Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
artiklar
Huntdown

Intervju med teamet bakom Huntdown

Imorgon är det då äntligen dags, svenska retroflirten Huntdown släpps efter fyra års utveckling och inför vår kommande recension bjuder vi på en intervju med studiogrundarna...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Imorgon, den 12:e maj 2020, är det då äntligen dags för helsvenska indiestudion Easy Trigger Games att rulla ut det olidligt stekheta, nördproppade, retropartyt Huntdown som ser ut att blanda 80-talets sidoscrollande actionspel med ton, atmosfär, story och karaktärer från popkulturella institutioner såsom Terminator, Robocop samt Blade Runner. Inför Jockes fläskiga recension (publiceras imorgon, på morgonen) passade jag på att ta ett snack med studiogrundarna Tommy Gustafsson samt Andreas Rehnberg för att få veta lite mer om hur utvecklingsprocessen sett ut och om deras nysläppta arkadmaskin; Huntdown Arcade.

HuntdownHuntdown
Bakom de urtjusiga pixlarna står studiogrundaren Tommy Gustafsson samt bakgrundsgrafikern Marcus Jerner och de har naturligtvis gjort ett fantastiskt arbete här. Snacka om larvigt läckert.

Gamereactor: Jag tänkte tillåta mig själv att vara lat, här. Klumpar ihop ett par stora frågor så kan väl ni två bara köra? Berätta lite om utvecklingen av Huntdown i stort, hur lång tid har det tagit, vad gick som planerat - vad gick inte som planerat, hur ser ni på erfarenheten och på slutresultatet?

Andreas Rehnberg: Det har varit en spännande resa! Idén till Huntdown kläcktes först när jag och Tommy på en fest pratade om arkadspel och retrospel till Amiga 500. Då hade vi ingen spelstudio utan jobbade i våra egna bolag med andra grejer. Vi saknade en rolig plattforms-skjutare själva och började växla idéer. Jag hade redan gjort en prototyp på ett plattformsspel och Tommy började utforma konceptet och stilen. Tommy är designer och jag programmerare, så vi blev en perfekt duo.

Tommy Gustafsson: För att kunna ta spelidén till nästa nivå så behövdes finansiering. I början på 2016 hade vi en spelbar demo klar och vi släppte en trailer för att kolla av intresset. Det blev mycket publicitet som resulterade i dialoger med publishers. Vi fick också chansen, tack vare Sweden Game Arena, att visa upp Huntdown på spelmässan Gamescom i Köln. Det var då diskussionerna verkligen tog fart. Vi fastnade för Skövdebaserade Coffee Stain Studios som precis startat sin Publishing-filial. De var störtsköna killar och de har varit med och stöttat oss genom hela utvecklingen av Huntdown.

Andreas: Det har tagit väldigt mycket längre tid än planerat, först tänkte vi att åtta månader är rimligt för enkel shooter, haha, men spelet blev mer komplext ju längre tiden gick. Vi bestämde oss också för att lanseringen skulle ske på alla konsoler och PC/Mac samtidigt. Det har varit vansinnigt mycket arbete, även på kvällar och helger. Jag tror vi har haft siktet inställt på 4-5 releasedatum, typ minst en deadline för varje år, som alla varit försenade, haha... Vi har tur som har en publisher med överseende. Det viktigaste för dom har varit att spelet blir så bra som möjligt så de har hjälpt oss hela vägen. Genom att signa med Epic Games fick vi också möjligheten att lägga till en extra nivå på polish och gameplay. Vi är ju ett väldigt litet team bakom Huntdown. Vi anlitade en extra grafiker ganska tidigt, Marcus Jerner, som har ritat alla banor, jobbat med gameplay och även animerat en hel del fiender och bossar. Sedan anlitade vi ytterligare en programmerare, Svante Almbring, som också har gjort många bossar, menyer, vapen och mycket mer. Båda är extremt skickliga och har blivit en naturlig del av teamet.

Tommy: Vi har såklart tagit in resurser för smågrejer, men mestadels är det bara vi fyra som jobbat med Huntdown på heltid. Vi hade nog behövt vara dubbelt så många egentligen, så vi har verkligen lärt oss att vara effektiva och prioritera rätt. När man utvecklar den här sortens spel kan man polera pixlar eller tweaka bossar i evighet, utmaningen har varit att hitta en rimlig nivå som känns bra genom hela spelet. Vissa saker har vi tyvärr varit tvungna att lägga mindre tid på, t.ex. sociala medier.

Men det har självfallet varit riktigt kul också, eftersom vi är så få har vi jobbat över gränserna med design, gameplay, story, ljud och musik. De flesta idéer och beslut har vi luftat med hela teamet, men det hade nog inte varit lika enkelt om vi var en större studio. Coffee Stain har också varit med och guidat, kommit med feedback och väglett oss genom processen.

HuntdownHuntdown
Jocke har spelat Huntdown i en dryg vecka nu och skvallrar om att det är "väldigt, väldigt bra". Recensionen läser du imorgon.

Gamereactor: Vad händer nu, hur ser era framtidsplaner ut?
Tommy: Nu kör vi igång med nästa projekt, tyvärr får vi inte avslöja något om det. Vi kommer nog se oss om efter lite fler folk till studion, det är inte rimligt att cruncha så hårt igen som vi gjort med Huntdown.

Huntdown
Här på Gamereactor har vi längtat efter detta spel i flera år. Vår första intervju med Easy Trigger är faktiskt nästan tre år gammal vid det här laget.

Gamereactor: Berätta lite om arkadspelet "Huntdown Arcade" (länk), hur gick allt till och vad är era tankar kring detta?

Andreas: Arkadspelet har funnits med som en idé sedan vi började med Huntdown. Något som ligger oss väldigt varmt om hjärtat. Tillsammans med Coffee Stain utvecklade vi en första prototyp som vi tog med oss på mässor och demade Huntdown på.

Tommy: Det blev en grym upplevelse att spela Huntdown på en arkadmaskin. Man står liksom nära skärmen och ljudet från explosioner och knattrande automatvapen blev otroligt mäktigt. Samtidigt fick vi väldigt god respons på mässorna, bland annat. på Retrospelsmässan i Göteborg. Därefter bestämde vi oss för att göra en riktig maskin för allmänheten.

Andreas: Vi kollade runt och pratade med tillverkare för arkadmaskiner, främst i England och USA, men det slutade med att vi bestämde oss för en svensk tillverkare som heter Arcade Dreams. Deras arkadkabinett var sjukt mycket snyggare än vad vi tidigare sett så nu blir Huntdown helt svenskproducerat, från spel till kabinett! Alla detaljer är inte klara än och det krävs en hel del testning innan vi kan producera för allmänheten. Men vi jobbar på.

HuntdownHuntdownHuntdown
Huntdown Arcade är ett fullstort, custombyggt premium-arkad från svenska Arcade Dreams och det kommer att gå köpa, inom en snar framtid.

Gamereactor: Hur ser ni på spelvärlden i allmänhet just nu?

Tommy: Jag tycker att det kommer väldigt mycket bra spel hela tiden. Man önskar bara att man hade mer tid till att spela. Sen är spelbranschen i sig väldigt omvälvande. Det händer så mycket saker med nya trender och fenomen. Ta till exempel battle royal-fenomenet som har blivit enormt stort, det hade vi inte räknat med för 3 år sedan. Eller ankomsten av nya plattformar som Epic Games eller Nintendos nya konsol Switch, de fanns inte när vi startade med spelet och nu verkar båda bli betydande för Huntdown.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Relaterade texter

HuntdownScore

Huntdown

RECENSION. Skrivet av Joakim Sjögren

Det finns inget som heter perfektion, men svenska indieliret Huntdown kommer så nära man bara kan komma. Joakim har satt betyg på ett av årets hetaste actiondängor...

GRTV myser med helsvenska Huntdown

GRTV myser med helsvenska Huntdown

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Vi delade ut betyget 10/10, rakt av - till helsvenska Easy Triggers underbara retroflirt som är dränkt i nostalgi från ett mustigt 80-tal, med allt vad Amiga-estetik och...

Intervju med teamet bakom Huntdown

Intervju med teamet bakom Huntdown

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Imorgon är det då äntligen dags, svenska retroflirten Huntdown släpps efter fyra års utveckling och inför vår kommande recension bjuder vi på en intervju med studiogrundarna...



Loading next content