Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Startsidan
artiklar

GR:s Racingsimulator 3.0 - Nu kör vi

Här kommer den tredje delen av denna artikelserie och här har vi äntligen kommit igång med själva spelandet och pratar lite om mjukvaran som styr allt...

GR:s Racingsimulator 3.0 - Nu kör vi

Nu kör vi, allting är uppe, det snurrar och fungerar
Utan hårdvaruskribent Fredrik Lindmans extrema tålamod hade denna racingsimulator aldrig fungerat idag. Det ska sägas, direkt. För den mängd som Nvidia Video Surround-mjukvaran skapat för oss är ingenting som jag personligen hade pallat med att lösa. Söker man på nätet finns det gott om simulatortokar som haft liknande problem när de kopplat in tre stycken skärmar via display port och en A/V-receiver via HDMI. Windows flippar ur, och det hände oss gång på gång på gång på gång och trots allt allting ställdes in till perfektion, räckte det med en omstart för att Windows skulle sluta kommunicera med Nvidia-mjukvaran och detta drev mig till absolut vansinne. Men nu fungerar det, som sagt. Och ljudsystemet är monterat, inkopplat och inställt och låter (som vi skrev i den förra artikeln) riktigt bra. Dirt Rally 2.0 framförallt imponerar väldigt mycket rent audiomässigt.

GR:s Racingsimulator 3.0 - Nu kör vi

Oneplus 7T agerar extern hastighetsmätare
Via en app som heter Sim Dash och en annan, liknande, vid namn Dash Panel, gör det möjligt att synka en Android-telefon med sin PC och ladda in diverse varv/hastighets-räknare som skapar inlevelse och realism eftersom man kan stänga av de indikatorerna i spelet och istället sätta upp telefonen på rattbasen, exempelvis. Låter som en larvigt liten detalj men det gör verkligen stor skillnad och framförallt i Assetto Corsa, där McLaren 650S GT3-mätaren finns med, tillför det mängder. Vi använder idag ett omgjort Ipad-stativ, dock, och lite dubbelhäftande tejp - något som ska lösas med ett custombeställt fäste med fet magnet på baksidan - som dyker upp till veckan.

GR:s Racingsimulator 3.0 - Nu kör vi

Nödstopp
Denna nödstoppknapp bryter strömmen till Fanatec Podium DD2-ratten samt pedalerna och detta eftersom ratten i sig är så pass stark att den vid "felaktigt användande" med enkelhet kan bryta armarna av den som kör, om man nu har ställt upp den på 100% vill säga. Det har dock inte vi, eftersom vi inte är vandrade Skinkstutar. Istället kör vi ratten på cirka 30% och det är mer än tillräckligt. Nödstoppet är dessutom urkopplat numer eftersom vi ibland råkade stöta till det och därmed stängde av rubbet. Men den medföljer ratten, ingår i priset.

GR:s Racingsimulator 3.0 - Nu kör vi

Möblemanget
Omen by HP Obelisk-burken och Yamaha-stärkaren står på ett snorbilligt bord (baserat på ett stålchassi) från Jysk. 300 kronor betalade vi för det vilket är mer än överkomligt och det passar in riktigt bra både estetiskt och storleksmässigt.

GR:s Racingsimulator 3.0 - Nu kör vi

Den obligatoriska biltavlan
Vad vore ett ultranördigt racingsimulatorrum utan en tavla föreställande racing/bilar? Precis. Valet föll därmed på en bild tagen av Niklas Sundin (augusti 2019, Östersund) föreställande mina två bilar. Den mäter 90x70 cm och under tavlan sitter en liten ram på tio centimeter i totalbredd innehållande bilmodellerna samt fotografens namn och exakt plats där bilden togs.

GR:s Racingsimulator 3.0 - Nu kör vi

Mugello i mitt hjärta
Norditalienska Moto GP-banan Mugello är min favorit tillsammans med Spa Franchorchamps samt Laguna Seca och en figursågad bild av den som mäter 150 centimeter i bredd, sitter därför uppe på en av väggarna i simulatorrummet. För tillfället tävlar vi mot varandra i en McLaren 650S GT3 på Mugello, försöker kliva ned under varvtiden på en minut och 50 sekunder. Vad har du själv för favoritbanor när det gäller realistiska racingspel?

GR:s Racingsimulator 3.0 - Nu kör viGR:s Racingsimulator 3.0 - Nu kör vi

Rätt utrustning för jobbet som rallyförare
Brandsäkra racingskor och OPM-handskar direkt från rallyvärlden, är ett absolut måste för den rätta känslan och inlevelsen, såklart. Mina grejor från mina korta svängar inom Time Attack har fått hänga med till simulatorrummet och handskarna gör verkligen skillnad när man kör med en alcantara-ratt, vilket vi gör. Greppet blir smått sanslöst. Den svartas boxen är en sladdgömmare från Kjell & Co som vi ska mosa in alla hundratals sladdmeter i och gömma undan dem.

GR:s Racingsimulator 3.0 - Nu kör viGR:s Racingsimulator 3.0 - Nu kör vi

Ett litet, litet rullbord (och suveräna väggfästen)
Vi testade Next Level Racings lilla stålskiva som monteras direkt på chassit men där fick vi inte plats med både musen, tangentbordet och en vettig musmatta vilket fick oss att tänka om. Istället kör vi nu ett litet rullbord från Jysk och vi monterade även om de fem surroundhögtalarna med svinfina väggfästen från BRL.se.

GR:s Racingsimulator 3.0 - Nu kör vi

Större kringla beställd från Fanatec
Fanatec-kringlan R300 som vi körde med i början, för ett par veckor sedan, är riktigt fin. Mycket välbyggd, väldigt tjusigt byggd med strålande material. Men den är för liten. 29 centimeter blir för litet, särskilt för rally (vi växlar idag mellan Assetto Corsa och Dirt Rally 2.0). Därför skruvade vi på en Momo-kringla i mocka, som jag hade monterad i min förra WRX STi (2009) men den är istället lite för stor. 35 centimeter. Lite för bulkig. Det vi gjorde då var att beställa en "Podium Steering Wheel Porsche 911 GT3 R" från Fanatec som mäter 32 centimeter (det gyllene mellantalet? Vi hoppas ju) som kommer att levereras på fredag tillsammans med den medföljande back-platta innehållande tio programmerbara knappar och en liten OLED-display.

GR:s Racingsimulator 3.0 - Nu kör viGR:s Racingsimulator 3.0 - Nu kör viGR:s Racingsimulator 3.0 - Nu kör vi

Mjukvaran
Fanatecs Podium DD2-ratt styrs av programvaran Fanalab där det går att ställa in ganska precis vad man vill, hur som helst. Här skapar man profiler till olika spel som man sparar och som sedan autoaktiveras så fort man startar Windows. Väldigt, väldigt smidigt och typiskt för Fanatec som är något av simracingvärldens Apple. De tar krångligt invecklade delar av denna underbara del av spelvärlden och förenklar samt knyter samman sina produkter i ett fantastiskt välkonstruerat ekosystem där allt bara fungerar, alltid. Hela tiden. Programmet som styr vårt Next Level Racing-underrede är också väldigt bra. Här aktiverar man Motion V3 för varje specifikt spel och startar själva titeln. Den mängd inställningar som går att göra även här är imponerande. Vill man - går det att pilla med ratt, pedaler och motion-plattform lika mycket som det går att ställa in och förändra i en riktig GT3-kärra. Snudd-på, i alla fall.

GR:s Racingsimulator 3.0 - Nu kör viGR:s Racingsimulator 3.0 - Nu kör vi

Momo-kringla i alcantara
Som vi nämnde känner vi att 35 centimeter bred kringla blir lite, lite för stort. Men det är väldigt häftigt att kunna plocka en riktig rallyratt från en riktig rallykärra och bara meka på. Tutan, inklusive Momo-emblemet, får dock inte plats här.

GR:s Racingsimulator 3.0 - Nu kör vi

Massiv racingerotik
Det är något visst med riktiga simracingprylar, som sagt. Särskilt Fanatecs prylar som ser ut som om man rivit ut dem direkt från en GT3-bil.

GR:s Racingsimulator 3.0 - Nu kör vi
GR:s Racingsimulator 3.0 - Nu kör vi
GR:s Racingsimulator 3.0 - Nu kör vi

Simulatorrummet är nu helfärdigt
Efter ett års väntan på de sista komponenterna och efter att vi mekat, ställt in och trimmat i veckor är vi äntligen, äntligen klara. Nu fungerar allt som det ska och rummet ser bra ut. Detta innebär såklart att redaktionskampen i Dirt Rally 2.0 kan inledas.

GR:s Racingsimulator 3.0 - Nu kör vi

Dirt Rally 2.0
Codemasters uppföljare släpptes i ett skick som inte imponerade på mig men efter ett helt år av uppgraderingar och uppdateringar är Dirt Rally 2.0 precis så bra som vi hoppades att det skulle vara där i februari förra året. Strålande fysik, lysande grafik och massor och åter massor av innehåll. 24:e mars släpps dessutom Colin McRae: Flat Out Pack som vi längtar efter, krampaktigt.

Du har väl inte missat tidigare delar ur denna artikelserie?
GR:s Racingsimulator 3.0 - Artikel 1
GR:s Racingsimulator 3.0 - Artikel 2
GR:s Racingsimulator 3.0 - Artikel 3



Loading next content