Svenska
Gamereactor
artiklar

Brutna löften

Det går fort i hockey, heter det ju och detta är även sant för spelvärlden. Feta löften är viktigare än att de faktiskt visar sig stämma och Jonas Mäki presenterar ett urval exempel på tillfällen då just sanningen inte varit prio ett...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är fult att ljuga, och om man gör det blir tungan svart. Något alla vet sedan barnsben. Men det här skiter PR-firmor och spelföretag högaktligen i, och ljuger på så in i bängen ofta samt lovar stordåd. Lyckligtvis klarar man i de flesta fall att hålla löftena åtminstone hjälpligt, men ganska ofta kommer man inte ens i närheten, och vi spelare tycks egentligen inte bry oss nämnvärt.

Ibland är det företag vi gillar och då ser vi gärna mellan fingrarna på blåljugandet, och i allmänhet verkar de flesta ändå förstå att allt handlar om affärer i slutändan. Men en del lögner är större än andra och får långtgående konsekvenser, eller bara blir sådant folk kan skratta gott åt under lång tid. I denna artikel tänka jag bjussa på några klassiska och nyare exempel på när det inte gått helt ärligt till från officiellt håll - oavsett ursprungliga avsikter.

Brutna löften
Kinect klarade i princip ingenting av det som utlovats med Peoject Milo. Och inte så mycket annat heller för den delen.

• Kinect-satsningen med Project Milo
Kommer ni ihåg Project Milo? Några av er gör säkert det, då Microsoft under Xbox 360-eran dammade på med presskonferenser innehållandes en digital pojke som du sedan kunde kommunicera med. Pratkvarnen Peter Molyneux berättade vitt och brett om hur man kunde kommunicera med Milo, hur han kunde läsa din handstil och var som en levande människa på andra sidan skärmen. Allt detta tack vare Kinect. Men Kinect var nätt och jämt användbar och dög på sin höjd till enklare partyspel. Allt som sades om Milo var lögner och projektet skrotades, men då hade Kinect redan sålts in som ett sjumilakliv för spelvärlden.

Detta är en annons:

• Resident Evil 4 och Shinji Mikami
Resident Evil-skaparen Shinji Mikami har idag lämnat Capcom för länge sedan. Men när Resident Evil 4 utannonserades som ett av flera högprofilspel från Capcom som skulle komma till Gamecube, var han i allra högsta grad inblandad. Capcom stödde kuben stenhårt och Shinji Mikami förklarade att vi helt kunde glömma att Resident Evil 4 skulle komma till andra format, han skulle rent av skära av sig huvudet om så blev fallet. För att summera så lever Shinji Mikami och har hälsan (huvudet sitter också på plats), och det var rent skitsnack. Faktum är att det finns få spel som släppts till fler format än just Resident Evil 4.

Brutna löften
Sony lovade dyrt och heligt att det var äkta Playstation 3-grafik man bjöd på under E3 2005. Bara det att det inte stämde.

• Spektakulära Killzone 2- och Motorstorm-trailers
Sony dammade på under E3 2005 och visade upp både Killzone 2 och Motorstorm. Båda dessa spel var direkt hutlöst imponerande och de vann en förkrossande PR-seger över Microsoft, vars Xbox 360 vid en jämförelse kändes lika high-tech som T-Forden. Sony förklarade efteråt att båda dessa spel renderades av Playstation 3 och därmed visade vad konsolen gick för. Men så var det inte. Senare kröp det fram via Phil Harrison att det bara var förrenderade grejer och vid premiären av konsolen fanns inget som ens kom i närheten av vad Sony hade utlovat.

• Microsoft och molnet
Det var när Xbox One skulle lanseras, som Microsoft glatt förklarade att prestanda var ute som svar på att Playstation 4 hade mer att ge. De extra renderingar som behövdes skulle göras via molnet som hade oändlig kraft. Men åren gick och molnet förblev dolt, tills Crackdown 3 utannonserades. Inte bara var det en bejublad återkomst av en älskad spelserie, nu skulle det även bjudas på fysik världen aldrig tidigare sett maken till. Men återigen... åren gick igen. När Crackdown 3 väl släpptes hade molnet bantats till bara ett spelläge och fyllde ett ytterst marginellt syfte samt imponerade inte på någon. Sedan dess har det talats väldigt tyst om molnet som extra prestanda.

Detta är en annons:
Brutna löften
Jodå, det går utmärkt at spela Wii U med två Gamepad. Fråga Reggie Fils-Aime...

• Wii U och dubbla handkontroller
Det är svårt att tycka illa om den alltid lika svängigt sköna Reggie Fils-Aime som bjudit på så många härliga presskonferenser genom åren. Men när Wii U utannonserades, var det som att ingen på Nintendo överhuvudtaget förstod vad det var för konsol de byggt och vad den förmådde. Det var gott om märkliga budskap, och Reggie själv stod på scen och förklarade att konsolen stödde två stycken Wii U Gamepad, något som hade kunnat ge fantastiska möjligheter. Men Wii U stödde aldrig detta, och det var förmodligen något som bara hittades på för att göra konsolen mer lockande.

• Sony och Playstation 3-hypen PR-maskineriet gick för högvarv när Sony utannonserade Playstation 3. Vi fick på förhand veta att den kunde köra spel i 120 bilder per sekund (Playstation 4 och Xbox One får ofta kämpa med 30), den skulle stödja egna operativsystem, ha två HDMI-portar och sex USB-uttag. Bland mycket annat. Det mesta av allt detta överlevde dock aldrig, och annat såsom operativsystemen var sådant på faktiskt plockades bort trots att det var en funktion folk betalat för. Däremot såg det bra ut innan konsollanseringarna då media körde 'sida vid sida'-jämförelser mot konkurrenterna, då Sony hade mest i alla kategorier trots att det var falska uppgifter.

Brutna löften
Det var nästan lättare att räkna upp det som inte fanns med i No Man's Sky vid lanseringen, än sådant som faktiskt var inkluderat.

• No Man's Skys multiplayer (och mycket annat)
Frågan är om det finns något spel någonsin på denna nivå där det brutits så häpnadsväckande mycket löften som när Hello Games släppte No Man's Sky. Nästan varenda dag kom nya uttalanden om spektakulära funktioner i spelet, och Sean Murray själv besökte talk shows (inte minst Colberts The Late Show) och gjorde intervjuer - och kunde där rakt ut säga sådant som att multiplayer skulle finnas med i det färdiga spelet. Resultatet blev en av de största besvikelserna denna generation, när det vid lanseringen stod klart att spelet inte bara hade grava tekniska problem, utan även saknade utlovat innehåll. Frustrerade gamers gjorde långa listor på det som skulle finnas med, och först nu börjar spelet ha det mesta av det som skulle ha funnits där för fyra år sedan.



Loading next content