mycket att orera om, men det påminner lite om sitsen med Valve och Epic Game Store där sistnämnda inte hunnit komma ikapp och saknar egentligen allt. Tror absolut inte vi snackar om några fem år innan streamade spel tar fart. Sony har redan sin tjänst som möjliggör spelande av God of War till PC och samarbetar med Microsoft om en kraftig uppdatering av tekniken, och Microsoft själva är igång med xCloud som beta som redan har ett schysst spelutbud samt all funktionalitet vi är vana vid. Jag skulle säga att vi är ett eller kanske två år från massmarknad.

Petter:
Säkerligen om man ser till när tjänsterna når fler spelare men innan vi är där, helt och hållet, tror jag tar betydligt längre tid än två år. Men tiden får utvisa, såklart. Kolla bara på VR, även om jämförelsen blir semiskev eftersom det är hårt nischad specialteknik. Men redan 2014 var det ju sagt att Oculus Rift, som då fanns ute på marknaden skulle ta spelvärlden med storm och förändra massor. Det skulle bara "smälla till" sade mången speltokig analytiker. Fem, snart sex, år har passerat sedan dess och inte förrän mars nästa år får vi ta del av det första riktiga, riktiga stor/stor-spelet till VR; Alyx. Saker tar mer tid än vad vi ibland tror, eftersom de snabbt förbipasserande trendvindarna ibland lurar oss som jobbar inom denna bransch.

Jonas:
Redan under nästa år tror jag vi kommer ha Sonys uppdaterade tjänst, Xcloud och ett Stadia med betydligt mer punch än idag när det kommer till funktioner. Dessutom väntar ju även Amazons satsning runt hörnet. Med så starka namn kan vi räkna med rejält med pengar, bra erbjudanden och stenhård konkurrens. Jag tror det kommer vara svårt att ens undgå streamade spel och att det kommer ha sålts miljontals abonnemang redan innan 2020 är slut.

Johan Jolin:
Instämmer med Jonas. Med tanke på de jätteföretag som kämpar för att dominera denna nytillkomna marknad kommer priset att troligtvis drivas ner i början, vilket kommer att attrahera en massmarknad. Utbudet för att lyckas främja försäljningen finns i princip redan där, Sony har en briljant katalog och även Xbox Game Pass fylls ständigt på med trevlig titlar, och jag både tror och hoppas att streamingtjänstern inkorporeras med PS Now/Xbox Game Pass. Inom två år hinner tekniken kanske inte utvecklas till den grad då molnspelande kan matcha kvalitén en dedikerad hårdvara kan, men jag har ändå svårt att se hur en streamingtjänst från resurskraftiga, kompetenta företag inte kommer nå en massmarknad. Precis som Kim tidigare nämnde är det troligtvis i företagens intresse att övergå till molnspelande. Jag räknar därför med att Sony, Microsoft, Google, och Amazon flexar sina resurser ordentligt för att styra sin skuta i den riktningen och attrahera kunder.

Johan Vahlström:
Det händer att jag spelar Singstar, typ två gånger om året. Mest för att frugan tycker det är kul, och för att jag är förbannat bra på att sjunga. Men det är ju inte vad diskussionen handlar om. Även om den borde det. Som någon som gillar att ha en fysisk kopia i handen tycker jag inte om utvecklingen med digitala spel och molnspel. Visst, båda har sina fördelar, speciellt hur lätt det är med tillgången. Tror dock som många andra att det, tyvärr, är åt molnhållet vi kommer gå. Tycker jag om det? Nej. Men jag har inte så mycket val än att acceptera det.

Mikael:
Sen kan det väl mycket bli som i andra media att de stora massorna strömmar utan att bry sig om kvalitet (hur många är det inte som kör vanlig antennsignal till sin 59-tums böjda 4k-tv som någon säljare lurade på dem?), medan entusiasterna ändå kommer att vilja ha spelen lokalt. Vi får också tänka på att strömning inte är genomförbart på mindre marknader där det inte är gångbart att ha lokala servercenter överallt. Så det kommer nog att dröja länge innan möjligheten försvinner helt. En sak vi också måste tänka på är att utbudet i en strömningstjänst styrs helt och hållet av aktuella affärsavtal. Fysiska spel kan du plocka fram när och hur du vill om 20 år, förutsatt att hårdvaran håller. Digitala spel kan du åtminstone spara ner på en hårddisk och ta backup på. Men strömmade spel är borta den dagen tjänsteleverantören inte längre tycker att det är värt besväret eller när ett licensavtal går ut. Och det lär bli tämligen svårt att emulera för eftervärlden. Vi ser ju redan att onlinespel försvinner för alltid, men vad händer då om alla spel är onlinespel? Sen börjar också jag, som inbiten samlare, att överge den fysiska modellen. Skivorna är ändå värdelösa eftersom varenda spel sedan utvecklas vidare i flera år. Liksom, vad skulle jag med en Street Fighter V-skiva till när det har släppts 30 figurer till? Fast det är en annan diskussion.

Jonas:
Här tycker jag du slår huvudet på spiken Mikael. Entusiasterna tenderar av förståeliga skäl premiera kvaliteten, medan det för den breda massan är pris och tillgänglighet som regerar. Problemet i detta fall är att det inte kommer finnas någon marknad att bygga riktigt optimerade konsoler för om gemene man går över till streamat. Det kan bli den största revolutionen inom spelvärlden sedan NES lanserades.

André Wigert:
Precis som Mike säger kommer spelen vara ytterst tidsbegränsade, till ett par år kanske. Jag tänker minsann inte gå miste om den årliga jubileums-genomspelningen av Rambo: The Video Game bara för att Stadias avtal inte räckte längre än till 2025.

Henric:
Streaming känns onekligen som framtiden och som flera av er redan nämnt lär det handla om prenumerationstjänster. Ska bli intressant att se vad som då händer med exempelvis Google Stadia som just nu känns unik på grund av denna funktion. Något som antagligen kommer konkurrera ut konsolen.

Adam Holmberg:
Jag har själv varit fram och tillbaka angående molnspelande under åren sedan OnLive och Gaikai lanserades med måttligt imponerande resultat (båda konkurrenterna köptes senare av Sony, kul anekdot). Jag tror att teknologin är häftig och en del av framtiden, men jag tror inte vi är i närheten av att ersätta traditionellt, lokalt renderat spelande. Det krävs att det vi streamar ska vara antingen bra nog, eller prisvärt nog, för att vara värt uppoffringen man gör utan en faktisk konsol eller PC. För just nu är molnspelande snarare ett komplement än en potentiell ersättare. Som att kunna ta sina Xbox-spel på språng eller till ett annat rum utan att köpa en extra konsol med Project xCloud (föreställ er hur coolt det skulle vara om Microsoft släppte tjänsten på till exempel Nintendo Switch?!). Eller hur Nvidias tjänst Geforce Now låter mig lägga till spel från mitt Steam-bibliotek och spela detta från deras servrar antingen på min TV eller en möjligen svagare PC. Men istället så kommer Google Stadia dundrandes ut och försöker leka som en riktig plattform med 4K60FPS, ett löfte de inte ens verkar kunna hålla tillsammans med otaliga tekniska problem i USA, en av världens största marknader, som inte ens kan få vettiga internetuppkopplingar tack vare leverantörernas kartelliknande fuffens. Det finns inget monetärt värde i att satsa på Google Stadia just nu och jag tror faktiskt att deras på tok för tidiga lansering snarare kan skada molnspelandets rykte eller nuvarande potential.

Redaktionen Resonerar: Är molnspelande framtiden?
Rockstars enorma cowboy-epos i 4K, 60 bilder i sekund via moln-streaming? Nja. Inte idag i alla fall.

Andreas Blom:
Jag håller helt med Adam här, helt strömmande är ljusår in i framtiden och en teknik som ännu är i sin vagga. Jag tror inte att Google Stadia kommer slå lika hårt som förutspått och hävdar att den, likt 3D-TV, inte kommer vara superframgångsrik just nu.. Som jag påtalade innan så är tekniken inte mogen i förhållande till vad den skulle kosta om man vill realisera att allt ska strömmas.

Nu vill vi veta; Hur ser du på framtiden för molnspelande?



Loading next content