Svenska
Gamereactor
artiklar
Army of Two: The Devil's Cartel

Djävulens kartell...

Efter två år under EA Montreals vingar, är det dags för Army of Two att få en uppfräschning. Visceral Games, människorna bakom Dead Space-spelen, ska vara gänget som pumpar in nytt blod i co-op-skjutandet.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Viscerals Zach Mumbach, producent för Army of Two: The Devil's Cartel, har ett stort jobb framför sig. Det är upp till honom och hans team att få Army of Two-konceptet relevant igen efter två spel med minst sagt ljummet mottagande. I arsenalen har man denna gång en helt ny spelmotor, två helt nya karaktärer och en hel väska med PR-floskler. Om det räcker hela vägen till relevansens förtrollande land återstår att se, men man gör i alla fall sitt yttersta för att så ska bli fallet.

Army of Two: The Devil's Cartel
Bytet till Frostbite 2 ger Army of Two: The Devil's Cartel nya möjligheter både grafiskt och rent funktionellt.

- Det handlar inte om en reboot, men heller ingen uppföljare, säger Mumbach medan han försöker överrösta Army of Two-infernot som pågår på demostationerna bakom honom.

- Att vi bytte motor, från Unreal Engine 3 till Frostbite 2, är viktigt för oss eftersom förstörelse är nyckeln i The Devil's Cartel. Alla Army of Two-spel är ju i grunden cover-baserade spel men vi ville skaka om det lite grann och se vad som händer om allt man kan gömma sig bakom, går att förstöra.

Army of Two: The Devil's Cartel
Fortfarande kretsar det mesta kring att avlossa så mycket eldkraft som mänskligt möjligt.

En av de mer vågade besluten man tagit är att åsidosätta seriens två tidigare protagonister, Salem och Rios, till förmån för de mer anonyma Alpha och Bravo. Mumbach förklarar hur man tänkte:

- Det kändes som att en ny spelmotor också behövde en fräsch start med nya karaktärer. Det var viktigt att protagonisterna var nya från gunden, så du kunde se deras story utvecklas. Du behövde avståndet mellan de och de gamla karaktärerna även om jag också ska säga att Salem och Rios är med den här gången också. Dom dyker upp i spelet på flera ställen.

Army of Two: The Devil's Cartel
I Army of Two: The Devil's Cartel får vi möta Alpha och Bravo, som tar över där Salem och Rios lämnade.

Det känns ganska vågat att plocka bort Salem och Rios.
- Allting vi skulle ändra från de tidigare spelen var en risk från början. Det jag kan berätta om Alpha och Bravo är att de båda är före detta militärer, där Alpha är "by the book", han följer protokollet och har alltid en plan för alla scenarion. Bravo gillar mer att skjuta från höften. Han vill bli inslängd i stridens hetta och komma på saker medan allting händer. Så du har två karaktärer som vill göra saker på olika sätt och det kommer märkas när du spelar med en datorstyrd medspelare.

Army of Two: The Devil's Cartel
"Allting kan förstöras", är devisen i Army of Two: The Devil's Cartel.

Kommer snacket mellan karaktärerna vara lika rappt och avslappnat som det mellan Salem och Rios?
- Alpha och Bravo har sina egna personligheter. Kanske blir det inte lika mycket skämtande mitt i en eldstrid men däremot kommer det såklart finnas lugnare partier där humorn absolut kommer fram. Det handlar mer om hur vi balanserar humorm med det seriösa i att man faktiskt avfyrar vapen och riskerar att dö när som helst.

Army of Two: The Devil's Cartel
Army of Two: The Devil's Cartel utspelar sig i Mexico.

Att Army of Two numera har Visceral stämpel innebär kvalitet, menar Zach Mumbach.
- Allting handlar om det, vi känner att vi har en högre kvalitetsnivå än många andra utvecklare och släpper aldrig iväg en buggig produkt. Det är vårt stora fokus, att erbjuda en polerad produkt. Sedan är vi noga med att du ska känna dig involverad i allt som händer, intensiva stridsscener ska alltid vara spelbara i våra spel.

Varför valde ni att byta till Frostbite 2?
- Det som de tidigare spelen verkligen gjorde bra var samarbetet mellan spelarna, det var äkta co-op där du verkligen behövde jobba tillsammans. Vi ville gärna fortsätta med det, men med en ny motor där ville vi kunna första alla skydd du kan hitta. Vad händer i speldynamiken när du inte kan gömma dig bakom en mur och skjuta blint så fort det blir lite jobbigt? Vår AI tvingar dig som spelare att röra på dig, vilket ger ett nytt taktiskt lager.

Army of Two: The Devil's Cartel
Fokus är som vanligt samarbetet mellan antingen dig och dina kompisar, eller dig och datorn,

Finns det andra saker hos Frostbite 2 som ni kan dra fördel av?
- Alltså... Jag vill inte tala illa om Unreal Engine, men jag tycker det visuella talar för sig självt i vårt spel. Det ser verkligen kanonbra ut. Med Frostbite 2 vår vi dessutom en massa online-infrastruktur under huven som vi kan dra nytta av. Realtidsförstörelsen är däremot det viktigaste vi får med oss. Att skapa miljöer som man kan totalförstöra är jättesvårt, men med Frostbite 2 får vi det nästan gratis. Ibland kändes det nästan som att vi har fuskat.

Army of Two: The Devil's Cartel
Visceral vill gärna ge Army of Two-spelen en något mer seriös ton än tidigare.

Bakom Mumbach fortsätter högtalarna dåna ut skottlossningar, explosioner och dödsvrål. Det ser ut, och låter som, ett Army of Two-spel helt enkelt och frågan är om möjligheten att skjuta allting sönder och samman ska få den inbitne skeptikern att ändra på det. Visceral har i alla fall bestämt sig för att göra ett försök...

Army of Two: The Devil's Cartel
Vapenljuden var en av de detaljer som imponerade när Gamereactor tog sig en närmare titt.

Relaterade texter

Army of Two: The Devil's CartelScore

Army of Two: The Devil's Cartel

RECENSION. Skrivet av Oskar Nyström

Delad glädje är dubbel glädje. Det vet vi sedan länge. Lyckligtvis gäller inte det motsatta. Oskar tycker inte om vad EA har gjort med Army of Two...

Nya bilder på Army of Two

Nya bilder på Army of Two

NYHET. Skrivet av Mathias Holmberg

Idag släpps Army of Two: The Devil's Cartel till Playstation 3 och Xbox 360. Innan vår recension kommer kan du avnjuta dessa nya bilder som EA skickat ut från spelet

Djävulens kartell...

Djävulens kartell...

ARTIKEL. Skrivet av Marcus Löfström

Efter två år under EA Montreals vingar, är det dags för Army of Two att få en uppfräschning. Visceral Games är gänget som nu pumpar in nytt blod i co-op-skjutandet...



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy