Svenska
Gamereactor
artiklar
Disintegration

Vi pratar med studion bakom Disintegration

Bungies före detta "art director" och en av Halo-seriens nyckelpersoner släpper snart sitt nya spel och vi pratade med karln om vad vi kan förvänta oss...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

"Reboot Humanity" lyder själva honnörsorden (reklamdevisen) för kommande indie-actionspelet Disintegration och när vi för första gången testade beta-versionen för ett par månader sedan, visste ingen riktigt vad vi kunde förvänta oss. Det stod dock klart relativt kvickt att producenten och studiogrundaren Marcus Lehto blandat två av spelserierna han under många år agerat "art director" för (Halo och Destiny) och låtit själva spelmekaniken och eldstridernas struktur låna väl valda delar ur Myth. Ja, Marcus Lehto brukade arbeta för Bungie innan han sade upp sig för att bilda V1 Interactive och detta märks väldigt väl både när man kikar på stillbilder från Disintegration men framförallt när man ser spelet i rörelse. Karaktärerna ser väldigt mycket ut som om de skulle härstamma från Destiny medan den pampigt storskaliga känslan av intergalaktiskt krig gör sig påmind i själva berättandet av singleplayerportionen i Disintegration.

150 år i framtiden har människan börjat skjuta in sitt medvetande i diverse robotarm, en process man valt att kalla för Integration. Naturligtvis missbrukas detta och mitt i allt bryter sig en liten grupp rebeller lös för att stoppa den process som pågår och återta mänsklighetens initiala frihet. Terrorgruppen Rayonne tvingar de som inte redan integrerats med maskiner att göra det och det ät här som frihetskämpen Romer Shoal (du) kommer in. Med hjälp av fyra polare och en ingenjör vars skogsförråd innehåller så kallade Gravcycles (tänk dig svävarna från Destiny fast med större kanoner) är det nu upp till dig att inte bara bekämpa Rayonne men även störta honom för att "starta om mänskligheten" och frita de medvetanden som mot sin egen vilja pulats in i minst sagt ilskna maskiner. För att få reda på allt om spelet slog sig Gamereactor Englands chefredaktör Mike Holmes ned med Marcus och ställde en rad nyfikna frågor.

Disintegration

Jag ser delar av både Halo, Firefly och Destiny i designen av Disintegration. Hur ser du på det?
- Jag tror att alla ser det, ja. Det handlar ju i slutändan om min grafiska stil och det faktum att jag arbetade på Halo under lång tid samt med designen i Destiny. Det finns rent grafiskt därmed någon slags relation mellan Halo och Disintegration men där tar också likheterna slut. Disintegration är en 100% unik titel från början till slut och det tror jag att spelarna kommer att märka, och uppskatta. Disintegration är en scifi-äventyr som utspelar sig i en nära framtid där mänskliga hjärnor transplanterats in i robotar.

Disintegration

Berätta lite om hur spelsystemet fungerar?
- Vi ger spelaren full frihet att röra sig över stora ytor, i stora miljöer, och våra "grav-cycles" är utrustade med tillräckligt mycket eldkraft för att kunna vara effektiva både offensivt och defensivt. I samma veva var det helt klart en utmaning för oss att se till så att spelaren kunde interagera med marktrupperna på ett tillfredsställande sätt utan att spelaren ska känna sig otillräcklig.

Disintegration

Hur fungerar sambandet mellan single- och multiplayer?
- Multiplayeraspekten är väldigt kaotisk. Frenetiskt, skulle jag säga. Särskilt när flera spelare nyttjar en gemensam strategi. Som spelare måste man till fullo greppa det faktum att robotdräkten bara är en del av själva striderna. Resten handlar om marktrupperna. Varje medlem i din trupp har en särskild roll och det gäller att nyttja dem effektivt. Multiplayer är dock bara en del av spelet som har en 8-10 timmar lång singleplayerdel, också. Det finns ett par viktiga beståndsdelar som skiljer dessa två delar av Disintegration åt. För medan multiplayer är frenetiskt och väldigt stressigt är singleplayerportionen är klart lugnare och mer samlad upplevelse. Här uppmuntrar vi även spelaren till en viss mängd utforskande, allt för att kunna ta välbehövda pauser mellan striderna. Du kommer även att kunna sakta ned tiden i singleplayer, för att kunna tänka igenom varje drag under stridens gång. Det finns i och med detta saker i singleplayer som du inte kan utföra när du spelar Disintegration i multiplayer.

Relaterade texter



Loading next content


Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy