Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

Gamereactors Racingsimulator 3.0 - Bygget inleds

Äntligen har samtliga beståndsdelar till vår nya supersimulator anlänt och Petter/Fredrik har påbörjat själva skruvandet...

Väntan på vissa av de sista komponenterna till detta ambitiösa simulatorbygge har varit olidlig. Men förra veckan dök den sista lilla pusselbiten upp och igår inledde jag och hårdvaruskribent Fredde Lindman bygget. Och du som hängt med i tidningen och här på sidan under de senaste 15 åren vet mycket väl att vi alltid haft simulatorutrustning på plats och alltid varit väldigt förtjusta i spel som GTR 2, Iracing, Rfactor 2, Assetto Corsa samt Dirt Rally.

I och med att simracinggenren nu växer, så det knakar dessutom, beslutade vi oss i november 2018 för att sälja av den simulator vi då hade byggt (Next Levels Racings instegschassi, Sennheiser-headset plus en Omen by HP-laptop och Thrustmasters Sparco-ratt + pro-pedaler) för att istället satsat på motion, ett betydligt mer stabilt, tungt och rejält chassi, direct drive-ratt, Fanatecs bästa pedal-set, tre stycken 43-tums monitorer från Philips samt en stationärt dator från HP innehållande ett 2080-grafikort. Ja, för att inte tala om ljudet där vi tagit i från tårna den här gången. Stor surround-receiver plus ett högtalarsystem bestående av fem identiska stativhögtalare från svenska Dynavoice samt två stycken gristunga 12-tumsbasar. Riktiga grejor, med andra ord. Och det är nu dags för oss att börja berätta om hur vi tänkt kring valet av komponenter, hur byggandet fortskrider samt vad vi vill åstadkomma här, vilka höjder vi vill nå när det gäller både realism samt inlevelse.

Gamereactors Racingsimulator 3.0 - Bygget inleds

Fanatec Podium DD 2 har äntligen anlänt
Vi väntade i lite drygt 12 månader på att tyska Fanatec äntligen skulle bomba iväg sin första direct drive-ratt till oss för recension och med tanke på att de haft en del bekymmer med sin beta-mjukvara till ratten, avvaktade de lite extra innan de postade den till Gamereactor, vilket vi har full förståelse för. Men nu är den här och den levereras i en otroligt sexig låda. Vi kommer att ställa denna ratt mot bland annat Simucube samt Accuforce och förutom en fortsättning på denna artikel kommer det ju såklart även att dyka upp en hårdvarurecension om en månad eller så.

Gamereactors Racingsimulator 3.0 - Bygget inleds

Montering från undersidan eller från sidorna
Det går att montera Podium DD2 på två olika vis. Antingen från undersidan där det finns sex stycken hål eller från sidorna. Sido-montering stöds icke av vårt Next Level Racing-chassi men om du kör en Fanatec Rennsport Cockpit istället så rekommenderar vi montering med Fanatecs egna sido-profiler.

Gamereactors Racingsimulator 3.0 - Bygget inledsGamereactors Racingsimulator 3.0 - Bygget inleds

Ready, steady - Drive!
Hela orsaken till varför vi gjorde oss av med Next Level Racing-chassit GT Ultimate och istället skaffade en GT Track-cockpit stavas stabilitet och möjlighet till fler och bättre (mer exakta) inställningar. GT Track väger mer än dubbelt så mycket som GT Ultimate och det krävs när man skruvar fast en direct drive-ratt med 30+ nm i vridmoment. Finns det då minsta lilla tendens till instabilitet i själva chassit kommer ratten inte att komma till sin fulla rätt och med GT Track är hela bygget superstumt och megastabilt. Inget flex, inga glapp - ingenting.

Gamereactors Racingsimulator 3.0 - Bygget inledsGamereactors Racingsimulator 3.0 - Bygget inleds
Gamereactors Racingsimulator 3.0 - Bygget inledsGamereactors Racingsimulator 3.0 - Bygget inleds
Gamereactors Racingsimulator 3.0 - Bygget inleds

Fanatec Podium HUB
Fanatec Podium HUB och Podium-växellådan levereras o-monterad vilket såklart innebar att vi satte Gamereactor-polaren Rödén (ingenjör) på att meka ihop rubbet. Vilket tog en liten stund, milt sagt. Instruktionerna var inte särskilt tydliga men naturligtvis fick vi ihop prylarna som är byggda av de finaste av racingmaterial som mässing, stål, aluminium och kolfiber. Otroliga grejor, såklart. Podium Advanced Paddle Module beskrivs av Fanatec själva som de mest hållbara och framförallt detaljerat exakta växelpaddlar på marknaden, och även om vi inte riktigt testat allt som finns är vi redan bereda att hålla med.

Gamereactors Racingsimulator 3.0 - Bygget inleds
Gamereactors Racingsimulator 3.0 - Bygget inleds

Fanatecs läderkringla
Podium Steering Wheel R300 är lite liten, åtminstone för egen del då jag har enorma labbar. 26 cm diameter är dock standardmått för simracing-kringlor och Podium Steering Wheel R300 är ohyggligt välbyggd och racing-erotisk sett till materialval samt design. Vi har dock beställt en äkta Sparco-racingratt på 35 cm i diameter som vi ska skruva på Podium DD2-rattbasen, åtminstone när vi kör Dirt Rally. DD2 och DD1 med den tillhörande Podium HUB har fästen för att man ska kunna montera i princip vilken riktig ratt man vill.

Gamereactors Racingsimulator 3.0 - Bygget inleds
Gamereactors Racingsimulator 3.0 - Bygget inledsGamereactors Racingsimulator 3.0 - Bygget inleds

Handbroms och sekventiell växellåda till Dirt Rally 2.0
Tanken med Gamereactors Racingsimulator 3.0 är att mestadels köra Assetto Corsa och Assetto Corsa Competizione men vi kommer även att ratta en hel del rallykälke i Dirt Rally 2.0 (och i WRC 8 om KT Games väl bestämmer sig för att samarbeta med Next Level Racing för att pula in Motion V3-stöd i sitt senaste spel) och därför behöver vi sekventiell låda plus handbroms. Valet av dessa prylar föll precis som i fallet ratt/pedaler på Fanatec som vi anser bygger simvärldens bästa prylar. Handbromsen monteras på sidan av växellådans chassi med små distanser som skjuts in mellan flänsar. Det gör att den går att montera antingen på utsidan av lådan eller på insidan och vi har naturligtvis testat både och.

Gamereactors Racingsimulator 3.0 - Bygget inleds

Fenomenala pedaler
Heusinkveld bygger strålande pedaler. Gravallvarligt superseriösa med riktigt fin prestanda. Vi gillar Fanatecs värstingpedaler Clubsport Pedals V3 (Inverted) mer, dock. Åtminstone av det vi såg, kände och klämde på under Simexperience 2018. Så! Valet föll på Fanatec även här och pedalerna levereras färdigmonterade (till skillnad från Podium HUB) i en läcker låda. De väger massvis och går att ställa in på alla möjliga vis. Av det vi hittills testat känns de rysligt bra.

Gamereactors Racingsimulator 3.0 - Bygget inleds
Gamereactors Racingsimulator 3.0 - Bygget inleds
Gamereactors Racingsimulator 3.0 - Bygget inleds

Svenskt 5.2-ljud från Dynavoice (och Yamaha, som givetvis inte är svenskt)
Vi har pulat in en väldigt kapabel 5.2-ljudrigg till vårt simulatorbygge som består av fem stycken identiska Dynavoice Definition DM-6 (här), två stycken Dynavoice Thunder T-12-basar (här) och en Yamaha Aventage RX-A880 (här). Tanken var först att montera dem lägre än vad vi nu gjort (för att motorljudet ska komma från "motorplaceringshöjd" men då skulle tre av fem av högtalarna ha täckts av våra skärmar och det ville vi ju inte. Vi har precis börjat kalibrera in ljudet och det låter väldigt, väldigt bra. Hittills är vi ordentligt imponerade av Dynavoice-högtalarna som med sina banddiskanter erbjuder kraftfullt, balanserat och framförallt punchigt ljud. Sen är ju inte direkt dagens bästa racingsimulatorer kända för deras osannolikt superba ljudbild, heller, men när vi nu tar i från tårna med detta bygge vill vi inte snåla med ljudet.

Gamereactors Racingsimulator 3.0 - Bygget inledsGamereactors Racingsimulator 3.0 - Bygget inleds

För platt sittställning
Det enskilt största minuset med Next Level Racings i övrigt suveräna GT Track-cockpit är att stolen i sig är för platt. Helt platt sittställning, vilket snabbt blir knepigt. För det finns ju inte en enda existerande sportkärra/tävlingsbil idag där man sitter helt platt. Ens knän är alltid högre upp än ens höfter och i vissa fall (Ferrari, McLaren, Porsche och Lamborghini - bland annat) mycket högre. Man sitter lågt med röven, helt enkelt - och det ville vi försöka lösa på något sätt utan att byta ut hela stolen (som i övrigt är superb med superbekvämt läder och strålande byggkvalitet). Vi löste det genom att stoppa in ett par centimeter med brickor vilket gjorde stor skillnad för själva sittpositionen.

Gamereactors Racingsimulator 3.0 - Bygget inleds

I hjärtat av bygget: HP Omen Obelisk
I hjärtat av vår nya simulator (3.0) står det en Omen Obelisk från HP med en Intel Core i7 8700-processor, 32 GB arbetsminne, 512 GB SSD och ett Nvidia Geforce RTX 2080. Tanken är såklart att kunna spela samtliga av titlarna vi avser att fördjupa oss i, i 3x4K med 75 bilder per sekund i skärmuppdateringsfrekvens eftersom våra Philips Momentum 43" körs i 75 Hz.

Gamereactors Racingsimulator 3.0 - Bygget inleds

Yamaha Aventage RX-A880
Yamahas stora Atmos-förstärkare (de har större, också - såklart) mäktar med 100 watt per kanal, stödjer upp till 7.2-ljud (men det stödjer inte de racingspel vi avser att köra) och har det där mätningsmässigt strålande ljudet som vi här på redaktionen kanske inte riktigt gillar när det handlar om att spela musik,men verkligen gillar när det kommer till vasst, mekaniskt, hårt och frekvensmässigt brett motor/avgasljud. Av det vi hittills testat under våra inställningssessioner låter systemet i sin helhet strålande och förstärkaren har tonvis med funktioner och har varit superenkel att hantera, till skillnad från bland annat Marantz (som vi tidigare haft i vår hemmabio) som både har färre funktioner och är svårare att ställa in.

Nästa vecka kommer nästa artikel då vi kopplar in rubbet och börjar ställa in allt.



Loading next content